Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en statlig organisasjon med flere tariffavtaler, samt lokale forhandlinger. En mindre gruppe ligger lavt (typ lønnstrinn 55), mens majoriteten ligger på rundt lønnstrinn 70 (+-10 ltr). Flere med master tilhører den første gruppen, og flere uten både bachelor og master - ligger i den øverste gruppen. Dette oppleves som en veldig urettferdig motivasjonsdemper. Det er ingen sammenheng mellom ansvar og lønn. Nyansatte, med mindre erfaring og ansvar kommer feks inn med høyere lønn og bedre betingelser.

Er dette normen for staten? Er det like «uregulert» over alt? Det virker paradoksalt at staten, med dens verdier, har et lønnssystem som bygger utelukkende på hvem man er - ikke hva man kan.. stikk i strid med vårt tilsynelatende meritokratiske system. 

Anonymkode: c6b9e...057

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber i staten jeg å.

Har mye å si hvem som skriker høyest og at de har forhandlet om lønn ved ansettelse. Ser det spesielt på min jobb. De yngre og nyutdannete har høyere vekst enn de eldre

Anonymkode: 4816f...eff

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jobber i staten jeg å.

Har mye å si hvem som skriker høyest og at de har forhandlet om lønn ved ansettelse. Ser det spesielt på min jobb. De yngre og nyutdannete har høyere vekst enn de eldre

Anonymkode: 4816f...eff

Takk for svar. Kan jeg spørre hvordan dere håndterer dette? Hvordan holder dere motivasjonen oppe? Eller er det høyt gjennomtrekk? 

Skrevet

De med både bachelor og master i den øverste gruppen - er det lojale medarbeidere som har jobbet over lang tid? Det bør også belønnes, særlig hvis det er spesiell kompetanse det er fare for å miste. Er det noen deler av organisasjonen som benytter seg HTA 2.5.3 forhandligner mer enn andre? Er dere geografisk spredt på ulike steder? Man kan ikke feie under teppet at lønnsnivået i f.eks Oslo er høyere enn andre steder. 

Det kan være mange forhold vi som medarbedere ikke vet om. Det kan være flere i den lave gruppen som er såkalte "unnasluntrere" - uten å dra alle under en kam. At nyutdannede kommer inn med god lønn blant annet er nok hovedsakelig på grunn av et presset arbeidsmarket. 

Hvis du føler deg urettferdig avlønnet ville jeg bedt om en lønnssamtale med sjefen slik at du får et bilde på hvordan du skal kunne nå det nivået du ønsker. Eventuelt søkt en ny jobb, slått tilbudet i bordet på nåværende arbeidsgiver og bedt de matche. 

Anonymkode: 90288...a81

Skrevet

Jeg jobber statlig og i en seksjon med bare master, vi har samme utdanning. Noen klarer å karre til seg ekstremt mye mer lønn enn andre, folk med mindre erfaring enn meg og som ble ansatt etter meg, har fått mye mer i lønnsøkning enn meg. Vi har akkurat samme ansvar og arbeidsoppgaver. 

Anonymkode: 925ca...231

Skrevet

Jeg jobber statlig og i en seksjon med bare master, vi har samme utdanning. Noen klarer å karre til seg ekstremt mye mer lønn enn andre, folk med mindre erfaring enn meg og som ble ansatt etter meg, har fått mye mer i lønnsøkning enn meg. Vi har akkurat samme ansvar og arbeidsoppgaver. 

Ja og det har garantert noe med at arbeidsgiver da "skriker" etter arbeidskraft og trenger nye ansatte. Og skal de da vinne i kampen om disse nyansatte må de gi mer lønn, eller tape kampen. Så må de som faktisk da er ansatt rette de samme kravene opp til sine arbeidsgivere! Ofte via sin fagbevegelse som forhandler lønnen. Eller at man søker andre jobber og viser sin misnøye på den måten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg jobber også i staten. Jeg tjener mer (80-100k) mer enn flere av mine kolleger med samme utdanning (PhD) og arbeidsoppgaver. Men det er flere ting som skiller oss: 

1) Jeg forhandlet hardere da jeg begynte 

2) Jeg har vært svært bevisst på å bruke lokale lønnsforhandlinger, komme med de riktige argumentene (lønnspolitisk dokument), og jeg leverer krav hvert år. Jeg har hatt en bedre lønnsutvikling enn dem. 

3) Jeg har en mer attraktiv grunnutdanning (før PhD) enn dem, som det er mangel på 

4) Jeg leverer resultater som de IKKE gjør 

5) Jeg tar initiativ som de ikke tar, og jeg sier ja. 

Så da var vi kanskje ikke så like likevel? Mine kolleger ser nok ikke alle disse tingene selv. 

Anonymkode: f08aa...41e

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Antiviruset skrev (2 minutter siden):

Ja og det har garantert noe med at arbeidsgiver da "skriker" etter arbeidskraft og trenger nye ansatte. Og skal de da vinne i kampen om disse nyansatte må de gi mer lønn, eller tape kampen. Så må de som faktisk da er ansatt rette de samme kravene opp til sine arbeidsgivere! Ofte via sin fagbevegelse som forhandler lønnen. Eller at man søker andre jobber og viser sin misnøye på den måten.

Dette er noe av problemet hos oss. Lønnskravene blir ikke innfridd av «svadaårsaker». 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er noe av problemet hos oss. Lønnskravene blir ikke innfridd av «svadaårsaker». 

Da må man fortsette den kampen, eventuelt søke arbeid andre steder. Noe garantert arbeidsgiver vil merke seg. 

Skrevet

Lønnsnivået i virksomhetene er jo åpne, men i noen tilfeller står noen i særstilling. Det kan være tusen grunner til det. Jeg graver aldri slikt, som regel er det bare som er mer på hugget, verken bedre eller dårligere enn andre, i statlig sektor. Jeg har som regel ordinær lønn der jeg begynner, og forventer å ligge på et ordinært nivå, verken høyere eller lavere enn kolleger i samme situasjon.

Skrevet
Antiviruset skrev (32 minutter siden):

Det er greit at de får bra lønn når de starter, men å gå opp tre ganger så mye ved forhandlinger? Vi har samme fagforening. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg jobber også i staten. Jeg tjener mer (80-100k) mer enn flere av mine kolleger med samme utdanning (PhD) og arbeidsoppgaver. Men det er flere ting som skiller oss: 

1) Jeg forhandlet hardere da jeg begynte 

2) Jeg har vært svært bevisst på å bruke lokale lønnsforhandlinger, komme med de riktige argumentene (lønnspolitisk dokument), og jeg leverer krav hvert år. Jeg har hatt en bedre lønnsutvikling enn dem. 

3) Jeg har en mer attraktiv grunnutdanning (før PhD) enn dem, som det er mangel på 

4) Jeg leverer resultater som de IKKE gjør 

5) Jeg tar initiativ som de ikke tar, og jeg sier ja. 

Så da var vi kanskje ikke så like likevel? Mine kolleger ser nok ikke alle disse tingene selv. 

Anonymkode: f08aa...41e

Nå snakker jeg ikke om lønna da vi begynte, men at noen går opp tre ganger så mye som andre ved forhandlinger. Vi leverer krav og fagforeningen forhandler. Vi har som nevnt samme utdanning, resultater er tydelige (og omtrent like hos alle), og alle sier ja når vi blir spurt om noe. Det er heller ikke noe "initiativ" å ta, arbeidsoppgavene blir fordelt likt 🤷‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå snakker jeg ikke om lønna da vi begynte, men at noen går opp tre ganger så mye som andre ved forhandlinger. Vi leverer krav og fagforeningen forhandler. Vi har som nevnt samme utdanning, resultater er tydelige (og omtrent like hos alle), og alle sier ja når vi blir spurt om noe. Det er heller ikke noe "initiativ" å ta, arbeidsoppgavene blir fordelt likt 🤷‍♀️

Kanskje det er noe der du ikke vet, en finansinstitusjon, eller noe du ikke vet om familien, eksterne delvise avlønnere etc. Noen vet det kanskje ikke selv engang. Det er så mye man ikke vet. Jeg er bare opptatt av å ikke ligge lavere enn gjennomsnittet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Bitter? Det som er helt sikkert er at de er  mye bedre til å forhandle enn deg, og sikrere på hva sin arbeidsinnsats er verdt.

Du får søke deg andre jobber, og enten bruke det som forhandlingskort eller skaffe deg erfaring fra andre steder.

Anonymkode: bcde4...69d

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Bitter? Det som er helt sikkert er at de er  mye bedre til å forhandle enn deg, og sikrere på hva sin arbeidsinnsats er verdt.

Du får søke deg andre jobber, og enten bruke det som forhandlingskort eller skaffe deg erfaring fra andre steder.

Er man bitter når man blir urettferdig behandlet? Det burde ikke være slik at den som roper høyest - får mest. Tilsynelatende uten årsak. Det er nettopp dette som skaper systematiske forskjeller, feks at menn tjener mye bedre enn kvinner, utelukkende i kraft av å være mann (ja, dette er fremdeles realiteten hos oss). 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Er man bitter når man blir urettferdig behandlet? Det burde ikke være slik at den som roper høyest - får mest. Tilsynelatende uten årsak. Det er nettopp dette som skaper systematiske forskjeller, feks at menn tjener mye bedre enn kvinner, utelukkende i kraft av å være mann (ja, dette er fremdeles realiteten hos oss). 

Kanskje noen er både mann og dame? Neida, tuller jeg. Det kan være noe du ikke vet!

Skrevet
Hoia skrev (Akkurat nå):

Kanskje noen er både mann og dame? Neida, tuller jeg. Det kan være noe du ikke vet!

Hva da? At Kari gikk til sengs med forhandlingsleder Per? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg er ikke bitter, synes bare det er urettferdig. Og egentlig litt rart at arbeidsgiver behandler oss så forskjellig uten noen åpenbar grunn. Jeg lurer oppriktig på hva de som har fått opptil 10 % økning har skrevet i kravet sitt. Det er jo ikke sånn at vi forhandler selv. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva da? At Kari gikk til sengs med forhandlingsleder Per? 

Eller kanskje noe enda mer komplisert. Jeg ville utelukkende fokusert på majoriteten.

Skrevet
Hoia skrev (31 minutter siden):

Kanskje det er noe der du ikke vet, en finansinstitusjon, eller noe du ikke vet om familien, eksterne delvise avlønnere etc. Noen vet det kanskje ikke selv engang. Det er så mye man ikke vet. Jeg er bare opptatt av å ikke ligge lavere enn gjennomsnittet. 

Om det er familiære årsaker til å få høyere lønn så er jeg alenemamma, og han som fikk tre ganger så mye som meg er i et forhold med en psykolog, uten barn 😄 Men det tviler jeg altså på at er en faktor 😊

Jeg er lavest lønnet av de på min seksjon, med lengre ansiennitet og mer erfaring enn en håndfull andre 🤷‍♀️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...