Gå til innhold

Hva er det som øker boligens verdi mest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppussing av utdatert bad/kjøkken og modernisering av flater? Eller mer byggetekniske greier, som å legge ny drenering, skifte gamle vinduer på loft og skifte undertak+takheller? 

Spør fordi det anbefales å starte med det som gir høyest takstøkning når man skal ha byggelån.

Anonymkode: 616fa...aef

Skrevet

Ting som går på vedlikehold og ikke bare estetikk. 

Utvendig ting som drenering, tak og kledning trekker mest ned hvis det er nødvendig for utbytting. 

Inne er det lurt å gjøre enkle ting som frisk opp maling i nøytrale farger, men store renoveringen fås sjeldent igjen.

Anonymkode: 645db...55a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ting som går på vedlikehold og ikke bare estetikk. 

Utvendig ting som drenering, tak og kledning trekker mest ned hvis det er nødvendig for utbytting. 

Inne er det lurt å gjøre enkle ting som frisk opp maling i nøytrale farger, men store renoveringen fås sjeldent igjen.

Anonymkode: 645db...55a

Ja, det er jo dyre kostnader når man skal skifte ut det. 

Skrevet

Ingen ting lønner seg om du ikke kan gjøre det selv. Fordi det kan ny eier også. Men gjør du det for egen komfort lønner det seg med feks nytt kjøkken og bad. Vi bygget nytt kjøkken for ca. 40.000,- inkl alt nytt elektrisk.

Anonymkode: 84ff7...18a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ingen ting lønner seg om du ikke kan gjøre det selv. Fordi det kan ny eier også. Men gjør du det for egen komfort lønner det seg med feks nytt kjøkken og bad. Vi bygget nytt kjøkken for ca. 40.000,- inkl alt nytt elektrisk.

Anonymkode: 84ff7...18a

Vi skal kjøpe, og ser på et hus som trenger noen sånne oppgraderinger 😊 

Skrevet

Drenering og bad. Sørge for at det ikke er noe TG3 ved boligen. Sørge for at det ikke er fuktskader, råte eller muggsopp.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi skal kjøpe, og ser på et hus som trenger noen sånne oppgraderinger 😊 

Når skal dere kjøpe?

Anonymkode: 204b4...248

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Drenering og bad. Sørge for at det ikke er noe TG3 ved boligen. Sørge for at det ikke er fuktskader, råte eller muggsopp.

Når skal dere kjøpe?

Anonymkode: 204b4...248

Det som har fått TG3 er følgende: Etasjeskille/gulv mot grunn (høydeavvik utenfor dagens krav, dette er ifølge takstrapport ikke hensiktsmessig å utbedre), innvendige rekkverk på trapper er for lave etter dagens krav, vaskerom i kjeller må totalrenoveres, bad i kjeller mangler membran, og dreneringen må skiftes. Dreneringen må nok fikses før vaskerom og bad, da det er litt fukt i kjelleren. Vi skal på visning for dette huset om en ukes tid, så får vi se om vi byr på det :) Er det altså best for takstøkningen å bare peise på for å få bort alt av TG3? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det som har fått TG3 er følgende: Etasjeskille/gulv mot grunn (høydeavvik utenfor dagens krav, dette er ifølge takstrapport ikke hensiktsmessig å utbedre), innvendige rekkverk på trapper er for lave etter dagens krav, vaskerom i kjeller må totalrenoveres, bad i kjeller mangler membran, og dreneringen må skiftes. Dreneringen må nok fikses før vaskerom og bad, da det er litt fukt i kjelleren. Vi skal på visning for dette huset om en ukes tid, så får vi se om vi byr på det :) Er det altså best for takstøkningen å bare peise på for å få bort alt av TG3? 

Det der blir nok fort 1m om dere ikke gjør jobben selv. Ligger hus i området uten TG3 1M i pris over objektet deres? 

Anonymkode: a957d...6dc

Skrevet

På leilighet har jeg hørt at det er balkong. Koster pluss/minus 100 000 kr å installere, men kan øke verdien med opp mot 500 000 kr avhengig av størrelse og område. Dette er da i Oslo selvfølgelig.

Anonymkode: 77048...b0e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

På leilighet har jeg hørt at det er balkong. Koster pluss/minus 100 000 kr å installere, men kan øke verdien med opp mot 500 000 kr avhengig av størrelse og område. Dette er da i Oslo selvfølgelig.

Men dette er ikke noe man uten videre bare kan gjøre. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Rekkverket og gulv kan dere vente med. 

Anonymkode: 254b3...d43

Skrevet
Traktor skrev (3 minutter siden):

Men dette er ikke noe man uten videre bare kan gjøre. 

Ikke uten videre, men i verste fall får man spille inn et forslag på generalforsamlingen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Oppussing av utdatert bad/kjøkken og modernisering av flater? Eller mer byggetekniske greier, som å legge ny drenering, skifte gamle vinduer på loft og skifte undertak+takheller? 

Spør fordi det anbefales å starte med det som gir høyest takstøkning når man skal ha byggelån.

Nytt:

Kjøkken/bad

etterisolering av yttervegger

skifte vinduer

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det der blir nok fort 1m om dere ikke gjør jobben selv. Ligger hus i området uten TG3 1M i pris over objektet deres? 

Anonymkode: a957d...6dc

Å ja, gjerne to millioner over også. Huset vi ser på er ganske rimelig for området, og har en beliggenhet vi liker veldig godt. Det er mye med dette huset som veier opp for det negative, i hvert fall utifra annonsen 😊 Vi er handy og kan gjøre mye selv, men så er jo en del av arbeidet sånn som må gjøres av fagfolk også, så billig blir det ikke uansett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Vurderer du å kjøpe for å selge snarlig, eller pusser du opp for evt å selge en gang i framtiden? Det er ikke helt klart fra posten din.

Litt skeive gulv er sånt du lever med inntil du evt skal bytte gulv, som takstmannen sier.

For lavt rekkverk står i alle takster om dagen. Jeg hadde ikke brydd meg om det.

Drenering inn mot møblert kjeller er nok første punkt. 2-300.000?

Vaskerom i kjeller må ikke nødvendigvis tas med en gang men sjekk rørene med en rørlegger.

Bad uten membran: vurder å sette inn dusjkabinett.

Anonymkode: 6dd4d...b77

Annonse
Skrevet (endret)

Huset jeg kjøpte hadde ny kledning, nye vinduer og nye ytterdører. Taket var byttet for bare fem år siden. Drenering også ok.

Ingen la inn bud, og prisen gikk ned to ganger. Jeg kjøpte for under det igjen. Pusset så opp for rundt 1 mill. 

Så kom nabohus til salgs. Ingenting av nevnte var tatt, men alt var pusset opp innvendig, og bad og kjøkken var oppusset siste 5-7 årene.

Det huset var det budkrig på, og det ble solgt 2 mill dyrere enn jeg betalte. De måtte ta alt det kjedelige dyre som allerede var tatt på mitt, og endte opp med å betale minst like mye i oppussing, og da uten å få velge kjøkken og diverse selv. Jeg har dessuten betydelig bedre tomt, angående beliggenhet og størrelse. 

Folk er veldig rare, så ta det som gjør at huset ser bedre ut. Blås i det som gjør huset bedre. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Vurderer du å kjøpe for å selge snarlig, eller pusser du opp for evt å selge en gang i framtiden? Det er ikke helt klart fra posten din.

Litt skeive gulv er sånt du lever med inntil du evt skal bytte gulv, som takstmannen sier.

For lavt rekkverk står i alle takster om dagen. Jeg hadde ikke brydd meg om det.

Drenering inn mot møblert kjeller er nok første punkt. 2-300.000?

Vaskerom i kjeller må ikke nødvendigvis tas med en gang men sjekk rørene med en rørlegger.

Bad uten membran: vurder å sette inn dusjkabinett.

Anonymkode: 6dd4d...b77

Om vi kjøper er det for å bo der i mange år :) Onkelen min betalte 120 000 for fullt dreneringsarbeid tidligere i år, da gjorde han ingenting selv. Vet ikke hvorfor det var så billig sammenlignet med ditt anslag? Huset hans er ca. like stort og med samme form som det vi ser på. Mener det er dusjkabinett som står på badet uten membran fra før. Er det for å unngå mye vann på gulvet, sånn som det blir med andre dusjløsninger?

Skrevet

Det som øker verdien mest er at kulturtulbudene rundt boligen øker og/eller at en stor utbygger kjøper opp eiendommer rundt din for å bygge ut sentrum.

Anonymkode: 0bf93...83e

• Liker 2
Skrevet
Trolltunge skrev (32 minutter siden):

Huset jeg kjøpte hadde nyvkldning, nye vinduer og nye ytterdører. Taket var byttet for bare fem år siden. Drenering også ok.

Ingen la inn bud, og prisen gikk ned to ganger. Jeg kjøpte for under det igjen. Pusset så opp for rundt 1 mill. 

Så kom nabohus til salgs. Ingenting av nevnte var tatt, men alt var pusset opp innvendig, og bad og kjøkken var oppusset siste 5-7 årene.

Det huset var det budkrig på, og det ble solgt 2 mill dyrere enn jeg betalte. De måtte ta alt det kjedelige dyre som allerede var tatt på mitt, og endte opp med å betale minst like mye i oppussing, og da uten å få velge kjøkken og diverse selv. 

Folk et veldig rare, så ta det som gjør at huset ser bedre ut. Blås i det som gjør huset bedre. 

Så merkelig 😅 Men vi trenger kun takstøkning pga. banken og byggelån, skal ikke selge med det første om vi kjøper og pusser opp. Vil tro takstmannen ser på det tekniske før det estetiske og setter verdien utfra det? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så merkelig 😅 Men vi trenger kun takstøkning pga. banken og byggelån, skal ikke selge med det første om vi kjøper og pusser opp. Vil tro takstmannen ser på det tekniske før det estetiske og setter verdien utfra det? 

Ja en takstmann ser nok på det viktigste. Folk som kjøper må like hvordan huset ser ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...