cypress Skrevet 12. november 2023 #1 Skrevet 12. november 2023 Jeg har en venninne som går gjennom en vanskelig tid. Hun er midt i en skilsmisse blant annet som følge av mye utroskap fra hennes side. Hun forteller meg at når hun har vært utro blokker hun som regel helt ut og husker ingenting av hva som faktisk har skjedd. Etter hvert har hun fortalt meg at hun har en søster som ble misbrukt av sin stefar i barndommen. Søsteren sliter veldig pga dette nå i voksen alder. Venninnen min husker selv svært lite fra bandrommet, og hun har i det siste fortalt at hun lurer på om det kan være fordi hun selv kan ha blitt misbrukt også. Det jeg lurer på er; finnes det noen ressurser jeg kan anbefale henne å oppsøke? Hva kan jeg gjøre? Jeg har ingen kompetanse på å finne ut av eventuelle fortrengte minner, vet ikke engang om det er best å forsøke få minnene frem? Jeg vil gjerne være en god venn og støtte henne, men blir litt rådløs da dette er potensielt så mye større enn å veilede gjennom en skilsmisse.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #2 Skrevet 12. november 2023 Hun må jo åpenbart til psykolog da. Men kompetanse på traumer og overgrep. Anonymkode: c8946...b28
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #3 Skrevet 12. november 2023 Fastlegen er en god start. Anonymkode: c722d...0f7 2
Andro Skrevet 12. november 2023 #4 Skrevet 12. november 2023 Det er en egen hjelpetelefon for seksuelt misbrukte, der hun kan søke råd. https://dinutvei.no/vold-i-naere-relasjoner/hjelpetelefonen-seksuelt-misbrukte/ Dit kan også du ringe, for å høre hvordan du er en best mulig venn for henne. Å ha en veldig seksualisert adferd kan være et tegn på å ha blitt seksuelt misbrukt, og ha blitt fratatt evnen til å sette grenser. Misbrukte barn manipuleres og dresseres til å tilfredsstille andre, ikke kunne trekke seg unna eller si nei, ikke snakke om det som skjer, ta på seg skylden for overgrep, og de læres opp til at det å søke seksuell oppmerksomhet er den eneste kontakten de kan oppnå. Om man ikke er veldig selvbevisst, har gått i terapi eller ser mønstrene selv, så vil det gjerne fortsette i voksen alder. Når minnene hennes er fortrengt så er det ekstra krevende å jobbe med. 2
cypress Skrevet 12. november 2023 Forfatter #5 Skrevet 12. november 2023 Andro skrev (28 minutter siden): Det er en egen hjelpetelefon for seksuelt misbrukte, der hun kan søke råd. https://dinutvei.no/vold-i-naere-relasjoner/hjelpetelefonen-seksuelt-misbrukte/ Dit kan også du ringe, for å høre hvordan du er en best mulig venn for henne. Å ha en veldig seksualisert adferd kan være et tegn på å ha blitt seksuelt misbrukt, og ha blitt fratatt evnen til å sette grenser. Misbrukte barn manipuleres og dresseres til å tilfredsstille andre, ikke kunne trekke seg unna eller si nei, ikke snakke om det som skjer, ta på seg skylden for overgrep, og de læres opp til at det å søke seksuell oppmerksomhet er den eneste kontakten de kan oppnå. Om man ikke er veldig selvbevisst, har gått i terapi eller ser mønstrene selv, så vil det gjerne fortsette i voksen alder. Når minnene hennes er fortrengt så er det ekstra krevende å jobbe med. Takk, det var en fin lenke. Hun går til psykolog, men de snakker om hennes øvrige relasjoner såvidt jeg skjønner, og har ikke rukket «komme til» mistankene om misbruk enda. Men jeg tror ikke denne psykologen har spesialkompetanse på overgrep, det burde han kanskje hatt. Jeg fortstår ikke hvordan de skal klare å grave frem 30 år gamle fortrengte minner..?!
Andro Skrevet 12. november 2023 #6 Skrevet 12. november 2023 cypress skrev (Akkurat nå): Jeg fortstår ikke hvordan de skal klare å grave frem 30 år gamle fortrengte minner..?! Det trenger de ikke heller. Ut fra adferden kan de se det som sannsynlig, uten de minnene. Det de skal jobbe med er hvordan hun skal skape seg et bra liv nå og framover. Et liv der det er hun som setter premissene for samspill med andre, og ikke lar seg "rive med" på ting som er destruktivt for henne - og muligens retraumatiserende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå