Gå til innhold

Julegaver til tantebarn, "lik verdi"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å gi tantebarna ullundertøy med "nogo attåt" til jul. Fant like ulltrøyer til dem, men storesøster sin koster 100 kroner mer enn lillesøster sin. Bør lillesøster da få mer "attåt", siden det ellers blir ulik verdi? Storesøster skjønner sikkert ikke at større størrelser er dyrere, og vil da i så fall føle at lillesøster går mest. Hva er riktig å gjøre her? "Like" gaver til ulik pris? Eller ulike gaver til lik pris?

Anonymkode: f7427...8d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Like gaver til ulik pris, definitivt!

Anonymkode: 07305...7a9

• Liker 18
  • Nyttig 3
Skrevet

Ungene ser jo ikke prislappen.. De bør få lik gave, ikke lik verdi. Det er ikke storesøsters feil at hennes størrelse er dyrere, så det er urettferdig at lillesøster skal få både trøye + nogot attåt, mens hun bare skal få en trøye. 

Anonymkode: ca1ca...c6b

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Ville ikke kjøpt noe for å komme opp i samme verdi . Samme gaven , ulik pris 👍🏻

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Unger vet ikke hva ting koster.

Dessutten er det uansett tingen ved siden av som kommer til å være viktigst. Ullundertøy er det kun foreldrene som blir glade for.

Anonymkode: 24bdc...c22

• Liker 5
Skrevet

Jeg er opptatt av at tantebarna, særlig de to som er søsken med nokså liten aldersforskjell, skal få gaver som er av noenlunde samme verdi for dem. Med andre ord kjøper jeg ikke undertøy til den ene og leker til den andre, men jeg er ikke så opptatt av at prisen skal være mest mulig lik.

• Liker 1
Skrevet

Når de får det samme hadde jeg ikke lagt ved noe ekstra til lillesøster for å få prisen lik. Går litt hardere inn for lik pris hvis de får forskjellige ting. 

Skrevet

Barna skjønner jo ikke at en ulltrøye er dyrere enn de andre så hvis du skal gå etter pris ville de bare forstått at noen av dem fikk noe ekstra som de andre ikke fikk. Her ville jeg gått for lik gave til ulike pris. 

• Liker 3
Skrevet

I denne situasjonen syntes jeg ikke det gjør noe at verdien ikke er lik. De får jo «samme gave», den ene kostet bare tilfeldigvis litt mer siden størrelsen var større. 

Jeg prøver alltid å kjøpe tilnærmet likt til mine tantebarn, men på krona blir det ikke. Jeg syntes det er viktigere at alle får noe de ønsker seg enn at verdien på gavene er helt lik. I år ønsker den ene seg noen øredobber som koster ca 50-60 kr mer enn det verdien på hva de to andre ønsker seg er (de har ønsket seg det samme). Det får være greit. Alternativet er å kjøpe noe billigere til eldstemann som hun kanskje ikke ønsker seg (tenåring og ganske bevist på hva hun liker 😅).

Skrevet

Mine 5 tantebarn er i alderspenn 5-12 og både jenter og gutter. Det er klin umulig å gi alle presanger som koster likt når de har helt ulik alder og interesse. Jeg gir sånn omtrentlig like mye, men det viktigste er jo at det ligger en tanke bak det de får, at jeg gir noe jeg synes passer for dem. Det er selvsagt ikke sånn at en får for 1000 kroner og en annen for 200, men at en får for 300 og en annen for 450, kan skje. Men ikke systematisk, og det blir gjerne omvendt neste gang.

Anonymkode: a7da6...a7f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ull undertøy i julegave?

Anonymkode: 89de4...398

Ja er noen som ikke forstår at dette ikke er stas. Dette er en gave til foreldrene 

Anonymkode: fb9a1...0b5

• Liker 2
Skrevet

Vi praktiserer lik gave, ulik pris så lenge det dreier seg om fysiske ting som pakkes inn.  Altså, vi kjøper ikke for 100 til en nevø og 500 til broren hans, men en hundrelapp i forskjell spiller ingen rolle.  

Når de blir såpass store at de primært ønsker seg penger og gavekort, blir det likt.  (Vi gir ikke penger, men gavekort er jo veldig enkelt å få likt).

Anonymkode: bdcfc...0fc

Skrevet

De får jo samme tingen. Det får være likt nok.

Her gir vi ulike ting til ulik pris til tantebarna. Men prøver å holde det noenlunde likt til barn med liten aldersforskjell innen samme familie. 

Anonymkode: 98335...211

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hadde blitt super skuffet hvis jeg fikk ullundertøy i julegave av tanter og onkler. Synes heller det burde blitt kjøpt  kino gavekort gavekort på senter eller noe sånt. Men ulltøy??? 😱

Da får de bli skuffet? Jeg fikk kjedelige klær i julegaver i ny og ne da jeg var barn- jeg overlevde det traume......

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ull undertøy i julegave?

Det er jo super julegave! Min nevø ønsker seg alpinsokker i ull. Legger ved noe søtt i tillegg til juledagsmorgen. 

Anonymkode: 916ca...f19

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Refreng skrev (3 minutter siden):

Da får de bli skuffet? Jeg fikk kjedelige klær i julegaver i ny og ne da jeg var barn- jeg overlevde det traume......

Og hvorfor gi kjedelige klær i julegave når du selv husker at det var traumatisk? 

Anonymkode: b263f...0a6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo super julegave! Min nevø ønsker seg alpinsokker i ull. Legger ved noe søtt i tillegg til juledagsmorgen. 

Anonymkode: 916ca...f19

For de som ønsker seg det, ja. Men tror ikke alle barn ønsker seg ullundertøy. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

For de som ønsker seg det, ja. Men tror ikke alle barn ønsker seg ullundertøy. 

Barn har godt av å få ting de trenger også til jul. De får da uansett nok leker og ræl.. 

Anonymkode: ecdba...2b6

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Generelt opererer jeg med at alle må få ca samme sum.

MEN akkurat i dette tilfellet ville jeg ikke tent på det. Et ullsett + lik sum i «attåt». Det er det jeg ville gjort.

Anonymkode: aba2d...77c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde blitt super skuffet hvis jeg fikk ullundertøy i julegave av tanter og onkler. Synes heller det burde blitt kjøpt  kino gavekort gavekort på senter eller noe sånt. Men ulltøy??? 😱

Enig. Selv en liten eventysjokolade hadde jeg blitt mer glad for enn ullundertøy. Så sinnsykt kjipt. Nesten så enkelte voksene gjør dette med vilje, er ikke noe hemmelighet at det er noe av det teiteste man kan kjøpe i gave til noen.

Anonymkode: 47e79...56c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...