tussi84 Skrevet 13. november 2023 #41 Skrevet 13. november 2023 (endret) Her var det mye dømming og synsing allerede i hovedinnlegget. Skal prøve å få med meg alt som jeg reagerer på: 1. Det er ikke en menneske rett å ha bil, nei kanskje ikke men mange steder i Norge går det ikke kollektiv trafikk. Det er lang avstand til skoler, bhg, butikk, lege osv. Noen må også ha bil pga helsemessige årsaker. Du vil ha flere folk ut på bygda sier du, vel da må de ofte ha bil. 2. Nav kan gi deg gratis bolig. Jo da, alle har i prinsippet krav på nødbolig om man står uten bosted, men det kan være alt fra hotell, hytte, hospits, eller telt. Og du må betale for det. Det har vært tilfeller av hvor nav har gitt stønader for å kjøpe telt. Denne løsningen ble blandt annet gitt til en høygravid kvinne med barn fra før. Høres det forsvarlig ut? Eller høres det forsvarlig ut at barnefamilier må bo vegg i vegg med narkomane eller tungt psykiske mennesker på hospits i midlertidig bolig? Så absolutt ikke. 3. Alle har rett på sosial hjelp. Vel ja, men i svært mange tilfeller etter du har solgt unna hus og bil. Du må leve av de midlene du solgte for og bruke opp dem først. Nav har i noen tilfeller også bedt folk om å bruke opp barn sine sparepenger, feks konfirmasjon penger før man i det hele tatt får ei krone. Penger som ikke tilhører foreldrene men barna. Det har også vært tilfeller av hvor nav ber folk om å vaske klær hos venner/familie, Istedenfor å gi støtte til ny vaskemaskin (den gamle røyk). På sommeren ber de folk bruke grill eller lignende.. 4. Medisiner. Alle medisiner er ikke på blå resept. Noen behandlinger koster en del. Noen er dessverre så uheldig at de må betale tusenvis av kroner hver mnd i medisin/behandlinger. 5. Det er bare å flytte et Annet sted. Hørt om psykisk helse? Hørt om spesielle behov hos barn eller hos voksne? Det kan være at noen i familien trenger å holde seg et sted pga de trenger feks stabilitet, eller trenger å være i nærheten av nettverket sitt. Det siste kan være pga psykisk helse, få hjelp i hverdagen, eller hjelpe feks eldre foreldre i hverdagen. Nei, det er ikke slik at hjemmesykepleie gjør alt. Mye må pårørende hjelpe til med.. ... Sett bort i fra det er det noe galt med å ha finservice? Jeg har ikke brukt ei krone på mitt, det er arvet. Endret 13. november 2023 av tussi84 7
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #42 Skrevet 13. november 2023 Jeg er enslig kvinne 25 og NEET. Tror ingen påstår at disse er flertallet av enslige Anonymkode: 307d1...8ee
Plenum77 Skrevet 13. november 2023 Forfatter #43 Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her var det mye feil. Jeg har lån i husbanken ikke noe billigere for meg enn andre banker. Jeg har full foreldrerett, men ikke noe barnebidrag ei heller bidragsforskudd. Hvor i all verden har du dette fra? Anonymkode: 96af3...f6a Den flytende renten i Husbanken er nå på 3,873%. Dette har jeg fra: https://www.husbanken.no/rente/ Hvilke andre banker kjenner du til som tilbyr lik eller lavere rente? Mine opplysninger om barnebidrag hentet jeg fra dette stedet i verden, altså Norges lover: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7/KAPITTEL_9#KAPITTEL_9
Plenum77 Skrevet 13. november 2023 Forfatter #44 Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): 6,7% er fremdeles 335 000 mennesker. Marginal gruppe... Ja ja. Jeg synes nå det er mange mennesker. Men takk for medfølelsen. Vet ikke om jeg synes de sosiale ordningene er sååå veldig gode, men jeg har det likevel greit (og helt fritt for luksus) pga. at jeg har familiemedlemmer (foreldre) som hjelper meg. Uten det ville jeg utvilsomt slitt som et dyr nå. Anonymkode: fcac4...f0a 6,7% av en befolkning er marginalt, selv om dette selvsagt er mange mennesker i en vanskelig situasjon det er snakk om. Mitt poeng var og er ikke å rakke ned på de som er fattige, men å opplyse både om hva fattigdom faktisk er, og hvor mange det faktisk gjelder. Pekefingeren rettes snarere mot alle de som faktisk ikke er fattige, men som selv har satt seg i en trang økonomisk situasjon, fordi de har lånt penger over evne, og som nå påberoper seg fattigdom og hvor fælt det er med dyrtid. AnonymBruker skrev (1 time siden): 6,7% er fremdeles 335 000 mennesker. Marginal gruppe... Ja ja. Jeg synes nå det er mange mennesker. Men takk for medfølelsen. Vet ikke om jeg synes de sosiale ordningene er sååå veldig gode, men jeg har det likevel greit (og helt fritt for luksus) pga. at jeg har familiemedlemmer (foreldre) som hjelper meg. Uten det ville jeg utvilsomt slitt som et dyr nå. Anonymkode: fcac4...f0a 1
Plenum77 Skrevet 13. november 2023 Forfatter #45 Skrevet 13. november 2023 tussi84 skrev (19 minutter siden): Her var det mye dømming og synsing allerede i hovedinnlegget. Skal prøve å få med meg alt som jeg reagerer på: 1. Det er ikke en menneske rett å ha bil, nei kanskje ikke men mange steder i Norge går det ikke kollektiv trafikk. Det er lang avstand til skoler, bhg, butikk, lege osv. Noen må også ha bil pga helsemessige årsaker. Du vil ha flere folk ut på bygda sier du, vel da må de ofte ha bil. 2. Nav kan gi deg gratis bolig. Jo da, alle har i prinsippet krav på nødbolig om man står uten bosted, men det kan være alt fra hotell, hytte, hospits, eller telt. Og du må betale for det. Det har vært tilfeller av hvor nav har gitt stønader for å kjøpe telt. Denne løsningen ble blandt annet gitt til en høygravid kvinne med barn fra før. Høres det forsvarlig ut? Eller høres det forsvarlig ut at barnefamilier må bo vegg i vegg med narkomane eller tungt psykiske mennesker på hospits i midlertidig bolig? Så absolutt ikke. 3. Alle har rett på sosial hjelp. Vel ja, men i svært mange tilfeller etter du har solgt unna hus og bil. Du må leve av de midlene du solgte for og bruke opp dem først. Nav har i noen tilfeller også bedt folk om å bruke opp barn sine sparepenger, feks konfirmasjon penger før man i det hele tatt får ei krone. Penger som ikke tilhører foreldrene men barna. Det har også vært tilfeller av hvor nav ber folk om å vaske klær hos venner/familie, Istedenfor å gi støtte til ny vaskemaskin (den gamle røyk). På sommeren ber de folk bruke grill eller lignende.. 4. Medisiner. Alle medisiner er ikke på blå resept. Noen behandlinger koster en del. Noen er dessverre så uheldig at de må betale tusenvis av kroner hver mnd i medisin/behandlinger. 5. Det er bare å flytte et Annet sted. Hørt om psykisk helse? Hørt om spesielle behov hos barn eller hos voksne? Det kan være at noen i familien trenger å holde seg et sted pga de trenger feks stabilitet, eller trenger å være i nærheten av nettverket sitt. Det siste kan være pga psykisk helse, få hjelp i hverdagen, eller hjelpe feks eldre foreldre i hverdagen. Nei, det er ikke slik at hjemmesykepleie gjør alt. Mye må pårørende hjelpe til med.. ... Sett bort i fra det er det noe galt med å ha finservice? Jeg har ikke brukt ei krone på mitt, det er arvet. 1. Man vil selvsagt alltid kunne finne unntak. Poenget mitt var at hvis man absolutt ikke trenger bil, så er det en luksusgode. Den kan man gjerne, men ikke alltid, kvitte seg med før man påberoper seg fattigdom. Når det er sagt så er det selvsagt også forskjell på hva en bil koster. 2. Jeg har bare påpekt det faktum at alle i Norge har krav på tak over hodet. Dette er nedfelt i lov. Jeg har ikke sagt noe om standard, eller hvem naboene måtte være. 3. Igjen, jeg har kun påpekt et faktum, nemlig at alle i Norge har krav på sosialstønad dersom de kvalifiserer til dette og den skal dekke mat og livsopphold basert på en referanseinndeks. 4. Jeg har ikke hevdet at alle medisiner er på blå resept. Det jeg skrev var at de kronisk syke som oftest får medisiner på blå resept og at alle har rett på frikort etter å ha brukt 3040kr på egenandeler ila et år. 5. Min pekefinger er rettet mot de som har tatt seg vann over hode med å belåne seg over evne og satt seg selv i en vanskelig økonomisk situasjon. Et alternativ jeg kommer med til disse er å flytte til et billigere sted. Naturligvis vil ikke akkurat dét rådet være gjennomførbart for absolutt alle, for.eks av de grunnene du nevner. Samtidig så tror jeg at du forstod poenget mitt? Og du mener vel ikke at majoriteten av de dette gjelder er bundet til nåværende bosted pga. psykisk sykdom? 6. Angående finservise så var poenget at dette er en dyr og helt unødvendig luksusvare å gå til innkjøp av hvis man påberoper seg fattigdom og klager over dyrtid. Du forstod vel at jeg selvsagt ikke mente et du hadde arvet??
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #46 Skrevet 13. november 2023 Krav på betyr ikke at de automatisk får. Vet om folk som har rett på stønader men ikke får. Vet om en alenemor med barn i skolealder som var uten bolig i et halvt år, nav hjalp ingenting de, selv om hun maste. Du har et veldig enkelt syn på ting og snakker om ting du har null peiling på, bare synsing og mening hele veien. Anonymkode: 8d9a4...8e0 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #47 Skrevet 13. november 2023 (endret) Hva er poenget? Har aldri kjøpt eller prøvd hverken alkohol rus eller røyk i mitt liv Anonymkode: 307d1...8ee Endret 17. november 2023 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #48 Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tannkrem til 30kr da hadde jeg også vært fattig som en lus.. kjøper inn flere til 5kr-10kr stk i lang tid. Dårlig økonomisk kontroll, og ingen interesse for å følge med på hva en vare er verdt er første vei ned i mørja. Anonymkode: 06257...162 OK, så tannkrem til 5 kr, men man får 4 kr utbetalt. Få det inn i skallen at regnestykket ikke går opp for de på minstesats. Anonymkode: 5ecdb...6c1 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #49 Skrevet 13. november 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Tannkrem til 30kr da hadde jeg også vært fattig som en lus.. kjøper inn flere til 5kr-10kr stk i lang tid. Dårlig økonomisk kontroll, og ingen interesse for å følge med på hva en vare er verdt er første vei ned i mørja. Anonymkode: 06257...162 Oja så man er økonomisk idiot om man investerer i en tannkrem fra apoteket som heter Gum Paroex for å forhindre tannkjøttsykdomsymptomer? Vanlig fluortannkrem fra dagligvare funker ikke for alle. Anonymkode: 307d1...8ee 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #50 Skrevet 13. november 2023 Nå vet jeg ikke om det er noe spesielt med miljøet jeg henger i, men veldig mange av de jeg kjenner som stort sett er i 30 årene er enslige. Og som enslig så blir ting VELDIG mye dyrere. Anonymkode: 3ef46...5f8 2
Tulling Skrevet 13. november 2023 #51 Skrevet 13. november 2023 Vi lever i en tid der folk som klarer å ta seg råd til å ha hest og to biler står fram som fattig i media. 1 1
Spissrotte Skrevet 13. november 2023 #52 Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er ikke barnetrygden på 1600 ca i mnd da? Det er 20000 i året. Anonymkode: 4a7e3...ad4 1723 for barn under 6 år. 1083 for barn over 6 år.
Plenum77 Skrevet 13. november 2023 Forfatter #53 Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (På 13.11.2023 den 2.15): Hva er poenget? Har aldri kjøpt eller prøvd hverken alkohol rus eller røyk i mitt liv Anonymkode: 307d1...8ee Fair play, la meg i så fall forklare. Disse typene varer er luksusforbruk, all den tid de ikke er strengt nødvendige. Mitt hovedbudskap var og er ikke å rakke ned på de som faktisk er fattige, men snarere å rette en pekefinger mot de som faktisk ikke er fattige, men som selv har satt seg i et økonomisk uføre med å ta opp et lån de ikke kan bære, og derfor påberoper seg fattigdom. AnonymBruker skrev (På 13.11.2023 den 2.36): Nå vet jeg ikke om det er noe spesielt med miljøet jeg henger i, men veldig mange av de jeg kjenner som stort sett er i 30 årene er enslige. Og som enslig så blir ting VELDIG mye dyrere. Anonymkode: 3ef46...5f8 Statistisk sett er det «noe spesielt med miljøet du henger i», ja. Men det betyr ikke at det du sier ikke stemmer. Når det er sagt så har ikke jeg hevdet at ting ikke blir dyrere som enslig. Jeg har heller ikke rakket ned på de som faktisk er fattige. Innlegget handler om å opplyse hva fattigdom er, og hvor mange det gjelder i Norge. Samtidig retter jeg en pekefinger mot alle de som selv har satt seg i en vanskelig økonomisk situasjon ved å låne mer penger enn de klarer å bære, og da påberoper seg fattigdom og klager over dyrtiden. 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #54 Skrevet 13. november 2023 Plenum77 skrev (7 timer siden): Den flytende renten i Husbanken er nå på 3,873%. Dette har jeg fra: https://www.husbanken.no/rente/ Hvilke andre banker kjenner du til som tilbyr lik eller lavere rente? Mine opplysninger om barnebidrag hentet jeg fra dette stedet i verden, altså Norges lover: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7/KAPITTEL_9#KAPITTEL_9 Husk å legge til de 0,25% som kommunen skal ta også. Da har startlån en nåværende rente på 4,123%. Kjenner flere med lignende rente i vanlig bank. Anonymkode: 1cf90...3f1
Portia Catonis Skrevet 13. november 2023 #55 Skrevet 13. november 2023 9 hours ago, tussi84 said: Her var det mye dømming og synsing allerede i hovedinnlegget. Skal prøve å få med meg alt som jeg reagerer på: 1. Det er ikke en menneske rett å ha bil, nei kanskje ikke men mange steder i Norge går det ikke kollektiv trafikk. Det er lang avstand til skoler, bhg, butikk, lege osv. Noen må også ha bil pga helsemessige årsaker. Du vil ha flere folk ut på bygda sier du, vel da må de ofte ha bil. 2. Nav kan gi deg gratis bolig. Jo da, alle har i prinsippet krav på nødbolig om man står uten bosted, men det kan være alt fra hotell, hytte, hospits, eller telt. Og du må betale for det. Det har vært tilfeller av hvor nav har gitt stønader for å kjøpe telt. Denne løsningen ble blandt annet gitt til en høygravid kvinne med barn fra før. Høres det forsvarlig ut? Eller høres det forsvarlig ut at barnefamilier må bo vegg i vegg med narkomane eller tungt psykiske mennesker på hospits i midlertidig bolig? Så absolutt ikke. 3. Alle har rett på sosial hjelp. Vel ja, men i svært mange tilfeller etter du har solgt unna hus og bil. Du må leve av de midlene du solgte for og bruke opp dem først. Nav har i noen tilfeller også bedt folk om å bruke opp barn sine sparepenger, feks konfirmasjon penger før man i det hele tatt får ei krone. Penger som ikke tilhører foreldrene men barna. Det har også vært tilfeller av hvor nav ber folk om å vaske klær hos venner/familie, Istedenfor å gi støtte til ny vaskemaskin (den gamle røyk). På sommeren ber de folk bruke grill eller lignende.. 4. Medisiner. Alle medisiner er ikke på blå resept. Noen behandlinger koster en del. Noen er dessverre så uheldig at de må betale tusenvis av kroner hver mnd i medisin/behandlinger. 5. Det er bare å flytte et Annet sted. Hørt om psykisk helse? Hørt om spesielle behov hos barn eller hos voksne? Det kan være at noen i familien trenger å holde seg et sted pga de trenger feks stabilitet, eller trenger å være i nærheten av nettverket sitt. Det siste kan være pga psykisk helse, få hjelp i hverdagen, eller hjelpe feks eldre foreldre i hverdagen. Nei, det er ikke slik at hjemmesykepleie gjør alt. Mye må pårørende hjelpe til med.. ... Sett bort i fra det er det noe galt med å ha finservice? Jeg har ikke brukt ei krone på mitt, det er arvet. Jeg var med på tankegangen din helt til punkt 5. Å påstå at man er nødt til å bo midt i pressområder på grunn av «psykisk helse» er like dumt som å si at jeg må ha Porsche fordi den er viktig for min psykiske helse. Jeg har aldri hørt om noen som har dødd fordi de måtte ta tog eller buss i 30 min for å besøke familie og venner. 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #56 Skrevet 13. november 2023 Portia Catonis skrev (8 minutter siden): Jeg var med på tankegangen din helt til punkt 5. Å påstå at man er nødt til å bo midt i pressområder på grunn av «psykisk helse» er like dumt som å si at jeg må ha Porsche fordi den er viktig for min psykiske helse. Jeg har aldri hørt om noen som har dødd fordi de måtte ta tog eller buss i 30 min for å besøke familie og venner. Nei, 30 min går nok fint. Men når NAV mener "flytte til noe billigere" så er det i praksis ofte betraktelig lenger unna enn det. Her vi bor er det f. eks. blitt liten forskjell på boliger som er ca halvtimes tid unna kontra der vi bor, så denne forskjellen har etter hvert blitt spist opp i tråd med prispress og at folk flytter litt lenger ut. Anonymkode: 0362f...d3e
MorTil2 Skrevet 13. november 2023 #57 Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg er ufør og sliter ikke selv siden jeg bor i et dekorativt kott langt utenfor sentrale strøk og ikke har bil. Dessuten er jeg flink til å disponere økonomien. Det som forundrer meg TS er at du unner folk å leve på 19000,- i måneden nå når alt er så vanvittig dyrt? Jeg vet om folk som ikke er ferdig avklart og har enda mindre. Det er smålig. Anonymkode: 33f65...195 Alt er ikke vanvittig dyrt, men svært mange har vanvittig dårlig økonomisk forståelse. Eller kanskje heller vanvittig dårlig evne til å tilpasse seg og ta ansvar når varer og tjenester blir dyrere. Da roper vi på statens - staten må senke avgiftene fordi drivstoff er dyrt, staten må gi strømstøtte, staten må heve minstesatsen på ulike ytelser slik at ingen trenger å endre sine vaner. Selvsagt er det en del som sliter. Men nå sliter plutselig alle, uten at det er spesielt synlig hvis du går forbi Mc Donalds, stikker innom Ikea en lørdag, ser på antall pakker med brus folk plasserer i en handlevogn når det er tilbud på dette. Selvsagt kan det være tøft å klare seg på 19 000. Men er det det man har, så må man faktisk tilpasse seg. Jeg er også uføretrygdet, og har rett nok litt mer enn 19 000 utbetalt, men ikke mye. Har aldri følt at jeg sliter. Men jeg går direkte til nedsatt disken i matbutikker, følger med på tilbud, handler klær og annet jeg trenger i bruktbutikker. Det eneste jeg absolutt kjøper nytt, men da på tilbud, er gode sko. Men det er pga leddplager og jeg må ha skikkelige sko. Så får jeg heller stå over noe annet. Det er prioritering. Og det tror jeg flere kan bli bedre på. Det er ikke smålig å si at man må tilpasse seg det man faktisk har. Det er fornuftig. Det som er smålig, er å tro at man sliter og stille seg i matkøen til de som virkelig trenger den hjelpen. istedenfor å gå litt mindre på McDonalds, handle litt mindre på Ikea eller drikke vann istedenfor cola.
tussi84 Skrevet 13. november 2023 #58 Skrevet 13. november 2023 Portia Catonis skrev (1 time siden): Jeg var med på tankegangen din helt til punkt 5. Å påstå at man er nødt til å bo midt i pressområder på grunn av «psykisk helse» er like dumt som å si at jeg må ha Porsche fordi den er viktig for min psykiske helse. Jeg har aldri hørt om noen som har dødd fordi de måtte ta tog eller buss i 30 min for å besøke familie og venner. Vel jeg tenker ikke på 30 min. Mer visst Man må flytte flere timer unna nettverket sitt.
Plenum77 Skrevet 13. november 2023 Forfatter #59 Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (På 13.11.2023 den 2.13): Krav på betyr ikke at de automatisk får. Vet om folk som har rett på stønader men ikke får. Vet om en alenemor med barn i skolealder som var uten bolig i et halvt år, nav hjalp ingenting de, selv om hun maste. Du har et veldig enkelt syn på ting og snakker om ting du har null peiling på, bare synsing og mening hele veien. Anonymkode: 8d9a4...8e0 Jeg har ikke brukt ordet «automatisk» i mitt innlegg. Det jeg skrev var at alle mennesker i Norge har krav på gratis bolig dersom de overhode ikke er i stand til å skaffe dette selv (les. alternativet er gata). Ref. denne loven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2022-12-20-121 Siden personen du kjenner ikke fikk bolig, så har vel myndighetene vurdert det dithen at hun er i stand til å ordne dette selv? Hvor bodde hun i det halve året du snakker om? På gata? AnonymBruker skrev (På 13.11.2023 den 9.27): Husk å legge til de 0,25% som kommunen skal ta også. Da har startlån en nåværende rente på 4,123%. Kjenner flere med lignende rente i vanlig bank. Anonymkode: 1cf90...3f1 Du kjenner flere med 4,123% rente i dag?! Da må du gratulere de det gjelder fra meg. Dette er på ingen måte en gjengs rente i dagens marked. De fleste nærmer seg nå 6-tallet!
Portia Catonis Skrevet 13. november 2023 #60 Skrevet 13. november 2023 2 minutter siden, tussi84 said: Vel jeg tenker ikke på 30 min. Mer visst Man må flytte flere timer unna nettverket sitt. Jeg bor i pendleravstand til Oslo (45 min) og her kan du leie en helt grei sokkelleilighet til 7500 kr. Nettverket mitt har jeg imidlertid i en annen landsdel, samt i utlandet. Både telefon og videochat er oppfunnet for lenge siden📞
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå