Gå til innhold

Hvorfor velger folk å dele bilder av barna sine på sosiale medier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er overalt, og så mange av mine venner/bekjente. Jeg fatter ikke grunnlaget.  De aller færreste bryr seg lite om å se andres barn, og de som bryr seg kan jo få bilder av barna i private grupper på Facebook eller snapchat.

Kunne ikke falt meg inn å eksponere barnet mitt på den måten 

Anonymkode: f7b56...364

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det meste i livet er ikke svart/hvitt. 

Å dele bilder er relativt vanlig i vår tid og kultur. Sosiale medier er nok kommet for å bli. Hendelser om gjerne deles er ferier, bursdager etc. her er det jo da naturlig at barn også er involvert . 

Anonymkode: a7569...416

• Liker 11
Skrevet

Jeg synes det er en uting. De er ikke samtykke-selvstendige før de blir større. Min 11-åring kom i går og spurte om jeg hadde lagt ut bilder av ham på sine og jeg svarte som sant var at nei. Det fikk han i så fall bestemme selv. Han pustet lettet ut. For det ville han ikke.

Anonymkode: fe04e...8b8

• Liker 18
  • Nyttig 7
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg synes det er en uting. De er ikke samtykke-selvstendige før de blir større. Min 11-åring kom i går og spurte om jeg hadde lagt ut bilder av ham på sine og jeg svarte som sant var at nei. Det fikk han i så fall bestemme selv. Han pustet lettet ut. For det ville han ikke.

På sosiale medier- ikke sine

Skrevet

Det eneste jeg klarer å tenke på er at alle pedofile vi ikke omgås fysisk, eksisterer på internett. 

Og min jobb som mor er å beskytte mitt barn mot farene som er der ute. 

Å la være å legge ut bilder av sønnen min er en MEGET enkel forsikring for å hindre at pedofile misbruker han. En MEGET enkel forsikring!

Anonymkode: 893c9...c97

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det eneste jeg klarer å tenke på er at alle pedofile vi ikke omgås fysisk, eksisterer på internett. 

Og min jobb som mor er å beskytte mitt barn mot farene som er der ute. 

Å la være å legge ut bilder av sønnen min er en MEGET enkel forsikring for å hindre at pedofile misbruker han. En MEGET enkel forsikring!

Anonymkode: 893c9...c97

Dette er en hysterisk tankegang. 
Om man hverken er kjendis eller rik, er sjansen mikroskopisk for at bilder av barnet ditt vil bli lastet ned av pedofile. 

Jeg legger ut bursdagsbilder og feriebilder av barna. (De er alltid påkledd på bildene). Kun venner av meg har tilgang til å se bildene på Facebook, og på Snapchat har jeg kun mine nærmeste. 

Anonymkode: 6784f...be8

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg fatter det heller ikke. Min mor hadde definitivt vært typen til å legge ut en haug med bilder/info om oss barna hvis Facebook hadde fantes på 90-tallet. Jeg er veldig lettet for at barndommen min ikke ligger arkivert på nettet. Mine barn fortjener det samme privatlivet, skulle bare mangle. 

Rareste jeg ser er foreldre som dedikerer egne Facebook-innlegg med bursdagshilsen skrevet TIL barnet, som er for liten til å verken ha facebook-profil eller evnen til å lese. Altså, det er jo åpenbart bare for likes og ikke for barnets beste. 

Anonymkode: 49467...ddc

• Liker 18
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om man hverken er kjendis eller rik, er sjansen mikroskopisk for at bilder av barnet ditt vil bli lastet ned av pedofile. 

Jeg legger ut bursdagsbilder og feriebilder av barna. (De er alltid påkledd på bildene). Kun venner av meg har tilgang til å se bildene på Facebook, og på Snapchat har jeg kun mine nærmeste. 

Ja å legge ut bilder der barn er påkledd , ikke har følelsesutbrudd ; altså nøytrale bilder tror jeg de fleste i 2023 er inneforstått med og følger.

Når man i tillegg til dette kan man lukke profilen forbeholdt venner og familie så syns jeg tankegangen om at man skal dele 0, blir hysterisk - og kanskje for nevrotisk den andre veien - hvilket kan signalisere til barnet at verden er et farlig sted. Det er vel som alt annet her i verden - med forhåndsregler, Sundt vett og at man holder seg opplyst , så kan man beskytte seg i den grad man kan. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, men hva er vitsen? Hvorfor ta sjansen? Er det for barnets beste, eller ditt eget beste??

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet

Tenåringsbarn blir ofte flaue over hva mødrene deres legger ut. 

Anonymkode: be4ae...209

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er overalt, og så mange av mine venner/bekjente. Jeg fatter ikke grunnlaget.  De aller færreste bryr seg lite om å se andres barn, og de som bryr seg kan jo få bilder av barna i private grupper på Facebook eller snapchat.

Kunne ikke falt meg inn å eksponere barnet mitt på den måten 

Anonymkode: f7b56...364

Så ikke følg vedkommende da om du har så store problemer med å se bilder av barn. 

Anonymkode: 77511...c7e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fatter det heller ikke. Min mor hadde definitivt vært typen til å legge ut en haug med bilder/info om oss barna hvis Facebook hadde fantes på 90-tallet. Jeg er veldig lettet for at barndommen min ikke ligger arkivert på nettet. Mine barn fortjener det samme privatlivet, skulle bare mangle. 

Rareste jeg ser er foreldre som dedikerer egne Facebook-innlegg med bursdagshilsen skrevet TIL barnet, som er for liten til å verken ha facebook-profil eller evnen til å lese. Altså, det er jo åpenbart bare for likes og ikke for barnets beste. 

Det kan også tenkes at det sitter eldre, syke, tanter, grandtanter rundt om i landet/verden som har et lite liv (grunnet alder, helsemessige grunner..) og som setter stor pris på en oppdatering med bilder - gjort på en enkel måte. 

Og så må det vel også være lov til å være litt stolt av barnet sitt? 

Å ha sosiale medier der man aldri deler noe blir vel også litt rart.. da kan man likesågodt slette konto

• Liker 12
  • Hjerte 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Noe som er til liten hjelp i en tid der kunstig intelligens kan fjerne klær i løpet av sekunder.

Og om sjansen er mikroskopisk i dine øyne, gir dette likevel ingen garanti for at ikke bildene likevel vil bli misbrukt; det er utallige bilder av helt alminnelige barn som misbrukes.

Anonymkode: 9726b...8e7

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noe som er til liten hjelp i en tid der kunstig intelligens kan fjerne klær i løpet av sekunder.

Og om sjansen er mikroskopisk i dine øyne, gir dette likevel ingen garanti for at ikke bildene likevel vil bli misbrukt; det er utallige bilder av helt alminnelige barn som misbrukes.

Uff det er et pervertert samfunn der man skal la det å legge ut et bilde i sosiale medier (kun for venner og familie - som de fleste har begrenset innstillingene til..) blir sett på som en fare. 

Og for all del - ingen bryr seg om bilder av dine barn, ingen bryr seg om dine oppdateringer uansett.. uff for et kaldt og nevrotisk samfunn !

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kan også tenkes at det sitter eldre, syke, tanter, grandtanter rundt om i landet/verden som har et lite liv (grunnet alder, helsemessige grunner..) og som setter stor pris på en oppdatering med bilder - gjort på en enkel måte. 

Å ha sosiale medier der man aldri deler noe blir vel også litt rart.. da kan man likesågodt slette konto

Det er ikke barns jobb å få lagt ut bildene sine på nettet, sånn at grandtante Olga skal føle seg bedre... Det er jo helt sprøtt 😂

Jeg er forsåvidt veldig stolt av barna mine, helt uten å publisere bilder av dem. Man kan da være på sosiale medier av mange andre grunner enn å legge ut bilder av barn.

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har aldri tenkt tanken på at bestemor kanskje ville sette mer pris på å få et bilde av barnebarnet sitt i et brev i posten, hvis det er dette du ønsker ...?

Alle bilder man legger ut på Facebook, er automatisk Facebooks eiendom. Som de kan gjøre nøyaktig hva de vil med.

Kan du garantere at det ikke jobber noen hos Facebook som sprer bildene dine videre?

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg skjønner det heller ikke. Nylig så jeg ett par bilder som ble delt av noen på vennelista mi. Stolt tante og måtte jo selvsagt sjekke bilde av den nyfødte. Mor opplyste fødselsdato og nærbilde av babyen med armbåndet hvor man kan se fødselsnummeret til barnet. 

Bildene er delt mange ganger og ingen har reagert. Sa ifra til den stolte tanten om dette men fikk ingen respons. Sjekket profilene til nybakte foreldrene som har it-jobber begge to, så jeg håper og regner med at de vet hva de driver med. 

Anonymkode: 906db...156

• Liker 7
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Absolutt. Og hvis disse gamle familiemedlemmene er så oppegående at de bruker Facebook og Twitter tenker jeg de bruker Mail også. Enn om noen la ut bilder av deg selv i tide og utide? For hele verden til å se? Jeg kan dele mye jeg, men jeg respekterer mine barns rett til privatliv.

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner det heller ikke. Nylig så jeg ett par bilder som ble delt av noen på vennelista mi. Stolt tante og måtte jo selvsagt sjekke bilde av den nyfødte. Mor opplyste fødselsdato og nærbilde av babyen med armbåndet hvor man kan se fødselsnummeret til barnet. 

Bildene er delt mange ganger og ingen har reagert. Sa ifra til den stolte tanten om dette men fikk ingen respons. Sjekket profilene til nybakte foreldrene som har it-jobber begge to, så jeg håper og regner med at de vet hva de driver med. 

Anonymkode: 906db...156

De delte barnets personnummer på sosiale medier😵‍💫🤦‍♀️

Special kind of stupid..

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg forstår hvorfor folk gjør det, jeg også brenner etter å vise frem hvor fantastisk sønnen min er - men jeg gjør det ikke likevel. Jeg liker å være anonym på nett, du finner svært lite informasjon om meg, og slik foretrekker jeg å ha det. Jeg ville da aldri fratatt barnet mitt det valget, og samtidig risikert at bildene ble misbrukt. Det skjer oftere enn folk tror! Ett hvert stykke informasjon kan også brukes om noen går inn for det. 

Anonymkode: 380f5...315

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...