AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #1 Skrevet 13. november 2023 Jeg er selv en av de. Er det fordi vi er redd for å binde oss på nytt med hus og heim ? er det fordi vi har det så godt alene med våren egen stil og ting vi har samlet opp gjennom et liv og den friheten vi har? Er det fordi vi ikke tør å satse og gjøre oppofrelser som kommer med å flytte sammen? Er vi relasjonsskadet fra tidligere forhold med samboer som gjør at vi ikke tør og har mistet troen. Er så mye enklere å ha kjæreste og hvert vårt sted? I mitt tilfelle vil kjæresten min at vi skal flytte sammen, men jeg tør ikke, da vi har hatt mye utrygghet og brudd gjennom forholdet og jeg vet han kun vil det av hensyn til sin egen økonomi. At ting blir bedre for han , og det er jeg som må selge osv Man er jo mer sårbar når man bor alene mtp hvis man blir syk, hvis man trenger ekstra penger til noe i huset, man sparer jo og mer på å bo sammen. Men samtidig er man og mer trygg om man har sitt eget og klarer seg selv , da man slipper å være redd for å måtte flytte ut, finne seg noe nytt, evt selge osv . Tro om man får mer lyst å flytte sammen når man blir eldre? Tanker om dette? Anonymkode: 9e3a3...961 6 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #2 Skrevet 13. november 2023 Jeg vil ikke ha samboer. Bor alene med barna og nyter livet. Er 47 år. Anonymkode: 065e8...5fc 17 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #3 Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er selv en av de. Er det fordi vi er redd for å binde oss på nytt med hus og heim ? er det fordi vi har det så godt alene med våren egen stil og ting vi har samlet opp gjennom et liv og den friheten vi har? Er det fordi vi ikke tør å satse og gjøre oppofrelser som kommer med å flytte sammen? Er vi relasjonsskadet fra tidligere forhold med samboer som gjør at vi ikke tør og har mistet troen. Er så mye enklere å ha kjæreste og hvert vårt sted? I mitt tilfelle vil kjæresten min at vi skal flytte sammen, men jeg tør ikke, da vi har hatt mye utrygghet og brudd gjennom forholdet og jeg vet han kun vil det av hensyn til sin egen økonomi. At ting blir bedre for han , og det er jeg som må selge osv Man er jo mer sårbar når man bor alene mtp hvis man blir syk, hvis man trenger ekstra penger til noe i huset, man sparer jo og mer på å bo sammen. Men samtidig er man og mer trygg om man har sitt eget og klarer seg selv , da man slipper å være redd for å måtte flytte ut, finne seg noe nytt, evt selge osv . Tro om man får mer lyst å flytte sammen når man blir eldre? Tanker om dette? Anonymkode: 9e3a3...961 Du har vel kanskje svart på hvorfor i det uthevede, i ditt tilfelle i alle fall? Forståelig at man ikke ønsker å flytte sammen når man ikke er trygge på hverandre og har hatt brudd tidligere (antar dere ble sammen igjen senere). Anonymkode: c2aca...7b7 8
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #4 Skrevet 13. november 2023 Jeg tror jeg hadde havnet på lukket avdeling hvis jeg skulle ha et annet menneske rekende rundt hele tiden. Å bo alene er bare så deilig, takk gud for at jeg har økonomi til det. Anonymkode: 08906...ba0 27 1 1
Million Skrevet 13. november 2023 #6 Skrevet 13. november 2023 Jeg fikk nok av å bo sammen med noen og av forhold etter 18 år i et forhold/ekteskap med eksmannen. Alle er jo selvfølgelig ikke lik han, men det hjelper ikke, jeg vil ikke ha en ny partner. Klarer meg fint alene, trives i eget selskap og har ingen ønsker om å dele bolig og alt med noen igjen. Er i femtiårene og ble skilt for noen år tilbake. 10 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #7 Skrevet 13. november 2023 Fordi vi har råd til det, er lei av andres bullshit og bare vil bo ilag om det gir høyere livskvalitet. Jeg vurderer faktisk å flytte sammen med min kjære men det er ikke et must. Særlig ikke i byen hvor man får liten plass både i 2- og 3-roms. Anonymkode: 4e63f...c9e 10
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #8 Skrevet 13. november 2023 Nå bor jeg sammen med kjæresten og trives med det, men jeg kan absolutt skjønne at mange godt voksne velger å bo alene, selv om de har partner. Det er trivelig og føles trygt å ha en samboer, men det er også en del merarbeide i form av ekstra rot å rydde i, hyppigere husarbeide fordi en til person i huset griser og støver til, og fordi man automatisk blir bittelitt mer bundet opp til felles måltider. For noen blir det også til at man må avklare alle mulige valg i forhold til hus/hjem med den andre. Hvis folk har bodd lenge sammen med en partner som de gradvis har mistet følelsene for, og blitt litt ekstra lei og irritert over alle de dårlige sidene, så ser jeg for meg at de etter skilsmissen kjenner på en lettelse over å ha full kontroll over eget liv igjen. De slipper å irritere seg over en annen persons uvaner og dårlige egenskaper, og styrer tiden sin helt selv. Hvis de da finner en ny kjæreste, er det sikkert fristende å få i pose og sekk; både tryggheten ved et forhold og følelsen av å være uavhengig i egen bolig (f.eks. slippe å rydde og vaske etter andre). For noen spiller nok sikkert også redselen for å binde seg igjen inn på avgjørelsen, eller tanken på at de har barn som skal ha et nytt hjem å komme til. Da holder man nok litt ekstra igjen til man er 100% sikker på at forholdet vil vare lenge. Men mange godt voksne kjenner at de er ferdige med å leve så tett innpå et annet menneske, og vil være mer fri. Anonymkode: f1251...25a 9 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #9 Skrevet 13. november 2023 Særbo er helt klart tingen, det har vi vært i snart 20 år. Hjemmet mitt er bare mitt, jeg har innredet det som jeg vil, jeg holder det rent og ryddig slik jeg vil ha det, jeg trenger ikke å forholde meg til et annet menneske nesten hele tiden, har alenetid når jeg trenger det, bruker penger som jeg vil, inviterer venninner når jeg føler for det, lager den maten jeg liker best osv. Og kjærligheten mellom oss er fremdeles levende og sterk, fordi vi ikke tar hverandre som en selvfølge, vi irriterer oss ikke over «sure sokker på badegulvet og skitne tallerkner som ikke settes rett i oppvaskmaskinen» eller slike gnagsår i forhold. Vi taper selvsagt penger på å ha to hjem, men det er verd det, virkelig verd hver eneste krone. Anonymkode: 39be0...9e6 18 1 6
Gjest WhisperingWind Skrevet 13. november 2023 #10 Skrevet 13. november 2023 Er separert og for min del er det utrolig deilig å ikke måtte forholde meg til noen andre. Rot, mas… Har absolutt ingen hast med å bo med en ny mann. Nå dater jeg en flott fyr i et avstandsforhold og det fungerer utmerket nå. Skal aldri si aldri, men han vil uansett ikk flytte hit før om et par år 🤷🏻♀️🫠
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #11 Skrevet 13. november 2023 Vært gift/samboer i over 20 år, og er nå separert (han gikk fordi han fant en annen). Orker ikke tanken på å gå inn i et nytt forhold engang, og er det ett lyspunkt oppi denne situasjonen så er det nettopp det at jeg nå kan bo alene, bestemme alt selv, kun ha mitt eget rot å rydde opp i og kun meg selv å vaske etter. Anonymkode: a8c2a...88c 6 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #12 Skrevet 13. november 2023 Orker ikke tanken på å bo med en utilfredsstilt mann. Jeg har smerter i underlivet og det eneste jeg vil ligge med er en varmeflaske😂. Anonymkode: ac1f8...8e9 6 6 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #13 Skrevet 13. november 2023 Nå er jeg 48 år og gift men om vi skulle bli skilt eller han falt ifra så hadde jeg ikke orket å bo sammen med noen igjen. Jeg datet så mye rart før jeg traff han jeg er med nå at det dating greiene orker jeg ikke utsette meg for igjen. Anonymkode: 0ba9d...b53 5 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #14 Skrevet 13. november 2023 Jeg har vært sammen med det jeg synes er en ganske bra mann i 25 år, har ikke på den tiden møtt annet enn mer håpløse menn , allikevel er jeg mye lykkeligere nå alene så sannsynligheten for at jeg skulle føle at livskvaliteten gikk opp av å bo med noen igjen finner jeg forsvinnende liten.. Anonymkode: f5c77...19f 3 2
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 13. november 2023 #15 Skrevet 13. november 2023 Hadde jeg og eksmannen min skjønt at dette kunne være et alternativ tror jeg kanskje vi fortsatt hadde vært sammen. Og fordi vi ikke fikk det til, han var (er) drømmenannen min, kommer jeg aldri til å flytte sammen noen igjen, eller å søke etter ny kjæreste i det hele tatt. Sånn er livet, og jeg lever fint med det.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #16 Skrevet 13. november 2023 Jeg har bare innsett at jeg ikke passer til å dele hverdagen og huset mitt med noen. Trives så utrolig godt i eget selskap og slipper å irritere meg over en mann. Kan spise hva jeg vil når jeg vil uten gnål om hva vi skal ha til middag, slipper å forholde meg til hans meninger rundt innredning, hans rot, hvor skal vi dra på ferie, hva skal vi bruke penger på.... I det hele tatt: jeg kan bestemme alt selv og jeg elsker det. Anonymkode: ca06c...d45 7 1 6
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #17 Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har bare innsett at jeg ikke passer til å dele hverdagen og huset mitt med noen. Trives så utrolig godt i eget selskap og slipper å irritere meg over en mann. Kan spise hva jeg vil når jeg vil uten gnål om hva vi skal ha til middag, slipper å forholde meg til hans meninger rundt innredning, hans rot, hvor skal vi dra på ferie, hva skal vi bruke penger på.... I det hele tatt: jeg kan bestemme alt selv og jeg elsker det. Anonymkode: ca06c...d45 Føler den bro, eller sis. Anonymkode: babcb...b5b 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #18 Skrevet 13. november 2023 Vikarsykepleier skrev (13 minutter siden): Hadde jeg og eksmannen min skjønt at dette kunne være et alternativ tror jeg kanskje vi fortsatt hadde vært sammen. Og fordi vi ikke fikk det til, han var (er) drømmenannen min, kommer jeg aldri til å flytte sammen noen igjen, eller å søke etter ny kjæreste i det hele tatt. Sånn er livet, og jeg lever fint med det. Min mann og jeg tenker at særboerskap er en mulighet etter at barna har flyttet ut (om ca fem år). For min del tenker jeg enten særboerskap eller skilsmisse, kun de to alternativene jeg ser for meg. Selv om han er en fantastisk drømmemann kjenner jeg for min del at vi går litt vel mye oppå hverandre, spesielt om vinteren. Tror begge er litt lei av hverandres ansikt til tider. Ser for meg at vi har en byleilighet + landlig hytte, og at vi besøker hverandre når vi har lyst. Dater mer, liksom. Vi er forresten introverte begge to, det har kanskje litt å si. Begge nyter alenetid i huset/på hytta. Anonymkode: 579e9...3d2 6 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #19 Skrevet 13. november 2023 Liten vits i både å flytte sammen eller gifte seg. Man vet jo at etter en stund så flytter man jo fra hverandre uansett. Anonymkode: 90c7c...d15 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #20 Skrevet 13. november 2023 Det handler om å kunne bestemme over seg selv uten å ta hensyn til noen andre... Slipper å diskutere om hvem som skal gjøre hva... Roter om jeg vil, rydder når det passer meg. Rengjør når jeg vil. Lager mat når jeg vil, spiser hva jeg vil. Ser på tv når jeg vil, ser på hva JEG vil 😅 Kan onanere når jeg vil Ha sex når jeg vil med en tilfeldig, gjerne rett på sak treff for min del. --- Er KUN fordeler å bo alene Anonymkode: 3f577...eeb 4 2 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå