Com4t Skrevet 13. november 2023 #1 Skrevet 13. november 2023 https://forskning.no/finans-penger-samfunnsokonomi/kvinner-med-hoy-utdanning-vet-like-lite-om-privatokonomi-som-menn-med-grunnskole/2278373 Dette er ikke en tråd skapt for å spre hat, men veldig interresant at det er så store forskjeller. Nesten litt skummelt. Stemmer dette med deres anekdotiske erfaringer? Tanker? 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #2 Skrevet 13. november 2023 Kanskje det er en bekreftelse på hvor mye høyere utdanning betyr for andre områder enn det isolerte området utdanningen faktisk dreier seg om? Anonymkode: 99354...c13 8 5
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #3 Skrevet 13. november 2023 Det som var mest interessant i artikkelen var jo hvor mye mer damene kunne når man fjernet muligheten for å trykke "vet ikke". Men det er jo dessverre mange damer som overlater økonomiansvar til mannen. Forstår at det er fristende, siden det er kjedelig, og de fleste damer uansett har mer ansvar i hjemmet enn de fleste menn (statistikken sier det). Hilsen kvinne med full kontroll på økonomien. Anonymkode: 5f3c2...70d 22 6
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #4 Skrevet 13. november 2023 Litt skeptisk, kunne tenkt meg å sett spørsmålene/svaralternativene. Mulig at det er %-andelen med menn som går byggfag som gjør utslaget? Disse vil vel ha litt mer greie på økonomi knyttet til forsikring, hus og hjem, enn f.eks. kvinner med tradisjonelle "kvinne-fagbrev". Anonymkode: bdfef...bb1 6
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #5 Skrevet 13. november 2023 Jeg har lite utdanning og kan med hånden på hjerte si jeg kan privatøkonomi bedre enn 99%. Sunn fornuft kan man ikke lære fra en bok! Anonymkode: 923b1...769 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #6 Skrevet 13. november 2023 Jeg har stålkontroll på økonomien, men lar samboeren ta seg av det for det er så grusomt kjedelig! Anonymkode: 5a491...149
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #7 Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje det er en bekreftelse på hvor mye høyere utdanning betyr for andre områder enn det isolerte området utdanningen faktisk dreier seg om? Anonymkode: 99354...c13 Dette er VELDIG interessant! Anonymkode: 5196a...78b 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #8 Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det som var mest interessant i artikkelen var jo hvor mye mer damene kunne når man fjernet muligheten for å trykke "vet ikke". Enig. Kvinner generelt har alt for lav selvtillit og menn alt for høy. Anonymkode: 36e09...6ec 27 5
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #9 Skrevet 13. november 2023 Det tror jeg er en riktig beskrivelse av verkligheten. Anonymkode: 7158c...7ae 1
herzeleid Skrevet 13. november 2023 #10 Skrevet 13. november 2023 Det er kanskje ikke så skrekkelig overraskende gitt at en fra før har sett at kvinner og menn har noe ulike interesser og kunnskapsområder, og områder de ‘tar et tak’ på hjemmebane. Kanskje hjelper det ikke heller at en gjerne formidler svært forenklede og nesten barnslige budskap angående lønnsforskjeller til kvinner, og dermed legger litt mindre til rette for å forstå årsak og virkning. Det kan likevel være interessant å ha disse funnene i bakhodet når en snakker om ‘det tredje skiftet’. Kanskje ‘glemmer’ en at det er flere bekymringer i familiehverdagen enn bursdager og bekledning, og at en kanskje påtar seg belastning på ulike områder mer enn en overlater alt til en part. 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #11 Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg har stålkontroll på økonomien, men lar samboeren ta seg av det for det er så grusomt kjedelig! Anonymkode: 5a491...149 Har kvinner den luksusen at de bare kan lempe kjedelige ting over på mannen ? Anonymkode: 5cf7c...593 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #12 Skrevet 13. november 2023 Noe tenker jeg handler om interesser. Jeg har 8års universitetsutdannelse, men obligasjoner og investeringer bryr jeg meg døyten om. Samtidig tenker jeg også at det ikke er så unaturlig at man i tjueårene ikke vet så mye om pensjon. Jeg nærmer meg 40, og pensjonsreglene har endret seg to ganger siden jeg gikk inn i arbeidslivet, og vil endres sikkert 4 ganger til før de blir aktuelle for meg om 30 år. Det er begrenset hvor mye man gidder sette seg inn i betingelser som uansett er bedre enn de man selv får - det er litt som å stadig lese om hva som serveres på 1.klasse når man selv reiser på turistklasse. Anonymkode: b9210...e7f 10
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #13 Skrevet 13. november 2023 Ikke er utenkelig resultat mtp de damene jeg kjenner. Mange ellers oppegående som hadde hatt kjempeproblemer ved en evt skilsmisse fordi de betaler for barn og mat, mens mannen betaler lån (og eier hus). Anonymkode: e57ad...ead 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #14 Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har kvinner den luksusen at de bare kan lempe kjedelige ting over på mannen ? Anonymkode: 5cf7c...593 Den luksusen heter vel parforhold, hvor man kan bli enige om å fordele ut ifra hva man liker mest og minst. Anonymkode: e57ad...ead 5
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #15 Skrevet 13. november 2023 Tradisjonelt sett så har jo økonomi alltid vært mannens domene. Men jeg hat fått meg nok vekkere i mitt eget ekteskap til å overta hovedansvaret for økonomien, da mannen min uten tvil er mer skjødesløs med pengene. Anonymkode: c58e0...d8c 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #16 Skrevet 13. november 2023 Tror nok dette stemmer godt med virkeligheten ja. Dessverre. Som siviløkonom så har jeg selv interesse og kunnskap om økonomi. Selv før jeg ble økonom var det jeg (kvinne) som styrte vår økonomi. Da gikk det på interessen. Men mannen min har mye kunnskap om vår økonomi han også, selv om han er utdannet innen noe annet. Jeg synes det er skremmende at noen kvinner kan så lite, og forstår veldig godt hva "kvinnefellen" er. Det er et forum jeg er medlem i, den går på økonomi, fordeler, sparing etc. Der kan du se om medlemmet er mann eller kvinne. Det ser ut til at 90% og kanskje enda mer er menn og noen få prosent er kvinner. Veldig skremmende. Håper de innfører enda mer om økonomi på skolen. Jenter i dag blir påvirket av influencere som tjener millioner på luft, og alle småjenter tror at det er så enkelt å tjene penger og leve av ingenting. Anonymkode: 594a0...415 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #17 Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er et forum jeg er medlem i, den går på økonomi, fordeler, sparing etc. Anonymkode: 594a0...415 Hvilket forum er det? Jeg er kvinne, utdannet økonom, og har lyst til å lære mer. Anonymkode: f6eae...cef 1
Rucula Skrevet 13. november 2023 #18 Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Har kvinner den luksusen at de bare kan lempe kjedelige ting over på mannen ? Anonymkode: 5cf7c...593 Jeg synes økonomi er kjempe gøy! Det er jeg som har full kontroll på økonomien til fanilien. Mannen vet knapt nok hvor mye vi har i lån. Han har null interesse.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #19 Skrevet 13. november 2023 Økonomien min har jeg full kontroll på. Jeg har dog alltid bodd alene. Men aksjer og fond har null peil på og ingen interesse av, og har ikke ønsket å sette meg inn i det. Pappa hjalp meg å ordne fond, og det blir trukket av kontoen min hver måned. Jeg sjekker et par ganger i året hvordan det står til på fond-kontoen, glemmer at jeg har den. Anonymkode: e8c6b...0cb
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #20 Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Har kvinner den luksusen at de bare kan lempe kjedelige ting over på mannen ? Anonymkode: 5cf7c...593 Som om ikke det går begge veier 😂 Anonymkode: 5a491...149 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå