AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #1 Skrevet 12. november 2023 Min 3 år gamle sønn begynte på storbarnsavd etter sommeren. Der går barn fra 3-6 år. Etter ar han begynte der har vi sett at han har vokst noe veldig på å gå sammen med de eldre barna, men samtidig har han opparbeidet seg en skikkelig attitude! Føler jeg har fått en mini tenåring i hus… Alle er dumme og han truer med å slå. Mange «stygge» setninger som jeg ikke kommer hjemmefra, så må ha lært det i barnehagen. Er det normalt? Anonymkode: a1654...65d
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #2 Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min 3 år gamle sønn begynte på storbarnsavd etter sommeren. Der går barn fra 3-6 år. Etter ar han begynte der har vi sett at han har vokst noe veldig på å gå sammen med de eldre barna, men samtidig har han opparbeidet seg en skikkelig attitude! Føler jeg har fått en mini tenåring i hus… Alle er dumme og han truer med å slå. Mange «stygge» setninger som jeg ikke kommer hjemmefra, så må ha lært det i barnehagen. Er det normalt? Anonymkode: a1654...65d Tror det er ganske normalt ja🥵 Min endret seg veldig da han var 4 da. Anonymkode: 5485b...512
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #4 Skrevet 12. november 2023 Tror det er normalt… men har du tatt det opp med bhg? vår 3’åring startet i bhg i høst, med de som er 4-5 år. Han har begynt å spytte da han er uenig, og slå.. trasser noe voldsomt, og tøyer der han kan av grenser. Vi vil jo være veldig konsekvente foreldre, men hver dag føles nesten ut som en prøvelse om dagen… det er ikke så mye stygge ord egentlig, men han tuller mye og har begynt å kalle for bæsj/promp/tiss osv… men det snakker de vist mye om i bhg, og hjemme merker vi ikke til det heldigvis.. når barna startet i bhg fikk jeg høre at nå kom det til å skje mye, og han kom til å bli en helt annen… og det har han jo på en måte blitt… verst på de dagene avd går på tvers og Storebarna er med…:) Anonymkode: fa171...cfc
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #5 Skrevet 12. november 2023 Ganske normalt. Min femåring kom hjem en dag og truet samtlige i husholdningen med bank. Hører masse fra henne som kommer fra andre barn i barnehagen. Så blir det min jobb å forklare hva det betyr og at sånn snakker vi ikke. Gang på gang. De vil ofte tøffe seg og hevde seg på storbarnsavdeling. Anonymkode: 5cd9f...e2b 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #6 Skrevet 12. november 2023 Min ble også sånn, eller enda verre. Han slo, dyttet, skrek og bannet. Ikke hele tiden altså, men i situasjoner hvor han var uenig eller ble irettesatt. Han var også voldelig mot andre barn. Fikk inntrykk av at dette var meget unormalt og at det måtte følges opp. Fikk til og med ekstra ressurser etter at PPT hadde vært inne. Han er forøvrig født sent på året og var blant de yngste på storbarn. Nå går han siste året i barnehagen og er den mest lydige og empatiske på avdelingen, sier de.😅 Tilbake til sånn han var på småbarnsavdeling, med andre ord. Anonymkode: 44cb0...d7c
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #7 Skrevet 12. november 2023 Helt normalt. Er en rar fase hvor de fortsatt har et snev av baby i seg, samtidig som de begynner å bli ordentlige personer med alt det medfører. Anonymkode: 585e8...fc3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #8 Skrevet 12. november 2023 MIn treåring har også begynt med det. Senest i kveld truet hun med å spytte på meg, ropte at hun hatet meg og at hun ikke var mitt barn mer. Den to år eldre storesøsteren hadde ikke noen slik periode. Men jeg tror det handler litt om hva hun lærer i barnehagen (å spytte på er jeg ganske sikker på at hun ikke har lært av søsteren, og helt sikker på at hun ikke har lært av oss foreldre), men vel så mye om temperament, personlighet, at overgangen til storbarnsavdeling er litt strevsom og at hun ikke mestrer å regulere sinnet sitt enda. Jeg merker tydelig at det blir mer av dette når treåringen er sliten. Anonymkode: a98ca...9c6 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #9 Skrevet 12. november 2023 Vår treåring har også gått fra å være den mest sympatiske, snille kosegutten til å bli en ufordragelig bølle etter overgang til storbarn i august. Litt satt på spissen, altså. Han har fortsatt sine gode perioder, og er fortsatt kosegutt. Men han har slått, dyttet og bitt andre barn i barnehagen, tatt tingene deres og kastet dem i søla osv. Hjemme har han også vært mer «tøff i trynet» enn tidligere. Jeg tror det henger sammen med overgang til storbarn, ny situasjon, færre voksne, eldre barn som han vil markere seg overfor… Regner med det kommer til å gå seg til. I mellomtiden har vi alvorsprat på alvorsprat om hvordan man skal oppføre seg (uten at vi lar den dårlige oppførselen få mer oppmerksomhet enn nødvendig). I barnehagen opplevde de bedring når han fikk litt mer oppmerksomhet og anerkjennelse fra de voksne, så det er mitt beste tips. Anonymkode: 13a0f...004
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #10 Skrevet 13. november 2023 En plass lærer barna det. Så hvis dere er gode trygge voksne rollemodeller som ikke putter fjas inn i barnets sinn, så er det nok fra barnehage/skole/venner/skolekamerater/lærere det kommer fra. Jeg hadde aldri i livet tolerert at barnet mitt var stygg mot et annet barn. Da hadde det vært ut med mobil/tv/godteri og alt som er gøy. Skal si det hadde blitt raskt bedring da ja 😅 Anonymkode: f65aa...4c8
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #11 Skrevet 13. november 2023 Bare husk at en 3-åring går fra å være eldst på småbarnsavdelingen til å plutselig være yngst på storbarnsavdelingen. Da kommer det mye de plukket opp fra de eldre barna fordi de ikke vil være minst (altså, for å tøffe seg for de største) Anonymkode: 627f0...4d5 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #12 Skrevet 13. november 2023 Det er helt normalt. Opplevde det med begge mine, at de lærte diverse ufordragelig oppførsel fra de større barna da de gikk over på storbarn (det året de fylte 3, mine var 3.5 begge to). Minstemann hadde allerede plukket opp en del av dette fra storebror, men lærte seg også noen flere ufordragelige trekk av de nye storbarna. Anonymkode: 6a4a0...c6e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå