Gå til innhold

Hvorfor er vi slik? (Tanker angående konflikten Israel/palestina)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Angående konflikten Israel/Palestina. På gruppenivå, hvorfor er det slik at det er så mange mennesker som er enten eller og enten støtter Israel eller Palestina, forsvarer alt på denne siden og ikke skiller mellom styresett og sivilbefolkning? Jeg snakker da om de menneskene som ikke har nyansert tenkning rundt konflikten og ofrene på begge sider. Sånn typ, støtter du Israel eller Palestina? Og så masse forklaring på hvorfor det er rett og støtte den ene eller den andre. 
Finnes det en psykologisk teori på dette?   
Eller handler det mer om instinkt en psykologi? 
Og hvor stor andel av befolkningen i prosentandel gjelder dette? 

Noen som har noen ideer/inspill?

Forslag til litteratur taes også imot.

Lurer virkelig, blir så vond inni meg av å lese hva folk skriver i kommentarfelt ☹️ Og bare så det er sagt, jeg støtter ikke drap eller krigføring på noen og mener alle liv er like mye verd (føler jeg må spesifisere det her da disse menneskene lett kan si at jeg støtter den ene siden) 

Hilsen ei som har lyst å høre fra reflekterte nyanserte mennesker for å få tilbake troen på menneskeheten. 
(vet jo det er masse masse bra folk i verden, bærer nok preg av å ha vært syk og lese kommentarfelt 🫣

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har tenkt på det samme. Jeg tror folk har et enormt behov for å forenkle. Det vil si at hvis den ene siden er ond, så må den andre være god, eller i alle fall mulig å forstå. De fleste føler de må velge en side, men det må man ikke.

Det er også en tankefeil at når det er store offer så må det være en viktig sak. Det behøver det ikke være. Ikke viktig nok til å drepe folk. Mye av volden og undertrykkelsen er en reaksjon på annen vold. 

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Takk for godt svar ☺️ Kjekt å høre det er flere som har tenkt på dette. 
Det å føle at man må velge side kommer vel av forenklingen da sikker. Er jo mye teorier om menneskesinnet som gir beskrivelser av hvordan mennesker har behov for å forenkle informasjon og lage system for å kunne ta inn informasjonen. Og det som du sier med det gode og onde er vel enkle knagger å henge på. 
Det med å føle en må velge side gjør nok at enkelte er redde for å uttale seg om det grusomme som skjer i Gaza nå, da det vil kunne bli oppfordra som antisemitisme. Og det er så trist, at det på en måte begrenser støtten til sivile mennesker som lider 😢

Interessant det med tankefeil. I og med at så enormt mange lider så må det være verdt det liksom. Huff 😢 Som du sier, det vil jo bare føre til mer vold tilbake. 

Jeg tenker at så mye vi nå vet om den menneskelig psyke, om tankefeil, gruppedynamikk, konformitet, behov for forenkling og skyldplassering burde dette undervises i fra barneskolen av. Men jeg er kanskje naiv som tror at dette på sikt skal kunne bidra til bedring… 

Endret av Jordnær
Skrevet

Jeg tror dette er en konflikt så mange har "investert" så mye innsats og engasjement i at det på mange måter blir en selvforsterkende effekt der en blir mer "investert" ettersom tiden går. Dette engasjementet smitter nok både på godt og vondt, der begge sider kjører på med voldsomme mengder "informasjon" for sin sak, som ofte mangler nyanser og spiller mye på følelser. Dette skaper igjen gjerne irritasjon hos motparten, og sånn får en et engasjement som fort kan bli svært utrivelig. I tillegg er det nok en konflikt der noen mener å stå på den "gode" siden, som resulterer i et sinne som ikke kun rammer motparten men også de som ikke ønsker å trå i dette minefeltet, slik vi har sett den siste tiden med "kjendiser" som krever at andre "kjendiser" engasjerer seg, fortrinnsvis på deres side. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...