AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #1 Skrevet 13. november 2023 Jeg vet at leder ikke har rett til å vite hvorfor man er syk. Jeg står i en kompleks situasjon som bl.a. har med jobb å gjøre (går ikke inn på hva, ikke tenkt å bli gjenkjent) som gjør at jeg ikke kan involvere lederen min på nåværende tidspunkt i hvorfor jeg er syk. Men hun vil at jeg skal ringe henne, mao hun vil vite hvorfor jeg er syk. Jeg er normalt veldig åpen men kan altså ikke være det nå. Kan noen her bare bekrefte at det holder at jeg informerer på melding om at jeg er sykemeldt/borte fra da til da, punktum? Anonymkode: d57a2...234 2 2 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 Populært innlegg #2 Skrevet 13. november 2023 Hun vet nok veldig godt at hun ikke har lov til å spørre hvorfor du er syk. Hun vil nok bare spørre om prognose og om det er noe arbeidsplassen kan gjøre for å tilrettelegge som kan hjelpe deg tilbake i arbeid. Det er ganske standard på de fleste arbeidsplasser. Anonymkode: 8a1e6...3e5 45 12
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #3 Skrevet 13. november 2023 Jeg er ansatt i staten, og i våre retningslinjer står det at sykefravær skal ringes inn - ikke sms. Anonymkode: 50662...d44 27 5
Forvirret23 Skrevet 13. november 2023 #4 Skrevet 13. november 2023 Mange som har krav om at det må ringes og ikke sendes melding, dette kan de kreve. Det betyr ikke nødvendigvis at de ønsker personlige helseopplysninger, du kan bare snakke vanlig med leder. Leder har også plikt til å snakke med deg om de kan tilrettelegge eller lignende når du har fravær 11 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #5 Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun vet nok veldig godt at hun ikke har lov til å spørre hvorfor du er syk. Hun vil nok bare spørre om prognose og om det er noe arbeidsplassen kan gjøre for å tilrettelegge som kan hjelpe deg tilbake i arbeid. Det er ganske standard på de fleste arbeidsplasser. Anonymkode: 8a1e6...3e5 Hun er ikke så erfaren som leder, og det skjer veldig mye feil behandling av ulike HMS-saker der jeg jobber, så er ikke veldig sikker på at hun er fullstendig klar over dette Anonymkode: d57a2...234 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #6 Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun er ikke så erfaren som leder, og det skjer veldig mye feil behandling av ulike HMS-saker der jeg jobber, så er ikke veldig sikker på at hun er fullstendig klar over dette Anonymkode: d57a2...234 Okei, men om hun spør så sier du jo bare at det er privat. Ser ikke at dette skal være en big deal. Anonymkode: 8a1e6...3e5 32 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #7 Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun er ikke så erfaren som leder, og det skjer veldig mye feil behandling av ulike HMS-saker der jeg jobber, så er ikke veldig sikker på at hun er fullstendig klar over dette Anonymkode: d57a2...234 Men da sier du det bare til henne. "Jeg ønsker ikke å diskutere grunnlaget for sykemelding". Anonymkode: 688ca...bdb 12 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #8 Skrevet 13. november 2023 Så lenge det ikke er pga arbeidsforholdene du er sykemeldt, har ikke arbeidsgiver rett på å vite hvorfor/hva din sykdom er. MEN, de kan trenge informasjon om der er noe som kan tilrettelegges for deg slik at du kan jobbe. Anonymkode: 73b99...c9b 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #9 Skrevet 13. november 2023 Arbeidsgiver har stort sett plikt til å ringe, relativt ofte tom. Du snakker bare vanlig med leder og dersom leder spør hvorfor du er syk sier du at det er privat. Det er ikke vanskelig. Hun har plikt til å følge opp og prøve å tilrettelegge så du kommer raskest mulig tilbake. Anonymkode: 706ca...11d 6 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #10 Skrevet 13. november 2023 Jeg vil også gjerne snakke med mine sykmeldte arbeidstakere. Hvor lenge blir de borte (hva tror de)? Arbeidsoppgaver som haster? Noe vi kan bidra med? Osv . Anonymkode: 3b5b8...f7c 17 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #11 Skrevet 13. november 2023 Er du syk så er du syk. Jobben skal ikke plage det når du skal ha fokus på å bli frisk igjen. Så lenge du har sykemelding fra legen, har sjefen din alt han trenger å vite. Der står dato og ferdig. Anonymkode: 0acaf...6f1 1
Wilma89 Skrevet 13. november 2023 #12 Skrevet 13. november 2023 Vi må også ringe leder hvis vi er syke. Handler om hvor lenge man blir borte osv. Har aldri følt at jeg da må fortelle hvorfor jeg er syk, selv om jeg snakker med leder direkte. Tanken her er at det å ringe leder direkte hever terskelen for å ta sykedager man egentlig ikke har behov for. 13 2
Hmmmmmm Skrevet 13. november 2023 #13 Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er ansatt i staten, og i våre retningslinjer står det at sykefravær skal ringes inn - ikke sms. Anonymkode: 50662...d44 Jeg er ansatt i fylket. Og i våres retningslinjer står det at vi kan sende sms eller ringe 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #14 Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er du syk så er du syk. Jobben skal ikke plage det når du skal ha fokus på å bli frisk igjen. Så lenge du har sykemelding fra legen, har sjefen din alt han trenger å vite. Der står dato og ferdig. Anonymkode: 0acaf...6f1 det er feil. Leder har plikt til å følge opp sykemeldte ansatte Anonymkode: d802a...1e4 33 1 8
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #15 Skrevet 13. november 2023 Hmmmmmm skrev (1 minutt siden): Jeg er ansatt i fylket. Og i våres retningslinjer står det at vi kan sende sms eller ringe Hvor står slike retningslinjer? Anonymkode: d57a2...234
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #16 Skrevet 13. november 2023 Det at hun vil du skal ringe inn, betyr ikke at hun forventer eller vil kreve at du skal dele hvorfor du er syk. Det har vært en regel at man skal ringe inn alle stedene jeg har jobbet, og jeg praktiserer det selv med "mine". Jeg spør aldri om *hvorfor* folk er syke, men jeg vil vite om det er noe restarbeidsevne som kan benyttes (vi er IA-bedrift, og da skal man undersøke dette), og ellers om det er noe som kan tilrettelegges for å få vedkommende raskere tilbake. Det er ikke noe utilbørlig ved dette. Husk at du ikke trenger å fortelle hvorfor. Jeg har blitt spurt om dette selv, av en leder som var veldig nysgjerrig på alt og alle. Jeg svarte bare at det ikke var arbeidsrelatert, så ikke relevant, og da ga hun seg. Anonymkode: bc73a...ff2 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #17 Skrevet 13. november 2023 Det er helt naturlig og ha en dialog med arbeidsgiver selvom man er syk/sykemeldt, dette for og kartlegge fraværet/prognoser, oppgaver som haster som andre må ta over, tilrettelegging osv. Og man ringer selvfølgelig inn sykefravær. Motsetter du deg dette så snakker vi i rettningen at arbeidsgiver kan motstride ein sykemelding/fravær. Anonymkode: 4c7b1...b53 7 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #18 Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er helt naturlig og ha en dialog med arbeidsgiver selvom man er syk/sykemeldt, dette for og kartlegge fraværet/prognoser, oppgaver som haster som andre må ta over, tilrettelegging osv. Og man ringer selvfølgelig inn sykefravær. Motsetter du deg dette så snakker vi i rettningen at arbeidsgiver kan motstride ein sykemelding/fravær. Anonymkode: 4c7b1...b53 Hva mener du med dialog, at man skal fortelle hvorfor man er syk? Du burde ikke være så krass for da tar man ikke det du skriver veldig på alvor. Anonymkode: d57a2...234 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #19 Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hun vet nok veldig godt at hun ikke har lov til å spørre hvorfor du er syk. Hun vil nok bare spørre om prognose og om det er noe arbeidsplassen kan gjøre for å tilrettelegge som kan hjelpe deg tilbake i arbeid. Det er ganske standard på de fleste arbeidsplasser. Anonymkode: 8a1e6...3e5 Hun har lov til å spørre om sykdom. TS har lov til å ikke svare. Anonymkode: ae628...8a7 5 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #20 Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva mener du med dialog, at man skal fortelle hvorfor man er syk? Du burde ikke være så krass for da tar man ikke det du skriver veldig på alvor. Anonymkode: d57a2...234 Jeg er ikke krass. Skriver hva som er tilfellet. Man bruker og ha dialog med leder ved sykdom/sykemelding. Dialog betyr at man prater, jeg har som oftest tatt det over tlf eller i fysisk møte med leder. Er jeg syk ved egenmelding så ringer jeg og sier i fra, avklarer om det er noen oppgaver som haster, avklarer gjerne også om forventninger hvor langvarig sykdommen er altså om jeg er så syk at jeg ser for meg sykemelding ( da dette vil ha en større innvirkning enn ved kun kortvarig fravær) eller om jeg bare trenger en dag eller to. Er jeg sykemeldt så ringer man selvfølgelig og gir beskjed og igjen avklarer om det er oppgaver som må fordels på andre ansatte, prosjekter som er satt igang, ting jeg ikke har fått rukket. Og gjerne prognoser ang hvor lenge jeg ser for meg at fraværet skal vare. Om jeg trenger tilrettelegging osv. Som flere nevner så er du ikke pliktig og oppgi hva du er sykemeldt for eller hvorfor. Men du gjør jo lurt i og oppføre deg som en samarbeidsvillig ansatt for alles beste ink deg selv, samt at arbeidsgiver er pliktig til for eksempel tilrettelegge slik at de skal og må kontakte deg. Setter du deg på bakbena og er tverr så er det grunnlag for og trekke din sykemelding i tvil, og det går kun ut ober deg selv. Anonymkode: 4c7b1...b53 11 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå