Gå til innhold

Kan lavt stoffskifte være grunnen til alle problemene mine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg (21 år, jente) var nylig hos legen og fikk svar om at jeg mulig hadde lavt stoffskifte og måtte komme inn igjen for å ta flere prøver. 
Jeg har lest en del om det i etterkant der det står mye om depresjon, angst, overvekt, betennelser, uregelmessig menstruasjon og vondt i kroppen. Dette er ting jeg har slitt med i mange år men har fått utallige grunner til de diverse problemene uten at noe har hjulpet.

for øyeblikket så har jeg hatt betennelse i knærne i snart 2 år uten noe svar på hva som er problemet. Prøvd mange behandlinger og medisiner men ingenting som har blitt kvitt dette. Vekten har også vært en faktor for dette men det å gå ned har jeg slitt med siden barneskolealder og ikke funnet noe som har hjulpet enda. 
Siden alle problemene mine står i symptomene så er jeg overrasket over at de ikke har tatt noen prøver for dette før nå.

Har noen erfaringer med langvarige betennelser i kroppen som har blitt kvitt dette med behandling for lavt stoffskifte? Har et håp om at dette kan fikse alle problemene mine så jeg endelig kan få en smertefri hverdag.

Anonymkode: bf823...c8d

Skrevet

Mest sannsynlig er ikke stoffskiftet grunnen. Når legen sier du muligens har lavt stoffskifte er det trolig pga lett forhøyet Tsh (under 10). Denne verdien taes ofte som del av vanlige blodprøvesett når man tar blodprøver så dersom du hadde hatt problemer med stoffskiftet i mange år ville det trolig vært oppdaget tidligere. Det legen gjør nå er å ta utvidete prøver på stoffskiftet, da Tsh er en hypofyse-verdi og ikke egentlig en verdi for stoffskiftet. Legen vil nå ta Fritt t4 som forteller om selve stoffskiftet er normalt eller lavt, samt anti-tpo som er en inflammatorisk verdi knyttet til stoffskiftet. Med det sagt kan betennelsetilstander være utløst av lavt stoffskifte. Man kan få ting som senebetennelser, hovne ledd osv. av ubehandlet lavt stoffskifte, men om stoffskiftet ditt var veldig, veldig lavt hadde du ikke vært skamsjuk..man blir virkelig dårlig og det er langt mer systemisk enn overvekt og vonde knær. Det er også en myte at lavt stoffskifte gir overvekt. Man kan få vann i kroppen av lavt stoffskifte, men det er snakk om noen kilo vann, ikke 20 kg overvekt.

Anonymkode: b1880...b0b

• Nyttig 1
Skrevet

*hadde du vært skamsjuk

Anonymkode: b1880...b0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...