Gå til innhold

Ammer og tar netter mens hun er i jobb og forventer mye av meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kone er tilbake på jobb, men ammer fortsatt på natt. Dette gjør henne veldig sliten, noe jeg forstår. Samtidig bruker hun det nok også som våpen for å fraskrive seg alt ansvar for barnet mellom kl 05.00 og 19.00 alle dager inkl. helg.

Jeg er i permisjon og tar dagene, ettermiddagene, kveldene og helgene. 

Jeg syns det er rart at hun ikke ønsker å finne på mer som familie. Jeg er ofte på tur med barnet alene i helgene mens hun er hos venninner, trener eller leser.

Jeg syns det er slitsomt å aldri få noe tid til meg selv og mine hobbier.

Hvordan fordeler dere tiden? Hører gjerne fra de som ammer på natt, men er i jobb

Anonymkode: c4f2c...e4d

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan var du i hennes permisjon? 

Anonymkode: 67d2c...2cc

• Liker 23
  • Nyttig 5
Skrevet

Når hun ikke er på jobb bør hun stille på lik linje med deg. Kanskje gi henne litt slack på kveldstid da hun ammer om natten. Vi delte 50/50 i helgene og etter jobb. Babyen vår tok flaske og pupp, så jeg måtte ikke stå opp for å amme hver natt.

Anonymkode: 67d2c...2cc

• Liker 4
Skrevet

Det spørs helt på hva du bidro med under hennes perm

Anonymkode: 506bb...9af

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Ta det opp med henne, det du skriver her. Jeg synest ikke det er urimelig at du også har litt "frihet" og ikke minst at dere er litt sammen også som en familie.

Nå vet jeg ikke hvor gammel babyen er, men jeg tenker jo det kan være på tide å slutte å amme på natten.

Anonymkode: 0b55e...cbb

Skrevet

Hvordan var fordelingen da hun var i permisjon? 

Morgen, dag og ettermiddag tar så klart du. Men jeg syns hun skal ta baby et par timer etter at hun kommer hjem så du får en time eller to «fri». Dette må dere så klart snakke om. Ikke bruk ord som «våpen», det høres veldig anklagende ut. 

Anonymkode: b56ca...95a

• Liker 2
Skrevet

Antar babyen er gammel nok til å ha begynt med litt fast føde, så da er det helt unødvendig å amme på natt. Det kan bli et par harde netter med avvending, men man må bare stå i det. Bedre søvn for hele familien bør være av interesse for alle. Et lite PS er jo at nattamming også kan være skadelig for tennene, dersom de har kommet. 

Og så tenker jeg at det er helt, HELT feil at du har barnet alene all ledig tid i både helger og på ettermiddager, men det er ikke først og fremst fordi det er urettferdig eller slitsomt for deg, men med tanke på barnet. Barnet var antakeligvis veldig knyttet til mor før hun begynte å jobbe igjen, men nå ser hen omtrent ikke mor og får ingen opplevelser med mor. Det er kun den ene forelderen som skaper minner. Hun er tydeligvis frisk nok til å både trene og være sosial, så det er jo ikke helsa det står på. Litt egentid og pause fra babyen er bra, men ikke SÅ mye. Er hun deprimert? 

Anonymkode: 86e92...697

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Antar babyen er gammel nok til å ha begynt med litt fast føde, så da er det helt unødvendig å amme på natt. Det kan bli et par harde netter med avvending, men man må bare stå i det. Bedre søvn for hele familien bør være av interesse for alle. Et lite PS er jo at nattamming også kan være skadelig for tennene, dersom de har kommet. 

Og så tenker jeg at det er helt, HELT feil at du har barnet alene all ledig tid i både helger og på ettermiddager, men det er ikke først og fremst fordi det er urettferdig eller slitsomt for deg, men med tanke på barnet. Barnet var antakeligvis veldig knyttet til mor før hun begynte å jobbe igjen, men nå ser hen omtrent ikke mor og får ingen opplevelser med mor. Det er kun den ene forelderen som skaper minner. Hun er tydeligvis frisk nok til å både trene og være sosial, så det er jo ikke helsa det står på. Litt egentid og pause fra babyen er bra, men ikke SÅ mye. Er hun deprimert? 

Slutt å spre feilinformasjon! All nyere forskning viser at morsmelk IKKE har negativ innvirkning på tannhelsen og at det derfor ikke skal være et argument for avvenning av nattamming. 

Amming på natt kan i tillegg være så mye mer enn bare næring. Det kan også være kos, nærhet, kvalitetstid mellom mor og barn samt gi ro. Hvis barnet er vandt til mye nærhet fra mor og den brått forsvinner i forbindelse med overgang til jobb kan barnet få økt behov for å dekke denne nærheten på natt. Helt normalt og dette blir et behov barnet får. Som forelder skal man forsøke å møte barnas behov. 

Anonymkode: c9306...99f

• Liker 10
  • Nyttig 14
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Om ungen er over 1 år er amming på natten ikke anbefalt. Større sjanse for hull i tennene. Ungen bør få nok melk og fast føde på dagen til å overleve natten. I verste fall kan hun pumpe og gi ungen én nattflaske og alle kan sove lykkelig.

Skrevet

En ting er sikkert. Å amme på natt hadde aldri vært aktuelt når jeg var tilbake i jobb etter permisjon. 
En må velge sine kamper og ha overskudd  til å leve et normalt familieliv.   
En sliter seg bare ut med å holde på på den måten der. 

Anonymkode: 8b61b...bc6

• Liker 4
Skrevet

Jeg forstår deg så inderlig vel ts! Jeg er dog kvinnen som ammer, jobber, tar barnet og huset. Gubben jobber, gamer og sover. Synes det er så uendelig trist at han aldri «orker» å gjøre noe hyggelig sammen med meg og barnet på dagtid i helgene, men spille hele natten eller dra på byen orker han. Man føler seg på et vis bedratt.

Har du prøvd å spørre henne hvorfor hun melder seg sånn ut på en ikke-bebreidende måte? Høres helt absurd ut at en mor ikke ønsker å tilbringe tid led sitt bittelille barn. Kanskje hun er deprimert?

Anonymkode: a5cfd...668

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
WhisperingWind skrev (På 12.11.2023 den 22.32):

Om ungen er over 1 år er amming på natten ikke anbefalt. Større sjanse for hull i tennene. Ungen bør få nok melk og fast føde på dagen til å overleve natten. I verste fall kan hun pumpe og gi ungen én nattflaske og alle kan sove lykkelig.

Dette er feil. Og ikke relevant, forsåvidt.

https://ammehjelpen.no/tannhelse/

• Liker 4
  • Nyttig 7
Skrevet

Hvordan var dette da du var i permisjon? 
Og ikke minst - har dere snakket om det?

Jeg synes det høres ut som hun ikke har det så bra, for det er ikke vanlig å melde seg ut av familien fordi du har begynt å jobbe.

• Liker 2
Skrevet

Jeg nattammet lenge. Også etter at jeg var tilbake i jobb. Det var slitsomt, men det var også noe vi trivdes med. Var masse sammen med baby på ettermiddager og helger. Var heller opptatt av at det var min tur til å ha barnet da jeg kom hjem. 

Synes denne situasjonen høres ganske spesiell ut! Du bør ta en rolig prat med henne, og si at du synes det er viktig at dere får tid sammen som familie og at du også har behov for egentid innimellom. Om det er umulig, så må kanskje den nattammingen ryke da.

• Liker 1
Skrevet

Den som er i permisjon har jo bare ansvaret for barnet i arbeidstiden.. 

Selvsagt bidro vi likt på ettermiddag og helg. 

Jeg måtte fremdeles amme på natt da jeg begynte på jobb igjen, men jeg ser ikke hvordan i alle dager det skulle vært en grunn/unnskyldning for å lempe alt over på far på kveld og i helgen. 

Anonymkode: 49521...2f5

• Liker 1
Skrevet
WhisperingWind skrev (På 12.11.2023 den 22.32):

AnonymBruker skrev (På 12.11.2023 den 21.47):

Morsmelk er ikke skadlig for tenner. Dette er utdatert info. 

Anonymkode: c253d...353

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Takk til dere som skriver at nattamming ikke er skadelig for tenner. Blir matt av at slike forestillinger fortsatt finnes. 

Anonymkode: d4990...d05

• Liker 4
Skrevet

Jeg nattammer (samsover) med baby på snart 9 mnd.

Jeg trenger liiiitt tid til megselv mellom jobb og legging (typ 20min) sånn at jeg ikke går rett fra jobb til middag (som mannen lager) til stell og senga, men jeg VIL jo være med babyen min!! 

Helga gjør vi ting sammen, men er også litt fokus på om det er noe jeg vil da jeg mister alle kvelder, som er når mannen kan gjøre som han vil. 

Anonymkode: c2a60...ce1

Skrevet

Hvis hun ammer om natten og er på jobb om dagen er det ikke rart at hun ikke har overskudd til så mye annet i en periode. Håper du klarer å støtte henne igjennom denne korte fasen av livet. 

Anonymkode: e984b...0c5

• Liker 1
Skrevet

Hvor ofte må hun opp om nettene?  Om hun er mye oppe om nettene og du sover hele nettene gjennom. deretter drar hun på jobb er det ikke rart hun ikke har energi på kvelden. 

Hvor mye bidro du når du var i jobb? 

Anonymkode: 54813...e8d

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...