Gå til innhold

Barnehagen "Anne Frank" i Tyskland må bytte namn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 11/12/2023 at 9:25 PM, Smascha said:

Er dette den tristaste nyheita frå Europa denne veka?

Anne Frank Kindergarten i Tangerhütte i Tyskland skal, etter 53 år, bytte namn fordi foreldra (og enkelte tilsette) synst det er vanskeleg å forklare for borna kven Anne Frank er... 

Anne Frank Kindergarten Renamed for ‘Diversity’ Reasons skriv The European Economist. Her på tysk

nå kommer jeg til å kaste opp !!!!!!!! Det er uakseptabelt. Diversity reasons, my ass. Det er ikke "diversity" jeg tviler sterk at polske, ukrainske,etc.. immigranter klager om navnet.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Smascha skrev (På 12.11.2023 den 21.25):

Er dette den tristaste nyheita frå Europa denne veka?

Anne Frank Kindergarten i Tangerhütte i Tyskland skal, etter 53 år, bytte namn fordi foreldra (og enkelte tilsette) synst det er vanskeleg å forklare for borna kven Anne Frank er... 

Anne Frank Kindergarten Renamed for ‘Diversity’ Reasons skriv The European Economist. Her på tysk

næimen hallo da!. Får være grenser for hvor mye barn skal skjermes fra virkeligheten Hjelpes!

• Liker 9
Skrevet
Maleficenta skrev (3 minutter siden):

næimen hallo da!. Får være grenser for hvor mye barn skal skjermes fra virkeligheten Hjelpes!

Litt delt her. Man lærer tidlig nok om all ondskapen i verden, om man ikke skal behøve å forklare etnisk rensing og folkemord for barnehagebarn.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, Jdz said:

Litt delt her. Man lærer tidlig nok om all ondskapen i verden, om man ikke skal behøve å forklare etnisk rensing og folkemord for barnehagebarn.

Jeg tror bare det er en dårlig unnskyldning for å få navnet fjernet. Fordi, egentlig, hvor mange barn på denne alder spør foreldre om navnet til barnehagen ?

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
NatNat skrev (1 minutt siden):

Jeg tror bare det er en dårlig unnskyldning for å få navnet fjernet. Fordi, egentlig, hvor mange barn på denne alder spør foreldre om navnet til barnehagen ?

Barn spør om mye rart, men det kan godt tenkes du har rett og at det er andre hensyn som ligger bak.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Jdz said:

Barn spør om mye rart, men det kan godt tenkes du har rett og at det er andre hensyn som ligger bak.

ja, men det går nok an å svare noe som "det var en ung jente som levde for mange år siden"... eller noe sann... :)

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg blir litt skeptisk og avventende siden begge kildene er høyrevridde tenketanker.

Jeg tror ikke det er direkte usant, men kanskje ikke hele sannheten.

Det står ikke noe sted at muslimer ville endre navnet fordi Anne Frank var jøde. Det er det de vil at vi skal tenke.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Jdz skrev (9 minutter siden):

er jo måten man forklarer da. Man trenger ikke fortelle alle grimme detaljer da

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
2 minutter siden, Isambard said:

Jeg blir litt skeptisk og avventende siden begge kildene er høyrevridde tenketanker.

Det står ikke noe sted at muslimer ville endre navnet fordi Anne Frank var jøde. Det er det de vil at vi skal tenke.

hvorfor ville de endre navnet da ?

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Trist utvikling ☹️

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
5 minutter siden, Isambard said:

Her, er Politico neutralt nok for deg ?
https://www.politico.eu/article/anne-frank-kindergarten-germany-change-name-uproar/

" manager Linda Schichor said that children struggle to understand the name, while parents with a migration background often don’t relate to Anne Frank"

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
NatNat skrev (14 minutter siden):

Min første tanke også. Høres merkelig ut, hele greia. 

• Liker 3
Skrevet

Fra Politico, som også hører til høyresiden men er i hvert fall litt mer moderat høyreside heller enn koko-høyre.

“We wanted something without a political background,” Schichor said.

Andreas Brohm, the mayor of Tangerhütte in the state of Saxony-Anhalt, said the name change was in discussion but there was no concrete decision yet. “That wasn’t even up for debate, that’s the crazy thing. It wasn’t up for decision before Saturday, it’s a discussion process that’s ongoing” Brohm told POLITICO on Monday.
...
“The reference to parents with a migration background, who often can’t relate to Anne Frank’s name, is the best argument against the name change in particular,” Privorozki said.

Instead of changing the kindergarten’s name, Privorozki invited parents to read Anne Frank’s diaries.
https://www.politico.eu/article/anne-frank-kindergarten-germany-change-name-uproar/

Det ser ut til at det var et forslag fra noen foreldre, ikke stort mer. Jeg trodde høyresiden var for personlig frihet, foreldre bestemmer selv og så videre? Så dette er bra, er det ikke?

Kommunens politikere hadde alt bestemt seg for å stemme ned forslaget (i følge artikkelen over), så alle kan roe seg ned.

Når jeg søkte etter artikkelen dukket RT opp. Jeg lurer på hvor mye de har en finger med i spillet her..?

• Liker 3
Skrevet

Det er bra. Barnehager vanligvis har glade og barnevennlige assosiasjoner som Pippi Langstrømpe og Ole Brum. 

Skrevet
NatNat skrev (30 minutter siden):

hvorfor ville de endre navnet da ?

Fordi de ansatte sier at navnet ikke passer med konseptet deres. Der et ganske trist navn på en barnehage og  det påstås at utlendinger ikke kjenner Anne Frank og ikke tar referansen. Der tar de kansje feil.

Et dumt valg, men det er bare en barnehage. De tenkte nok ikke at nyheten skulle gå verden rundt.

Det blir nok ikke noe av navneendringen.

NatNat skrev (37 minutter siden):

Her, er Politico neutralt nok for deg ?

" manager Linda Schichor said that children struggle to understand the name, while parents with a migration background often don’t relate to Anne Frank"

Jeg skrev teken over før jeg leste dette. Det er altså eksakt som jeg tenkte.

Jeg tror de første kildene ville nok ha oss til å tenke at barnehagen skifter navn fordi Anne Frank var jøde og muslimer gikk der. Hvorfor ellers nevne muslimer?

Hvorfor ellers dette engasjementet for barnehagenavn i Tyskland?

• Liker 3
Gjest theTitanic
Skrevet
Jdz skrev (1 time siden):

Enig

Skrevet
Jdz skrev (1 time siden):

Vel, det er kanskje akkurat de som klager som har mest bruk for det...

• Nyttig 5
Skrevet
Isambard skrev (1 time siden):

Eller at de har mottatt et tonn av trusler fra 'free-palestine' gjengen i det siste? De er jo ikke blyge vet vi jo. Jøder opplever i disse dager det samme som rett før 2.verdenskrig, en oppblussing av hat og drapstrusler og umenneskeliggjøring. Det er jo åpenbart at dette ligger baknavnskiftet. Det er et forsøk på å ligge lavt i terrenget.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Thanos skrev (9 timer siden):

Eller at de har mottatt et tonn av trusler fra 'free-palestine' gjengen i det siste? De er jo ikke blyge vet vi jo. Jøder opplever i disse dager det samme som rett før 2.verdenskrig, en oppblussing av hat og drapstrusler og umenneskeliggjøring. Det er jo åpenbart at dette ligger baknavnskiftet. Det er et forsøk på å ligge lavt i terrenget.

Nei, denne diskusjonen har vært der lenge før den siste Gaza-saken, omtrent 14 måneder. Grunnen til ønsket endring er at det skal være et mer barnevennlig navn og at det ikke skal ha noe med politikk å gjøre. At denne saken dukker akkurat nå opp igjen i medier er enten bare uheldig eller planlagt av aviser osv. for å skape mye diskusjon rundt det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...