Gå til innhold

Foreldelsesfrist på gjeld. Hva om man velger å forlate landet for denne perioden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://gjeldsproblemer.com/kan-gjeld-foreldes/

Hva om en  person tar opp så mye forbrukslån eller kredittkort-gjeld man klarer. Deretter reiser man ut av Norge i 3 år / 10 år, eller what ever det tar før denne fristen går ut. 

Kan man da komme tilbake til Norge igjen etter denne perioden, uten at gjelden kan forfølge en??  

Anonymkode: df838...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei 😂

Anonymkode: 84d92...86a

Så hvordan fungerer egentlig dette da?? 

Foreldelse er vel foreldelse uansett...           

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da ikke forelding av gjeld. Den bare vokser frem til dagen det betales eller du har parkert tøflene for godt

Anonymkode: c3f52...659

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan begjære utlegg flere ganger, så foreldelsesfristen utsettes. Dessuten har feks kredinor samarbeidspartnere i feks Thailand, så det er ikke nødvendigvis bare å gjemme seg utenlands. De finner deg der også.

Anonymkode: 6dfe2...eb8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vil nok sende kravene til det landet du er i om det er mulig. Ikke alle land som det er mulig.

Anonymkode: de0b7...1eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De vil stalke deg på alle mulige måter, disse selskapene har partnere i nesten alle deler av verden og du vil heller ikka ha noe å returnere til i Norge da de har tatt utlegg i alt du eier.

Anonymkode: cf57b...2ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge kreditor gjør forsøk på å kreve inn gjelden foreldes den ikke, dersom de sender faktura til den addressen de kjenner til og som du har oppgitt når forholdet ble opprettet er det din plikt å melde fra om endret adresse osv. 

Anonymkode: e99ab...09d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 10år så er det foreldet ja, så lenge det ikke er snakk om barnebidrag og enkelte andre ting og du ikke har erkjent det skriftlig eller muntlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min erfaring med inkassogjeld. dvs jeg var sosialklient i mange år og hadde aldri råd å betale ned på gjelden. 

etter 10 år må kreditorer kreve inn på nytt fordi en sak foreldes etter 10 år. (kan ha forandret seg nå da jeg ikke har denne gjelden lenger), men uansett så var det bare 4 stk av langt fler som ikke gjorde det. slik at gjelden forsvant. men dette kommer kanskje ann på hvor gammel gjelden er. min var veldig gammel. aner ikke om det er anderledes for gjeld som ikke har gått til inkasso. gjeld til staten blir du aldri kvitt.

Anonymkode: 6bfd6...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

https://gjeldsproblemer.com/kan-gjeld-foreldes/

Hva om en  person tar opp så mye forbrukslån eller kredittkort-gjeld man klarer. Deretter reiser man ut av Norge i 3 år / 10 år, eller what ever det tar før denne fristen går ut. 

Kan man da komme tilbake til Norge igjen etter denne perioden, uten at gjelden kan forfølge en??  

Nei det nytter ikke. 

Ribsskog har prøvd på det: https://johncons-mirror.blogspot.com/2016/06/og-enda-en-e-post-til-lindorff.html

Anonymkode: 138ec...735

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv fått slettet gjeld på rundt 400.000 kr totalt for at det ble foreldet. Betalingsanmerkninger forsvant også, men har jo en ræva kreditscore, naturligvis, som jeg aldri slipper unna.

Anonymkode: 5da06...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når foreldelsesfristen nærmer seg kan kreditor be om en ny utleggsforretning, og da utsettes foreldelsen i 10 år til. De har sånne saker på langtidovervåkning og sjekker skattelistene, hvis de ser det er noe å hente gjør de det. 

Anonymkode: 8440b...41b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...