AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #1 Skrevet 12. november 2023 Hva slags forbedringspotensialer har Norge? Den norske folkesjela og kulturen her, er du 100% fornøyd eller er det noe du ser kunne vært bedre, i så tilfelle hva? Anonymkode: 21b9c...8fb
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #2 Skrevet 12. november 2023 Mer åpenhet, barna mer inkludert i livet og mer engasjement i menneskers rundt sitt liv. Anonymkode: 2ef8e...b59
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #3 Skrevet 12. november 2023 At det ikke er krav til noe som helst. Middelmådighet feires og alt er flott uansett hvor stusslig det er. Anonymkode: 93291...e91
. Anonym. Skrevet 12. november 2023 #4 Skrevet 12. november 2023 (endret) • Å få behandling for sin psykisk helse tar evigheter • Mange folk som er psykisk syke blir ikke tatt seriøst • Barnevernet er for dårlig på flere måter • Uføretrygdede blir sett ned på • Mange kalde mennesker Endret 12. november 2023 av . Anonym. 2
Heip Skrevet 12. november 2023 #5 Skrevet 12. november 2023 Den politiske korrektheten som har tatt av. At man blir hatet hvis man ikke gjør som alle andre. Det kom mange skremmende holdninger frem under koronatiden.. Ellers synes jeg vi er hyggelige mennesker, men vi burde lære litt av andre kulturer og ikke være så redde for å snakke med fremmede etc. 1
Fant80 Skrevet 12. november 2023 #6 Skrevet 12. november 2023 (endret) Lista blir så lang at det bare lager dårlig stemning. Eneste gang jeg føler lykke er når jeg setter meg på flyet ut av Norge. De som blir provoserte av å lese det,kan skrive "flytt da" til de bli blå i trynet. Hadde jeg hatt anledning,så skjer det! Har forpliktelser med huslån,jobb og familje her. Vinner jeg mye i Lotto derimot..... Endret 12. november 2023 av Fant80
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #8 Skrevet 12. november 2023 At vi kan være mere åpent samfunn. Vi nordmenn er så lukket folkeslag. Vanskelig å komme innpå dem. Ikke et hei eller ikke et smil. Bare til folk dem kjenner. Anonymkode: b9a8f...90d 1
skreppamedleppa Skrevet 12. november 2023 #9 Skrevet 12. november 2023 (endret) Jeg synes nok innimellom vi er et ganske traust folkeslag. Noen har sagt at nordmenn er som termosen; harde og kalde på utsiden og varme på insiden, en må bare finne ut hvordan en åpner flasken.. Godt sagt igrunn. Jeg synes vi kan være i overkant stive iforhold til mange andre kulturer og folk, det kan ha sin sjarm det også men av og til blir det litt for stivbeint og traust. Å bryte isen, ja for det nytter ikke å vente på at den skal smelte hos oss som folkeslag, skal en bli kjent må isen knuses; ta med isøks på sosiale lag.. I Rio de janeiro har de karneval og danser og ler i gatene, nordmenn blir eitrande forbanna av homoparaden (jaja lakk og lær og iiiiiik stakkars barna..) men selv en fargerik fjørboa offentlig i Norge uten noe symbolik er en stor synd og skam for vi skal være så... ordentlig, så konservative, så skikkelige, så stive.. Så veldig veldig alvorlige... Vi går i svart, grått, brunt og koksgrå parkas og lever livene våre også i grått og svart. Vi hater feiringer som med halloween f.eks, men se til mexico der de feirer dia de los muertos: for en folkefest... Og det skal vi nordmenn bare ha den 17. mai. Og selv da feirer vi oss selv, og feiringen består da i å enten kalle det "barnas dag", eller ved å drikke seg dritings. For vi vet ikke om en annen måte å ha det gøy på i offentligheten enn på barnas premisser eller grøftefylla. Det er skjeldent en mellomting i den norske kulturen, og det er ikke noe annet enn trist egentlig. Ellers i året er det ikke lov å ha det gøy, og feiringer av noe slag skal bare og utelukkende skje innenfor husets 4 vegger Vi er selvstendige som folkeslag, og vi liker det, er stolt av det og det gjør oss litt blind for andre. Sosiologen Nina Witoszek uttalte "nordmenn flest er jo så forelsket i seg selv at de blåser i hva andre folk sier om dem". Vi er annerledeslandet og stolte av det, kanskje litt for stolt. Vi er generelt et kalt folkeslag i et kalt klima. Det psykiske helsetilbudet har vært på halv 8 i flerfoldige år, men ingen tar ansvar, politikere legger bare ned tilbud. Og nordmenn stemmer ikke på slike saker og politikk der det blir prioritert. Klasseskille og det enorme gapet blir bare større og større her i Norge. Og slik vil flesteparten ha det ifølge partimålinger. Og de priviligerte ser mer og mer ned på de som ikke har vært så priviligerte. Vi kler oss kjedelig, spiser kjedelig mat, er kjedelige og klossete i sosiale lag. Men så lenge vi har mariusmønsteret, kvikklønsjen, slår svenskene på ski og helgefylla så er vi fornøyd med oss selv og slår oss stolt på det norske brystet og er enige med landsmoderen om at "det er typisk norsk å være god". Men det er lite interesse for lekenhet, for å bry seg, for å gå sine egne veier uten å trampe på andre for å gjøre det. Endret 12. november 2023 av skreppamedleppa 3 1 2
Lea Skrevet 13. november 2023 #10 Skrevet 13. november 2023 Det psykiske helsearbeidet. Får ikke hjelp. 1
Brunello Skrevet 13. november 2023 #11 Skrevet 13. november 2023 . Anonym. skrev (9 timer siden): • Å få behandling for sin psykisk helse tar evigheter • Mange folk som er psykisk syke blir ikke tatt seriøst • Barnevernet er for dårlig på flere måter • Uføretrygdede blir sett ned på • Mange kalde mennesker Dette er ikke særegent for Norge. Vi er faktisk bedre enn veldig mange på alt du nevner, selv om ikke alt står bra til her heller.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #12 Skrevet 13. november 2023 Dårlig psykisk helse tilbud Lite inkluderende samfunn Alle har nok med seg selv Kalt klima Anonymkode: ed109...f29
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #13 Skrevet 13. november 2023 En veldig lite liberal lovgivning. Å forby ting er løsningen på alt for mye. Frihet er viktigere enn trygghet, mener jeg. Anonymkode: 02905...d60
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå