Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er godt i gang med prøving på vårt andre barn. Vi har nå vært prøvere i 1år og 2 måneder. Ble gravid med vårt første barn etter 1år og 1 måned med prøving. Hadde virkelig håpet at det skulle gå raskere denne gangen, men ser ikke slik ut. 

Er det noen andre som har brukt over 1år før graviditet skjedde for hvert av barna? Føler meg litt trist da 4stk på jobb er gravid, og skulle virkelig ønske jeg var en av de. Håper det blir min tur snart 🙏

Anonymkode: 8999d...45a

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med tilfeldig? Altså, det er mulig f.eks pcos er arvelig, og man kan få hormonforstyrrelser av overvekt, så at det er helt tilfeldig hvem som sliter eller ikke med å få barn, er det ikke nødvendigvis. Jeg har PCOS selv, selv om jeg har vært slank og godt trent hele livet, og hvorfor jeg fikk PCOS og ikke min søster kan jeg jo ikke svare på. Det kan kanskje ha med hvilke gener som har slått ut for hver av oss kanskje? Det er noen leger som tror PCOS kan være av autoimmun karakter, og da er det jo egentlig ikke tilfeldig at jeg fikk det siden familiemedlemmene mine har en autoimmun sykdom hver og at det kanskje henger sammen. 

Håper det var et svar på spørsmålet ditt.

Anonymkode: fff08...766

Skrevet

Om det skjer to ganger så er det neppe tilfeldig. Vi var til utredning første gang pga det tok lang tid og alder, men de fant ingenting. Ble gravid etter 11 måneder. Nå ble jeg uplanlagt gravid med et samleie under eggløsning. Vil si det var tifeldigheter så gjorde at det tok så mye tid første gang, og tilfeldighet at det nå skjedde med kun et samleie. 

Har dere vært til noe utredning?

Anonymkode: 755c1...cb8

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Om det skjer to ganger så er det neppe tilfeldig. Vi var til utredning første gang pga det tok lang tid og alder, men de fant ingenting. Ble gravid etter 11 måneder. Nå ble jeg uplanlagt gravid med et samleie under eggløsning. Vil si det var tifeldigheter så gjorde at det tok så mye tid første gang, og tilfeldighet at det nå skjedde med kun et samleie. 

Nei har ikke vært på utredning. Tenker å ta kontakt med lege dersom ingenting har skjedd før nyttår. Vi er vel uansett ikke er så høyt prioritert siden vi har fått til å lage er barn før.

-Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei har ikke vært på utredning. Tenker å ta kontakt med lege dersom ingenting har skjedd før nyttår. Vi er vel uansett ikke er så høyt prioritert siden vi har fått til å lage er barn før.

-Ts

Man blir prioritert selv om man har barn fra før. Jeg har fått barn på naturligvis selv. Kroppen endrer seg, hormonene endrer seg.. Mye kan skje mellom barn nr 1 og barn nr 2 som gjør at det kan være vanskeligere. Sekundær infertilitet er det en god del som sliter med uten at de finner noe bestemt årsak til det. 

Jeg ventet ikke noe lengre i systemet jeg enn dem uten barn fra før. Jeg og en venninne ble henvist med 3 ukers mellomrom. Jeg kom i gang raskere enn henne fordi det låg til rette for at jeg kunne det, mens hun måtte ha noen undersøkelser mm som gjorde at det tok lengre tid for henne å komme i gang..  Noe hun syns var ekstremt urettferdig fordi jeg hadde tross alt barn fra før.. Men er ikke sånn det fungerer. Så sliter dere og dere blir henvist til hjelp om det er gyn eller ivf så blir dere prioritert på lik linje. 

Ventetid kommer ann på hvor i landet du bor og hvor du eventuelt skal ha hjelp/behandling 

• Liker 1
Skrevet

Hva tenker du selv? Man skal nemlig aldri kimse av den kvinnelige intuisjonen. Vi kjenner vår kropp best selv.
Hvordan er f.eks syklusene dine? Blødningene dine? Temper du og tar du eggløsningstester? Hvordan er livsstilen din? Har du andre sykdommer? Opplever du smerter?
Hvis alt tilsynelatende ser helt normalt og fint ut, så kan det være tilfeldig. Eller det kan være pga mannen din. At han burde undersøke kvaliteten på sæden sin.

Jeg og min samboer skal på fertilitetsklinikk for en sjekk. Privat. Koster mye mindre enn jeg hadde trodd og vi fikk time raskt. For selv om mye er normalt, så har jeg alltid mistenkt at jeg kanskje har endometriose.
Å få et svar vil være enormt betryggende. Anbefales.

Anonymkode: 06b93...2f1

• Liker 1
Skrevet
Helene90 skrev (7 timer siden):

Man blir prioritert selv om man har barn fra før. Jeg har fått barn på naturligvis selv. Kroppen endrer seg, hormonene endrer seg.. Mye kan skje mellom barn nr 1 og barn nr 2 som gjør at det kan være vanskeligere. Sekundær infertilitet er det en god del som sliter med uten at de finner noe bestemt årsak til det. 

Jeg ventet ikke noe lengre i systemet jeg enn dem uten barn fra før. Jeg og en venninne ble henvist med 3 ukers mellomrom. Jeg kom i gang raskere enn henne fordi det låg til rette for at jeg kunne det, mens hun måtte ha noen undersøkelser mm som gjorde at det tok lengre tid for henne å komme i gang..  Noe hun syns var ekstremt urettferdig fordi jeg hadde tross alt barn fra før.. Men er ikke sånn det fungerer. Så sliter dere og dere blir henvist til hjelp om det er gyn eller ivf så blir dere prioritert på lik linje. 

Ventetid kommer ann på hvor i landet du bor og hvor du eventuelt skal ha hjelp/behandling 

Takk for svar. Så bra at en er likestilt med de som ikke har barn fra før av. Vi ønsker jo sårt et søsken til vårt barn selv om vi er heldig å ha fått en allerede.

-Ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva tenker du selv? Man skal nemlig aldri kimse av den kvinnelige intuisjonen. Vi kjenner vår kropp best selv.
Hvordan er f.eks syklusene dine? Blødningene dine? Temper du og tar du eggløsningstester? Hvordan er livsstilen din? Har du andre sykdommer? Opplever du smerter?
Hvis alt tilsynelatende ser helt normalt og fint ut, så kan det være tilfeldig. Eller det kan være pga mannen din. At han burde undersøke kvaliteten på sæden sin.

Jeg og min samboer skal på fertilitetsklinikk for en sjekk. Privat. Koster mye mindre enn jeg hadde trodd og vi fikk time raskt. For selv om mye er normalt, så har jeg alltid mistenkt at jeg kanskje har endometriose.
Å få et svar vil være enormt betryggende. Anbefales.

Anonymkode: 06b93...2f1

Jeg har en god intuisjon at det ikke er jeg som er problemet. Syklusene mine er 24-26 dager. Normal menstruasjonsblødning i 4 dager. Jeg tar eggløsningstest som blir positiv 11-12 dagen i syklus. Jeg har en normal livsstil, trener to dager i uka og spiser variert. Drikker sjeldent alkohol, kun ved spesielle anledninger. 

Jeg har bakovervendt livmor men har lest mye om at dette ikke skal ha noe å si for fertilitet. Jeg sluttet å amme mitt første barn i mars i år, trudde dette kunne ha innvirkning på at jeg ikke enda er gravid. Men det ser ikke slik ut.

-Ts

Skrevet

Vi ble begge utredet i år uten funn. Gynekologen satte meg meg på Letrozol "for å være sikker på vi makser sjansene for at egget slipper" (selv om blodprøvene viste all sannsynlighet for eggløsning). I andre prøveperiode på Letrozol sa det (nesten) pang, og jeg ble gravid med tvillinger etter 17 måneders prøving. Jeg vet jo ikke om det er tilfeldig at vi traff da, eller om det faktisk var et problem med eggløsning. Gynekologen mente som sagt at det ikke var et problem. 

Uansett, det kan hende det er noe så enkelt som det som skal til for dere og. Bestill tid til undersøkelse. 1 år er mer enn nok å prøve - er man over 35 får man utredning av det offentlige etter 6 måneder. 

Lykke til!!

Anonymkode: 8befa...aa1

Skrevet

Jeg tror det er helt normalt at det tar tid. Sånn i gjennomsnitt så har man jo bare 25% sjanse for å bli gravid for hver syklus. Jeg var 26 år da jeg begynte å prøve og det tok oss 13 måneder før den satt, og det var først etter at jeg hadde innstilt meg på at vi kom til å trenge hjelp med å bli gravide og la det litt på is.

Anonymkode: 8d350...0fc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg tror det er helt normalt at det tar tid. Sånn i gjennomsnitt så har man jo bare 25% sjanse for å bli gravid for hver syklus. Jeg var 26 år da jeg begynte å prøve og det tok oss 13 måneder før den satt, og det var først etter at jeg hadde innstilt meg på at vi kom til å trenge hjelp med å bli gravide og la det litt på is.

Hehe slik ble jeg også gravid. Når jeg tenkte at neste måned bestiller jeg legetime så satt endelig spira. Får kanskje prøve samme taktikk igjen 🤭.

-Ts

Skrevet

Har mannen din sjekket sædkvaliteten?😌 Ellers kan du ha pcos eller entromiose.

Anonymkode: 9d872...0e7

Skrevet

Hvorfor i all verden leverer ikke mannen din bare en spermprøve? Utrolig enkelt å gjøre. Dere kvalifiserer uansett for utredning når dere har prøvd i over et år.

Anonymkode: bc11d...e50

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.11.2023 den 8.04):

Hvor gammel var du på det tidspunktet siden du nevner at det tok lang tid pga. alder?

Anonymkode: 0a8c1...8b8

Skrevet
On 11/13/2023 at 8:51 PM, AnonymBruker said:

Har hørt at det tar 16 mnd i snitt å bli gravid.

Anonymkode: c05e2...315

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har hørt at det tar 16 mnd i snitt å bli gravid.

Anonymkode: c05e2...315

80-85% blir gravide i løpet av et år ifølge nhi 😊

-Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...