Gå til innhold

Friskmelding til arbeidsformidling - kommunikasjon med sjef

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, har en annen tråd litt lenger bak her om at jeg er utbrent og vil vekk fra jobben jeg har nå. Jeg har fått meg legetime, og snakket litt med nav i dag. NAV anbefaler det som heter friskmelding til arbeidsformidling. Og utifra hva jeg forstår av ordningen, virker det som en god løsning i situasjonen min. Har ikke fått det enda, men gitt at legen tilbød sykemelding sist jeg var der, og ting har blitt verre siden da, er det vel ganske sannsynlig at dette blir veien.

Det jeg nå er litt usikker på, er hva slags dialog og kommunikasjon jeg skal ha med arbeidsgiver. Arbeidsgiver blir åpenbart ikke glad for å miste en ansatt brått, men samtidig har jeg jo ikke inntrykket av at hun vil ha meg her heller.

Skal jeg være åpen om prosessen, eller er jo mindre sagt – jo bedre?

Noen som har erfaringer med ordningen og informere sjef om det?

Anonymkode: 487ed...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vel, hvis det er arbeidsgiver som er problemet i form av sjefen selv ville jeg vurdert hvor mye denne kunne påvirke en evt ny jobb og referanser før jeg lyttet til rådet fra NAV. En bekjent valgte være åpen, valgte denne typen sykemelding og har per i dag 8 mnd etter ennå ikke fått jobb noe annet sted da den gamle sjefen ikke gir annen referanse enn "ja det stemmer, vedkommende var ansatt her i den stillingen og valgte sykemelde seg for å søke ny jobb utenfor vår bedrift" 

Anonymkode: 023f2...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med ordningen, men vil bare si at om du er utbrent så er det kanskje en sykemelding som bør på plass, og så at du blir frisk, og så at du bytter jobb når du får noe annet?

Du trenger ikke si noe om sykemelding på jobbintervju, du trenger ikke oppgi nåværende sjef som referanse, og om de ber om å snakke med nåværende sjef så minn om at han egentlig ikke kan si at du er sykemeldt. 

Hvis du er utbrent nå så er det ikke sikkert at å bytte jobb vil gjøre deg frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha friskmelding til arbeidsformidling må arbeidsforholdet du har nå avsluttes før du får det. 

Anonymkode: 33b46...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

vel, hvis det er arbeidsgiver som er problemet i form av sjefen selv ville jeg vurdert hvor mye denne kunne påvirke en evt ny jobb og referanser før jeg lyttet til rådet fra NAV. En bekjent valgte være åpen, valgte denne typen sykemelding og har per i dag 8 mnd etter ennå ikke fått jobb noe annet sted da den gamle sjefen ikke gir annen referanse enn "ja det stemmer, vedkommende var ansatt her i den stillingen og valgte sykemelde seg for å søke ny jobb utenfor vår bedrift" 

Anonymkode: 023f2...427

At sånne sjefer gir referanser er man altså nådegitt…Helt høl i hue

Anonymkode: b992e...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/13/2023 at 5:40 PM, AnonymBruker said:

At sånne sjefer gir referanser er man altså nådegitt…Helt høl i hue

Anonymkode: b992e...a74

Det blir jo mer en attest enn referanse, men det høres ut som en sjef som faktisk følger loven, og holder seg for god til å si noe negativt.

Når en sjef ikke sier stort og er oppgitt som referanse, er det som regel et svært dårlig tegn.

Jeg ville ikke brukt denne sjefen som referanse ved senere søknader.

Anonymkode: e601f...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...