Gå til innhold

Hvorfor er det så mange i 40 og 50 årene som vil bo alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er først og fremst fordi man har bodd med menn før. Been there done that og gidder ikke igjen, fordi man innser at livet er bedre når man slipper å være mora til en voksen mann som invaderer hjemmet ditt.

Jeg husker hvordan det gikk opp for meg bare sånne ting som at jeg endelig kunne se på det JEG ville på Tv igjen. Da innså jeg hvor mye et samliv med en mann hadde begrenset mitt eget liv, ikke bare livsutfoldelse utenfor hjemmet men også inni mitt eget hjem. 

Kan godt ha menn på overnattingsbesøk, men om de begynner å finne seg til rette da er det kroken på døra.

Anonymkode: b1d49...957

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var sikker på at jeg aldri ville bo med noen igjen etter skilsmissen.

Men så ble jeg forelsket og det ble lockdown, og vi var sammen døgnet rundt i ukesvis og det var SÅ koselig og fint! 
Nå har vi bodd sammen siden, og jeg kan ikke tro hvor smooth og fint det er! 
Mannen har aldri bodd med noen og de få forhold han har hatt har vært maks ett år. Da skulle han i følge alle fordommer være rimelig sær som over 40. 
Men han finnes ikke sær, bare raus og fin og god! Og selvstendig, i motsetning til endel av de mennene man leser om her, som ikke er husreine omtrent.

Jeg føler meg utrolig heldig!❤️ Men jeg forstår folk som ikke orker, jeg hadde heller ikke orket hvis jeg ikke hadde hatt så inni hampen flaks med mannen.

Anonymkode: 3237d...374

• Liker 5
  • Hjerte 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg var sikker på at jeg aldri ville bo med noen igjen etter skilsmissen.

Men så ble jeg forelsket og det ble lockdown, og vi var sammen døgnet rundt i ukesvis og det var SÅ koselig og fint! 
Nå har vi bodd sammen siden, og jeg kan ikke tro hvor smooth og fint det er! 
Mannen har aldri bodd med noen og de få forhold han har hatt har vært maks ett år. Da skulle han i følge alle fordommer være rimelig sær som over 40. 
Men han finnes ikke sær, bare raus og fin og god! Og selvstendig, i motsetning til endel av de mennene man leser om her, som ikke er husreine omtrent.

Jeg føler meg utrolig heldig!❤️ Men jeg forstår folk som ikke orker, jeg hadde heller ikke orket hvis jeg ikke hadde hatt så inni hampen flaks med mannen.

Du skal ikke se bort ifra at dere har gjør mye riktig begge to :)

Endret av herzeleid
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
herzeleid skrev (1 minutt siden):

Du skal ikke se bort ifra at dere har gjør mye riktig begge to :)

Vi gjør nok det, men det koster liksom ikke noe. Det bare ER enkelt! ❤️

Skrevet

Mann på 45 år her

har levd med ei kvinne i 20 år, 

lei av å finne hennes hårstråer i hele huset,  alle steder legger hun fra seg dem . Alt fra, i maten, sofaen, på gulvet og i bilen, 

min neste samboende kvinne må ha kort røykfritt hår,  vis ikke blir jeg alene boer

Anonymkode: dfc54...4cb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.11.2023 den 16.03):

Jeg er selv en av de.   Er det fordi vi er redd for å binde oss på nytt med hus og heim ? er det fordi vi har det så godt alene med våren egen stil og ting vi har samlet opp gjennom et liv og den friheten vi har?  Er det fordi vi ikke tør å satse og gjøre oppofrelser som kommer med å flytte sammen? Er vi relasjonsskadet fra tidligere forhold med samboer som gjør at vi ikke tør og har mistet troen. Er så mye enklere å ha kjæreste og hvert vårt sted? 

I mitt tilfelle vil kjæresten min at vi skal flytte sammen, men jeg tør ikke, da vi har hatt mye utrygghet og brudd gjennom forholdet og jeg vet han kun vil det av hensyn til sin egen økonomi. At ting blir bedre for han , og det er jeg som må selge osv   

Man er jo mer sårbar når man bor alene mtp hvis man blir syk, hvis man trenger ekstra penger til noe i huset, man sparer jo og mer på å bo sammen.   Men samtidig er man og mer trygg om man har sitt eget og klarer seg selv , da man slipper å være redd for å måtte flytte ut, finne seg noe nytt, evt selge osv . Tro om man får mer lyst å flytte sammen når man blir eldre? 

Tanker om dette?

Anonymkode: 9e3a3...961

Jeg har vært samboer og gift de siste 23 årene, og er singel nå, å bo alene er helt herlig….

Anonymkode: fdd20...84a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mann på 45 år her

lei av å finne hennes hårstråer i hele huset,  alle steder legger hun fra seg dem . Alt fra, i maten, sofaen, på gulvet og i bilen, 

min neste samboende kvinne må ha kort røykfritt hår,  vis ikke blir jeg alene boer

Ja, for hun trekker hårstråene ut og faktisk putter dem i maten og overalt bare for å plage deg. Skikkelig dårlig gjort🙄

Klart du kan skaffe deg en med kort hår, men greit for samboeren din å vite at du er på vei ut pga håret hennes?

• Liker 2
Skrevet

M46 her.

Har ingen historier om udugelige ekser, kun erkjennelsen av at jeg selv trives best alene. Kanskje har jeg bare ikke truffet noen som er lik meg, har behov for å være ''av''. De forhold jeg har vært i, så er det nærmest en forventning om at man er ''på'' 24/7. og det er VELDIG langt fra den jeg er. Kan jeg velge selv, og det kan jeg nå :) så gjør jeg gjerne unna gjøremål intensivt i noen dager, for å kunne koble av mange dager i strekk. 

Anonymkode: 3fd42...22d

• Liker 7
Skrevet

Jeg er selv en av de.   Er det fordi vi er redd for å binde oss på nytt med hus og heim ? er det fordi vi har det så godt alene med våren egen stil og ting vi har samlet opp gjennom et liv og den friheten vi har?  Er det fordi vi ikke tør å satse og gjøre oppofrelser som kommer med å flytte sammen? Er vi relasjonsskadet fra tidligere forhold med samboer som gjør at vi ikke tør og har mistet troen. Er så mye enklere å ha kjæreste og hvert vårt sted? 

Ja, det er nok pga de svarene du har ramset opp. 

Jeg vil på en måte flytte sammen med kjæresten, men samtidig har jeg det så oversiktlig ryddig og greit med mine egne ting. 

I mitt tilfelle vil kjæresten min at vi skal flytte sammen, men jeg tør ikke, da vi har hatt mye utrygghet og brudd gjennom forholdet og jeg vet han kun vil det av hensyn til sin egen økonomi. At ting blir bedre for han , og det er jeg som må selge osv   

Det kan jeg veldig godt forstå deg i. Med den utryggheten og det at han vil det av hensyn til egen økonomi, ville jeg aldri gått med på det. Han må i hvert fall vise at han vil det for deres begges skyld.

Man er jo mer sårbar når man bor alene mtp hvis man blir syk, hvis man trenger ekstra penger til noe i huset, man sparer jo og mer på å bo sammen.   Men samtidig er man og mer trygg om man har sitt eget og klarer seg selv , da man slipper å være redd for å måtte flytte ut, finne seg noe nytt, evt selge osv . Tro om man får mer lyst å flytte sammen når man blir eldre? 

Tanker om dette?

Anonymkode: 9e3a3...961

Ja, det er godt og trygt å bo to sammen, tenker jeg. 

Jeg tenker at økonomien spiller stor rolle. Sp lenge vi har råd til å bo hver for oss, føler jeg at det er det beste for oss. Det er vel også bare en fordel å ha to bosteder så lenge man kan det. Det å ha pengene i en leilighet eller hus er en god investering i forhold til å ha pengene på en konto.

Så kan man selge senere når man blir gammel, og ha litt ekstra å rutte med på det tidspunktet ?

Skrevet

Blir kanskje feil at ei i 30 årene svarer her. Men jeg velger å gjøre det, så får du bare overse svaret mitt om du ikke ville ha svar fra meg.

Men jeg er godt gift, har barn selv og stebarn. Og er det noe jeg vet, er at om det blir slutt med mannen min, som jeg har vært sammen med i 12 år, så orker jeg ikke dette en gang til. Jeg orker ikke å finne en ny person, og lære å leve med denne personen. Og mest sannsynlig har den personen barn, og det er ikke rosen rødt å være stemamma. Det er så mangr grusomme bittre ekser, det setter virkelig en prøvelse på et ekteskap. Så jeg vet at funker det ikke med mannen min, så kommer jeg til å velge å leve alene. 

Anonymkode: d2ae6...df9

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.11.2023 den 22.52):

Fordi jeg bare trenger menn til å løfte tunge ting og sex. Menn jeg har truffet leverer ikke så godt på noen av disse feltene🥴

Anonymkode: aac00...e23

Finne deg en yngre mann da vet du, anbefales

Skrevet

Jeg er 48, og har vært singel i ett år. Før det har jeg hatt kjærester, men ikke samboere. Jeg og far til ungene flyttet fra hverandre for 13 år siden. Etter det har jeg bodd alene med tenåringene mine, som også er hos far av og til. 
Jeg er helt sikker på at jeg har det best alene, orker ikke å ha følelsen av å måtte forholde meg til en mann i hus mer. Hovedårsaken er rett og slett behovet for å være alene, friheten det gir, bestemme selv det som flere har nevnt her. Det er nydelig! 
Samtidig innser jeg at det også har sine ulemper, som tidvis ensomhet, mangel på nærhet og samhold. Joda, jeg får mine sosiale behov dekt av barna, venner, verdens snilleste eks, og øvrig familie. Men, jeg mangler jo likevel den ene. Jeg tror ikke, gjennom ett langt kjæresteforhold/særboerforhold, at det er like lett å få til begge deler. Jeg følte meg hvertfall litt halv når jeg ikke kunne leve ut det forholdet på rett, dvs bo sammen. Men pga barn og andre viktige hensyn, så valgte jeg å bo alene.
Jeg kommer nok ikke til å velge å bo med en mann igjen, ikke sikkert jeg velger å bli kjæreste med noen mer heller. Jeg opplever det å bli 50 som litt rart, valgene og livet har blitt veldig begrenset. En må sikkert oppleve det for å forstå det..

Anonymkode: 03834...362

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Her jeg bor er nå litt rare fasiliteter, og det håper jeg at jeg slipper på sikt, kun midlertidig sted, ellers er jeg veldig glad i å bo alene. Det å bo alene er ikke det samme som å være ensom, det å bo sammen med noen kan innebære å være ensom hvis forholdet ikke funker, så det er litt rart spm, det er jo tilfeldig hvilket tidsrom en bor alene. Det er veldig hyggelig å være sammen med noen, men jeg har verken sett eller møtt mannen jeg skal vie livet mitt til. Det hadde jo vært litt trist om jeg skulle se tilbake på denne tiden som en "ventetid på mann" når den tid kommer, da kaster en jo bare bort verdifull tid.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.11.2023 den 22.46):

Så enkelt.  For kvinner blir det ofte bare et merarbeid å få en mann i huset. 

Anonymkode: 54510...

Dette er dessverre ofte riktig. Mange av venninnene mine tar det 3 skiftet og noen har uttalt at de vurderer å gå. Mangel på kommunikasjon og det tredje skiftet gjør at mange kvinner har det bedre alene. På toppen kommer gjerne mas om sex samtidig som om mannen ikke forstår hvorfor kona har mistet lysten fordi hun er helt utmatta.

Anonymkode: efa3f...eb9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Hoia skrev (41 minutter siden):

Det å bo alene er ikke det samme som å være ensom, det å bo sammen med noen kan innebære å være ensom hvis forholdet ikke funker,

Godt sagt. 

Anonymkode: efa3f...eb9

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.11.2023 den 21.03):

Mann på 45 år her

Legger fra seg? 

Røykfritt hår? 

Anonymkode: 4e63f...c9e

Skrevet

Er det fordi vi

Det er ikke mulig å finne en "vi" forklaring på noe som angår veldig mange ulike mennesker i ulike situasjoner og med ulike erfaring, forutsetninger og ønsker og behov.

Selv er jeg ganske fornøyd med å bo alene. Kunne nok noen ganger tenke meg en kjæreste, men 90% av tiden er jeg gald for å kunne komme til døren min og vite at "nå kan jeg spise, se på TV, lese, gå og legge meg når jeg vil".

Det er i grunnen to dager i året som potensielt kan føles ensomme: julaften og 17.mai. Har barn, men de er jo opptatt med sitt og annenhver jul er de ikke her. 17. mai er likedan.

Men ellers, så har jeg ikke noe problemer med å leve livet mitt akkurat slik det. Kanskje bortsett fra en og annen søndag, når det hadde vært kjekt å ha noen å gå tur med. Men det kan løses på andre måter enn en kjæreste.

Anonymkode: bcc32...5a3

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hvorfor jeg vil bo alene?
- Frihet - gjør hva jeg vil når jeg vil
- Jeg har råd til det
- Mer tid til venner og egne interesser. Jeg har en god flokk ❤️
- Mer tilgjengelig for de halvvoksne barna mine
- Trenger ikke å tilpasse logistikken min til andre
- Jobben min passer ikke så godt inn i et samliv
- Ingen har noe med hvordan jeg steller hjem og eiendom
- Slipper å rydde og vaske etter et voksent menneske som burde visst bedre
- Slipper å krangle med noen som prøver å utnytte meg
- Mindre komplisert når man slipper å inngå kompromisser og gå gjennom diskusjoner - mer avslappende
- Jeg har ikke tillit til kjærester / partnere - de endrer seg når de føler seg "etablert"
- Et friere intimt liv - catch'n release eller nøye seg med kikkert
- Jeg er praktisk anlagt, og trenger strengt talt ingen til hverdagsoppgaver
- Trenger jeg kompetanse eller tidsbruk ut over min egen kan jeg leie noen
- Jeg har ikke forelska meg i noen ny de siste ti åra

Endret av Andro
  • Liker 4
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Takk og pris for at jeg har eget hus her i Hol og er alene. Jeg vet ikke noe mer ufordragelige trekk ved en mann enn at han er så ``liten`` og ``verdiløs```at han ikke trives i sitt eget selskap. Jeg faller for pene, barnløse menn som elsker livet og har tusenvis av interesser å bruke fritiden sin på, akkurat som jeg. Har siden jeg var lite barn gjort alt alene. Fjellturer, ferier i inn og utland, lage god mat og drikke. Kaller meg en livsnyter.

• Liker 1
Skrevet

Jeg lever lykkelig med mann og barn, men er helt sikker på at hvis jeg blir alene, så har jeg lyst å bo alene. Livet er mye enklere da, og jeg orker ikke tanken på å tilpasse meg et nytt menneske og en ny svigerfamilie og evt mine/dine barn osv, og måtte tilpasset meg sammen med noen jeg treffer i godt voksen alder. Da vil jeg styre ting selv (har erfaring fra å bo alene før jeg traff mannen og fikk familie).

Anonymkode: 76fb7...2b0

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...