Gå til innhold

Når får deres barn spille Fortnite?

Rosa Dartle

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er så vanskelig å vurdere aldersgrenser når jeg ikke har innsikt i spillene. Og mannen min og jeg har hatt veldig ulik oppvekst og har veldig ulikt syn på spilling. Han er av typen som synes lite er skummelt, mens jeg ble livredd i ukesvis av Katla i Brødrene Løvehjerte og filmen Jurassic Park liksom.

Hva er deres erfaring med Fortnite? Jeg vet at det er barn i klassen til sønnen min som spiller det, selv om de ikke er gamle nok. Har selv en sønn som er lite engstelig, og han har aldri hatt mareritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi pleier å lese om spill vi ikke kjenner på barnevakten.no. Og så gjør vi vurderingen ut fra hva vi tenker at barnet vårt tåler etter det. 

Fortnite har vi tillatt fra 12 års alder på ene barnet, og fra 14-15 års alder på det andre.  Men det er en vurdering vi har gjort for våre barn. 

Anonymkode: d9b2d...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første fikk spille det når det kom (husker ikke år) han er nå 16 år. 
minste fikk spille i fjor, hun er snart 13. hun spilte litt på brorens konto før hun fikk sin egen😊 

jeg har aldri vært streng på aldersgrenser på spill/filmer🫣jeg ser heller ann hva det handler om, å forståelsen til barnet. 

Anonymkode: 50ca0...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste fikk spille Fortnite da han ble 10 år. Da hadde mange andre i klassen hans spilt i minst 1-2 år og han ble nesten utenfor sosialt på ettermiddagene da de avtalte mye mens de spilte. Fortnite er ikke så skummelt da personene bare forsvinner når de dør. Mye strategi og å spille sammen etterhvert som de blir bedre.

For minste har ikke det vært så mange som spiller Fortnite i gjengen og det har ikke vært noe press. De spiller mest Roblox. Han er snart 10 år og tenker han skal få lov til å spille Fortnite da om han ønsker. 

Anonymkode: 9461b...40e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 8-9 års alderen på Fortnite. Det var allerede mange som spilte, så det var mye uro pga barnet følte seg utenfor.

Det var heller ikke så ille som jeg trodde. De andre mer blodige spillene som har 15 års grense, kommer jeg til å være mer streng på iht aldersgrense.

Anonymkode: 8bbd1...042

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var motstander av fortnite helt til jeg forsøkte selv. Jeg hadde sagt nei lenge, uten noen annen grunn enn aldersgrensen. Datter er glad i begrunnelser og ville ha en bedre da vi ikke alltid følger aldersgrenser på filmer f.eks. Lillesøster så jo på Elsa lenge før hun var 7år. Jeg lastet ned spillet og testet (jeg aldri har vært noen gamer), og det er virkelig ikke et groteskt spill. Det er ingen blod eller forvrengte kroppsdeler, og de som dør forsvinner bare på samme måte som når jeg spilte spyro i min tid. Hun fikk derfor lov, gikk vel på 4trinn, ca 9år. 

Anonymkode: 7389e...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 for eldste og 8 for yngste (2,5 år mellom). Vi hadde tenkt til å vente med eldste pga aldersgrense men fikk godt innblikk i spillet via familie og så virkelig ingen grunn til å nekte akkurat Fortnite. Syns de ser mye verre ting på Roblox. 8åringen fikk spille fordi han så storebror gjøre det, og vi kjente jo spillet og visste hvor ufarlig det var. 

Anonymkode: 646f7...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke men ca 10 år, var imot spillet mye pga av at skolen rapporterte at det var et stort problem hos noen elever som levde seg veldig inn i spillet å fikk «avhengighets» adferd og det ble lekt mye fortnite på skolen. Nå er ungdommen snart 15 å det spilles innimellom, kom ny sesong her for ikke så lenge siden å jeg ser at det er en sosial arena som brukes ved behov. Langt mindre bekymret for spilling i dag når jeg ser at han har et sunt forhold til det.

Anonymkode: a3c5f...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes sosiale medier som Tiktok, some, snapchat og slikt er mye mer skummelt enn Fortnite. Men fortnite har mye dårlig med seg det også, men man må vel velge hva som er best av alt det dårlige.

Lar aldri barnet vårt bruke slike sosiale medier som nevnt ovenfor, men kan fint la barnet spille noen runder Fortnite.

Anonymkode: 1cee3...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt tilbake helt til nå. Forrige uke. Hun blir 11 i januar. Jenta mi har mast siden 1. klasse. Da var det allerede flere i klassen som spilte. Helt idiotisk. 

Snapchat og Tiktok hun hun ikke. Der rikker jeg ikke én måned på aldersgrensa. Hun er vel en av tre stk i klassen som ikke har…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri!!! 
Vil ikke ha den  ondskapsfulle dritten i hus. 
Så får barna bare hate meg. 
De spiller det hos venner, men av prinsipp vil jeg aldri slippe opp akkurat der. 

Anonymkode: 77da6...cf5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yngste fra han var 8 kanskje. 
jeg er ingen handelsmann, men spiller litt med han og kompisene innimellom. 

Syns virkelig ikke det er et «ille» spill, og er ganske sikker på at de som nekter barna å spille dette ikke har spilt det selv.

Anonymkode: 8984a...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var 9 år da han begynte. Jeg spilte sammen med han og vennene. Det er ikke et voldelig spill. Du spiller en avatar. Det som er greit, er å justere på privacy-settings, så ungen ikke snakker med fremmede. Og det kan være lurt med veiledning. Man bør dele, helse og inkludere. Det er vilt at barna slippes ut i denne arenaen uten voksen tilstedeværelse. 

Anonymkode: 35de0...3d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Yngste fra han var 8 kanskje. 
jeg er ingen handelsmann, men spiller litt med han og kompisene innimellom. 

Syns virkelig ikke det er et «ille» spill, og er ganske sikker på at de som nekter barna å spille dette ikke har spilt det selv.

Handelsmann = Gamingmamma 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...