Gå til innhold

Jeg vil klippe håret kort, kommer gutter til å miste helt interresen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

I motsetning til de andre som råder deg til å klippe håret kort, vil jeg råde deg til å tenke godt over før du gjør det, og eventuelt forsøke med halvlangt hår først.

Ja - håret vokser ut igjen, men dette tar (i en tenårings øyne) en evighet, og ingenting er verre enn å ta et valg man ønsker å ta, og oppdage at dette var fullstendig feil, og at man vil se ut som en klovn. Kort hår er tøft hos noen som kler stilen, men dette gjelder på langt nær alle. Parykk kan være et alternativ om man angrer, men i takt med at prisene har steget, koster parykker flesk.

Så tenk godt over dette før du faktisk tar valget; det er mitt gode råd. Noen gutter vil kanskje synes dette er pent, men de fleste vil nok ikke gjøre det, så om du ikke er lesbisk og foretrekker gutter, vil utvalget bli betydelig mindre.

Anonymkode: c5a9d...6be

Og kanskje vi som gir dette rådet gir det på bakgrunn av erfaring. Vi har selv erfart at verden er ikke så sort/hvitt som kg skal ha det til og her ute irl er det ulike preferanser og mye komplimenter. Mange menn er nok ikke så fastsatt og låst som det det virker som på nettet. En kvinne synes også mer når hun ikke gjemmer seg bak alt håret så vi som gir dette rådet om å tørre å gjøre med sitt eget hår som hun ønsker gir nok dette rådet basert på hvordan vi selv har blitt møtt av menn irl.

Også er det jo alltid slik at det er kvinnen selv som bestemmer uansett. Men å klippe seg kort, å vage å gå utenfor den rammen samfunnet har satt på kvinner kan være både vakkert, sexy og frigjørende 

Anonymkode: edb54...009

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er jo i den alderen det er naturlig å prøve ulike ting og finne ut hva du egentlig kler. Gutter har forskjellig smak, og det er sjeldent hår er avgjørende for interesse, og så overfladiske gutter vil du helst unngå uansett. Og siden veldig mange jenter på din alder har langt hår, og kler seg veldig likt som venninnene sine kan en kort frisyre gjøre at du stikker deg ut og får mer oppmerksomhet. 

Anonymkode: 9e6cc...0fe

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og kanskje vi som gir dette rådet gir det på bakgrunn av erfaring. Vi har selv erfart at verden er ikke så sort/hvitt som kg skal ha det til og her ute irl er det ulike preferanser og mye komplimenter. Mange menn er nok ikke så fastsatt og låst som det det virker som på nettet. En kvinne synes også mer når hun ikke gjemmer seg bak alt håret så vi som gir dette rådet om å tørre å gjøre med sitt eget hår som hun ønsker gir nok dette rådet basert på hvordan vi selv har blitt møtt av menn irl.

Også er det jo alltid slik at det er kvinnen selv som bestemmer uansett. Men å klippe seg kort, å vage å gå utenfor den rammen samfunnet har satt på kvinner kan være både vakkert, sexy og frigjørende 

Hvor mange av dem som skriver på KG og gir disse rådene, er 17 år selv ...?

Når man er 17, er man ikke like sikker på seg selv, og noe som kan virke kult den ene uken, kan være håpløst dumt den neste. Man er ikke kvinne; man er fortsatt bare ei jente som for ikke mange årene siden var et barn.

Forutsatt at ei jente vil klippe håret sitt kort (tenker ikke på TS), og hun gjør det. Flott - hun er fornøyd. Så får hun vite at hun blir baksnakket og omtalt som en snauklippet idiot; hvordan tror du hun vil føle seg da, i en alder der man legger vekt på hva andre mener?

Problemet er at modenheten og selvsikkerheten i en alder av 17 og 25 eller 30 er to ulike verdener; man kan gjerne skrive på KG om hvor kult kort hår er, men man blir ikke tvunget til å gå på skolen og vente på en evighet på at håret vokser ut om dette slår feil.

Så mitt råd til TS står fortsatt: Tenk godt over dette før du bestemmer deg; hår bruker mye tid på å vokse ut igjen sett med en 17-årings øyne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når man er 17, er man ikke like sikker på seg selv, og noe som kan virke kult den ene uken, kan være håpløst dumt den neste. Man er ikke kvinne; man er fortsatt bare ei jente som for ikke mange årene siden var et barn.

Forutsatt at ei jente vil klippe håret sitt kort (tenker ikke på TS), og hun gjør det. Flott - hun er fornøyd. Så får hun vite at hun blir baksnakket og omtalt som en snauklippet idiot; hvordan tror du hun vil føle seg da, i en alder der man legger vekt på hva andre mener?

Problemet er at modenheten og selvsikkerheten i en alder av 17 og 25 eller 30 er to ulike verdener; man kan gjerne skrive på KG om hvor kult kort hår er, men man blir ikke tvunget til å gå på skolen og vente på en evighet på at håret vokser ut om dette slår feil.

Så mitt råd til TS står fortsatt: Tenk godt over dette før du bestemmer deg; hår bruker mye tid på å vokse ut igjen sett med en 17-årings øyne.

Vi har da alle vært 17 år og vet utmerket godt hvordan det er.

Men at man skal ta hensyn til de som baksnakker, er det noe vi vet at er idiotisk. Disse personene baksnakker en uansett hva man gjør. Haters gonna hate, sånn er det bare. Vi som er eldre, vet at disse personene er akkurat de man ikke skal la seg bli styrt av i livet.

Her heier vi på TS!

Anonymkode: d6e5b...d1e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har da alle vært 17 år og vet utmerket godt hvordan det er.

Men at man skal ta hensyn til de som baksnakker, er det noe vi vet at er idiotisk. Disse personene baksnakker en uansett hva man gjør. Haters gonna hate, sånn er det bare. Vi som er eldre, vet at disse personene er akkurat de man ikke skal la seg bli styrt av i livet.

Her heier vi på TS!

Anonymkode: d6e5b...d1e

Nei, man skal ikke ta hensyn til dem som baksnakker, men når man selv har gjort noe helt unødvendig (som å klippe håret eller ta en stor tatovering) og angrer på dette i ettertid, samtidig som man blir baksnakket, føles det ikke godt; man blir tvunget inn i en ny rolle man ikke ønsket seg.

Da jeg var 17, ble jeg baksnakket og ga blaffen, men ikke alle klarer det i lengden; det er ikke få 17-åringer som har tatt livet sitt som følge av mobbing. Om man ønsker å bli den i klassen som skiller seg ut, har man lov til det, men man må regne med at dette ikke alltid er like lett; å klippe håret er et valg med mer langsiktige konsekvenser enn å kjøpe nye klær eller prøve ut ny sminke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vi har faktisk alle vært 17 ;) For å repetere mitt første svar i tråden 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg hadde kort hår fra jeg var 17 til jeg ble 35. Gutter og romantikk ble det jaggu også igjennom disse årene. Jeg er så glad for at jeg hadde den perioden, kledde det veldig godt. Traff mannen min da jeg var 26 og han synes jeg faktisk er langt finere med kort hår. Men nå er det engang slik at det er jeg som bestemmer min egen hårlengde og nå har jeg skulderlangt fordi jeg selv ønsker det, så går vi se om det blir kort en gang i fremtiden, men det er isåfall opp til meg.

Point is: gjør som du ønsker ts, folk har gjerne preferanser men det er bare tull at ingen eller få liker kvinner med kort hår

Det er ingen grunn til å overdramatisere dette med å legge ut om selvmord og annet. Det blir helt tullete av deg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi har faktisk alle vært 17 ;) For å repetere mitt første svar i tråden 

Det er ingen grunn til å overdramatisere dette med å legge ut om selvmord og annet. Det blir helt tullete av deg.

Som jeg skriver - det å være den som er "annerledes" er ikke lett, og bedre blir det heller ikke når man vet at dette valget har man tatt frivillig. Selv om selvmord hører til unntakene, er det selvskading både i form av spiseforstyrrelser og mer direkte selvskading i form av sår; jeg kjenner til folk som har hatt problemer med begge deler.

Og det å skille seg ut er ikke lettere idag i en hverdag der alle på skolen går rundt med en kameramobil, og legger ut bilder og videoer på kanaler der det foregår mye drittslenging. Man vil gjerne være dette foruten, og prøve å passe inn; presset blant unge er mye hardere nå enn det var tidligere som følge av nettopp bilder og mobbing på sosiale medier.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er 17 å og har sykt lyst til å klippe håret kort, minner om natalie portman kort, eller generelt 90s pixie cut😊 Mitt spørsmål er om noen har erfaring med eller tror med engang at dette er en indikator for at jeg har gått gal, blitt lesbisk og om gutter kommer til å slutte å prøve seg? Vet det er helt patetisk å være så redd, men jeg lurer bare på om noen har sterke følelser og/eller meninger knyttet til om dette er en god eller dårlig ide!

Anonymkode: f78be...d01

Klart du får færre tilbud, kort hår på unge kvinner bare skriker lesbisk..sånn er det bare

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn liker alt fra skalla til hår ned til bakken.

Gjennomsnittlig trur jeg dog langt er mer foretrukket enn kort.

Anonymkode: 31796...90e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livslærdom herfra: Slutt å la din egenverdi avgjøres av hvor mange menn som finner deg tiltrekkende. Du er bra nok uansett. Og kun ved å være deg selv fullt og helt vil du finne den som er riktig for deg. Lev ditt liv for deg.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som jeg skriver - det å være den som er "annerledes" er ikke lett, og bedre blir det heller ikke når man vet at dette valget har man tatt frivillig. Selv om selvmord hører til unntakene, er det selvskading både i form av spiseforstyrrelser og mer direkte selvskading i form av sår; jeg kjenner til folk som har hatt problemer med begge deler.

Og det å skille seg ut er ikke lettere idag i en hverdag der alle på skolen går rundt med en kameramobil, og legger ut bilder og videoer på kanaler der det foregår mye drittslenging. Man vil gjerne være dette foruten, og prøve å passe inn; presset blant unge er mye hardere nå enn det var tidligere som følge av nettopp bilder og mobbing på sosiale medier.

Nå synes jeg du tar det å klippe seg kort ut av alle proporsjoner som er mulig å få det til her. Og dette synes jeg nesten blir litt barnslig. En kan si akkurat det samme om klær, sminke, osv men alle har godt av å gjøre som de selv ønsker med sitt eget hår. Vi ser nå at kvinner i langt større grad enn før blir mer selvstendig når det gjelder kroppshår f.eks: Det er ingen tvang å barbere underlivet sitt og msnge menn setter pris på at denne moten har snudd litt, og mange kvinner setter også pris på at de kan velge selv. og det er heller ingen tvang om å ha langt hår. Kvinner bestemmer over seg selv.

Å ta sine egne valg i livet er et sunnhetstegn. Å ha kort hår er ikke skammelig og det er ganske mange kvinner som har kort hår og klipper det i enten en pixie eller andre frisyrer. Så ts vil ikke være aleine med en kort klipp. 

Jeg tror vi skal vente lenge før hårklipp blir en selvmordsgrunn så det er ingen grunn for deg å snakke om det i det hele tatt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er 17 å og har sykt lyst til å klippe håret kort, minner om natalie portman kort, eller generelt 90s pixie cut😊 Mitt spørsmål er om noen har erfaring med eller tror med engang at dette er en indikator for at jeg har gått gal, blitt lesbisk og om gutter kommer til å slutte å prøve seg? Vet det er helt patetisk å være så redd, men jeg lurer bare på om noen har sterke følelser og/eller meninger knyttet til om dette er en god eller dårlig ide!

Anonymkode: f78be...d01

Folk må gjøre som de selv vil. Personlig synes jeg langt hår på kvinner er penest, uansett alder. Er kvinne selv. 

Jeg har pannelugg, og går kun til en fast frisør. Som oftest blir luggen fin, men innimellom blir den ikke 100%. Fordi frisøren ikke alltid har en 100% god dag på jobben. Da tør jeg ikke tenke på hva som kan gå galt med en kort frisyre på slike dager… Som tar ukevis å gro ut igjen…  I tillegg må du føne ogstyle det daglig, for å unngå putehår. Skal du ha på lue må du style det igjen etterpå. Beregn store kostnader til voks og hårspray.  Ville tenkt meg veeeeldig nøye om før jeg valgte å klippe av meg håret. Har hår til midjen og kan aldri tenke meg å klippe det. De færreste kvinner kler kort hår. Og alle mulughetene med langt hår. Alle mulige oppsett, fletter, løst, krøller… Det mister du med kort hår! Og angrer du tar det typ 4-5 år å få det skikkelig langt igjen…

Anonymkode: a7185...5a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det du har lyst til, og stå for det 🙂. Mange som kler kort hår bedre enn langt. Men finn en god frisør! Mange unge frisører som ikke har noe trening i korte frisyrer.

Anonymkode: a61a9...857

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ønsker du virkelig å være sammen med gutter som kun er interessert i håret ditt….?

Kan jo være en grei sjekk på om gutter faktisk liker deg. For den du er.

Anonymkode: 09633...fb0

Akkurat det samme tenker jeg som mann. Så jeg går rundt i joggebuksa jeg har mekket bil i, fiser og raper når jeg føler for det og klør meg litt i rompesprekken. For de kvinnene som tar kontakt med meg da liker mine indre verdier.

Anonymkode: d9fb7...c7c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg du tar det å klippe seg kort ut av alle proporsjoner som er mulig å få det til her. Og dette synes jeg nesten blir litt barnslig. En kan si akkurat det samme om klær, sminke, osv men alle har godt av å gjøre som de selv ønsker med sitt eget hår. Vi ser nå at kvinner i langt større grad enn før blir mer selvstendig når det gjelder kroppshår f.eks: Det er ingen tvang å barbere underlivet sitt og msnge menn setter pris på at denne moten har snudd litt, og mange kvinner setter også pris på at de kan velge selv. og det er heller ingen tvang om å ha langt hår. Kvinner bestemmer over seg selv.

Å ta sine egne valg i livet er et sunnhetstegn. Å ha kort hår er ikke skammelig og det er ganske mange kvinner som har kort hår og klipper det i enten en pixie eller andre frisyrer. Så ts vil ikke være aleine med en kort klipp. 

Jeg tror vi skal vente lenge før hårklipp blir en selvmordsgrunn så det er ingen grunn for deg å snakke om det i det hele tatt.

Den store forskjellen er at det tar betydelig lengre tid for kort hår å vokse ut enn å bytte klær eller få ny sminke - dette er ikke et valg for imorgen eller neste uke, men for resten av tiden på videregående.

Dette er et stort valg i forhold til det å være 17 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ligner på Natalie Portman, kjør på.

Men de aller aller fleste yngre kvinner kler det ikke. 

Anonymkode: d59c7...081

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den store forskjellen er at det tar betydelig lengre tid for kort hår å vokse ut enn å bytte klær eller få ny sminke - dette er ikke et valg for imorgen eller neste uke, men for resten av tiden på videregående.

Dette er et stort valg i forhold til det å være 17 år.

Og det valget er opp til ts. Andre som f.eks meg selv har gjort det valget og har hatt utelukkende posetive erfaringer 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LillaGorilla<3 skrev (21 minutter siden):

Livslærdom herfra: Slutt å la din egenverdi avgjøres av hvor mange menn som finner deg tiltrekkende. Du er bra nok uansett. Og kun ved å være deg selv fullt og helt vil du finne den som er riktig for deg. Lev ditt liv for deg.

Men poenget er at det er ikke slik normale 17-åringer tenker; de er overfladiske etter alle kunstens regler, og hvis folk på KG mener at TS bør være en spydspiss i kampen for egenverd og selvtillit, får de også ta ansvaret, og troppe opp på skolen hennes etterpå for å forklare resten av klassetrinnet hvor flott kort hår er; det er nemlig langt fra sikkert at de andre 17-åringene vil mene dette.

Jeg ønsker ikke at man skal slenge dritt om TS eller mobbe henne; det er derfor jeg gir rådet om å tenke seg godt om før man tar dette valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er alle så mange som er redd for forandring. Vi er rett og slett litt pysete. Etter min mening hadde alle hatt godt av å shake things up!

Minst 1 gang i livet: 

• klippe håret kort
  • farge håret i en ny farge

Anonymkode: 8c527...80b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Folk må gjøre som de selv vil. Personlig synes jeg langt hår på kvinner er penest, uansett alder. Er kvinne selv. 

Jeg har pannelugg, og går kun til en fast frisør. Som oftest blir luggen fin, men innimellom blir den ikke 100%. Fordi frisøren ikke alltid har en 100% god dag på jobben. Da tør jeg ikke tenke på hva som kan gå galt med en kort frisyre på slike dager… Som tar ukevis å gro ut igjen…  I tillegg må du føne ogstyle det daglig, for å unngå putehår. Skal du ha på lue må du style det igjen etterpå. Beregn store kostnader til voks og hårspray.  Ville tenkt meg veeeeldig nøye om før jeg valgte å klippe av meg håret. Har hår til midjen og kan aldri tenke meg å klippe det. De færreste kvinner kler kort hår. Og alle mulughetene med langt hår. Alle mulige oppsett, fletter, løst, krøller… Det mister du med kort hår! Og angrer du tar det typ 4-5 år å få det skikkelig langt igjen…

Anonymkode: a7185...5a5

Tenk å ha så lite selvkjærlighet at du føler at identiteten din ligger i håret 😘

Anonymkode: 8c527...80b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...