Gå til innhold

Leie ut eller selge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er lurt å gjøre nå: Leie ut eller selge? Gjelder et lite rekkehus. Jeg må sannsynligvis selge med tap og vil da gå i null/miste hele egenkapitalen min. Må med andre ord uansett ut på leiemarkedet. 

Anonymkode: f3455...318

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan sannsynligvis leie for ca 13.000/måned og leie noe nytt for ca 10.-15.000. Leia dekker alle løpende utgifter knyttet til boligen, altså både kommunale avgifter, eiendomsskatt, lån, renovasjon og husforsikring. 

Skrevet

* leie ut for 13.000

Skrevet

Husk bare at du må skatte av et salg hvis du leier ut for lenge. Ev. må du flytte inn selv igjen først.

Så det du tjener på å leie ut kan fort forsvinne i skatt.

Anonymkode: 337e5...41c

• Liker 2
Skrevet

Husk at utleie ikke er risikofritt. Du må ta høyde for måneder uten utleie, kostnader til økt vedlikehold og gjerne ekstra vask og ikke minst uforutsette skader.

Banken regner vel med 10 måneder i året med utleie i budsjetter.

Så må du huske på at det blir vanskeligere å selge mens du leier ut så du kan ikke lenger selge når det passer deg. Og salg av bolig er heller ikke nødvendigvis gyldig oppsigelsesgrunn….

Så det er ingen garantert god løsning.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Husk bare at du må skatte av et salg hvis du leier ut for lenge. Ev. må du flytte inn selv igjen først.

Hvis jeg leier ut et år, er det innafor? Eller hvor lenge må jeg bo der?

Snublefot62 skrev (10 minutter siden):

Husk at utleie ikke er risikofritt. Du må ta høyde for måneder uten utleie, kostnader til økt vedlikehold og gjerne ekstra vask og ikke minst uforutsette skader.

Banken regner vel med 10 måneder i året med utleie i budsjetter.

Så må du huske på at det blir vanskeligere å selge mens du leier ut så du kan ikke lenger selge når det passer deg. Og salg av bolig er heller ikke nødvendigvis gyldig oppsigelsesgrunn….

Så det er ingen garantert god løsning.

Jeg må sjekke ut rundt dette med salg av bolig, tenkte at det var mulig å ha utleie til en bestemt dato og tre måneders oppsigelse innenfor det. Det finnes kanskje forsikring for utleiere? Og så må jeg jo sjekke referanser nøye. Men jeg tror det vil være lettere å selge med fortjeneste om et år, ELLER at det vil være mulig å flytte inn igjen selv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvis jeg leier ut et år, er det innafor? Eller hvor lenge må jeg bo der?

Du må bo der.

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg må sjekke ut rundt dette med salg av bolig, tenkte at det var mulig å ha utleie til en bestemt dato og tre måneders oppsigelse innenfor det. Det finnes kanskje forsikring for utleiere? Og så må jeg jo sjekke referanser nøye. Men jeg tror det vil være lettere å selge med fortjeneste om et år, ELLER at det vil være mulig å flytte inn igjen selv. 

Ja du kan ha tidsbestemt kontrakt DERSOM du har en gyldig grunn til det, med 3 måneders oppsigelse innenfor der.

Forsikring finnes kanskje men det blir jo da enda en kostnad der.

Referanser kan du jo sjekke men det betyr ikke at slitasjen ikke oppstår eller at uhell ikke skjer. Det er risiko knyttet til utleie, det må du bare godta.

At du skal bruke boligen selv er en gyldig oppsigelsesgrunn for utleier, så om det er planen så vil det fungere.

Skrevet

Har du regnet på at du må skatte av leieinntektene?

Anonymkode: d5b3d...44b

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kan sannsynligvis leie for ca 13.000/måned og leie noe nytt for ca 10.-15.000. Leia dekker alle løpende utgifter knyttet til boligen, altså både kommunale avgifter, eiendomsskatt, lån, renovasjon og husforsikring. 

Husk at du må betale skatt på leieinntekter, så gå over regnskapet ditt med skatt inkludert. 

Om du ikke har krav på skattefritt boligsalg (botid minst 12 av siste 24 måneder) kan du skrive av tapet på skatten din. Kjekt å ta med i planen om du uansett skal selge med tap. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du regnet på at du må skatte av leieinntektene?

Anonymkode: d5b3d...44b

Ja, men det blir ikke så mye. 

newman01 skrev (1 time siden):

Husk at du må betale skatt på leieinntekter, så gå over regnskapet ditt med skatt inkludert. 

Om du ikke har krav på skattefritt boligsalg (botid minst 12 av siste 24 måneder) kan du skrive av tapet på skatten din. Kjekt å ta med i planen om du uansett skal selge med tap. 

Ja - men det gjelder bare rett etter kjøp? Jeg har bodd her nå nesten to år og skal leie ut et år. Kan jeg trekke fra tapet om jeg leier ut i 13 mnd eller mer?

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja, men det blir ikke så mye. 

22% av netto leieinntekter. Kostnader til lånet og avdrag kan ikke trekkes fra.

Så leier du ut boligen i 12 mnd til 15k hver mnd så går ca rett under 40k til skatt.

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, i dette tilfelle er det jo snakk om å selge med tap. Da oppnår TS skattefradrag - ikke skatt - om rekkehuset leies ut i ett år først. 

Anonymkode: 01ae0...e08

Skrevet
Snublefot62 skrev (2 timer siden):

22% av netto leieinntekter. Kostnader til lånet og avdrag kan ikke trekkes fra.

Så leier du ut boligen i 12 mnd til 15k hver mnd så går ca rett under 40k til skatt.

13.000, så litt mindre. Men husk at jeg også kan trekke fra eiendomsskatt, kommunale avgifter og forsikring på utleieboligen. 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei, i dette tilfelle er det jo snakk om å selge med tap. Da oppnår TS skattefradrag - ikke skatt - om rekkehuset leies ut i ett år først. 

Anonymkode: 01ae0...e08

Nemlig. Og deler av salgsutgiftene kan også trekkes fra. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...