Gå til innhold

Ingen vil feire nyttår med meg (enslig mamma) og barna....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så sårende. Jeg har mange venner og er ikke ensom i det daglige. Men når det kommer til de store dagene, så er det ingen som inkluderer. Og jeg vet jo hvorfor. Alle mine venner er par og da inviterer de par og ikke single. Det blir for kjedelig for mannen at det ikke er en annen mann der. 

Vi er i slutten av 40 årene så det er jo ikke slik at vi er en haug av folk lenger. Mange inviterer bare et vennepar feks. 

Jeg gruer meg til nyttår. Har barn som er på mellom trinn og ungdomsskole. De vil fortsatt gjerne være med meg men syns det er leit vi ikke har noen... 

Jeg har selvsagt invitert hit men ingen kan(vil) 

Vet ikke hva jeg skal gjøre. Blir så trist å bare være meg og barna. Det var vi i fjor og... 

😢Noen tanker? Flere som har det slik? 

Uansett håper jeg dere med enslige venner, inkluderer dem. 

Anonymkode: cdbb1...14c

• Liker 1
  • Hjerte 28
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Reis bort, feir nyttår på Tivoli i Kjøbenhavn.

Anonymkode: 7ac27...14b

• Liker 21
  • Nyttig 4
Skrevet

Vi har det sånn, av eget valg. Vi er begge vokst opp med at nyttårsaften er familiedag, ikke vennedag. Jeg (42 år gammel) har aldri tilbragt nyttårsdaften med venner, bare med familie. Mannen er også vant til det. 

Så nei, jeg vil ikke invitere single venner på besøk. Du har jo egne barn å være med, du er ikke alene? 

Vi feirer enten bare jeg, mannen, og ungene, eller så feirer vi med mine foreldre om de ikke er på hytten. 

Anonymkode: 61f99...4ba

• Liker 15
  • Nyttig 5
Skrevet

Kjenner meg litt igjen. Etter jeg ble skilt så raste det sosiale nivået nedover. Det ser ut til være en regel at par inviterer par. Dette virker å være særlig problematisk for menn da det visstnok ofte er dama som tar med seg det sosiale nettverket når hun flytter.

Anonymkode: fdfb8...da8

• Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Hvorfor er det trist å være bare deg og barna? Jeg hadde laget en skikkelig fin feiring med dem, og storkost meg. 

• Liker 36
  • Hjerte 5
  • Nyttig 8
Skrevet

Vi opplever det samme, er par med barn. Virker som så mange kun inviterer de aller nærmeste. Vi har sagt vi kan ha noe her og invitert flere, men ingen vil komme. Synes det er litt synd at det er sånn.

Anonymkode: e585f...fc4

• Hjerte 2
Skrevet

Nyttårsaften er familiedag for oss, så vi inviterer ingen annen enn familie og drar heller ikke til andre. Sånn er det for de fleste vi kjenner. Så jeg tror ikke dette handler om at du ikke inkluderes, bare at andre ønsker å tilbringe dagen med familien sin. I stedet for å være lei deg for å ikke ha noen andre å feire med må du heller lage dine egne tradisjoner. Du er ikke alene, du har barn og i stedet for at barna husker nyttårsaften som en dag mamma sutret og var lei seg vil du ikke heller de skal huske den som en koselig dag hvor dere gjorde noe hyggelig sammen?

Anonymkode: c6ce1...a66

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Barna er store, hva med å la dem invitere en venn hver på overnatting? Lag en fin kveld sammen med barna og deres venner? 
For oss er nyttårsaften familietid, vi inviterer hverken par eller single, og barna hadde ikke reist på overnatting. Hvis dere er i omgangskrets med mange som liker å feire med venner får sikkert barna dra på besøk! 

Anonymkode: 96e42...e16

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er syv uker til, så du har fortsatt god tid. Men hva er galt med å være bare dere? Ja, dere var det i fjor også, men det går seg til om det fortsetter sånn. Lag en god middag, tenn stearinlys, pynt med servietter og evt. annet med nyttårs-motiv. Har dere annen familie i nærheten, så spør om dere kan være sammen. Vær takknemlig for at du har barna dine ved din side. Når det nærmer seg tid for raketter kan dere gå ut og se på dem. Kanskje bor dere i nærheten av en stor åpen plass hvor det er fint å stå og se, eller i nærheten av en bru med gangvei som dere kan gå på til et stykke inn på brua. Der treffer dere sikkert mange andre, kjente og ukjente. Da kan dere få nyttårsklemmer av folk dere ikke kjenner :) 

Skrevet

Ts her. Vet at mange feirer med familie men i mitt miljø er vi mest vant med å være med venner. Så det er klart det kjennes. Jeg har dessuten bare en mor og en ugift søster så det er ikke slik for oss at vi samler familien. Det gjør vi i julen. 

Jeg skal selvsagt ikke sutre og være trist overfor barna. Kan absolutt lage skikkelig fest jeg, men jeg VET jo at alt de ønsker seg er å være med vennene våre. 

Forøvrig godt forslag å reise bort men har ikke råd. Og godt forslag å la barna invitere en venn hver. Jeg vil nok uansett kjenne meg litt ensom men barna er viktigst. Ts

• Hjerte 11
Skrevet

Skjønner hvordan du har det. Jeg er singel, barna er voksne og foreldrene mine lever ikke lengre. Mine søsken bor langt unna. 
Så i år er jeg helt alene på alle helligdager/merkedager.

Gleder meg ikke akkurat til jul.

M.

Anonymkode: 7ceae...ab2

• Liker 1
  • Hjerte 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her. Vet at mange feirer med familie men i mitt miljø er vi mest vant med å være med venner. Så det er klart det kjennes. Jeg har dessuten bare en mor og en ugift søster så det er ikke slik for oss at vi samler familien. Det gjør vi i julen. 

Kan ikke din mor og søster komme på nyttårsaften da, selv om de er hos dere på julaften?

• Liker 12
  • Nyttig 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Hva med din familie, som du skriver at du er sammen med i jula, kan ikke dere være sammen på nyttårsaften også? 

Jeg er enig i at det er dårlig gjort av vennene dine ikke å inkludere deg/dere dersom par-vennene samler seg. Men er alle vennene dine sammen med noen andre venner på nyttårsaften? Eller bare tror du det? Har du spurt? Og viktigere, har du spurt hvorfor ikke du kan være med?

Skrevet

Mitt råd er å bli kjent med folk fra forskjellige land. Helt annen kultur på å inkludere. Har en internasjonal vennekrets, og alle inkluderer. 

Anonymkode: 05f44...2aa

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Her er det litt motsatt, på en måte. Jeg er vokst opp med at det er familiedag, men jeg vil helst feire med venner som har barn på samme alder som våre. Problemet er at vennene våre vil feire med familiene sine, så det ender som oftest opp med at vi feirer med familie. Gubben er mest opptatt av å få lov til å feste med kompisene etter middagen, mulig derfor jeg ønsker å feire med venner også. Slik at vi alle kan være sammen når ungene er lagt, isteden for at jeg må sitte alene hjemme med ungene…

Anonymkode: d59aa...3c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skal selvsagt ikke sutre og være trist overfor barna. Kan absolutt lage skikkelig fest jeg, men jeg VET jo at alt de ønsker seg er å være med vennene våre. 

Forøvrig godt forslag å reise bort men har ikke råd. Og godt forslag å la barna invitere en venn hver. Jeg vil nok uansett kjenne meg litt ensom men barna er viktigst. Ts

Den der skjønte jeg ikke. 

Jeg vokste opp med at BÅDE jul OG nyttårsaften ble feiret med mine foreldre + søster + mormor (enke) + min barnløse enslige tante. 

Så jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke kan feire nyttår med dem? Det er bokstavlig talt identisk med den familiesituasjonen jeg vokste opp med, og vi feiret sammen både jul og nyttår?

Anonymkode: 61f99...4ba

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva med å forsøke å bli kjent med noen i lignende situasjon? Jeg vet det ikke er lett, men kanskje en av barna har en venn som er alenemor, hvor du kunne invitert hele familien til deg? 

Anonymkode: 96e42...e16

• Liker 4
Skrevet

Reis bort. Store barn null stress. Hvis ikke kos dere dere 3. Du er jo tross alt ikke alene. Dere er 3. 🙂

Jeg har vært alene hver nyttår med barn. Jeg er syk da og blir fort sliten,men har heller ikke familie. Nå har jeg mann dette året,eneste forskjell blir da at han er med.🙂

Anonymkode: e23ca...48b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Skjønner ikke problemstillingen jeg.

Vi ferier med familie, og de aller fleste vi kjenner med barn feierer med familie. Det er kun de som ikke har fått barn ennå som kjører vennefester.

Anonymkode: 288aa...585

• Liker 5
Skrevet (endret)
LillaGorilla<3 skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det trist å være bare deg og barna? Jeg hadde laget en skikkelig fin feiring med dem, og storkost meg. 

Det ligger i kortene at det hadde vært hyggelig for henne med litt voksen kontakt på årets siste dag…

Endret av Rødstrupa
  • Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...