Gå til innhold

Angst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør du når du får angst og hvordan kjennes det? Noen gode tips og triks?

Jeg føler jeg ikke får puste, selv om jeg vet veldig godt at jeg får puste egentlig. Puster bare helt øverst oppe i brystet og begynner å hoste. Føler meg forjævlig, kjennes som jeg skal dø. Noen ganger blir det så ille at jeg kaster opp. Prøver å finne en stilling som er bedre, sitte på huk, beina opp, ligge, få frisk luft. Ingen ting hjelper, og det som hjelper er forskjellig gang for gang. Noen ganger hjelper en dusj, men først etterpå for jeg greier nesten ikke stå oppreist og må sette meg ned mange ganger i løpet av tida jeg står i dusjen. Har brukt plastelina som stressball for noen ganger hjelper det å få fokuset på taktilitet, sitte i armkroken til samboeren og puste i pose for å bli kvitt angsten. Må bare få roa ned nervesystemet, noe som innimellom er veldig vanskelig! 

Anonymkode: b2179...9f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det beste er å ikke prøve så hardt for å få det bort. Du gir signaler til kroppen at dette er farlig og må fjernes raskt. Stopp opp, ta dype pust ned i magen, lange utpust og observer hva som skjer. 

Anonymkode: d3930...24d

Skrevet

Det som anbefales for angstanfall er vel å gjøre ingenting, altså bare stå i det, oppleve at det ikke er farlig og at det går over av seg selv. 

Å gjøre seg avhengig av å f.eks. dusje for å stoppe angstanfall vil jo legge store begrensninger for hva en kan gjøre, da det blir umulig å forlate huset eller dra på jobb. Da sier man også til kroppen at angstanfallet er noe farlig som man må kjempe mot og da vil angsten øke.

Hvis jeg kan gjenkjenne anfallet når det kommer og kanskje sette det i sammenheng - jasså, her kommer angsten, det var jo ikke rart pga. dette og dette og alt stresset som har vært i det siste - så mister den kraften og forsvinner ganske kjapt. De gangene det er bokstavelig talt krise og jeg ikke har kontroll overhodet, anfallet varer i "dagevis" og jeg verken får spise eller sove så har jeg anfallsmedisin jeg kan bruke (gjerne i kombinasjon med distraksjon), men dette skjer nesten aldri lenger.

Det er mange ting man kan gjøre for å senke stressnivået i hverdagen slik at man kanskje får færre anfall på sikt, f.eks. meditasjon eller pusteøvelser. Jeg liker guidet meditasjon og "puste slalom". Planlegger dagene mine slik at jeg unngår situasjoner hvor jeg blir veldig stresset. Bruker teknikker jeg har lært i kognitiv terapi når tankene begynner å spinne.

Går du i terapi? Vurdert noen form for medisinbehandling?

Anonymkode: 97a1a...f52

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg tror det beste er å ikke prøve så hardt for å få det bort. Du gir signaler til kroppen at dette er farlig og må fjernes raskt. Stopp opp, ta dype pust ned i magen, lange utpust og observer hva som skjer. 

Jeg vet det, men det er kjempevanskelig! Jeg føler at jeg skal dø, og det er veldig vanskelig å bli i den følelsen og helt umulig å puste dypt.

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det som anbefales for angstanfall er vel å gjøre ingenting, altså bare stå i det, oppleve at det ikke er farlig og at det går over av seg selv. 

Å gjøre seg avhengig av å f.eks. dusje for å stoppe angstanfall vil jo legge store begrensninger for hva en kan gjøre, da det blir umulig å forlate huset eller dra på jobb. Da sier man også til kroppen at angstanfallet er noe farlig som man må kjempe mot og da vil angsten øke.

Hvis jeg kan gjenkjenne anfallet når det kommer og kanskje sette det i sammenheng - jasså, her kommer angsten, det var jo ikke rart pga. dette og dette og alt stresset som har vært i det siste - så mister den kraften og forsvinner ganske kjapt. De gangene det er bokstavelig talt krise og jeg ikke har kontroll overhodet, anfallet varer i "dagevis" og jeg verken får spise eller sove så har jeg anfallsmedisin jeg kan bruke (gjerne i kombinasjon med distraksjon), men dette skjer nesten aldri lenger.

Det er mange ting man kan gjøre for å senke stressnivået i hverdagen slik at man kanskje får færre anfall på sikt, f.eks. meditasjon eller pusteøvelser. Jeg liker guidet meditasjon og "puste slalom". Planlegger dagene mine slik at jeg unngår situasjoner hvor jeg blir veldig stresset. Bruker teknikker jeg har lært i kognitiv terapi når tankene begynner å spinne.

Går du i terapi? Vurdert noen form for medisinbehandling?

Anonymkode: 97a1a...f52

Jeg prøver, men det er vanskelig å stå i det. Prøver å ikke fokusere på angsten, men det er veldig vanskelig når man ikke greier tenke på noe annet og distraksjoner som tv eller musikk blir overstimulering av sansene. 

Jeg har Sobril liggende, og Ibux som enten blir placebo eller faktisk lar meg slappe av. Kan jo prøve reisesyketabletter da det ofte får meg til å sovne og da kanskje slappe av.

Har gått i terapi tidigere, ikke nå lenger. Går jevnlig på yoga, men i det siste er dette noe som jeg tror har trigget angsten ved at jeg har blitt svimmel i løpet av timen og da blir jeg redd og så utløses angsten. 

Anonymkode: b2179...9f0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet det, men det er kjempevanskelig! Jeg føler at jeg skal dø, og det er veldig vanskelig å bli i den følelsen og helt umulig å puste dypt.

Forstår det. Har selv panikklidelse og vet det er fælt. Du må nesten trene på rett pust på forhånd tenker jeg. Jeg sier ikke det er enkelt, man må øve øve øve!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...