AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #1 Skrevet 13. november 2023 Hei, "hysterisk førstegangsmor her" Jeg skal ha med baby på helsestasjonen for første gang, og jeg er så redd parkeringsplassen. Den er helt jævlig, kaotisk og trang, og overfylt. og er den eneste parekingsplassen i nærheten 😑 hva gjør dere hvis dere ikke får ut bilstolen? Må dere ta ut bilstolen før dere parkerer og bare la baby ligge igjen på bakken ute? Hvordan takler dere situasjonen når biler parkerer intil begge sidene deres så det bare er så vidt dere selv klarer å snike dere ut/inn uten å bulke/ripe bilene? 😬 Anonymkode: 124cf...b14
smurfebuss Skrevet 13. november 2023 #2 Skrevet 13. november 2023 Man må da ikke ha bilstolen? Jeg hadde bare tatt ut babyen. 9 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #3 Skrevet 13. november 2023 Plasserer bilstolen på bakken, men ALDRI slik at den kan kjøres på ved et uhell. Åpent vindu slik at jeg hørte om barnet gråt. De første månedene kunne jeg ikke dra noe sted med mindre barnet sov under foeflytningen. Anbefaler bilstolpose. Anonymkode: 6e124...f77
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #4 Skrevet 13. november 2023 Det var sånn i vår garasje, der satte jeg baby på bakken et sted jeg vet er trygt og rygget bilen siste stykke inn og så gikk ut og tok med baby. Tok henne vanligvis ut av setet og la i vogna da. Men jeg ville ikke turt dette på offentlig parkeringsplass. Om jeg måtte kjøre bil (valgte ofte kollektivt pga syntes det var lettere) ville jeg satt babysetet i forsetet på bilen, fest med bilens setebelte. Så når du er fremme tar du baby ut av stolen og tar den med ut når du går ut av bilen Anonymkode: 1aa64...2f8 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #5 Skrevet 13. november 2023 Du kan gå ut av bilen selv først og ta ut vogna og sette klart bak bilen, så da har du den klar til å legge baby i siden du må ta baby ut av setet (om du vanligvis bærer i setet og ikke vil ha baby bare i armene inn på helsestasjonen) Anonymkode: 1aa64...2f8
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #6 Skrevet 13. november 2023 Jeg hadde også tatt baby ut av bilsetet. Og eventuelt hatt en vogn bak i bilen. Mye enklere enn å styre med å få ut bilsetet. Anonymkode: 576e5...87c
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #7 Skrevet 13. november 2023 Tar bare babyen ut og bærer den? Eller har i vognen? Evt kan du også sette baby-bilstolen i bagasjerommet akkurat mens du rygger bilen inn i luken. Anonymkode: 96466...910 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #8 Skrevet 13. november 2023 Jeg hadde baby i bæresele Anonymkode: 50712...e77 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #9 Skrevet 13. november 2023 Tar ut babyen uten bilstolen, trenger ikke gjøre det så komplisert 😅 Ha med vogn hvis du ikke orker å bære, men for min del var det like greit å bare bære babyen inn enn å drasse vognen inn og ut av bilen. Anonymkode: ca9f7...ca7
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #10 Skrevet 13. november 2023 Ta ut babyen og bær den uten bilstol. Sjal, bæresele eller vogn. Anonymkode: a0548...221 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #11 Skrevet 13. november 2023 Jeg parkerte i ei rolig gate ca. 20 minutter gange fra helsestasjonen, og gikk bort med babyen i bæresele. Det var kanskje litt vel drastisk, men noe lignende er kanskje også en løsning. For min del tenkte jeg ikke på å få ut bilstolen, men på at jeg hater å parkere på trange steder med mye trafikk hvor det står et par andre biler og venter i kø samtidig som jeg skal inn i den trange plassen med bilen som føles stor som et romskip akkurat da. Og øvelse gjør mester, men akkurat ved de første helsestasjonbesøkene var jeg så trøtt at jeg tenkte jeg fikk øve på parkeringsferdighetene mine senere. Anonymkode: f8a68...194 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #12 Skrevet 13. november 2023 Jeg har såpass parkeringsangst at jeg hadde faktisk ikke dratt til den helsestasjonen. Jeg parkerer bare der det er god plass, og så langt unna andre biler som mulig. Hvis du absolutt må dra, ville jeg tatt med en vogn og flyttet babyen over i vogna. Da slipper du å ta ut bilsetet. Jeg fikk samboer til å kjøre meg til helsestasjonen. Han har hjemmekontor og hadde mulighet til å ta pause for å kjøre meg. Har du muligheten til at noen kan kjøre deg? Anonymkode: 012d4...3cf
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #13 Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det var sånn i vår garasje, der satte jeg baby på bakken et sted jeg vet er trygt og rygget bilen siste stykke inn og så gikk ut og tok med baby. Tok henne vanligvis ut av setet og la i vogna da. Men jeg ville ikke turt dette på offentlig parkeringsplass. Om jeg måtte kjøre bil (valgte ofte kollektivt pga syntes det var lettere) ville jeg satt babysetet i forsetet på bilen, fest med bilens setebelte. Så når du er fremme tar du baby ut av stolen og tar den med ut når du går ut av bilen Anonymkode: 1aa64...2f8 Obs!!! Husk å deaktivere airbag før du kjører med bilstol i forsete. Anonymkode: 8399a...1de 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #14 Skrevet 13. november 2023 Har bilstolen bak sjåførsetet, slik at jeg kan parkere slik at jeg selv kommer meg ut av bilen, og da er det stort sett plass til å få ut bilstolen eller bare baby ut av bilen også Anonymkode: f21bf...c35 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #15 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har bilstolen bak sjåførsetet, slik at jeg kan parkere slik at jeg selv kommer meg ut av bilen, og da er det stort sett plass til å få ut bilstolen eller bare baby ut av bilen også Anonymkode: f21bf...c35 Er en grunn for at det anbefales å ha babystolen bak passasjersetet og ikke førersetet , bare sånn at du er obs på det Anonymkode: ca9f7...ca7
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #16 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er en grunn for at det anbefales å ha babystolen bak passasjersetet og ikke førersetet , bare sånn at du er obs på det Anonymkode: ca9f7...ca7 Leste akkurat det motsatte? Om du krasjer vil du instinktivt reagere med å svinge så du selv ikke treffes. Da bør barnet befinne seg på din side. Venninne av meg er idag i rullestol. Sjåføren svingte naturligvis slik at ikke han ble truffet og passasjersiden tok hele støtet. Anonymkode: 191da...a0d 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #17 Skrevet 14. november 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Er en grunn for at det anbefales å ha babystolen bak passasjersetet og ikke førersetet , bare sånn at du er obs på det Anonymkode: ca9f7...ca7 Hva som er sikrest spørs helt på hvem du spør og hva de vektlegger Anonymkode: 65ad8...526 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #18 Skrevet 14. november 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Obs!!! Husk å deaktivere airbag før du kjører med bilstol i forsete. Anonymkode: 8399a...1de Ja det er viktig, glemte å skrive det men jeg deaktiverte såklart airbag. Kan bare ha i forsetet hvis det går an:) Anonymkode: 1aa64...2f8
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #19 Skrevet 14. november 2023 Det du beskriver nå, er grunnen til at vi valgte bil med skyvedører. I småbarnsperioden har det vært fantastisk og til uvurderlig hjelp og trygghet. Ikke minst når barna blir store nok til å kunne gå inn og ut av bilen selv. Vet at det ikke er til hjelp for ts nå, men les det som en anbefaling til alle som leser tråden og kjenner seg igjen. Utvalget er lite, men ikke vær så kresen de få årene det er nødvendig. Vi gikk for en citroen berlingo. Slike biler er Guds gave til småbarnsfamilier. Du får ikke noe mer lavstatus, men heller ikke mer praktisk. Anonymkode: b7a83...1de 1
EmVeeJee Skrevet 14. november 2023 #20 Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva som er sikrest spørs helt på hvem du spør og hva de vektlegger Anonymkode: 65ad8...526 Det er tryggest bak passasjer hvis man kjører mye på veier uten midtrabatt (front mot front-kollisjon). Jeg jobbet på et bofelleskap for mange år siden med ei som nettopp hadde vært utsatt for dette. Hun satt bak fører og ble skadet for livet. De to andre passasjerene i passasjersete foran og bak fikk noen skrammer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå