AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #1 Del Skrevet 12. november 2023 Begynner å nærme seg tiden for å få et til barn før jeg blir "for gammel", men problemet er altså.. Jeg er stipendiat, og den lønnede stillingen min varer til og med august neste år. Det vil si at jeg ikke har jobb (enda) fra og med september. Avhandlingen skal jo først sendes til vurdering, som tar omtrent tre måneder, og det er mulighet for at jeg får beskjed om å revidere den i ytterligere tre måneder før godkjenning. Vi hadde egentlig tenkt å vente til etter jeg var ferdig med doktorgraden og har fått fast jobb, men da må vi jo vente i 1 år før vi kan forsøke (dersom jeg klarer å bli ferdig til tiden), og så skal jeg jo gå gravid i 9 måneder.. plutselig har det gått et par år. Hva skjer om jeg blir gravid nå, og når jeg skal i permisjon? Mtp lønn, siden lønna forsvinner fra september neste år? Annet jeg burde tenke på? Håper noen har erfaringer 🙏 Anonymkode: 57d6b...cbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #2 Del Skrevet 12. november 2023 Hvis du blir gravid nå så skal det gå akkurat bra mtp foreldrepenger. Det er de siste 3 mnd som teller av lønnet inntekt. Anonymkode: 1c01d...fe5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #3 Del Skrevet 12. november 2023 Dere kan jo evt prøve 1-2 mnd, og hvis du ikke blir gravid på den tiden, så vent? Anonymkode: 1c01d...fe5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #4 Del Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du blir gravid nå så skal det gå akkurat bra mtp foreldrepenger. Det er de siste 3 mnd som teller av lønnet inntekt. Anonymkode: 1c01d...fe5 Takk for svar! Åj, dette visste jeg ikke! Jeg kan altså få perm.penger basert på de siste tre måneders inntekt selv om stillingen min går ut? Anonymkode: 57d6b...cbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #5 Del Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar! Åj, dette visste jeg ikke! Jeg kan altså få perm.penger basert på de siste tre måneders inntekt selv om stillingen min går ut? Anonymkode: 57d6b...cbc Ja . Anonymkode: 1c01d...fe5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #6 Del Skrevet 12. november 2023 Om alt går fint, er man omtrent 8,5 mnd uti graviditeten når man går ut i perm.? Anonymkode: 57d6b...cbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #7 Del Skrevet 16. november 2023 Flere erfaringer? Anonymkode: 57d6b...cbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2023 #8 Del Skrevet 16. november 2023 NAV har en veldig ryddig og oversiktlig side når det kommer til akkurat foreldrepenger. Der står det blant annet: https://www.nav.no/foreldrepenger#hvem Quote Foreldrepengene skal erstatte inntekten din når du skal være hjemme med barnet. Vanligvis er det 3 krav du må fylle for å få foreldrepenger. Du har hatt inntekt minst 6 av de 10 siste månedene. Som inntekt regnes også enkelte utbetalinger fra NAV, arbeidsgiver eller førstegangstjenesten i forsvaret. Du har tjent minst 59 310 kr i året. Omregnet til årsinntekt må inntekten din tilsvare et halvt grunnbeløp (G) Du bor i Norge. Bor du i Norge er du vanligvis medlem av folketrygden. Om du står uten arbeidsgiver når foreldrepengeperioden starter får du utbetalingen direkte fra NAV (det gjelder mange arbeidsgivere uansett). De har til og med tips til hvordan du skal gå frem om du forventer å stå uten arbeid for lenge før foreldrepengeperioden er tiltenkt å starte: https://www.nav.no/foreldrepenger#hvor-lenge-inntekt Quote Hvis du skal slutte i jobben din tidligere enn 3 uker før termin, kan det være aktuelt å ta ut foreldrepenger tidligere for å sikre at du har rett til foreldrepenger når du søker. Det samme gjelder hvis du vet at du ikke lenger får utbetaling fra NAV en periode før du skal ha foreldrepenger. Du kan tidligst starte uttak av foreldrepenger 12 uker før termin. Eksempel: Arbeidsforholdet ditt avsluttes 9. juni. Du har termin 1. desember, og foreldrepengeperioden din starter 10. november. Du må ha vært i jobb i minst 6 måneder i perioden 10. januar til 9. november. Siden arbeidsforholdet ditt slutter 9.juni har du bare vært i jobb i 5 måneder. Det kan derfor være aktuelt å starte uttaket ditt en måned tidligere, slik at du fyller vilkåret om minst 6 måneder. Hva angår det å være stipendiat: ha lav terskel for å gå til legen om du merker at det skorter på evnene og energien til å jobbe, stipendiatperioden blir automatisk forlenger med sykmelding og/eller foreldrepermisjon. Det siste året av en stipendiatperiode er ofte intenst, og ikke alltid forenlig med f.eks. et tungt svangerskap. Anonymkode: b1645...03a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #9 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (På 12.11.2023 den 21.32): Dere kan jo evt prøve 1-2 mnd, og hvis du ikke blir gravid på den tiden, så vent? Anonymkode: 1c01d...fe5 Hi Oppdatering: Vi har forsøkt siden november, men jeg er ikke gravid enda. Burde jeg avvente forsøkene pga jobbsituasjonen jeg har beskrevet i innlegget? Noen erfaringer med lignende situasjon? Jeg synes det blir litt lenge å vente på/til på grunn av barnet vi allerede har og min alder. Samtidig må vi jo også tenke penger.. Huff, usikker! Anonymkode: 57d6b...cbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #10 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (På 10.1.2024 den 2.47): Hi Oppdatering: Vi har forsøkt siden november, men jeg er ikke gravid enda. Burde jeg avvente forsøkene pga jobbsituasjonen jeg har beskrevet i innlegget? Noen erfaringer med lignende situasjon? Jeg synes det blir litt lenge å vente på/til på grunn av barnet vi allerede har og min alder. Samtidig må vi jo også tenke penger.. Huff, usikker! Anonymkode: 57d6b...cbc Jeg hadde ventet og letet etter jobb imens. Anonymkode: 2a591...24d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #11 Del Skrevet 18. januar Jeg derimot hadde prøvd enda hardere. Høres kynisk ut, men hvis du blir gravid kan du bli sykemeldt, og få forlenget stipendiatet ditt. Og du får permisjon, som (forhåpentligvis ikke) kan brukes på ferdigstilling. Med mindre du har potensielle arbeidsgivere eller søknader for akademia inne kan det ta tid å få jobb. Misbruk av fellesgoder og skattepenger? Ja, helt klart. Men det er ikke så mange valg når det gjelder stipendiatstillinger, det er systemet helt ødelagt. Jeg har så mange venner som utsatte barn for å gjøre ferdig, og som brukte flere år på det. Ulønnet. Lykke til TS! Anonymkode: fb091...14f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 18. januar #12 Del Skrevet 18. januar Når man er ferdig kan det ta tid å få jobb. Kjenner en kjempeflink PhD, og hun fikk ikke jobb før om et år etter at hun var ferdig, og måtte flytte til en annen landsdel for den jobben. Bedre å da gå ut i permisjon før man er ferdig, og få forlenget hele løpet med permisjonstiden, kanskje ha rett til barnehageplass nær universitetet, lete etter jobber under permisjonstiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå