Gå til innhold

Litt forvirret rundt dette med oppmøte hos fastlegen og sykemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått korona for første gang og har vært syk noen dager. Kjennes likt som influensa, med feber, hodepine, halsvondt og generelt verking i hele kroppen. Trenger sykemelding fra i dag, siden egenmeldingen på tre dager er brukt opp. Ringte fastlegen nå og snakket med en sykepleier(?). Føler hun var litt vrang og vanskelig, men jeg har ikke mye erfaring med dette, så nå føler jeg meg bare teit og forvirret. Det første hun sa var at det er slutt på sykemelding for korona og så var det rart(!) at jeg i det hele tatt hadde tatt test, det gjør jo ingen lenger. Nei, vel, men jeg er såpass syk at jeg ikke er i stand til å jobbe, det kjennes likt som influensa, forklarte jeg. Hun hørtes skeptisk ut og spurte også om jeg ikke bare kunne bruke egenmelding. Jeg forklarte at jeg har vært hjemme fra jobb siden fredag, så nå må jeg over på sykemelding. Så gjør hun et poeng av at de ikke bare deler ut sykemelding via telefonen. Jeg svarer at det tror jeg ikke heller, men at jeg ikke turte å ta sjansen på å møte opp uten avtale siden jeg er smittsom, derfor ringer jeg. Hun svarer at det der smittvernopplegget var de ferdige med, så alle kan komme. Jeg spør om jeg skal komme på legekontoret. Da nærmest snøfter hun og sier at de IKKE har tid tid meg i dag, jeg kan komme tidligst på onsdag. Men jeg må jo ha dokumentasjon til arbeidsgiver, kommer jeg til å få sykemelding, spurte jeg. Det avgjør legen på onsdag. Samtale slutt. 

Altså, jeg MÅ ha sykemelding og nå er jeg fryktelig usikker på om jeg får det. 😔 På onsdag kan jeg være frisk igjen og er symptomene borte, har jeg ingen bevis for at jeg er syk nå. Jeg vet søren ikke hvordan jeg skal si det til arbeidsgiver heller. Fortsatt syk, men usikker på om jeg kan legge frem sykemelding, det høres jo seriøst og troverdig ut.. 🙄

Er det noen sjanse for at jeg ikke får sykemelding? Mener også å ha lest at legen ikke kan skrive sykemelding tilbake i tid, det betyr vel at sykemeldingen bare kan gjelde fra onsdag, så hva da med dagen i dag og i morgen?

Anonymkode: 83cb8...7b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke sykepleier som svarer telefonen som avgjør dette med sykemelding de bare deler ut akutt timer når man ringer samme dag, og din situasjon er vel ikke akkurat akutt? - men du kan ringe tilbake og be om at din kontakt per telefon i dag er loggført slik at legen kan tilbakedatere sykemeldingen din. 

Anonymkode: 16b2d...d79

• Liker 1
Skrevet

Skriv en e-konsultasjon til legen din. Det gjør du ved å logge deg inn på helsenorge.no. Da har du tatt kontakt med fastlege og han kan da sykemelde deg fra den dagen du tok kontakt, om den vanskelige sykepleieren ikke har skrevet ned at du ringte. 

Om du er såpass dårlig så blir du ikke frisk nok til å jobbe denne uken. 

Anonymkode: 125e7...1cc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg trodde jeg hadde covid nylig, og brukte opp egenmeldingsdagene mine. 
Jeg hadde ikke sjans i helvette til å jobbe, ikke hjemmefra engang. 

Jeg ringte lege for sykemelding. Fikk beskjed at jeg MÅTTE ta test først. Min test var negativ, så da fikk jeg time for sykemelding. Hadde testen vært positiv hadde jeg kunne fått sykemelding over telefon. Fastlegekontoret hvor jeg går tar ikke i mot pasienter som har testet positivt. 

Men legene kan skrive sykemelding tilbake i tid, noen få dager. I din situasjon vil de kunne gjøre det, fordi du har vært i kontakt med dem i dag. Skriv eventuelt en melding. 
Til arbeidsgiver sier du at du fortsatt er syk, men at du ikke får legetime før onsdag. 

Anonymkode: 7fc70...3e0

• Nyttig 1
Skrevet

Fastlegekontor er så vanskelige som mulig så færre skal orke å kontakte dem. Så ser det pent ut i statistikken og våre politikere kan si at helsevesenet fungerer fint og at legene behandler alle pasientene som kommer inn. De som aldri kommer frem på telefonen kommer ikke frem i statistikken.  En skal være litt frisk for å orke å ringe i flere timer i telefonkø. 

Anonymkode: 5ae88...d67

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skriv en e-konsultasjon til legen din. Det gjør du ved å logge deg inn på helsenorge.no. Da har du tatt kontakt med fastlege og han kan da sykemelde deg fra den dagen du tok kontakt, om den vanskelige sykepleieren ikke har skrevet ned at du ringte. 

Om du er såpass dårlig så blir du ikke frisk nok til å jobbe denne uken. 

Har gjort det, skrev faktisk en slik henvendelse først, men i da jeg trykket på send så jeg at det er opptil fem dagers svartid. Så da ringte jeg. Satt nesten en time i kø før jeg kom gjennom, frister ikke med en runde til. 

Håper det er fastlegen som leser og ikke sykepleieren. Redd hun slettet den, siden hun åpenbart syntes jeg var plagsom. 🙈

Skrevet

Sukk, jeg var vært borti lignende dårlige mennesker på legekontoret.

Du har ringt, og en lege kan tilbakedatere en sykemelding til i dag, selv om du ikke får truffet legen før onsdag.

Og du har rett på sykemelding. Dette er gangen i det; du er syk, du bruker egenmelding. Egenmeldingsperioden blir brukt opp men du er enda syk, ja da skal du videre på sykemelding.

Jeg fikk selv korona en mandag. Brukte egenmelding ut uka (IA bedrift). Mandagen etter tok jeg kontakt med legekontoret, sa jeg har korona, vært syk hele forrige uke, og jeg er enda syk og har behov for sykemelding.

Jeg fikk høre at jeg kunne komme dit senere på dagen, så spør jeg også; ja men har jeg lov til å komme da? Pga. smitte, føler jo legekontoret er siste plass man bør møte med korona, da mange andre syke er der.

Ble oppringt litt senere; fikk høre at nei jeg skulle ikke komme inn men legen skulle ringe meg i det oppsatte tidsrommet for timen.

Fikk sykemelding over telefon.

Men noen legekontor (altså ikke fastlegene men pleierne) de er hissige av seg, er ikke gode med mennesker og burde ikke jobbet sammen med mennesker som er syke og trenger hjelp😬

Anonymkode: ff8ad...b22

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har gjort det, skrev faktisk en slik henvendelse først, men i da jeg trykket på send så jeg at det er opptil fem dagers svartid. Så da ringte jeg. Satt nesten en time i kø før jeg kom gjennom, frister ikke med en runde til. 

Håper det er fastlegen som leser og ikke sykepleieren. Redd hun slettet den, siden hun åpenbart syntes jeg var plagsom. 🙈

Det er ikke lov, alt som står i en e-konsultasjon skal i journalen. Men da har du i hvert fall skriftlig at du har tatt kontakt og du har ringt. Da bør det ikke være noe problem å få sykemelding fra i dag, selv om du ikke kommer til legen før på onsdag.

God bedring!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var bra du sendte e-konsultasjon. Har du flaks får du svar allerede i ettermiddag. Det med 5 dager er standard, min lege svarte kjapt.

Anonymkode: b4ddc...cd8

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke lov, alt som står i en e-konsultasjon skal i journalen. Men da har du i hvert fall skriftlig at du har tatt kontakt og du har ringt. Da bør det ikke være noe problem å få sykemelding fra i dag, selv om du ikke kommer til legen før på onsdag.

God bedring!

Ok, da satser jeg på det.

Takk! 🥰 Og takk til alle som har svart. 😊

Skrevet

Min samboer ringte og fikk sykemelding av dr dropin samme dag. De bruker Skype (han hadde ferie da og vært syk hele uka, men trengte det for å utsette flytur). Kanskje det er et anternativ? Elkers er jeg enig i at systemet er tungvint og de fleste legekontor lite hjelpsomme. Kjenner følelsen du har nå.

Skrevet

Den kjerringa burde vært sparket. 

Anonymkode: 538c3...e04

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vel ikke sykepleier som svarer telefonen som avgjør dette med sykemelding de bare deler ut akutt timer når man ringer samme dag, og din situasjon er vel ikke akkurat akutt?

Anonymkode: 16b2d...d79

Riktig. Men mange sykepleiere tror de er mini-leger. Å fortelle hva pasienten vil, eller ikke vil, få sykemld for er en klassiker.

Anonymkode: c5393...3fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Riktig. Men mange sykepleiere tror de er mini-leger. Å fortelle hva pasienten vil, eller ikke vil, få sykemld for er en klassiker.

Det kan like gjerne være en helsesekretær som tar telefonen

• Liker 1
Skrevet

Hvis du får beskjed om å komme inn på legekontoret mens du fremdeles er smittsom så tar du bare på deg et munnbind. Ingen kan nekte deg det.

Anonymkode: 1e2b9...8a2

Skrevet

Jeg har vært i samme situasjonen, hos mitt legekontor fikk jeg konsultasjon over telefonen. Er dette et alternativ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan like gjerne være en helsesekretær som tar telefonen

Og da er det enda verre. 

Skrevet

Fastlegen ringte meg opp i går og jeg fikk sykemelding uten å måtte komme dit. 👌🏻

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...