Gå til innhold

Barn som blir bedt om å leke ute.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Lurer på hva dere andre tenker her. Jeg har ett barn som går i 2. klasse. Han har noen barn i nabolaget fra klassen sin som de leker med ofte. Når det er sagt, så er de vel 95 % av tiden hos oss. Jeg synnes det er koselig at de har venner i nabolaget og at de er sammen utenom skoletid også. Jeg kan si at vi tar gjerne imot barn på besøk hele tiden. Det er som regel 4 til 5 dager i uken at de er her hos oss. De kan leke både inne og ute, de får middag her, spiser sammen med oss osv osv... nå som det er vinter og kaldt, så er de naturligvis mer inne. Vi har 3 barn, men til tider føles det også som at vi har adoptert naboguten også. Så mye er han her. Kan også si st denne gutten er en fin og herlig unge. Leker fint og flink til å høre etter om vi gir barna en beskjed eller noe slikt. 

Det som jeg stusser mest over er foreldrene til denne guten. De få gangene gutten vår har gått på besøk til dem, så blir ungene bedt om å leke ute. Aldri inne. Jeg spurte guten min hvorfor? Jo.. mamman til denne guten hadde ssgt at de skal være ute. Nå bor vi langt oppe i nord, Troms, så det er tidlig mørkt her og på ettrmidagene er det vel minus 4 - 5 grader. Det er ikke ett eneste barn å se ute kl 17 eller 18. Jeg ser at denne familien er inne på denne tiden, men om gutten min løper over og vil besøke besteksmeraten, så blir de fint bedt om å leke ute. Altså hva faen?? Kulden biter fast her godt, det er mørkt, og deg er helt ærlig ikke noe artig å finne på akurat nå. Ikke snø ute engang.. 

Hva hadde dere tenkt her? Som sagt, hennes barn får komme over når som helst, leke så mye de vil, men de få gangene gutten min har vært til dem, så blir de bedt om å være ute. Uansett vær og tidspunkt... 

Om noen skulle lure, så er gutten vår også rolig av seg, leker fint, så det handler ikke om det.. begges barn er helt herlige og oppfører seg fint.. 

Anonymkode: 1474f...85d

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utstyr ungene med hodelykt og gode klær, så blir det bare fine barndomsminner ❤️

Anonymkode: d065e...0fd

• Liker 30
  • Hjerte 4
  • Nyttig 7
Skrevet

når jeg var lita, var det normalt at vi barn ble bedt om å være ute å leke. Det var sånn at hele nabolaget lekte ute etter middag til kveld. Vi hadde ikke mobil da, så foreldre måtte ut å rope på oss. Det savner jeg med dagens unger/ungdom. De sitter litt før mye inne foran en skjerm. Legg ikke alle under en kam da, men det var mer før at barn lekte mer ute. Klatret i trer, hoppet paradis/hoppetau og akte på akebrett og ski. 

• Liker 31
  • Nyttig 3
Skrevet
pusen99 skrev (2 minutter siden):

når jeg var lita, var det normalt at vi barn ble bedt om å være ute å leke. Det var sånn at hele nabolaget lekte ute etter middag til kveld. Vi hadde ikke mobil da, så foreldre måtte ut å rope på oss. Det savner jeg med dagens unger/ungdom. De sitter litt før mye inne foran en skjerm. Legg ikke alle under en kam da, men det var mer før at barn lekte mer ute. Klatret i trer, hoppet paradis/hoppetau og akte på akebrett og ski. 

Takk for din barndomshistorie, men det var ikke den jeg var ute etter.. 

• Liker 26
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for din barndomshistorie, men det var ikke den jeg var ute etter.. 

det må du bare skrive, men det var ikke derfor jeg skriver det. Det er før å minne på at barn leker før lite ute nå. Vi kledde på oss etter været og moll kosa oss ute................

• Liker 29
Skrevet

Vi bor i en ganske lytt leilighet med en eldre herre under oss. Vil skåne han fra all unødvendig støy som lekende barn stort sett fører med seg. Skal barna ha venner på besøk får de derfor holde seg utendørs. 

Anonymkode: 89c4e...3e3

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

husker vi lekte mye boksen går og lignende. Mye vi voksne nå tar for git av sunne aktiviteter ute, når det var mørkt hadde vi hodelykt og var sosial sammen

• Liker 6
Skrevet

De har vel sine grunner og 5 minus er virkelig ikke kaldt. 

Du kan jo også sende dine barn ut om de får besøk. Skjønner ikke problemet.

Anonymkode: 474dd...2cd

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg bodde i Troms da jeg var barn. Lekte mye ute. Det kan da ha sin sjarm det også, selv om det selvsagt er mer å finne på når det er snø.

Anonymkode: e6879...33a

• Liker 6
Skrevet (endret)

Hos meg er ikke barn velkommene hele tiden, jeg sliter med min helse og er mye dårlig. Dette vet ikke de rundt og jeg opplyser ikke alle. Jeg sier ofte til mine barn dere kan være ute nå, de har også godt av å finne på noe ute da det kun blir omtrent bare skjerm. 
Vi jobber også turnus og sover til alle døgnetstider, det er veldig forstyrrende å ha masse lyd når vi endelig treffer senga. 
Og at andre foreldre orker å ha barn inne hele tiden det må de velge selv. 

Endret av Forvirret23
  • Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De har vel sine grunner og 5 minus er virkelig ikke kaldt. 

Du kan jo også sende dine barn ut om de får besøk. Skjønner ikke problemet.

Hvis du leser innlegget så er de INNE helt til guten min komme over. Da blir de bedt om å være ute...

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bodde i Troms da jeg var barn. Lekte mye ute. Det kan da ha sin sjarm det også, selv om det selvsagt er mer å finne på når det er snø.

Anonymkode: e6879...33a

ja vi brukte å ligge ute i kulda å se på nordlyset på himmelen 🥰 Det er noe som gir minner. Komme inn med frisk rosekinn og ta en varm dusj og kjenne på den gode følsen, samtidig vokser barna på det og. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du leser innlegget så er de INNE helt til guten min komme over. Da blir de bedt om å være ute...

Da liker de rett og slett ikke å ha gutten din inne hos seg

Anonymkode: d065e...0fd

• Liker 14
Skrevet

Så du er hun irriterende dama som hele tiden tar ungen min inn når vi har en avtale om utelek. Men klart, når du vifter med skjermer foran nesen til unger, er det ikke så vanskelig å lokke nabounger inn.  Da får barnet ditt noen å være sammen med inne, i sin skjermavhengighet. Det hadde vært bedre for alles barn om du samarbeidet med oss om å gi ungene en skjermfri, utelekende barndom.

Anonymkode: 4f5c3...d2e

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Ser ikke noe negativt i at barna leker ute etter at det har blitt mørkt. Det er jo mørkt tidlig her sør også tidlig nå. 4-5 minus er da ikke kaldt.

Anonymkode: 56a7f...bb2

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så du er hun irriterende dama som hele tiden tar ungen min inn når vi har en avtale om utelek. Men klart, når du vifter med skjermer foran nesen til unger, er det ikke så vanskelig å lokke nabounger inn.  Da får barnet ditt noen å være sammen med inne, i sin skjermavhengighet. Det hadde vært bedre for alles barn om du samarbeidet med oss om å gi ungene en skjermfri, utelekende barndom.

Anonymkode: 4f5c3...d2e

Har ingen avtale med noen.. og nei.. ungene mine henger ikke foran skjermen hele tiden... 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jo, jeg leste det. Og jeg svarte at de har vel sine grunner, men du ville kanskje ha et mer konkret svar? Da kan du spørre dem direkte.

Eller vi kan jo anta at 

1. gutten din er en villstyring som de ikke orker å ha i huset.

2. De jobber turnus.

3. De bor trangt.

4. Sliter med helsa.

5. De tror du har utstyrt gutten din med avlyttingsutstyr og at du spionerer på dem.

6. Jeg gikk tom for ideer🙃

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Knallfint at de blir bedt om å leke ute, folk er generelt alt for mye innendørs. Så lenge de har gode klær, er mette og har hodelykt er det bare helt supert. Her også blir ungene bedt om å leke ute så og si hver eneste ettermiddag. Mannen og jeg er jo også utendørs hele ettermiddagen og jeg tror det bare er sunt og fint. 

Anonymkode: 8272d...fb5

• Liker 18
  • Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...