Gå til innhold

Mat til baby - økologisk eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når dere lager hjemmelaget mat til baby, bruker dere økologiske råvarer eller ikke? 
vi bruker hovedsakelig økologiske råvarer, men det blir jo veldig dyrt.

Anonymkode: 5196a...69b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Økologisk kan vel ikke skade ? Det sunneste man kan spise sier noen dyrt au 😉

Skrevet

Økologisk er ikke synonymt med best, så nei, det har vi ikke så kjempestort fokus på

Anonymkode: 094d3...e89

• Liker 1
Skrevet

Nei, bruker jo bare de råvarene jeg selv spiser og har fra før.

Anonymkode: b6f53...0d3

Skrevet

Nei det har jeg ikke hatt noe bevisst forhold til. Men så har jeg gikk min en del ferdigmat også da i tillegg til hjemmelaget. Så jeg er kanskje feil person til å svare. 

Hvorfor tenker du at baby må få økologisk? Det er jo ikke nødvendigvis sunnere med økologisk? Er vel mest pga miljøet at man velger økologisk vel?

Anonymkode: 3525f...c88

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei det har jeg ikke hatt noe bevisst forhold til. Men så har jeg gikk min en del ferdigmat også da i tillegg til hjemmelaget. Så jeg er kanskje feil person til å svare. 

Hvorfor tenker du at baby må få økologisk? Det er jo ikke nødvendigvis sunnere med økologisk? Er vel mest pga miljøet at man velger økologisk vel?

Har lest fra BareBra Barnemat at de anbefaler det. Er ift sprøytemidler blant annet. Tror ferdigmat til baby er økologisk grunnet strenge krav til babymat. 

TS

• Liker 2
Skrevet

Babyen har spist det samme som oss hele veien når hun skulle begynne med fast føde. Ikke mye økologisk. Aldri brukt tid på å lage noe eget til henne 

Anonymkode: 53cae...3ed

Skrevet

Økologisk =/= sunnere eller bedre. 
Hvis det er sprøytemidler du er bekymret for så er det verdt å vite at økologisk produksjon kan bruke "naturlige" sprøytemidler som kan være vel så giftige som syntetiske. 
Når det er sagt, så er de verdiene man finner av disse såpass lave at det utgjør i praksis ingen forskjell. For eksempel så finner du vesentlig mer giftstoffer i et eple (fremstilt av eples egne beskyttelsesmekanismer aka naturlig), enn du finner av sprøytemidler utenpå. 

Det finnes ingen belegg for å påstå at økologisk er så mye sunnere eller bedre for kroppen så du kan trygt spare de kronene 

• Liker 3
Skrevet

Lager ikke egen mat til barna, her spiser alle det samme til middag. Hvorfor tenker du at du skal lage egen mat til babyen?😅

Anonymkode: a18d4...ae9

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lager ikke egen mat til barna, her spiser alle det samme til middag. Hvorfor tenker du at du skal lage egen mat til babyen?😅

Fordi jeg vil passe på at babyen skal få næringsrik mat. Ikke alltid vi spiser mat som jer ville gitt babyen, etc hvis den har ikke har nok næring, er salt osv :) 

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjøper økologisk der det er et alternativ - baby får frukt og grønt ettersom hva jeg har funnet i økologisk-hylla, så blir en del most og fryst ned så han kan få hvis vi har ikke-babyvennlig mat. 

Anonymkode: 36fd8...4f4

• Liker 3
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Er ikke all middagsmat man spiser som funker for en på 7 mnd, både ernæringsmessig, hva de bør få i seg (salt/melk feks) og hva de klarer å spise (jada BLW og de kan gnage på alt osv bla bla, ikke alle babyer får til det fra 6 mnd eller får i seg nok næring på den måten). Babyer spiser jo også flere ganger i døgnet enn foreldrene. Det er ganske vanlig at man lager noe mat kun til babyen sin, synes ikke det er noe å le oppgitt av 🙄

• Liker 2
Skrevet

Vi spiser hovedsakelig økologisk hele familien, og jeg var ekstra nøye da ungene startet med fast føde. Tror de fikk 95% økologisk/villt/gressforet/hjemmedyrket de første par årene ihvertfall, og ingen ultraprosessert mat før de begynte å dra på vennebesøk i skolealder. Selv da sender vi stort sett med en ekstra matpakke eller surdeigsbrød med smør hvis de blir hele dagen, så spiser de gjerne middag  eller får pålegg der de er. 

De første årene legger grunnlaget for fremtidig helse, og jo yngre de er, jo viktigere er et bra kosthold. Ved å være "ekstrem" de første årene har vi gitt de en solid grunnmur, så de tåler mer "utskeielser" når de blir eldre. 

Ungene er 8 og 11 nå, og knapt syke noengang. Aktive og blide barn som spiser alt mulig og elsker mat. ❤️

Ang prisen så er det mat vi bruker penger på, rundt 12-15 tusen i mnd, og ellers kjøper vi det meste brukt, fra klær til bil, og har lavt forbruk generelt. Helsa er det viktigste. 

Anonymkode: 951f7...c23

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
drohatha skrev (15 timer siden):

Det finnes ingen belegg for å påstå at økologisk er så mye sunnere eller bedre for kroppen så du kan trygt spare de kronene 

Klart økologisk er rene varer. Det  vi vet i dag er at kreft handler om hva som spises og drikkes, ikke tilfeldig som skolemedisinen påstår.

Så man bør alltid velge den reneste råvare med minst mulig tilsetning i noen former. Tarmen sin helse er det viktigste hos et menneske!

Anonymkode: 3f52f...935

• Nyttig 2
Skrevet

2 hours ago, AnonymBruker said:

Klart økologisk er rene varer. Det  vi vet i dag er at kreft handler om hva som spises og drikkes, ikke tilfeldig som skolemedisinen påstår.

Jeg sier ikke at økologisk ikke er en positiv ting, spesielt mtp dyrevelferd så er det bedre enn konvensjonelt. 

Derimot når du ser på produktet i butikken og det står økologisk så vet du ingenting om for eksempel sprøytemiddelbruken (renheten du sikter til?) fordi kravet er ingen bruk av kjemisk-syntetiske sprøytemidler. Men kjemisk-naturlige sprøytemidler er helt ok å benytte. Du har dermed ingen garanti for at det ikke er brukt sprøytemidler selv om i mange tilfeller så er det sikkert sånn. Så å kunne si at all økologisk produksjon er bedre en konvensjonell basert på "økologisk" stickeren på butikken er ikke mulig. 

Det er heller ingen forskning som tilsier at en økologisk gulrot er så mye bedre eller sunnere enn en konvensjonell dyrket gulrot. At man skal holde seg unna superprosessert mat derimot, økologisk eller ikke er det vel ingen tvil om. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...