Gå til innhold

Hva er lurt å gjøre med disse pengene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie på 3, to voksne i begynnelsen av 30 årene og ett barn på 3 år. Vi har stort hus og boliglån på 3,9 millioner kroner, huset er verdt 6,5-7 millioner kr. Vi har begge fast jobb og tjener tilsammen 65000-70000kr i måneden i netto. Våre månedlige utgifter inkludert mat og drivstoff er 36000-37000, dette inkluderer boliglån, strøm, barnehage, altså absolutt alt vi har av utgifter på en måned. 

Slik det ser ut nå sparer vi minst 25000kr i måneden, men ofte 30000-32000kr. Vi har 400 000kr på sparekonto nå. Dette er ekskludert barnets sparekonto, der vi sparer barnetrygden hver måned.  Vi er usikre på hva vi skal gjøre med disse pengene. Er det lurt å betale ned 250 000kr på lånet? Eller er det lurt å ha dem stående på konto og spare opp til eventuell oppussing? Huset vårt er fra midten av 1980-tallet, veldig mye er gjort, men vet at taket er fra byggeåret. Ingenting som må gjøres foreløpig, i følge tilstandsrapporten fra 2022 så holder både rør og tak, samt drenering tilstand grei, men det må jo tas etterhvert.

Slik det er nå så sparer vi ganske mye per måned, men vet at det er usikre tider og at vi kam ende opp med mye trangere økonomi hvis renta øker ytterligere. Hva hadde du gjort? Vi har ikke lyst til å gå i gang med noe oppussing per nå, mannen vil vente med å oppgradere til det faktisk er nødvendig. 

Anonymkode: c469c...d02

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor stor bufferkonto har dere?

Om dere allerede har god buffer, ville jeg betalt ned på lånet. Alternativt satt de inn på fastrentekonto, man får nå 5 % om man binder 1 år hos DNB og flere andre kredittinstitusjoner.

Anonymkode: c18d1...06c

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er ekskludert barnets sparekonto, der vi sparer barnetrygden hver måned.

Håper det er fondskonto og ikke vanlig sparekonto. Horribel rente over 18 år blir skuffende lite å kjøpe for. 

Hva er renta på sparepengene og hva er renta på boliglånet? 400'000 er ganske mye penger som potensielt står og taper verdi hver eneste dag om dere har en dårlig rente på sparepengene. Fastrente som nevnt kan være en grei løsning. Betale inn på lånet og heller ta diskusjonen med banken om refinansiering om taklekkasje, drenering, bad og ny vaskemaskin må tas samtidig... 

Om dere kommer dere ned på 3 mill i lån er dere godt innafor 50% sikkerhet, og da kan dere virkelig krangle på boligrenta 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Om dere allerede har god buffer, ville jeg betalt ned på lånet. Alternativt satt de inn på fastrentekonto, man får nå 5 % om man binder 1 år hos DNB og flere andre kredittinstitusjoner.

Jeg leste igjen og tolker det som at dere har 400 000 i buffer. Da hadde jeg betalt ned på lånet om jeg var dere 🙂

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg leste igjen og tolker det som at dere har 400 000 i buffer. Da hadde jeg betalt ned på lånet om jeg var dere 🙂

For alt du veit har de en rente på boliglånet som er lavere enn hva man kan få på sparepenger, f.eks hvis de har alt i SPK. 

Forskjellen i rente er det som betyr noe. Å slavisk anbefale å betale ned gjeld uten å ha litt kjennskap til omstendighetene er ikke alltid optimalt. 

Skrevet
Just now, newman01 said:

For alt du veit har de en rente på boliglånet som er lavere enn hva man kan få på sparepenger, f.eks hvis de har alt i SPK. 

Forskjellen i rente er det som betyr noe. Å slavisk anbefale å betale ned gjeld uten å ha litt kjennskap til omstendighetene er ikke alltid optimalt. 

Det er jeg enig i. Men ettersom TS sier hun har pengene på sparekonto, da antok jeg at det var en vanlig sparekonto, og at den er lavere enn boliglånet.

Men TS: Om du legger ut rente for lån og konto, er det lettere å gi et godt råd.

Skrevet

I en såpass trygg situasjon så hadde jeg faktisk ikke betalt mer ned på boliglånet enn nødvendig.

Jeg hadde vurdert å investere de på en annen måte. 

1) Finnes det kurs eller utdanninger som kan være spennende og relevant? Kanskje spesiell kulturelle reiser? En økning av humankapital er alltid fordelaktig.

2) Puss opp nå. Istedenfor å betale ned lån så vurderer du å investere i oppussing nå. Du investerer ikke bare i en verdiøkning men også i deres personlige velferd. Sjelden et hjem som er perfekt.

3) Øke sparing til barna. 

4) Vurdere fondssparing til pensjon. Hvor mye forventer dere i pensjon og hvor mye må dere spare for å få samme lønn som i dag? 

5) Invester i hobby. Rekreasjon er viktig og ofte undervurdert. Bruk pengene på dill dall som gir en hobbyverdi for dere. Det kan for eksempel være musikkinstrumenter eller kunstutstyr eller spesielle gamer stations osv.

6) Helt på slutten når alt det andre er gjennomført, så kan det fortsatt vurderes å betale ned ekstra på lånet.

Lykke til med sparing.

Schmuhu

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

400 000kr er alle sparepengene vi har. Utenom dette har jeg og mannen kanskje 7000-10000kr stående på lønnskonto. Hovedinnlegget er kanskje dårlig formulert, men jeg spør egentlig om hvor mye av de 400 000kr bør over til sparekonto/ brukes på å betale ned lån. Og hvor mye bør vi ha på buffer. 

Skrevet
Schmuhu skrev (53 minutter siden):

I en såpass trygg situasjon så hadde jeg faktisk ikke betalt mer ned på boliglånet enn nødvendig.

Jeg hadde vurdert å investere de på en annen måte. 

1) Finnes det kurs eller utdanninger som kan være spennende og relevant? Kanskje spesiell kulturelle reiser? En økning av humankapital er alltid fordelaktig.

vi har begge mastergrader og er veldig fornøyd med jobbene vi har. Vi har reist veldig mye før vi fikk barn, nå har vi kun familievennlige reiser med 3 åringen. 

2) Puss opp nå. Istedenfor å betale ned lån så vurderer du å investere i oppussing nå. Du investerer ikke bare i en verdiøkning men også i deres personlige velferd. Sjelden et hjem som er perfekt.

Vi har det ganske fint der hvor vi bor nå. Orker ikke tanken på oppussing før vi må. Da er det kun drenering og tak dee er snakk om. Innvendig er huset akkurat slik vi vil ha det. 

3) Øke sparing til barna. 
Vi sparer barnetrygden til det ene barnet vi har. Barnet har i tillegg en del fra dåpen og besteforeldre sparer litt hver måned. Jeg synes det holder i massevis. Han har allerede litt over 80000kr på sin sparekonto/fond, synes det holder i massevis, med tanke på at han er 3 år nå. 

4) Vurdere fondssparing til pensjon. Hvor mye forventer dere i pensjon og hvor mye må dere spare for å få samme lønn som i dag? 

Vi sparer ved å betale ned huslånet.
. Når vi går av med pensjon skal vi selge huset og kjøpe leilighet, dette vil utløse ganske mye penger. Vi bor i et område med veldig gode boligpriser og har ett stort hus, en leilighet vil koste mye mindre. 

5) Invester i hobby. Rekreasjon er viktig og ofte undervurdert. Bruk pengene på dill dall som gir en hobbyverdi for dere. Det kan for eksempel være musikkinstrumenter eller kunstutstyr eller spesielle gamer stations osv.

Vi er lott kjedelige sånn sett :) Vi har kun en hobby og det er å trene på treningssenter. Det gjør vi allerede 😅 Hverken jeg eller mannen har noe interesse for musikk eller kunst utover musemsbesøk i ferier/ musikk vi lytter til. 

6) Helt på slutten når alt det andre er gjennomført, så kan det fortsatt vurderes å betale ned ekstra på lånet.

Lykke til med sparing.

Schmuhu

Skrevet

Vil du dele «budsjett» for de faste utgiftene?😇 dere har høyere lån enn oss og lavere utgifter, har dere studielån etc? Ønsker å spare mer selv

Anonymkode: 7117a...f05

Skrevet

Betal ned huslånet så mye dere kan, minus et minimumsbuffer til mer dagligdagse uforutsette ting, som en ekstra høy tannlegeregning, nytt kjøleskap fordi det gamle brått blir kaputt etc. Det er også mulig å øke lånet igjen hvis behovet dukker opp for dyrere ting, om f eks taket ryker og dere må bytte i en fei.

Anonymkode: 6112f...236

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vil du dele «budsjett» for de faste utgiftene?😇 dere har høyere lån enn oss og lavere utgifter, har dere studielån etc? Ønsker å spare mer selv

Vi har hverken billån eller studielån. Så bruker vi bare 6000kr på mat og dagligvarer per måned. 

• Liker 1
Skrevet

Bytt til rammelån og bruk det som sparekonto, så har dere buffer der.

Anonymkode: 27fe8...091

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

400 000kr er alle sparepengene vi har. Utenom dette har jeg og mannen kanskje 7000-10000kr stående på lønnskonto. Hovedinnlegget er kanskje dårlig formulert, men jeg spør egentlig om hvor mye av de 400 000kr bør over til sparekonto/ brukes på å betale ned lån. Og hvor mye bør vi ha på buffer. 

Er i nesten samme situasjon som dere. Jeg har 450.000 på konto til 4,3% rente, ca 300.000 på fond og 1,2 mill lån til 5,7% renta.

Mistenker at børsen står foran et stup, men ligger inn med det jeg har , sparer på konto og har en buffer til huslån, kjøp av nye bil etterhvert.

Oppsummert. Situasjonen pr.idag ville jeg sikret og spart på konto.

Anonymkode: be347...f78

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

, nytt kjøleskap fordi det gamle brått blir kaputt etc.

Med en husholdningsinntekt på 65'000 i måneden netto og 25k i overskudd i måneden tror jeg det er rom for å kjøpe et kjøleskap uten å måtte bruke bufferkontoen... 

Men ja, et lite buffer er greit å ha. 

Men kan ikke trådstarter poste litt rentesatser på de ulike postene? Det er rimelig viktig informasjon om man skal komme med råd. 

Skrevet

Boliglån: 21000

Strøm: 2000kr i snitt

Barnehage: 3600kr 

Tv og internett: 1000kr 

Bilforsikring: 700kr

Mobil: 350kr for begge 

Bensin og bompenger: max 2000kr (ofte 1600 ish, vi kjører lite bil fordi vi bor 10 min fra jobb. ) 

Mat og dagligvarer: 6000-6500kr. 

Matutgiftene våre er ikke realistiske for en gjennomsnittlig familie 3. Vi har lave utgifter fordi vi har besteforeldre som er innom med middag en dag i uken. Mannen er veldig opptatt av miljø, vi spiser vegetarkost 3 dager i uka.

Husforsikring og kommunale utgifter er ikke med her. Hovedsaklig fordi vi betaler det 1 gang i året. Det tas alltid av feriepengene. Medregnet det vil de månedlige utgiftene være høyere. Ferien betales også alltid av feriepengene våre. 

Vi får veldig mye klær til barnet i julegaver og bursdagsgaver. Det vi ikke får derfra kjøpes brukt. Vi bruker lite penger på klær til barnet vårt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har delt budsjett i innlegget over. 

Skrevet
newman01 skrev (9 timer siden):

Vi har helt vanlig sparekonto fra Nordea. Renta ser er lavere enn boliglånet. Vet ikke eksakt hva renta er, men det er den løpende renta til Nordea. 

Skrevet

Jeg hadde hatt 150 på en buffer/ oppussingskonto

og puttet resten i boligglånet. 

Fremmover hadde jeg puttet 20 000 ekstra pr mnd i boliglånet og 10 000 i mnd i fond

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har helt vanlig sparekonto fra Nordea. Renta ser er lavere enn boliglånet. Vet ikke eksakt hva renta er, men det er den løpende renta til Nordea. 

Om du har pengene stående i Nordea har du en liten jobb å gjøre. Møkkabank (stort sett) med dårlig rente. 3,5% får du nå. Sender du pengene over til Santander får du i det minste 4,5%. Men hva er boliglånsrenten da? 5,3? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...