AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #1 Skrevet 12. november 2023 Vår datter begynner i første klasse til høsten. Vi bor i Oslo, og det er et hav av fritidsaktiviteter å velge mellom. Veldig mange barn slutter med idrett rundt 10–12 års alder, og vi vil gjerne velge en idrett der sjansen for at hun fortsetter er stor. Vi ønsker at hun skal være aktiv også på ungdomsskolen. Hvilke erfaringer har dere med større barn? Hvilke idretter klarer i størst grad å holde på barna etter 12 års alder? Anonymkode: bd3c5...d60
Ulrikke Skrevet 12. november 2023 #2 Skrevet 12. november 2023 Vår spilte håndball ut ungdomsskolen. Da kom pandemien også, mulig hun hadde fortsatt om det ikke var for den pluss en del trenerkluss... Men det viktigste må jo være at det er noe hun faktisk liker og interesserer seg for. Og vår var innom flere idretter og aktiviteter i tillegg til håndball, men det var håndballen som holdt lengst. 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #3 Skrevet 12. november 2023 Svømming Anonymkode: 0c9ab...45b 1
mereo Skrevet 12. november 2023 #4 Skrevet 12. november 2023 Det har vel så mye å si hva barna faktisk interesserer seg for. 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #5 Skrevet 12. november 2023 Jeg tenker enten en lagidrett hvor man har lag man kan følge helt opp til seniornivå, (håndball, fotball, basketball el) eller/og en sport hvor hun utmerker seg og kan satse. Anonymkode: 1ded4...44b
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #6 Skrevet 12. november 2023 Svømming er jo utrolig viktig å lære seg, så det er et fint sted å starte. Svømming er en idrett med svært lite skader, og sporten er mye billigere enn f eks ishockey, hesteridning, alpint og motocross, men på høyt nivå så trener svømmerne både ofte og mye i fht en god del andre idretter. Vår 12-åring svømmer 5-6 ganger hver uke, så det kreves stor motivasjon. Men de har et utrolig godt samhold, og han har definitivt enda bedre venner på svømmingen enn han har i sin egen klasse. Anonymkode: df0c1...ef2 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #7 Skrevet 12. november 2023 Just now, AnonymBruker said: Jeg tenker enten en lagidrett hvor man har lag man kan følge helt opp til seniornivå, (håndball, fotball, basketball el) eller/og en sport hvor hun utmerker seg og kan satse. Anonymkode: 1ded4...44b Hvorfor er det viktig å satse? Det hadde jeg hatt nederst på prioriteringslisten. Anonymkode: dac40...a26 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #8 Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor er det viktig å satse? Det hadde jeg hatt nederst på prioriteringslisten. Anonymkode: dac40...a26 Fordi TS skriver at de ønsker at hun skal fortsette med idretten videre inn i tenårene. Anonymkode: df0c1...ef2 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #9 Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor er det viktig å satse? Det hadde jeg hatt nederst på prioriteringslisten. Anonymkode: dac40...a26 Jeg tenker at en form for progresjon er viktig for å holde på med en idrett som ikke er lagidrett over lengre tid. Her har man jo ikke nødvendigvis det sosiale å støtte seg på så hvis man ikke satser (ikke nødvendigvis på toppnivå men så man kanskje utmerker seg i konkurranser ol ) kan man lettere falle fra tidlig fordi man heller vil være sammen med venner? Viktig å satse vil jeg ikke si det er, men siden tanken var at hun ikke skulle slutte for tidlig så kanskje interessen holdes lengre ved å satse. Anonymkode: 1ded4...44b
Brunello Skrevet 12. november 2023 #10 Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Svømming er jo utrolig viktig å lære seg, så det er et fint sted å starte. Svømming er en idrett med svært lite skader, og sporten er mye billigere enn f eks ishockey, hesteridning, alpint og motocross, men på høyt nivå så trener svømmerne både ofte og mye i fht en god del andre idretter. Vår 12-åring svømmer 5-6 ganger hver uke, så det kreves stor motivasjon. Men de har et utrolig godt samhold, og han har definitivt enda bedre venner på svømmingen enn han har i sin egen klasse. Anonymkode: df0c1...ef2 Nå nevner du tre av de desidert dyreste idrettene når du sammenligner. Hockey kjenner jeg ikke til, men i alle fall mye utstyr, så sikkert dyrt det også. Men svømming blir veldig dyrt når barna blir eldre. Masse kjøring og treningsleir i utlandet minst en gang i året. Når det gjelder lagidrett, har samhold og hvordan trenerne prioriterer veldig mye å si for hvor lenge mange fortsetter. Dersom det startes topping tidlig, vil mange av de dårligste slutte. Det samme for de som ikke føler seg inkludert. Når alt kommer til alt er det ofte de flinke som holder på lenge. 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #11 Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvilke idretter klarer i størst grad å holde på barna etter 12 års alder? Anonymkode: bd3c5...d60 Thai boxing/kick boxing, bryting. BJJ. Anonymkode: 5be5f...c6b
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #12 Skrevet 12. november 2023 Friidrett Anonymkode: b8037...d80
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #13 Skrevet 12. november 2023 Spilte håndball og kunne personlig gjerne ha fortsatt ut ungdomsskolen. Men ble fort at andre venner sluttet og så var det ikke så gøy lenger Ballett var derimot noe jeg likte å holde på med gjennom hele ungdomsskolen. Sluttet da jeg begynte på vgs pga at vgs tok mer tid mtp lekser etc. men vil slå et slag for ballett. Man er i et miljø, samtidig som man kan være litt for seg selv. Anonymkode: 71390...6ed
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #14 Skrevet 12. november 2023 Hestesport Anonymkode: d13ad...335 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #15 Skrevet 12. november 2023 Det viktigste er å lære ungene gode verdier og å sette pris på fysisk aktivitet. Lettere sagt en gjort, har selv en lat tenåring i hus. Se på hvilke idretter som har et profft nivå i din bydel og prøv å styr dem i den retningen er mitt råd. Unger slutter oftere i mangel på videreutvikling/ høyere nivå/ interesser. Anonymkode: be476...57f
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #16 Skrevet 12. november 2023 Dette må være noe barnet selv finner ut av. Trivsel gjør at de vil holde på lenge. Om det er fotball, håndball, tennis eller dans er igrunnen likegyldig. Jeg har tre jenter som alle har vært innom fotball, og alle har sluttet. De har også prøvd seg på turn, dans og basket. To av dem går nå på ungdomsskolen, og hun ene sluttet på fotball da det ble for seriøst rett før 8.klasse, hun begynte på basket istedet som er litt mer laidback. Trives godt med det, og holder fortsatt på nå i 10. 8.klassingen min startet «karrieren» sin på turn, var der i flere år, før hun etterhvert gikk fullt over på dans istedet, som hun har holdt på med siden 3.klasse. Yngstejenta går på turn foreløpig og trives godt. Jeg synes turn er en veldig bra «start-aktivitet», da det er allsidig og god trening, uansett hva de ender opp med å ville satse på til slutt. Turn er også bra for meg som forelder, da det er mye mindre dugnadsarbeid som kioskvakter, kakelotteri osv, sammenlignet med håndball fotball😅 Anonymkode: 3893e...d80
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #17 Skrevet 12. november 2023 Ridning som mange nevner. Sprang eller dressur er populært etter 12-13 år. Anonymkode: 68d05...0e4
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #18 Skrevet 12. november 2023 Den idretten som har flest andre barn og hvor barnet er interessert i aktiviteten gir oftest mest. Det er ikke det samme overalt. Det avhenger av hvor store kullene er og hva slags aktiviteter foreldre kan sette igang. For min yngste er hele kullet kun 16 jenter og det gjør at de må sammen med flere andre skoler for all aktivitet. Det blir med engang mer sårbart. Av de 16 jentene er det kun 3 stk som driver med det samme- de andre få som har aktivitet er spredt rundt og driver med aktiviteten fordi aktiviteten er givende for de (og det er alt fra turn, fotball, dans og hest) Det er altså ikke stort nok miljø for håndball og fotball. Det som ofte avgjør er hvor mye tid man vil legge på en aktivitet. En dag er gjerne kun for det sosiale, to dager for litt fremgang, 3 eller mer dager må til for å bli god. Er ikke gruppen stor nok blir spriket for stort i nivå og interesse og man mister de som trener minst OG de som vil trene mest. Som forelder kan du gjøre mye for å holde på gruppa- vær den som arrangerer sosiale ting, kjør mange barn, inviter alle hjem. Anonymkode: fa005...ded
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå