AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #1 Skrevet 12. november 2023 Sykepengene mine går snart ut, og har søkt AAP. Hva skjer hvis søknaden ikke er ferdig behandlet før sykepengene går ut? Skal være innenfor søkefristen til NAV. I dette 14a vedtaket jeg har fått så står det at jeg har redusert arbeidsevne. Det står og at jeg med egeninnsats og hjelp fra NAV kan ende opp hos samme arbeidsgiver. Men arbeidsgiver ønsker helst å si meg opp når sykepengene går ut, hva da? Har vært på et rehabiliteringsopphold, hvor mine symptomer bare ble verre, og hvor de anbefalte en hvis grad ufør. NAV skriver at hvis helsen bedrer seg så er jeg en god kandidat til å komme tilbake 100%. Ja, hvis, hva hvis ikke? Sykdomsbildet mitt har bare forverret seg støtt og stadig siden 2019. Anonymkode: 9b9f0...f35
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #2 Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sykepengene mine går snart ut, og har søkt AAP. Hva skjer hvis søknaden ikke er ferdig behandlet før sykepengene går ut? Skal være innenfor søkefristen til NAV. I dette 14a vedtaket jeg har fått så står det at jeg har redusert arbeidsevne. Det står og at jeg med egeninnsats og hjelp fra NAV kan ende opp hos samme arbeidsgiver. Men arbeidsgiver ønsker helst å si meg opp når sykepengene går ut, hva da? Har vært på et rehabiliteringsopphold, hvor mine symptomer bare ble verre, og hvor de anbefalte en hvis grad ufør. NAV skriver at hvis helsen bedrer seg så er jeg en god kandidat til å komme tilbake 100%. Ja, hvis, hva hvis ikke? Sykdomsbildet mitt har bare forverret seg støtt og stadig siden 2019. Anonymkode: 9b9f0...f35 Dette er så individuelt at det er vanskelig å vite hva NAV tenker. Anonymkode: 87ca3...e74
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #3 Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Sykepengene mine går snart ut, og har søkt AAP. Hva skjer hvis søknaden ikke er ferdig behandlet før sykepengene går ut? Skal være innenfor søkefristen til NAV. I dette 14a vedtaket jeg har fått så står det at jeg har redusert arbeidsevne. Det står og at jeg med egeninnsats og hjelp fra NAV kan ende opp hos samme arbeidsgiver. Men arbeidsgiver ønsker helst å si meg opp når sykepengene går ut, hva da? Har vært på et rehabiliteringsopphold, hvor mine symptomer bare ble verre, og hvor de anbefalte en hvis grad ufør. NAV skriver at hvis helsen bedrer seg så er jeg en god kandidat til å komme tilbake 100%. Ja, hvis, hva hvis ikke? Sykdomsbildet mitt har bare forverret seg støtt og stadig siden 2019. Anonymkode: 9b9f0...f35 Du kan høre med arbeidsgiver om du kan få sykepermisjon en periode slik at du ikke mister jobben, men kun er permittert en periode. Vet ikke hva som skjer om ikke søknaden din er ferdigbehandlet. For min del var det ingen problem jeg skled rett over til aap uten opphold. men du kan jo purre på de. Aap perioswn kan da brukes til å avklare din inntektsevne, gjerne via tiktak som kartkegging av restarbeisevne/inntektsevne eller div behandling. Anonymkode: b9958...0fe
Sofakona Skrevet 12. november 2023 #4 Skrevet 12. november 2023 Aap søknad tar 15-19 uker. Så når sendte du søknaden?
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #5 Skrevet 12. november 2023 Dette med 14a vedtaket og arbeidsgiver, så er det standard når du fremdeles har arbeidsgiver. Om det ikke er aktuelt å gå tilbake til samme arbeidsgiver er det nyttig å få dette avklart så tidlig som mulig, da ofte oppfølgingen og mulig tiltak vil være litt annerledes. Det er alltid lettere å få en tilbake i jobb, som allerede er arbeidsgiver. Ellers så vil du få etterbetalt aap dersom søknaden ikke er ferdigbehandlet innen sykepenger utløper. Anonymkode: 1d723...97a 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #6 Skrevet 12. november 2023 Sofakona skrev (41 minutter siden): Aap søknad tar 15-19 uker. Så når sendte du søknaden? 13 uker står det på NAV sine sider. Sykepengene går ut akkurat i det det har gått 13 uker fra søketidspunkt. Anonymkode: 9b9f0...f35
Hedda-78 Skrevet 12. november 2023 #7 Skrevet 12. november 2023 Dersom AAP-søknaden ikke er ferdig behandlet innen sykepengeretten går ut, vil du stå uten inntekt. Når så søknaden er ferdig behandlet, vil du få etterbetalt fra den dagen sykepengene gikk ut. Min AAP-søknad ble ferdig på 5 uker. Dette bl.a. fordi fastlegen sendte inn legeerklæringen dagen etter at han hadde fått forspørselen fra NAV. Han hadde egentlig en frist på tre uker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå