Forvirret23 Skrevet 12. november 2023 #1 Skrevet 12. november 2023 Jeg har et barn på snart 12 år som har funnet gleden i å lage mat, problemet er at det lages mengder. F.eks 7 egg til omelett til seg selv, etterpå ser kjøkkenet ut som det er bombet med søl, søppel utover alt. Vi har snakket om at det er viktig å begrense seg selv og ikke ta mengder for det kan hende vi skal bruke dette til senere f.eks middag. Vi har snakket om viktigheten ved å rydde opp etter seg, og vist hvordan dette skal gjøres. Som f.eks å vaske benkene, kaste søpla i riktig dunk, sette varer tilbake i kjøleskapet osv. Dette skjer ikke, og i dag var det helt grusomt på kjøkkenet når vi stod opp. Og det er fristende å si nei det er ikke lov å lage mat her før det ryddes opp. Forventes det for mye? Hva forventer dere av like gamle barn?
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #2 Skrevet 12. november 2023 Jeg har en tolvåring, som har laget mye mat i et par år. Det er et absolutt krav at det er rydda og vaska etterpå, men det er ikke et krav at det er ryddig og reint etter min standard. Han skal ha gjort så godt han kan, og lagt ned innsats i rydding og vasking, hvis ikke hadde han ikke fått holde på. Anonymkode: 3bf98...dcb 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #3 Skrevet 12. november 2023 Akkurat dette har jeg oppdaget også.. Men det verste er når 12-åringen har besøk av kompiser og halve kjøleskapet tømmes 🤯😳 Skjer heldigvis veldig sjeldent da vi bor litt utenfor allfarvei, men jeg syns sjukt synd på de som har tenåringsbarn på besøk hver eneste dag 💸💸 Anonymkode: 0c84c...776 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #4 Skrevet 12. november 2023 Min snart 11 års gamle jente har laget seg mat en stund. Hun må avtale med oss på forhånd hva som skal lages. Hun må rydde opp etter seg selv, ellers forsvinner den goden. Anonymkode: d2d2b...101
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #5 Skrevet 12. november 2023 7 åringen rydder opp etter seg, så 13 åringen må i hvert fall! Det er et absolutt minstekrav. Anonymkode: 66cd8...dda
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #6 Skrevet 12. november 2023 Vi har en streng regel på at det er lov å lage mat, men det skal ryddes opp etterpå. Hvis man ikke rydde opp så blir det forbudt å lage mat neste gang. Det hjelper veldig. Vi gikk nøye gjennom hvordan det skal ryddes og vaskes, så de kjenner alle stegene. Det er mye vi voksne tar for gitt på dette punktet. Anonymkode: fc43e...556
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå