AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #1 Del Skrevet 13. november 2023 Er gresk yoghurt med vaniljesmak (fra Synnøve) like «sunt» som naturell? Vil den holde meg mett i samme grad som naturell? Anonymkode: 914c3...37e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 13. november 2023 #2 Del Skrevet 13. november 2023 Nei. Da går den fra prosessesert til ultraprosessert. Ikke fordi det er tilsatt vanilje, men den modifiserte stivelsen, stabilisator etc. Her er ingrediensene i vanlig gresk yoghurt: Yoghurt (pasteurisert skummetmelk, pasteurisert fløte, yoghurt kultur) og her i den med vanilje; 84% yoghurt (pasteurisert skummetmelk, pasteurisert fløte, yoghurtkultur), 16% vaniljeblanding (sukker, modifisert stivelse (mais, potet), stabilisator: pektin, 0,28% vaniljeekstrakt, naturlig aroma, 0,07% vaniljefrø, surhetsregulerende middel: melkesyre). 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamajune11 Skrevet 13. november 2023 #3 Del Skrevet 13. november 2023 Nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #4 Del Skrevet 13. november 2023 Om den har samme kaloriinnhold og like mye proteiner vil den holde deg like mett og være like "sunn" om det er slanking du driver med. Så sjekk det Men den vil bli ultraprosessert om den er tilsatt smak, om du helst vil spise mest mulig "rent". Anonymkode: 402fb...bfa 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #5 Del Skrevet 13. november 2023 Nytter ikke å være så redd for UP-mat. Folk spiste God Morgen yoghurt på 1980-tallet også. Anonymkode: 97bad...974 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #6 Del Skrevet 13. november 2023 Kjøp naturell og tilsett vaniljeessens heller. Anonymkode: 222e2...e98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 13. november 2023 #7 Del Skrevet 13. november 2023 Nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #8 Del Skrevet 13. november 2023 velociraptor skrev (11 timer siden): Nei. Da går den fra prosessesert til ultraprosessert. Ikke fordi det er tilsatt vanilje, men den modifiserte stivelsen, stabilisator etc. Her er ingrediensene i vanlig gresk yoghurt: Yoghurt (pasteurisert skummetmelk, pasteurisert fløte, yoghurt kultur) og her i den med vanilje; 84% yoghurt (pasteurisert skummetmelk, pasteurisert fløte, yoghurtkultur), 16% vaniljeblanding (sukker, modifisert stivelse (mais, potet), stabilisator: pektin, 0,28% vaniljeekstrakt, naturlig aroma, 0,07% vaniljefrø, surhetsregulerende middel: melkesyre). Skjønner ikke, er pektin farlig? Hva slags skader gir det? Anonymkode: f68ee...66a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #9 Del Skrevet 13. november 2023 58 minutter siden, AnonymBruker said: Skjønner ikke, er pektin farlig? Hva slags skader gir det? Anonymkode: f68ee...66a Det er vel ikke pektin i seg selv i den listen der som skiller seg ut, men helheten. Sukker, e stoffer (modifsert stivelse), gjør at produktet blir ultraprosessert og ikke bare prosessert. Anonymkode: 71ee1...651 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #10 Del Skrevet 13. november 2023 Forstår ikke hvorfor de skal putte så mye rart i yoghurten bare for at den ikke skal skille seg under lagring. Det er jo bare å røre i yoghurten? Anonymkode: e0bae...0e8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #11 Del Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjøp naturell og tilsett vaniljeessens heller. Anonymkode: 222e2...e98 Er ikke det laget av vanilin? https://snl.no/vanillin Anonymkode: e0bae...0e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #12 Del Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nytter ikke å være så redd for UP-mat. Folk spiste God Morgen yoghurt på 1980-tallet også. Anonymkode: 97bad...974 Tja, syns det er greit at det jeg fortærer faktisk er mat, og ikke fabrikkerte ekstrakter som jeg ikke kjenner igjen som mat. Altså, jeg koser meg med smågodt og chips jeg også, så får jo i meg UP-mat gjennom lørdagskosen, men da vet jeg at det er "usunn" kosemat i begrensete mengder. Trenger ikke å spise sånt som hverdagsmat i tillegg. Anonymkode: 88a95...ba6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #13 Del Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er vel ikke pektin i seg selv i den listen der som skiller seg ut, men helheten. Sukker, e stoffer (modifsert stivelse), gjør at produktet blir ultraprosessert og ikke bare prosessert. Anonymkode: 71ee1...651 Ja, jeg skjønner at det er ultraprosessert. Jeg bare skjønner ikke hva det er som gjør det farlig. Salt, sukker og fett er jo ingredienser som vi vet er farlige i store mengder, og ultraprosessert mat inneholder jo ofte mye av dette, akkurat det er det liten tvil om. Og kaloriinnhold er selvsagt et poeng. Men utgjør prosesseringen i seg selv en fare? Hva er det med stivelse av mais og potet som gjør at man ikke bør spise det? Anonymkode: f68ee...66a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #14 Del Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, jeg skjønner at det er ultraprosessert. Jeg bare skjønner ikke hva det er som gjør det farlig. Salt, sukker og fett er jo ingredienser som vi vet er farlige i store mengder, og ultraprosessert mat inneholder jo ofte mye av dette, akkurat det er det liten tvil om. Og kaloriinnhold er selvsagt et poeng. Men utgjør prosesseringen i seg selv en fare? Hva er det med stivelse av mais og potet som gjør at man ikke bør spise det? Anonymkode: f68ee...66a Fordi ultraprosessert mat inneholder kunstige stoffer som er laget på fabrikk for å øke holdbarhet, gi smak og farge. Det er ikke mat man kjenner igjen fra naturen. Emulgatorer, ekstrakter og surhetsregulerende midler er jo ikke mat. Det er stoffer som er utviklet kjemisk. Det er relativt nye stoffer brukt i mat de siste tiårene som man først nå ser konsekvensene av: https://www.nrk.no/vestland/forskarar-viser-at-industrimat-gjev-kreftfare_-_-ma-bli-ein-storre-del-av-kosthaldsdebatten-1.16417422 Forekomst av kreft har gått opp betydelig de siste årene. Man knytter også disse stoffene sammen med fedmeforekomst og en rekke andre sykdommer. Det handler ikke om å unngå salt, sukker og fett, men å prøve å unngå ingredienser som ikke forekommer i naturen. Utallige videoer om folk som har holdt på Mc Donalds-"mat" i åresvis uten at den råtner. I naturen så råtner mat etter kort tid. Disse konserveringsmidlene har ingen naturlig funksjon. Anonymkode: 88a95...ba6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå