AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #1 Del Skrevet 12. november 2023 Hei Vi er i slutten av 20-åra og samboer er under utredning. Han blir alvorlig dårlig, og har vært på legevakt og til lege, ultralyd av magesekk m.m og de finner ikke ut hva som er i veien med kroppen hans. Det kommer ut av det blå til alle døgnets tider og fører med seg spying og kribling i never, bla. Han blir liggende paddeflat på baderomsgulvet ute av stand til å ta vare på våre 2 barn når jeg har kveldsskift. Hittil har jeg måtte reise hjem 2 ganger for å avlaste - vi har ingen nær familie som kan bistå her. Jeg har en sjef som dessverre til tider ikke fremviser de beste sosiale lederegenskaper (denne posten handler ikke om det, men det er grunnen til at jeg vil vite svart på hvitt hvilke rettigheter jeg har for å støtte min samboer). Så, hvordan fungerer dette? Har jeg lov til å reise hjem når det er høyst nødvendig? Trenger jeg noe dokumentasjon fra hans lege? Hva faller dette inn under? Jeg kan ingenting om dette, så tusen takk for hjelp 😊 Anonymkode: 91cfe...0de 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #2 Del Skrevet 12. november 2023 Hvor gamle er barna? Under 12? Du kan vel bruke av kvoten på 10 omsorgsdager. De dagene gjelder også ved barnepassers sykdom tror jeg. Men hva gjør dere når de 10 dagene er brukt opp? Anonymkode: a1d99...f85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 12. november 2023 #3 Del Skrevet 12. november 2023 Oppkast og kribling i hender etc kan være et tegn på for lav kalsium, så det bør iallefall sjekkes. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #4 Del Skrevet 12. november 2023 Du har vel også rett på velferdspermisjon. Eller sykmelding Anonymkode: 21b23...a13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #5 Del Skrevet 12. november 2023 37 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor gamle er barna? Under 12? Du kan vel bruke av kvoten på 10 omsorgsdager. De dagene gjelder også ved barnepassers sykdom tror jeg. Men hva gjør dere når de 10 dagene er brukt opp? Anonymkode: a1d99...f85 Når de har 2 barn og er "i slutten av 20-åra" så håper jeg virkelig at minst ett av de barna er under 12... Ellers vil de I BESTE FALL ha fått to på rappen da de var (29-12-9 måneder=) 15 og 16 år gamle og mer sannsynlig 2 med 1 års mellomrom der første graviditet begynte da de var 13-14 år... Anonymkode: 1074e...f71 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #6 Del Skrevet 12. november 2023 Barnepasser syk, og når de dagene er brukt opp må du søke velferdspermisjon uten lønn. Anonymkode: 389e7...6f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #7 Del Skrevet 12. november 2023 Jeg tror dessverre ikke det folk skriver her om "syk barnepasser" gjelder når det er snakk om den andre forelderen. Syk barnepasser er når fast betalt barnepass er syk. Det er da enten dagmamma, barnehage eller forelder som er i permisjon med barn. Du har heller ikke rett på sykemelding som noen sier, og ikke nødvendigvis velferdspermisjon med lønn heller. Jeg ville nok hørt med HR-avdelingen din og med NAV for å få korrekt hjelp og info om hva du faktisk har rett til. Anonymkode: 4e4df...735 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #8 Del Skrevet 12. november 2023 Se også her: https://nhi.no/sykdommer/kreft/hjelpe-og-stotteordninger/parorendes-rettigheter/ Anonymkode: 4e4df...735 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #9 Del Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror dessverre ikke det folk skriver her om "syk barnepasser" gjelder når det er snakk om den andre forelderen. Syk barnepasser er når fast betalt barnepass er syk. Det er da enten dagmamma, barnehage eller forelder som er i permisjon med barn. Du har heller ikke rett på sykemelding som noen sier, og ikke nødvendigvis velferdspermisjon med lønn heller. Jeg ville nok hørt med HR-avdelingen din og med NAV for å få korrekt hjelp og info om hva du faktisk har rett til. Anonymkode: 4e4df...735 Syk barnepasser kan man nok få, men den kvoten er høyst begrenset, og dessuten går det av samme kvote som barns sykdom, noe som selvsagt er svært uheldig. Stemmer at man ikke kan få sykmelding fordi samboer er syk. Det beste TS kan gjøre er nok å gå til sjefen og forklare situasjonen, og høre om det er mulig å kun få dagvakter i en periode. Anonymkode: fa1b6...976 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #10 Del Skrevet 12. november 2023 Prøv å forklar for lederen din da Ekstremt mange som mener det er innafor at begge foreldre er hjemme fordi gullungen er pjusk. Arbeidsgiver som trossalt betaler for gildet Anonymkode: 9aa83...208 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #11 Del Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei Vi er i slutten av 20-åra og samboer er under utredning. Han blir alvorlig dårlig, og har vært på legevakt og til lege, ultralyd av magesekk m.m og de finner ikke ut hva som er i veien med kroppen hans. Det kommer ut av det blå til alle døgnets tider og fører med seg spying og kribling i never, bla. Han blir liggende paddeflat på baderomsgulvet ute av stand til å ta vare på våre 2 barn når jeg har kveldsskift. Hittil har jeg måtte reise hjem 2 ganger for å avlaste - vi har ingen nær familie som kan bistå her. Jeg har en sjef som dessverre til tider ikke fremviser de beste sosiale lederegenskaper (denne posten handler ikke om det, men det er grunnen til at jeg vil vite svart på hvitt hvilke rettigheter jeg har for å støtte min samboer). Så, hvordan fungerer dette? Har jeg lov til å reise hjem når det er høyst nødvendig? Trenger jeg noe dokumentasjon fra hans lege? Hva faller dette inn under? Jeg kan ingenting om dette, så tusen takk for hjelp 😊 Anonymkode: 91cfe...0de Sykt barn/barnepasser. Kanskje kan han overføre sine sykt barn dager til deg. Dette er uansett virkelig ikke normalt og han bør utredes ASAP. Det er vel ikke rus det er snakk om…? Anonymkode: 2bfd9...e09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #12 Del Skrevet 12. november 2023 Ved sykdom hos personer man bor sammen med og tar seg av har vi hos oss 3 dager fri pr år med lønn. Anonymkode: 8d14b...966 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #13 Del Skrevet 13. november 2023 Hei alle, takk for svar! Våre barn er 2 og 4 år gamle. Alle prøver de har tatt hittil var fine, og de begynte med de basiske da han oppsøkte legehjelp første gangen, uten funn. De skal videre med flere invanderende prøver i nærmeste fremtid. Jeg vil ikke jinxe, men jeg er bekymret for han og har tenkt kr... orker ikke tanken. Ikke rus, ellers sunne og raske begge to. Å snakke med leder er ikke enkelt da hun har prøvd å presse meg ned i stilling rett etter foreldrepermisjon for å unngå å måtte ut med sykt barn-penger (jeg har brukt 1 dag, og på eldst 7-8 dager totalt, og det var korona). Hun er ikke en familievennlig leder. Takk jeg skal sjekke ut link 🙏 Anonymkode: 91cfe...0de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #14 Del Skrevet 13. november 2023 Da jeg var syk og vi hadde en nyfødt baby og 2-åring i hus, så krevde min manns sjef at jeg fikk et notat fra min lege som dokumenterte min sykdom. De godtok ikke noe annet. Anonymkode: 3da4a...6a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #15 Del Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg vil ikke jinxe, men jeg er bekymret for han og har tenkt kr... orker ikke tanken. Anonymkode: 91cfe...0de Prøv å legge den tanken fra deg. Vet det er vanskelig, da jeg har stått i slike ting selv. Nå er ikke jeg legepersonell, men slik du beskriver det med at det kommer veldig brått på synes ikke jeg høres ut som kr....Om det hadde vært det, tror jeg følelsen av ubehag og dårlig almenntilstand ville vært mer konstant. Har ikke hørt om symptomer som kommer kastet på deg på den måten du beskriver. Men dette er bare mine tanker og mine erfaringer med ørten typer kr... i egen familie. Anonymkode: 787c3...157 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #16 Del Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei alle, takk for svar! Våre barn er 2 og 4 år gamle. Alle prøver de har tatt hittil var fine, og de begynte med de basiske da han oppsøkte legehjelp første gangen, uten funn. De skal videre med flere invanderende prøver i nærmeste fremtid. Jeg vil ikke jinxe, men jeg er bekymret for han og har tenkt kr... orker ikke tanken. Ikke rus, ellers sunne og raske begge to. Å snakke med leder er ikke enkelt da hun har prøvd å presse meg ned i stilling rett etter foreldrepermisjon for å unngå å måtte ut med sykt barn-penger (jeg har brukt 1 dag, og på eldst 7-8 dager totalt, og det var korona). Hun er ikke en familievennlig leder. Takk jeg skal sjekke ut link 🙏 Anonymkode: 91cfe...0de Stor klem! Og det høres ut som om du trenger en ny jobb (leder). Søk jobber ASAP når du får hodet over vannet. Anonymkode: fa1b6...976 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #17 Del Skrevet 13. november 2023 Dere må snakke med fastlegen om situasjonen. Noen ganger kan man motta pleiepenger, men høres ut som det er litt uklart om det er diagnose for det nå. Anonymkode: 96eaf...a52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #18 Del Skrevet 13. november 2023 Er du organisert? Jeg ville tatt en prat med tillitsvalgt. Hos oss har vi iallfall brukt syk barnepasser når den andre forelderen er for syk til å ta vare på barna, men vet ikke om det er en rettighet man har. God bedring og gode ønsker til mannen din! ❤️ Anonymkode: 98ca3...667 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 13. november 2023 #19 Del Skrevet 13. november 2023 Etter hvilke erfaringer jeg har med diverse instanser og ledelse mm så hadde jeg i dette tilfelle brukt sykt barn dager eller egenmelding. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #20 Del Skrevet 14. november 2023 Fighter83 skrev (13 timer siden): Etter hvilke erfaringer jeg har med diverse instanser og ledelse mm så hadde jeg i dette tilfelle brukt sykt barn dager eller egenmelding. Hvis man bruker egenmelding kan arbeidgiver bestride dette, og man kan miste retten til å bruke egenmelding… Anonymkode: fa1b6...976 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå