Gå til innhold

Prematur ovariesvikt. Hormondosering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk diagnosen da jeg var bare 37. Trist, og fremdeles en sorg over 6 år etter. Men østrogen plaster ga en svært god hjelp kroppslig. 

Men så er det dette med dosering. Hvor mye tar du? Og hvilken alder er du? Jeg synes at huden min har tapt seg siste året og jeg lurer på om østrogen dosen jeg tar er for lav. Også mistet en del hår. Tar bittelitt testo gel i tillegg annen hver dag. 

Merket du noen effekt på hud og hår? Er sykt redd for å bli seende eldre ut enn det jeg er.

Anonymkode: 880f2...c18

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Kan ikke svare på spørsmålene dine dessverre for jeg fikk det påvist for en mnd siden så har bare gått på medisin i 3 uker (er 36 år). Jeg bare lurte på om du fremdeles følges opp av gynekolog?
Kan gynekolog eller lege ta blodprøver for å se om nivåene dine er for lave? 

Anonymkode: 215e6...e4e

• Hjerte 1
Skrevet

Da jeg fikk det påvist i tidlig 30årene fikk jeg utskrevet hormonpillene Novofem

Anonymkode: d59e0...338

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hei. Kan ikke svare på spørsmålene dine dessverre for jeg fikk det påvist for en mnd siden så har bare gått på medisin i 3 uker (er 36 år). Jeg bare lurte på om du fremdeles følges opp av gynekolog?
Kan gynekolog eller lege ta blodprøver for å se om nivåene dine er for lave? 

Anonymkode: 215e6...e4e

Ja, jeg blir fulgt opp av gynekolog en gang i året nå. Tar blodprøver og blir sjekket med innvendig ultralyd. Det er viktig du går til en gynekolog som har litt peiling på prematur ovariesvikt. Trust me, jeg måtte leite litt. 

Vet du hva som har utløst dette hos deg? Hos meg fant de det ikke helt ut. Men har levd med mye stress.

Det er viktig du får medisin gjennom huden, i stedet for via tabletter. Det er mye sunnere for kroppen. Kan få det via plaster, spray eller gel. Det er leveringsproblemer på plaster for tiden. 

Hva slags hormon dosering får du? Du som er såpass ung kan få en ganske høy dose. Har du en gynekolog som ikke er helt noldus (jeg møtte på et par), så vet vedkommende det. For å fremkalle blødninger, tar jeg Utrogestan hver tredje måned, 10 dager i strekk. Da begynner mens. 

Lei meg på dine vegne. Vet det er trist og en sorg det her. Tillat deg å kjenne på sorgen om du trenger det. Men vit det blir bedre med hormoner. 

Anonymkode: 880f2...c18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...