Plenum77 Skrevet 12. november 2023 #1 Skrevet 12. november 2023 (endret) DISCLAIMER! Siden så mange ikke gidder å lese hele innlegget / forstår hva som står, så ønsker jeg å understreke: Dette er ikke ment for å tråkke på eller kritisere fattige folk! Innlegget er ment å opplyse om hva fattigdom faktisk er, hvor grensen for dette går i Norge, samt hvilke sosiale ordninger vi som felleskap har for å motvirke nettopp fattigdom. Pekefingeren rettes imidlertid mot de som har tatt opp mer lån enn de klarer å bære og av den grunn har satt seg selv i en økonomisk vanskelig situasjon. Disse hyler ofte høyest om dyrtid og påberoper seg urettmessig fattigdom. De aller fleste voksne nordmenn er ikke enslige. Det betyr at man som regel har to inntekter pr. husholdning. De fleste fattigdomsstatistikker snakker om enkeltpersoner. Av de drøyt 19% som faktisk er enslige, er de fleste under 21, eller over 80 år. Svært mange enslige under 21 år er studenter, og svært mange enslige over 80 år er formuende (nedbetalt bolig etc) Det betyr at 81% (i all hovedsak) har to inntekter, uavhengig av om den er lønn, pensjon eller trygd Alle mennesker i landet har rett på gratis bolig dersom de overhode ikke har anledning til å skaffe dette selv og alternativet er gata. De «nest mest vanskeligstilte» får dessuten billig lån gjennom Husbanken (gjerne lån de ellers ikke ville fått i vanlige banker), tilbud om rimelig kommunal bolig og/eller bostøtte Alle har også krav på sosialstønad gjennom sin kommune, dersom de av ulike årsaker ikke evner å ha inntekt nok (herunder trygd) til å dekke basale behov. Dette er behovsprøvd og skal være nok til å dekke mat og det aller mest nødvendige basert på antallet i husstanden Alle med nyfødt barn har krav på foreldrepenger Alle med barn har krav på barnetrygd (Ca. 20 000kr pr. barn, pr. år.) Alle med full foreldrerett har krav på barnebidrag. NAV setter satsen om man ikke blir enige. Alle barn i Finnmark og Troms har rett til gratis barnehage Det absolutt minste man kan få i AAP (arbeidsavklaringpenger) er 237 240kr/år (enslig) Det absolutt minste man kan få i uføretrygd er 276 456kr/år (enslig) Det absolutt minste man kan få i alderspensjon er 236 816kr/år (enslig) Har man to inntekter, som 81% har, kan man (nesten) doble disse satsene, som altså er absolutte minimumsytelser. Mange er ikke på minstesats! Pr. definisjon finnes det 9,9% med såkalt «vedvarende lavinntekt» i Norge. Vi snakker da om relativ fattigdom (altså at man har 60% av medianlønn i inntekt, ikke at man ikke har råd til mat, bolig etc.) Dette innbefatter da også de på minsteytelser som likevel er formuende. (Her er minstepensjonister klart overrepresentert). Trekker vi fra de formuende synker tallet til 6,7% En stor andel av disse igjen er innvandrere, primært asylsøkere og flyktninger. (For eks har vi tatt imot 65 000 ukrainere de siste 18 mnd) Dette er gjerne traumatiserte mennesker som kommer med to tomme hender fra krig og konflikt, gjerne fra land som ikke kan sammenlignes med Norge hva angår bl.a utdannelsesnivå. Det tar tid å tilpasse seg et nytt land og komme seg ordentlig inn i arbeidslivet. Før disse ev. er klare for å lære språk, ta en utdannelse osv er de ofte fattige. Kultur spiller også en viktig rolle, hvor ofte kun den ene av et par har en inntekt, selv om begge er arbeidsføre. (Med andre ord selvvalgt ledighet) Alle medlemmer av folketrygden har rett på gratis behandling ved sykdom. Alle har rett på frikort for helsetjenester etter å ha brukt 3040kr på egenandeler pr. år. Kronisk syke har som oftes også krav på blå resept for medisiner (med eller uten egenandel) Alt dette er fakta som kan leses på SSB, NAV etc. Søk gjerne på Google før du utbasunerer at det jeg skriver ikke stemmer fordi du kjenner til den og den, eller det og det tilfellet sånn og slik. La oss diskutere fakta. Andelen faktisk fattige i Norge er derfor svært lav, selv nå som det er inflasjon, og alle ivaretas av staten dersom det virkelig trengs. Ingen trenger å gå sultne, og alle får tak over hodet. Derimot er det nok mange som nå opplever å være fattige, fordi de ikke klarer å opprettholde den livsstilen de er vant til. De aller fleste i denne kategorien er folk som har lånt seg til pipa, altså ganget inntekten sin med 5 og satt søket etter bolig på Finn.no deretter. Da de fikk innvilget lånet så var det (lovpålagt) med i bankens vurdering at de skulle klare å opprettholde et akseptabelt forbruksnivå, selv med 5 prosentpoengs renteøkning. Her legges altså SIFO sitt referansebudsjett til grunn. Problemet til disse er at de har tenkt at «Neida, renta kommer aldri til å tredoble seg, dette går helt fint, vi kjører på og makser lånet!» De har derfor lagt seg til en livsstil som absolutt ikke er forenelig med å fremdeles kunne opprettholde et akseptabelt forbruksnivå ved 5 prosentpoengs renteøkning. De har gjerne 2 biler, reiser på ferie til utlandet osv. Når så inflasjonen og renteøkningene treffer disse dette gjelder, så opplever de å føle seg fattige, selv om de fleste av verdens 8 milliarder mennesker bare kan drømme om deres livsstil. Til de dette gjelder har jeg noen råd. Først og fremst må man innse at dette er ens egen feil. Det var ikke samfunnet, eller banken som tok opp lånet for deg. Ta også innover deg at du ved å ta opp mer lån enn du nå klarer å bære gjerne må: Selge boligen, og kjøpe/leie en rimeligere. Flytte vekk fra sentrale strøk, og bosette seg i drabantbyer eller i distriktet hvor prisene er lavere. Selv om dette kanskje betyr å søke ny jobb, og å rive opp sitt, og ikke minst barnas, sosiale nettverk. Husk at det var du som tok opp lånet, ikke barna dine. Det er ikke en menneskerett hverken å eie egen bolig, eller å bo sentralt Svært mange kan nå jobbe delvis eller helt hjemmefra. Utnytt dette. Vær klar over at å ha bil, reise på flotte ferier (charter til Granka inkludert), og å kjøpe ting du strengt tatt ikke trenger, faktisk er luksusforbruk. Slutt å syte Til de få som ikke har lån og ikke pr. def. har et luksusforbruk (bil, røyk/snus/alkohol, ferieturer, Netflix, hamburger på Esso, robotstøvsuger, iPhone, merkeklær, pynt fra Halvor Bakke, hund, finservise, 65" flatskjerm, u name it), men likevel sliter til tross for de gode sosiale ordningene nevnt over: Jeg har den dypeste medfølelse og ingenting av det overnevnte gjelder dere! Dere er likevel en marginal gruppe i Norge og mange av de som nå hyler om fattigdom og dyrtid er ikke i NÆRHETEN av å vite hvordan dere har det! Endret 17. november 2023 av Rhodiola for å tilpasse formatering (tekstfarge) 7 1 18
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #2 Skrevet 12. november 2023 Amen. Jeg er dritt lei av å høre på at de syter i ene øyeblikket for så 3 timer senere legger de ut på snapstory at de er på bakeri og spiser boller, og kaker. Barna får selvfølgelig en stor bolle hver som de spiser halvparten av. Dette er ikke et blaff, og renten kommer til å være så høy som den er nå i hele 2024, med så lav kronekurs som vi har nå importerer vi enormt mye inflasjon. Jeg har sagt til folk at de må forbedrede seg på at dette blir brutalt men det virker som om at de tror at rentene skal være halvert innen påsken 2024. Ingen vil kutte på noenting. Dette er selvfølgelig veldig anekdotisk. Men sånn opplever jeg det i min krets. Anonymkode: 43a46...a7d 4 2
Helene Skrevet 12. november 2023 #3 Skrevet 12. november 2023 Plenum77 skrev (6 minutter siden): De aller fleste voksne nordmenn er ikke enslige. Av de drøyt 19% som er det, er de fleste under 21, eller over 80år. Svært mange enslige under 21 år er studenter, og svært mange enslige over 80år er formuende (nedbetalt bolig etc) Det betyr at 81% har to inntekter (uavhengig av om den er lønn, pensjon eller trygd) Alle mennesker i landet har rett på gratis bolig dersom de overhode ikke har anledning til å skaffe dette selv. De «nest mest vanskeligstilte» får dessuten billig lån gjennom Husbanken, tilbud om rimelig kommunal bolig og bostøtte Alle har også krav på sosialstønad gjennom sin kommune, dersom de overhode ikke har en inntekt, ei heller trygd. Dette er nok til å dekke mat og det aller mest nødvendige basert på antallet i husstanden Alle med barn har krav foreldrepenger Alle med barn har krav på barnetrygd (20 000kr pr. barn, pr. år.) Alle med full foreldrerett har krav på barnebidrag. NAV setter satsen om man ikke blir enige. Alle barn i Finnmark og Troms har rett til gratis barnehage Det absolutt minste man kan få i AAP (arbeidsavklaringpenger) er 237 240kr/år (enslig) Det absolutt minste man kan få i uføretrygd er 276 456kr/år (enslig) Det absolutt minste man kan få i alderspensjon er 236 816kr/år (enslig) Har man to inntekter, som 81% har, kan man (nesten) doble disse satsene, som altså er absolutte minimumsytelser. Pr. definisjon finnes det 9,9% med såkalt «vedvarende lavinntekt» i Norge. Vi snakker da om relativt fattigdom (altså ikke at man ikke har råd til mat for eks) Dette innbefatter da også de på minsteytelser som likevel er formuende. (Her er minstepensjonister klart overrepresentert). Trekker vi fra de formuende synker tallet til 6,7% En stor andel av disse igjen er innvandrere, primært asylsøkere og flyktninger. Dette er mennesker som kommer med to tomme hender fra krig og konflikt, gjerne fra land som ikke kan sammenlignes med Norge hva angår bl.a utdannelsesnivå. Det tar tid å tilpasse seg og bygge seg opp i arbeidslivet. Før disse ev. er klare til å lære språk, ta en utdannelse (pga. traumer osv) er de ofte fattige. Kultur spiller også en viktig rolle, hvor ofte kun den ene av et par har en inntekt, selv om begge er arbeidsføre. (Med andre ord selvvalgt) Alle medlemmer av folketrygden har rett på gratis behandling ved sykdom. Alle har rett på frikort for helsetjenester etter å ha brukt 3040kr på egenandeler pr. år. Kronisk syke har som oftes også krav på blå resept for medisiner (med eller uten egenandel) Alt dette er fakta som kan leses på SSB, NAV etc. Andelen faktisk fattige i Norge er derfor svært lav, selv nå som det er inflasjon, og alle ivaretas av staten dersom det virkelig trengs. Ingen trenger å gå sultne, og alle får tak over hodet. Derimot er det nok mange som nå opplever å være fattige, fordi de ikke klarer å opprettholde den livsstilen de er vant til. De aller fleste i denne kategorien er folk som har lånt seg til pipa, altså ganget inntekten sin med 5 og satt søket etter bolig på Finn.no deretter. Da de fikk innvilget lånet så var det (lovpålagt) med i bankens beregning at de skulle klare seg fint, selv med 5 prosentpoengs renteøkning. Her legges SIFO sitt referansebudsjett til grunn. Problemet til disse er at de har tenkt at «essda, renta kommer aldri til å tredoble seg, dette går fint!» De har derfor lagt seg til en livvsstil som absolutt ikke er forenelig med å bare «klare seg fint». De har gjerne 2 biler, reiser på ferie til utlandet osv. Når så inflasjonen og renteøkningene treffer disse dette gjelder, så opplever de å føle seg fattige. De er rett og slett for vant til en livsstil som de fleste av verdens 8 milliarder mennesker bare kan drømme om. Til de dette gjelder har jeg noen råd. Innse at dette er din egen feil. Det var ikke samfunnet, eller banken som tok opp lånet. Ta innover deg at du ved å ta for mye lån enn du nå klarer å bære gjerne må: Selge boligen, og kjøpe en mindre. Flytte vekk fra sentrale strøk, og bosett dere i drabantbyer eller i distriktet hvor prisene er lavere. Selv om dette kanskje innebærer å søke ny jobb, og å rive opp ditt og ikke minst barnas sosiale nettverk. Husk at det var du som tok opp lånet, ikke barna dine. Det er ikke en menneskerett hverken å eie egen bolig, eller å bo sentralt Svært mange kan nå jobbe delvis eller helt hjemmefra. Utnytt dette. Vær klar over at å ha bil, reise på flotte ferier (charter til Granka inkludert), og å kjøpe ting du strengt tatt ikke trenger, faktisk er luksusforbruk. Slutt å syte Til de få som ikke har lån og ikke pr. def. har et luksusforbruk (bil, røyk/snus/alkohol, ferieturer, Netflix, hamburger på Esso, robotstøvsuger, iPhone, merkeklær, pynt fra Halvor Bakke, hund, finservise, 65" flatskjerm, u name it), men likevel sliter til tross for de gode sosiale ordningene nevnt over: Jeg har den dypeste medfølelse og ingenting av det overnevnte gjelder dere! Dere er likevel en marginal gruppe i Norge og mange av de som nå hyler om fattigdom og dyrtid ikke er i nærheten av å vite hvordan dere har det! Jeg er enig i det meste som står her. Men FAKTA stemmer ikke alltid med virkeligheten. Min datter kom hjem til Norge etter å ha jobbet i utlandet noen år. Hun kom hjem for å få helsehjelp. Hun er norsk, har jobbet i Norge og betalt skatt i flere år før hun reiste ut. Hun hadde ingen inntekt da hun kom hjem. Søkte om sosialhjelp hos nav for å få dekket boutgifter, mat og medisiner. Ingen luksus. Vet at FAKTA sier at hun har rett på dette. I virkeligheten fikk hun avslag på alt. Hun meldte seg ledig hos nav fra første dag. Etter 6 mnd fikk hun tilbud om tiltak, som utløste en inntekt på kr 5000 pr mnd. Hun får fortsatt ikke dekket bolig. Likevel greier hun seg, takket være hjelp fra familie, og hun klager ikke. 8 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #4 Skrevet 12. november 2023 Eier du bolig TS? Hva slags bolig eier du? Anonymkode: b9b9b...5e1 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #5 Skrevet 12. november 2023 Ikke vær så dømmende. De traff timingen dårlig bare. Nesten hvem som helst kunne vært der... Anonymkode: 66639...6bd 2 1
Helene Skrevet 12. november 2023 #6 Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (På 12.11.2023 den 18.25): Amen. Jeg er dritt lei av å høre på at de syter i ene øyeblikket for så 3 timer senere legger de ut på snapstory at de er på bakeri og spiser boller, og kaker. Barna får selvfølgelig en stor bolle hver som de spiser halvparten av. Dette er ikke et blaff, og renten kommer til å være så høy som den er nå i hele 2024, med så lav kronekurs som vi har nå importerer vi enormt mye inflasjon. Jeg har sagt til folk at de må forbedrede seg på at dette blir brutalt men det virker som om at de tror at rentene skal være halvert innen påsken 2024. Ingen vil kutte på noenting. Dette er selvfølgelig veldig anekdotisk. Men sånn opplever jeg det i min krets. Anonymkode: 43a46...a7d Enig 1
Antiviruset Skrevet 12. november 2023 #7 Skrevet 12. november 2023 Plenum77 skrev (22 minutter siden): Alle mennesker i landet har rett på gratis bolig dersom de overhode ikke har anledning til å skaffe dette selv. De «nest mest vanskeligstilte» får dessuten billig lån gjennom Husbanken, tilbud om rimelig kommunal bolig og bostøtte Alle har også krav på sosialstønad gjennom sin kommune, dersom de overhode ikke har en inntekt, ei heller trygd. Dette er nok til å dekke mat og det aller mest nødvendige basert på antallet i husstanden Ja på papiret! Men at du får det er det ikke noe automatikk i uansett hvor mye rett du har. NAV trenerer, trakasserer, og har enorm langt ventetid. Slik at mange som har rett til dette, ikke får det. De må overleve på familie, venner og klare seg så godt de bare kan. Det kan ta enorm lang tid å få innvilget et bosted om man ikke klarer dette selv. 10 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #8 Skrevet 12. november 2023 Har alle mennesker i Norge rett på gratis bolig dersom de ikke kan skaffe selv? Fortell meg gjerne mer om dette, TS. Anonymkode: 184f8...a65 11 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #9 Skrevet 12. november 2023 Jeg føler du vrir tallene litt. Jeg synes det er bedre faktagrunnlag å se på husholdninger enn personer, og det er i overkant av 2,5 millioner husholdninger i Norge. I 2021 bestod 40,4 % av disse av bare én person. Anonymkode: 8320c...b6e 7 6
Portia Catonis Skrevet 12. november 2023 #10 Skrevet 12. november 2023 Jeg har i lengre tid reagert på alt snakket om «de fattige» uten at noen klarer å identifisere dem. Ikke én person har media klart å hoste opp, som faktisk sliter med annet enn dårlige prioriteringer. Hvor er de? I og med at ingen klarer å finne de som sliter, så tar jeg det som et tegn på at velferdsstaten faktisk fungerer slik den skal, og at ytelsene harmonerer med inflasjonen. 5 2
Spissrotte Skrevet 12. november 2023 #11 Skrevet 12. november 2023 Portia Catonis skrev (5 minutter siden): Jeg har i lengre tid reagert på alt snakket om «de fattige» uten at noen klarer å identifisere dem. Ikke én person har media klart å hoste opp, som faktisk sliter med annet enn dårlige prioriteringer. Hvor er de? I og med at ingen klarer å finne de som sliter, så tar jeg det som et tegn på at velferdsstaten faktisk fungerer slik den skal, og at ytelsene harmonerer med inflasjonen. Å finne fattige er selvsagt fullt mulig, de som f.eks lever på sosialstønad, eller de laveste satsene på uføretrygd etc. De media drar frem derimot - der et det sjeldent annet enn prioriteringene som er problemet. 7 5
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #12 Skrevet 12. november 2023 Nja tallene og det du presenterer er ikke usant per definisjon men det også svært misvisende og lett å missforstå. Det er endel faktorer man må se på her også. - 2022 tall er for det første svært lite relevant for 2023 situasjon. - dine gode råd er ikke nødvendigvis like praktisk gjennomførbart, eksempel man kjøpte bolig i 2020/21 og må nå selge i et marked som står i stampe. Boligen går ikke praktisk ann å selge, og om man får solgt vil det være med et million tap. For den gruppen vil det for eksempel være langt smartere å få seg en ekstra inntekt i perioden det står på som værst, kontra og miste alt i et boligsalg. - og bruke husholdninger gir et riktigere bilde. - mange eier mye som du påpeker men man kan desverre ikke betale med bilen i kassa på rema. - joda både banker og øvrig velferdsordninger har feilet både de med median inntekt og de under median de siste årene. Dette kunne vært kontrollert langt bedre med alles beste som prioritering. - de er en flust av mennesker som er en plass under median men over fattigdom, de som typisk jobber i lavtlønte yrker. Kanskje med et husbank lån som strekker seg langt utenfor komfortsona. De faller typisk mellom to stoler fordi de nettopp ikke er fattige per definisjon og derav har vi lite til ingen velferdsordninger som disse kan benytte seg av. De har det nok rimelig jævlig nå. Anonymkode: 4cf0c...d84 3 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #13 Skrevet 12. november 2023 Bare en kommentar. Nyankomne flyktninger får introduksjonsstønad. I tillegg blir mesteparten av de faste utgiftene dekket. Jeg tror ikke ukrainere er en del av fattigdomsstatistikken Anonymkode: 6438f...b7b 1
Olsen Skrevet 12. november 2023 #14 Skrevet 12. november 2023 Plenum77 skrev (1 time siden): Alle mennesker i landet har rett på gratis bolig dersom de overhode ikke har anledning til å skaffe dette selv. De «nest mest vanskeligstilte» får dessuten billig lån gjennom Husbanken, tilbud om rimelig kommunal bolig og bostøtte Dersom man er uten sted å overnatte kan man oppsøke NAV og be om nødbolig. Det er akuttovernatting, og ikke et blivende sted. Har man sted å bo/overnatte er dette ikke en tjeneste man skal ha. Det som skjer dersom man oppsøker NAV med behov for akuttovernatting, er at NAV kontakter de tilbyderne de kjenner til. Det kan være hotell, campingplass, hospits helt avhengig av hva denne kommunen har av kontakter. Er det fullt må NAV ringe rundt for å forhøre seg. Har personen som trenger døgnovernatting inntekt, f.eks AAP eller uføretrygd må de betale hele eller deler av overnattingen selv. Husbankens lån er en god mulighet for dem med inntekt men ikke god nok til lån i vanlig bank. De kommunale boligen har samme husleie som boliger på det private leiemarkedet i mange kommuner. Altså ikke rimeligere enn privat leie. Bostøtte er det mange som ikke får etter at grensa for å få slik støtte ble endret. Generelt er jeg enig i at det er lite konkretisering av hva denne nye fattigdommen er for noe. Viljen til å flytte, legge om forbruk, endre reisevaner osv er lite omtalt i media. Det er for all del folk som hadde det stramt fra før som med prisstigning har fått det svært trangt. For en enslig er livsoppholdssatsen 7500 på sosialstønad. I Oslo-området er det ofte husleier på 10 000,- eller mer. Strøm i tillegg. Altså utbetalt 18-19 000 med livsopphold, husleie og strøm. Man kan søke om inventar til bolig dersom man ikke har noe eller dersom vaskemaskinen ryker. Nødvendig tannbehandling kan det søkes om og dekkes som regel. Dette kan komme opp i mange tusen. 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #15 Skrevet 12. november 2023 De som virkelig sliter faller ofte utenom disse statistikkene. Koster f.eks tannkrem 30 kr men man får utbetalt 25 kr, så sier det seg selv at det ikke går bra i lengden. Det finnes folk som ikke har mer å spare inn på, annet enn å overvintre i telt, koselig. Anonymkode: 5ecdb...6c1 4
Portia Catonis Skrevet 12. november 2023 #16 Skrevet 12. november 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: De som virkelig sliter faller ofte utenom disse statistikkene. Koster f.eks tannkrem 30 kr men man får utbetalt 25 kr, så sier det seg selv at det ikke går bra i lengden. Det finnes folk som ikke har mer å spare inn på, annet enn å overvintre i telt, koselig. Anonymkode: 5ecdb...6c1 Kilde?🤨 Det er ingen i Norge som er tvunget til å sove i telt. 1
Gjest Adobyen Skrevet 12. november 2023 #17 Skrevet 12. november 2023 Tråder som dette... Det er på tide med litt sosialisme her i landet!
Spissrotte Skrevet 12. november 2023 #18 Skrevet 12. november 2023 Adobyen skrev (3 minutter siden): Tråder som dette... Det er på tide med litt sosialisme her i landet! Nei takk. 3 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #19 Skrevet 12. november 2023 Har man rett til gratis bolig annet enn nødbolig et par døgn når man står på gata? Anonymkode: 33f65...195 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #20 Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har man rett til gratis bolig annet enn nødbolig et par døgn når man står på gata? Anonymkode: 33f65...195 https://www.nav.no/ikke-bolig Hvor har dere det fra at man har rett på GRATIS bolig? Aldri har jeg vært borti noen som har fått gratis bolig, man kan vell ved svært alvorlige økonomiske/sosiale tilfeller få hjelp med å dekke depositum/leie midlertidig samt finne et midlertidig eller varig bosted. Målet vil jo alltids være å finne fast varog bosted som da betales med de midlene vedkommende har til rådighet. Jeg finner ihvertfall ingenting som tyder på at det er en lov beste rett å ha gratis bolig. Anonymkode: 4cf0c...d84 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå