Gå til innhold

Kaffefilter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Drikker kun 1-2 kopper kaffe daglig, og tenker derfor at kapselmaskin er mest naturlig. Men jeg har arvelig høyt kolesterol, og ønsker jo derfor å filtrere kaffen. Finnes det papirfiltre man setter oppi hver kopp, eller hvordan gjør dere det? Blir ikke klok av å Google, sykt mye forskjellig..
Maskinen bruker Tassimo-kapsler, om det har noe å si.

Anonymkode: 30bf1...f3d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er jo bare å legge kaffefilteret over koppen :) på nærbutikken min selger de både store og små kqffefilter så det minste holder nok i massevis

Anonymkode: 8d372...548

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Drikker kun 1-2 kopper kaffe daglig, og tenker derfor at kapselmaskin er mest naturlig. Men jeg har arvelig høyt kolesterol, og ønsker jo derfor å filtrere kaffen. Finnes det papirfiltre man setter oppi hver kopp, eller hvordan gjør dere det? Blir ikke klok av å Google, sykt mye forskjellig..
Maskinen bruker Tassimo-kapsler, om det har noe å si.

Jeg bruker vanlig kaffetrakter. En stor kopp og 2 skjeer kaffe er bra dosering. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Er jo bare å legge kaffefilteret over koppen :) på nærbutikken min selger de både store og små kqffefilter så det minste holder nok i massevis

Anonymkode: 8d372...548

Ah takk! Er litt ny i kaffeverden, men da går dette altså an😊 Tenker det er perfekt å bruke på kaffemaskinen på jobb også, regner ikke med at det er noe filter inni der..

Skrevet
Gamer skrev (35 minutter siden):

Jeg bruker vanlig kaffetrakter. En stor kopp og 2 skjeer kaffe er bra dosering. 

Ja har tenkt at det i såfall blir dette. Men tar gjerne en kopp på jobb og en kopp hjemme. Dersom man kan filtrere før det kommer i koppen, virker dette enklere. Også siden jeg allerede har en kapselmaskin, og drikker liksom kun en kopp om dagen hjemme. Hun over skrev at man kunne legge filter over koppen. Da kan jeg benytte dette på jobb også, som er der jeg oftest drikker det.

Skrevet

Så det å legge et vanlig kaffefilter i koppen før man tar svart automatkaffe, er like sunt som å drikke vanlig filterkaffe fra kaffetrakter? Er litt engstelig for dette kolesterolet mitt..

Skrevet

Jeg mener å ha lest at filteret fjerner den ugunstige kaffeoljen. Du finner endel om du googler. 

Og så kan du jo kjøpe deg en filterholder til kopp. Da kan du koke vann og helle det over filtermalt kaffe. Jeg, personlig, foretrekker det fremfor kapselkaffe. 

Skrevet
Brunhilde skrev (10 timer siden):

Jeg mener å ha lest at filteret fjerner den ugunstige kaffeoljen. Du finner endel om du googler. 

Og så kan du jo kjøpe deg en filterholder til kopp. Da kan du koke vann og helle det over filtermalt kaffe. Jeg, personlig, foretrekker det fremfor kapselkaffe. 

Ja det var lurt! Hvor mye kaffe bruker du til en vanlig kopp?

Skrevet

Og jeg som trodde kaffe var kaffe.. 😆

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja det var lurt! Hvor mye kaffe bruker du til en vanlig kopp?

Jeg bruker 16 gram kaffe til 2,5 dl vann, den blir sånn jeg liker den. Du justerer etter smak, noen liker kaffen litt sterkere, andre litt svakere. ;)

• Liker 1
Skrevet
Forundret.. skrev (11 timer siden):

Ikke når man har høyt kolesterol. Da er filterkaffe veldig anbefalt, for det er mye skadelig fett i kaffe. Før var ikke dette noe problem, fordi de fleste brukte vanlig kaffetrakter med filter. Men nå, når det er mye vanligere med kapsler, presskanne og kaffemaskiner, bør man tenke seg litt om dersom man har arvelig høyt kolesterol. Så derfor lurte jeg på om man kunne tilføre et filter😊 

• Nyttig 1
Skrevet

V60 eller filterholder til kopp som nevnt over er gode alternativ, aeropress kan også være en mulighet. Man får moccamaster til en kopp av gangen også. Alle disse gir bedre kaffe enn kapselmaskiner og har filter som er sunnere for ikke bare de som passer kolestrolet men alle som drikker kaffe regelmessig. 
Aller best er det jo å kverne bønnene selv rent smaksmessig men det er jo opp til hver enkelt hvor viktig slikt er☺️

Anonymkode: ce9c6...f1d

Skrevet
13 hours ago, Forundret.. said:

😂

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke når man har høyt kolesterol. Da er filterkaffe veldig anbefalt, for det er mye skadelig fett i kaffe. Før var ikke dette noe problem, fordi de fleste brukte vanlig kaffetrakter med filter. Men nå, når det er mye vanligere med kapsler, presskanne og kaffemaskiner, bør man tenke seg litt om dersom man har arvelig høyt kolesterol. Så derfor lurte jeg på om man kunne tilføre et filter😊 

Dette visste jeg ingenting om. Takk for opplysningen. 

Jeg foretrekker Moccamasteren min sin kaffe jeg så jeg trenger heldigvis ikke bekymre meg 😁

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...