Gå til innhold

Leve billig for å bo dyrt eller omvendt?

Hvordan ville du levd?  

66 stemmer

1. 1. Hvordan ville du levd?

• Billigere hus for å leve mer
      52
    • Leve billigere for dyrere hus
      14

Anbefalte innlegg

Litt inspirert av flere tråder her, så lager en meningsmåling.

Hva ville du valgt? Å minske mest mulig på utgifter(ikke reise mye, ikke kjøpe dyre ting/mat osv, ikke spare) for å kunne bo i nyere/større bolig som er mest sentralt, som da hører med mer lån/gjeld. Eller ville du valgt å bo billigere med litt eldre/mindre bolig som kanskje ikke er like sentralt for å kunne leve mer som du vil og da med selvsagt mindre lån/gjeld? 

Da tenker jeg når man eier eiendom, og at det ikke er helt nytt vs et ikke oppusset hus fra 70-talet. 

Anonymkode: 34dac...99e

Fortsetter under...

Leve billig og bo dyrt.

Det er mest økonomisk fornuftig,  da dyr bolig som regel er en investering og forbruk kun er nettopp forbruk. 

i tillegg er det så jævelig klima i det landet her at vi jo er mye inne i boligene våre store deler av tiden. føler det er lurt å bruke pengene sine der man er. 

Anonymkode: 89076...1f7

• Liker 4
  • Nyttig 2

Jeg kunne kjøpt en bolig som gjorde meg gjeldsfri, en stor leilighet feks, men da ettersom jeg da måtte betale formuesskatt, valgte jeg gå kjøpe dyrere og få noe gjeld, det tjener jeg på i lengden pga boligprisveksten og at jeg slipper formueskatt.

Anonymkode: e589e...41e

• Nyttig 1

Bo dyrere og leve billigere. For meg er det god livskvalitet å bo nær familie, og det koster mye. Jeg kunne ha halvert utgiftene ved å flytte ut av byen, men da måtte jeg ha ofret nærhet til familie og det er det ikke verdt for meg.

Anonymkode: fe61b...044

• Nyttig 1

Annonse

Bo billig og leve mer. Etter å ha levd omvendt nå i flere år så ønsker jeg meg ikke lenger det flotte store huset. Jeg vil heller reise, gå på konserter, i teater, spise godt, spandere på de jeg er glad i osv. 

Anonymkode: e4f8e...7ec

• Liker 5

Bo billigere og ha romsligere økonomi. Vi bor i en passe sentral treroms leilighet på noen-og-80 kvadratmeter, kjempefine bilfrie uteområder og barnehage på innergården. Trenger ikke egen bil da vi bor sentralt, det er mye billigere å leie eller ta drosje de gangene i året vi trenger bil. Har boliglån på ca 1,5×inntekt og lave strømutgifter, som gjør at vi fremdeles har romslig økonomi tross dyrtid. Veldig deilig å ikke måtte telle på krona i matbutikken eller måtte tenke oss om vi har råd til å ta med ungene på kino eller teater, eller billetter for å reise til hjemstedet mitt i jula. Sparer også mye penger hver måned, så regner med at vi vil ha råd til å kjøpe oss opp med tid og stunder når barna blir for store til å dele rom. Men er så utrolig glad for at vi ikke maksa lånet for noen år siden, fordelene med å bo her veier opp for litt lite plass. 

Anonymkode: 99ca4...bfd

• Liker 4
  • Nyttig 2

Nei, jeg er ikke villig til å bo i nyere/større og sentralt beliggende bolig.  Da måtte det være fordi jeg var helt nødt til det. 

Føler meg heldig som bor i frittliggende og stor nok enebolig like utenfor mindre by.   Da får man i både pose og sekk.  

• Hjerte 2
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Leve billig og bo dyrt.

Det er mest økonomisk fornuftig,  da dyr bolig som regel er en investering og forbruk kun er nettopp forbruk. 

i tillegg er det så jævelig klima i det landet her at vi jo er mye inne i boligene våre store deler av tiden. føler det er lurt å bruke pengene sine der man er. 

Hva er denne invisteringen egentlig? At du kanskje skal begynne å leve en gang i fremtiden, når du selger det store, dyre huset? 

Anonymkode: fd5be...a2d

• Liker 1

Annonse

Liten bolig her på ca 40kvm, 2-roms. Gjeldsfri, så har bare ca 2000kr+strøm i bokostnader. Så lever godt på en 50% da, med lav inntekt. Fritiden har størst verdi for meg i livet, arbeidslivet er bortkasta tid.

Anonymkode: b6c7f...87b

• Liker 2
AnonymBruker skrev (På 14.11.2023 den 11.50):

Hva er denne invisteringen egentlig? At du kanskje skal begynne å leve en gang i fremtiden, når du selger det store, dyre huset? 

Anonymkode: fd5be...a2d

Jeg føler jo at jeg «lever» nå, å leve i en fin, god og solid bolig er mer å «leve» for meg enn tilfeldig forbruk.  Så koser jeg meg veldig med tanken på at jeg kommer til å kunne levere en solid sum videre til barna mine, det gir meg mer glede enn forbruk. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker skrev (På 14.11.2023 den 11.38):

Hva sparer du til?

Anonymkode: e589e...41e

Økonomisk frihet, ikke bekymre oss for regninger. For oss betyr det å ha mulighet til å kjøpe større bolig uten bekymringer (om riktig bolig skulle komme til salgs), mulighet til å hjelpe barna økonomisk i framtida, men først og fremst ønsker vi å ikke måtte jobbe til vi er 70. Jeg tror ikke det blir mulig å gå av med AFP når vi er 62. Skal vi kunne redusere stilling mye eller gå helt av, må vi ha spart en del. 

Anonymkode: 63fc1...9e7

• Liker 1
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...