Gå til innhold

Hjelp jeg skal koke såpe i morgen

Anbefalte innlegg

Gjest indiangranny
Skrevet

Hei Dere :D

Nå trenger jeg litt hjelp så i boka om koking av såpe at en trengte hermetikk bokser.Jeg har ikk en eneste boks hjemme og jeg kaster alt slikt fordi jeg trodde ikke jeg tregte det. :o Jeg har startpakke med såpemasse farger og lukt.Forstod det slik at boksene skulle brukes når en skulle blande de forskjellige farger.

Er det noen som har gode råd og har erfaring med dette.

hilsen

indianlady

Gjest Brunhilde
Skrevet

Såpemassen skal vel smeltes i vannbad, så det du trenger er noe å smelte i som tåler varme. Tror ikke det MÅ være hermetikkbokser! Kanskje du kan bruke tomme melkekartonger?

Skrevet

Tror ikke det er så lurt å bruke melkekartonger, de vil nok etterhvert løse seg opp/bli veldig myke i det varme vannet.

Selv bruker jeg en gammel kaserolle (bare pass på at den ikke er i aliminium), tror nok det er best å bruke kaserolle eller en hermetikkboks. Fordelen med en kaserolle er at den har hank :)

Lykke til :lol:

Skrevet

Er enig med at en kasserolle fungerer best. har ingen gammel kasserolle, bruke hermetikkbokser, men ulempen er at de flyter opp og har lett for å velt enedi vannbadet og de blir så varme å holde igjen. Derfor er nok en hank lurt. Noen bruker en glasskål har jeg sett. Fungerer nok også greit.

Gjest Anita77
Skrevet

Jeg drev litt på med såpestøping og gelelys i fjor. Jeg var en tur på Spareland, og der fant jeg et liter-mål i metall med hank. Det var avlangt og rundt. Jeg hadde da såpemassen oppi der og festet hanken i grytekanten. Det stod litt på skrått da, men det spiller jo ingen rolle. Jeg slapp hvertfall å stå og holde på den. Jeg vet jo ikke om de har sånt liter-mål der fremdeles, men jeg hadde utrolig nytte av det så jeg ville sjekket hvertfall.

Gjest indiangranny
Skrevet

Hei dere :D

Takk for tips dette gikk jo lettere enn forventet,jeg gruet meg mest til oppvasken etter på.Jeg lagde et kjempe stort rødt hjerte til gubben og han ville ikke ha noe lavendel lukt på såpen sin.Men han ville ha et rødt stort hjerte laget av meg og det fikk han.

Det var gøy og øvelse gjør mester.

hilsen

indianlady

Skrevet

Er ikke såpelaging morsomt?! Her flyter det havregryn, ringblomster, bivoks og geitemelk; farger og krydder, og duftene sitter igjen i dagesvis! Jeg også har vært på kurs og julepresangene til hele nabolaget er sikret :ler:

Er det andre som bruker dem som presanger? Hvordan pakker dere dem inn?

Skrevet

Jeg pakker den i cellofan og knytter igjen med naturtråd, også skriver jeg en lapp med fin skrift som beskriver duften.

• 5 år senere...
Skrevet
Hei Dere :D

Nå trenger jeg litt hjelp så i boka om koking av såpe at en trengte hermetikk bokser.Jeg har ikk en eneste boks hjemme og jeg kaster alt slikt fordi jeg trodde ikke jeg tregte det. :o Jeg har startpakke med såpemasse farger og lukt.Forstod det slik at boksene skulle brukes når en skulle blande de forskjellige farger.

Er det noen som har gode råd og har erfaring med dette.

hilsen

indianlady

• 7 måneder senere...
Gjest Gjest_marianne_*
Skrevet
Er ikke såpelaging morsomt?! Her flyter det havregryn, ringblomster, bivoks og geitemelk; farger og krydder, og duftene sitter igjen i dagesvis! Jeg også har vært på kurs og julepresangene til hele nabolaget er sikret :ler:

Er det andre som bruker dem som presanger? Hvordan pakker dere dem inn?

hvordan lage man såpe med ringblomst og geitmelk ?

Har dager som jeg har lyst å gjøre noe som gir meg glede og dette ville ha vært artig å få til :sjenert:

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_sunny_*
Skrevet (endret)
hvordan lage man såpe med ringblomst og geitmelk ?

Har dager som jeg har lyst å gjøre noe som gir meg glede og dette ville ha vært artig å få til :sjenert:

sÅ LENGE DET tåler varme så kan dere bruke kjeler eller hermetikk bokser u name it.

Innlegget er endret iht. KGs regler.

Helen, mod.

Endret av Helen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...