Gå til innhold

Hva er det som øker boligens verdi mest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så lenge beliggenheten er bra, trenger man ikke å gjøre så mye. 

Anonymkode: 46ff1...85c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å ja, gjerne to millioner over også. Huset vi ser på er ganske rimelig for området, og har en beliggenhet vi liker veldig godt. Det er mye med dette huset som veier opp for det negative, i hvert fall utifra annonsen 😊 Vi er handy og kan gjøre mye selv, men så er jo en del av arbeidet sånn som må gjøres av fagfolk også, så billig blir det ikke uansett.

Anonymkode: 616fa...aef

Vi renoverer enebolig selv for tiden, har tatt bjelkelag og isolert mellom etasjene, innredet råloft og isolert, lektet ut alle innervegger og lagt nytt skjult elektrisk anlegg, alt av rør nytt, vannbåren varme i begge hovedetasjer, nytt bad, nytt kjøkken, nytt gjestebad, heltre gulv, balansert ventilasjon. Sikkert noe jeg har glemt å ta med, men havner på rundt fire-fem.

Anonymkode: cedcf...c3c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så merkelig 😅 Men vi trenger kun takstøkning pga. banken og byggelån, skal ikke selge med det første om vi kjøper og pusser opp. Vil tro takstmannen ser på det tekniske før det estetiske og setter verdien utfra det? 

Her i området er det megler som setter verditakst, takstmann lager kun tilstandsrapport. Vi hadde megler inne og fikk økt verdien på boligen i banken underveis.

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Vi renoverer enebolig selv for tiden, har tatt bjelkelag og isolert mellom etasjene, innredet råloft og isolert, lektet ut alle innervegger og lagt nytt skjult elektrisk anlegg, alt av rør nytt, vannbåren varme i begge hovedetasjer, nytt bad, nytt kjøkken, nytt gjestebad, heltre gulv, balansert ventilasjon. Sikkert noe jeg har glemt å ta med, men havner på rundt fire-fem.

Fire-fem i oppussingskostnad? 

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Her i området er det megler som setter verditakst, takstmann lager kun tilstandsrapport. Vi hadde megler inne og fikk økt verdien på boligen i banken underveis.

Kan godt hende det er sånn det gjøres ja, har aldri solgt bolig før :)

Skrevet

Beliggenhet! 

Anonymkode: 10953...ee0

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

På leilighet har jeg hørt at det er balkong. Koster pluss/minus 100 000 kr å installere, men kan øke verdien med opp mot 500 000 kr avhengig av størrelse og område. Dette er da i Oslo selvfølgelig.

Anonymkode: 77048...b0e

Dette er vanskelig å få til

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om vi kjøper er det for å bo der i mange år :) Onkelen min betalte 120 000 for fullt dreneringsarbeid tidligere i år, da gjorde han ingenting selv. Vet ikke hvorfor det var så billig sammenlignet med ditt anslag? Huset hans er ca. like stort og med samme form som det vi ser på. Mener det er dusjkabinett som står på badet uten membran fra før. Er det for å unngå mye vann på gulvet, sånn som det blir med andre dusjløsninger?

Jeg ser i en anne post at motivasjonen er for å få høyere takst pga bank/byggelån. Det er et sentralt poeng. Det høres ut som noe du kan spørre takstmannen om.

Taksten vi fikk tatt på huset vårt var sånn at han kunne komme tilbake og oppdatere taksten hvis vi fikset noe. Så kanskje du kan få tatt en takst nå og få en «smørbrødliste» over ting du kan fikse, og hva det vil utgjøre for verdien?

Det ville være synd å bruke masse penger på huset bare/primært for å få mer lån/bedre lånebetingelser. I alle fall om du skal bo der lenge. Så da ville jeg ha vurdert hva som faktisk gjør huset bedre for deg og dine, og så sjekket om det gjenspeiles i taksten. Igjen: drenering.

Anonymkode: 6dd4d...b77

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det som har fått TG3 er følgende: Etasjeskille/gulv mot grunn (høydeavvik utenfor dagens krav, dette er ifølge takstrapport ikke hensiktsmessig å utbedre), innvendige rekkverk på trapper er for lave etter dagens krav, vaskerom i kjeller må totalrenoveres, bad i kjeller mangler membran, og dreneringen må skiftes. Dreneringen må nok fikses før vaskerom og bad, da det er litt fukt i kjelleren. Vi skal på visning for dette huset om en ukes tid, så får vi se om vi byr på det :) Er det altså best for takstøkningen å bare peise på for å få bort alt av TG3? 

Fukt er dyrt, kjøper gjerne boliger med TG3 men ikke med fuktskader 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke uten videre, men i verste fall får man spille inn et forslag på generalforsamlingen.

Anonymkode: 77048...b0e

Selv ikke med en generalforsamling på ens side er det lett å få byggetillatelse til balkong

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (9 timer siden):

Er vel nesten ikke til å unngå på eldre boliger med sviktende drenering. Den aktuelle boligen er fra 1966, og det er kun i kjelleren det er litt fukt. Resten av huset er i følge takstrapport tørt.

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (9 timer siden):

Fukt er nøkkelen ja. Man kan feks kjøpe en bolig med et utdatert bad. Men det trekker veldig opp om det er brukt dusjkabinett i hele badets levetid. Og det er god ventilasjon i badet. 
Akkurat nå burde man økonomisk sett vente med store dyre oppussinger. Ihvertfall hvis man har verdiøkning i tankene. Kan komme en lengre periode med prisfall nå.
Før kunne man klaske på litt maling og style boligen for småpenger og folk ville overby hverandre etter 1. visning. Det går ikke nå..

Anonymkode: 3d8c6...4d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Fukt er nøkkelen ja. Man kan feks kjøpe en bolig med et utdatert bad. Men det trekker veldig opp om det er brukt dusjkabinett i hele badets levetid. Og det er god ventilasjon i badet. 
Akkurat nå burde man økonomisk sett vente med store dyre oppussinger. Ihvertfall hvis man har verdiøkning i tankene. Kan komme en lengre periode med prisfall nå.
Før kunne man klaske på litt maling og style boligen for småpenger og folk ville overby hverandre etter 1. visning. Det går ikke nå..

Synes dette er litt vanskelig. Vi eier en leilighet som jo må selges om vi kjøper hus nå, hva om den også blir rammet av prisfall? Den er relativt ny og naboleiligheten gikk raskt for prisantydning nå nylig, så det er litt skummelt å vente, synes jeg. Samtidig er jo planen å kjøpe enebolig for å bo der i mange år, og da har det vel egentlig ikke så mye å si at prisene faller akkurat nå? Det aktuelle huset er ganske rimelig for området fra før, så i mine uerfarne øyne kan verdien bare gå oppover etterhvert som vi pusser det opp. Eller tar jeg feil nå?

Skrevet

Her vi bor er det aller viktigste for boligprisene hvordan industrien går. 

Går industrien bra, går boligprisene i været. 

Ikke så lett å påvirke akkurat, men har du makt til å starte en krig så er det verdt et forsøk… :fnise: 

Anonymkode: 00063...e43

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Synes dette er litt vanskelig. Vi eier en leilighet som jo må selges om vi kjøper hus nå, hva om den også blir rammet av prisfall? Den er relativt ny og naboleiligheten gikk raskt for prisantydning nå nylig, så det er litt skummelt å vente, synes jeg. Samtidig er jo planen å kjøpe enebolig for å bo der i mange år, og da har det vel egentlig ikke så mye å si at prisene faller akkurat nå? Det aktuelle huset er ganske rimelig for området fra før, så i mine uerfarne øyne kan verdien bare gå oppover etterhvert som vi pusser det opp. Eller tar jeg feil nå?

Ja. Kjøper du og selger i samme marked spiller det ikke noen stor rolle. Plass skal du ha å bo i uansett. Forøvrig bra timet å selge i nyttårsrushet i januar. Og samtidig kjøpet nå like før. Prisene i fjor gikk ned og stabiliserte seg sept-des. Gikk opp igjen i Januar-mars. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja. Kjøper du og selger i samme marked spiller det ikke noen stor rolle. Plass skal du ha å bo i uansett. Forøvrig bra timet å selge i nyttårsrushet i januar. Og samtidig kjøpet nå like før. Prisene i fjor gikk ned og stabiliserte seg sept-des. Gikk opp igjen i Januar-mars. 

Interessant! Blir spennende å se om det blir noe av 😊

Skrevet

Men fukt kan også skylles manglende eller feil ventilasjon. Åpner du vinduet løser fu det igjen men da får du en kjemperegning på vinteren.

Det jeg verdsetter mest ved en bolig er at våtrommene er fungerende og god energilevel. 

Sistnevnt krever egentlig masse. Vi snakker dokumentasjon på balansert ventilasjon med varmegjenvinning, varmepumpe eller vannbåren varme, solfangere til varmtvann, isolasjon og dokumentasjon på luftflyten i boligen.

Få salgsobjekter byr på noko slikt.

Schmuhi

Skrevet
Schmuhu skrev (5 minutter siden):

Men fukt kan også skylles manglende eller feil ventilasjon. Åpner du vinduet løser fu det igjen men da får du en kjemperegning på vinteren.

Det jeg verdsetter mest ved en bolig er at våtrommene er fungerende og god energilevel. 

Sistnevnt krever egentlig masse. Vi snakker dokumentasjon på balansert ventilasjon med varmegjenvinning, varmepumpe eller vannbåren varme, solfangere til varmtvann, isolasjon og dokumentasjon på luftflyten i boligen.

Få salgsobjekter byr på noko slikt.

Schmuhi

Ja. Ventilasjon som fungerer er utrolig viktig. Samt bra energirangering. Minimum A-D. 
Kjerringa ville kjøpe en leilighet i et boligkompleks en av venninnene hennes også hadde kjøpt. Fordi leiligheten var så fancy og smakfull for øyet. Men jeg satte foten ned. Kun en 10x10 ventil på badet med en 14 W mikromotor installert i. Og på kjøkkenet en vifte m/kullfilter. Dvs ingen sted å føre luften ut til ventil på yttervegg. 
Besøkte den venninna nylig og da så jeg begynnende muggflekker på badet og kjøkken/stue luktet helvete etter matlaging med tung og dampet luft. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Kun en 10x10 ventil på badet med en 14 W mikromotor installert i. Og på kjøkkenet en vifte m/kullfilter. Dvs ingen sted å føre luften ut til ventil på yttervegg.

🍻

Bra du satt foten ned for dette.

Kullfilter trenger dog ikke være et problem når ventilasjonen ut av kjøkkenet er løst på en annen måte. Som er sjelden tilfelle.

Flott å sjå at flere verdsetter oppvarming, ventilasjon og isolasjon.

Schmuhu

Skrevet

Hvis målet kun er å pusse opp for å øke verdivurderingen, vil det fort være noe du taper på i praksis. Dvs at du betaler mer for tiltaket enn verdivurderingen øker. 

Anonymkode: e1b58...5c4

Skrevet
Schmuhu skrev (29 minutter siden):

🍻

Bra du satt foten ned for dette.

Kullfilter trenger dog ikke være et problem når ventilasjonen ut av kjøkkenet er løst på en annen måte. Som er sjelden tilfelle.

Flott å sjå at flere verdsetter oppvarming, ventilasjon og isolasjon.

Schmuhu

Jepp. 😆 Kjerringa var mer opptatt av den fine kjøkkeninnredningen.
Jeg tenkte mer på det faktum at det var ingen felles avtrekk, kun basert på resirkulering av luft gjennom ventilator. Og borettslaget tillatte heller ikke inngrep i vegg (lage uttak for avtrekk). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...