Gå til innhold

Hvorfor er det så mange foreldre som lar barna løpe og herje på biblioteket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv sitter de og halvsover eller er på mobilen, eller skravler høylytt med andre voksne. De ødelegger for oss som faktisk er der for å være med barna våre, lese, spille spill. Barna får meltdowns og blir grinete. Craver aktivitet og oppmerksomhet. Tror folk at biblioteket er lekeland, bare gratis? Er så dårlig folkeskikk på noen, altså.

Anonymkode: b2814...14b

• Liker 16
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dessverre er det mange foreldre som ikke oppdrar barna sine i det hele tatt. De gjør barna sine en gedigen bjørnetjeneste. 

Anonymkode: 05eb1...647

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mange foreldre ser kun seg selv når barna er små og virker nesten dumme.

Helt enig med ts

Anonymkode: d2ed7...3fb

• Liker 6
Skrevet

Hvilket bibliotek? Føler at feks på barneavdelingen på Bjørvika så er det rom for litt løping og leking?  

Anonymkode: ba348...d46

• Liker 3
Skrevet

Fordi det er så deilig at de får ut energi før vi skal hjem igjen

Anonymkode: cd87c...e2b

• Liker 1
Skrevet

Synes Deichman legger litt opp til det egentlig, barneavdelingene der er jo kjempefint rom for aktive unger til å være nettopp unger, samtidig som de har tilgangen på litteratur.

Min spinnville ettåring elsker biblioteket og vi er der ofte. Sitter jo ikke å blåholder han, men synes det er veldig hyggelig når han da finner seg en bok han kommer med og vil at vi skal bla i sammen. Biblioteket er for alle, og det finnes stillerom man kan trekke seg tilbake i for ro og fred.

Med det sagt er jeg på biblioteker MED ungen min. Er sammen med han hele tiden og sitter ikke på mobilen som en dust.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Fordi det er så deilig at de får ut energi før vi skal hjem igjen

Anonymkode: cd87c...e2b

På et bibliotek der det skal være stille???

• Liker 13
Skrevet

Med både kafe og teater på samme bygning som biblioteket er det vel heller sjelden det er helt stille der. Men jeg prøvde å gå stille i trappa sist jeg var der da ei mor satt og ammet i en sofa i barneavdelingen.

Barn bør vel helst læres opp til ikke å løpe rundt og bråke på biblioteket der det vel skal være litt stille.

Anonymkode: 659e6...730

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Heldigvis er barneavdelingen godt adskilt fra voksenavdelingen der vi pleier å gå. Barnet vet veldig godt at det skal være stille og ikke løpe på biblioteket, men biblioteket er nesten lagt opp som et lekeland. Det er et hus med to etasjer, med rutsjebane, leker og andre ting det går an å klatre på. Det er vanskelig å være musestille når det er lagt opp slik. Det er også byggeklosser og et svært tegne/aktivitetsbord. 

Jeg sitter ikke på mobilen da, så passer jo selvfølgelig på at det ikke tar helt av. Men på akkurat dette biblioteket legger de opp til litt barnelyder. Jeg leser som oftest for barnet når vi er der også, og det går veldig fint selv om det er lyder av barn som koser seg i bakgrunnen 

Anonymkode: 649f3...c03

• Liker 3
Skrevet

På biblioteket her jeg bor henger det stadig oppslag som oppfordrer foreldre til å passe på at barna rydder etter seg etc. Det virker som de ansatte er lei av at de voksne bare lar barna løpe rundt og rote.

Anonymkode: 200cf...491

• Liker 4
Skrevet

Jeg jobber på bibliotek. Det er en kjent problemstilling..som regel tar foreldrene her tak i det selv, men ofte kommer barn alene. Jeg pleier å se det an, sitter det folk og leser o.l så ber jeg ungene dempe seg. Lite bibliotek, så lett å ha oversikt over det.

Ellers tåler jeg litt lyd og synes det er hyggelig at ungene koser seg. Men løping og roping- da blir jeg streng gammeldags hysje-bibliotekar😅

Anonymkode: 77b7f...b54

• Liker 8
  • Hjerte 4
Skrevet

Fordi det er viktig at barna får gode assosiasjoner med det å være på bibliotek.  I tillegg så er det ofte noen leker på barneavdelingen som inviterer til fysisk lek. Ihvertfall vi er der maks i en halvtime og da kan de fint tåle litt bråk. Jeg prøver å lære barna å være rolige men det er litt avveingssak. Vil at de skal ønske å komme tilbake nemlig...

Anonymkode: 2dcbe...795

• Liker 2
Skrevet

På barneavdelingen her er det lagt opp til at ungene skal få leke, tom. klatre. Så da gjør de det. Men det er jo ingen stillesaler i nærheten av det, det er helt andre steder. 

Anonymkode: dbe41...a9a

• Liker 2
Skrevet

Kanskje heller kommunen burde bygge noen andre innendørs lekeplasser som ikke er tilknyttet bibloteket hvis de absolutt skal ha det så stille... Det er veldig få plasser småbarnforeldre kan dra som er lavterskel

Anonymkode: fd673...fee

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nei, det var før i  tiden. På mitt lokale bibliotek er det lagt opp til mer aktivitet. Vi har en sene der det spilles dukketeater, et lekehus barna kan klatre på etc. det forventes ikke at det skal være stille på bibliotekene lenger. 

Anonymkode: efb64...ffb

• Liker 5
Skrevet (endret)

Verste jeg vet er foreldre som ikke holder orden på dtittungene sine. De samme foreldre er stort sett udugeligd og konfliktsky og setter aldri barna på plass. 

Endret av AdonisFFM
  • Liker 5
Skrevet

Sånne stillerom er morsomme og snakke i gjerne lese avisa HØYT 😀:ler:

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er ikke krav om visking og mest mulig stillhet på et bibliotek lengre.. 

Anonymkode: a7ae9...0eb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg jobber på bibliotek. Det er en kjent problemstilling..som regel tar foreldrene her tak i det selv, men ofte kommer barn alene. Jeg pleier å se det an, sitter det folk og leser o.l så ber jeg ungene dempe seg. Lite bibliotek, så lett å ha oversikt over det.

Ellers tåler jeg litt lyd og synes det er hyggelig at ungene koser seg. Men løping og roping- da blir jeg streng gammeldags hysje-bibliotekar😅

Anonymkode: 77b7f...b54

Samme her.  Jobber på et lite fylkesbibliotek. Løper ungene rundt og foreldrene bare sitter der, så sier jeg passer høyt at her er vi stille og ikke løper rundt.. noen unger er bare helt spinnville

Anonymkode: 80af7...c58

• Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke krav om visking og mest mulig stillhet på et bibliotek lengre.. 

Anonymkode: a7ae9...0eb

«Visking» er ikke et ord på norsk. Hvisking er. Leeeenge siden du har vært og lest noe på norsk på biblioteket eller? 

Anonymkode: 86713...0e5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...