Gå til innhold

Øke kalorier for å gå ned de siste 2-3 kiloene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Håper noen kan komme med innspill. Jeg har et ønske om å gå ned de siste 2-3 kiloene og få en livsstil jeg virkelig kan se for meg å leve med livet ut.

Lang historie kort: Jeg har i 5-6 ligget på 1700 kcal daglig og hatt en kosedag i helgen hvor jeg går helt overboard. Egentlig en planlagt overspisingsdag. Når jeg ønsker å gå ned 2-3 kilo har jeg kuttet ut denne dagen i helgen, men merker at kroppen blir så hul og tom at jeg ender opp med å overspise etter 6-10 dager uansett. Blir så lei meg og trist og går jo ikke ned i vekt. 

Jeg er ganske aktiv tror jeg.. har alltid mellom 15 og 20.000 steg hver dag (dette inkluderer trening som løping, ellipse og ski og gåturer). Synes styrketrening er veldig kjedelig så det blir det lite av.

Vurderer å legge meg på 1900 kcal og håpe at dette kan gjøre at jeg klarer å unngå dager med stort matinntak. Samtidig er jeg bare 162 cm høy og 56-57 kg. Synes det er så skummelt å skulle spise så mye. Synes også sosiale situasjoner med mat er vanskelig med tanke på at det er vrient å tracke kalorier. Derfor har det vært en trygghet for meg å ligge lavere i ukedagene og bygge opp en buffer.. 

Har noen innspill på hvordan jeg kan gå ned de siste kiloene og stoppe overspisingen? Er det lurt å øke litt kalorier eller er det andre løsninger jeg ikke har tenkt på?

Takk på forhånd! 

Anonymkode: b3ff9...ea5

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det skulle stå: «jeg har i 5-6 år ligget på 1700 daglig». TS her.

Endret av Fairy95
Skrevet

Hm, kanskje du kan planlegge "spisedagen" slik at du bare kjøper inn det som er ok å spise, så du unngår å overspise? 

Eller kanskje det hjelper hvis du kutter sukker og hvetemel, så du slipper cravings? Gjerne kombiner med mye protein, det hjelper ihvertfall for min del

Noen syns periodisk faste hjelper veldig, men jeg blir bare desperat på å spise av det, så folk reagerer forskjellig :) 

Jeg syns det er vanskelig jeg også, og jeg har ikke funnet den perfekte løsningen for egen del. Men jeg jobber med det, prøver å lære av feilene jeg gjør i stedet for å skamme meg. Leter fortsatt etter den metoden som hjelper meg. Det å pusse tennene når jeg har skikkelig lyst på noe vil hjelpe, men jeg får meg ikke til å gjøre det :D 

Anonymkode: c5413...9e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hm, kanskje du kan planlegge "spisedagen" slik at du bare kjøper inn det som er ok å spise, så du unngår å overspise? 

Eller kanskje det hjelper hvis du kutter sukker og hvetemel, så du slipper cravings? Gjerne kombiner med mye protein, det hjelper ihvertfall for min del

Noen syns periodisk faste hjelper veldig, men jeg blir bare desperat på å spise av det, så folk reagerer forskjellig :) 

Jeg syns det er vanskelig jeg også, og jeg har ikke funnet den perfekte løsningen for egen del. Men jeg jobber med det, prøver å lære av feilene jeg gjør i stedet for å skamme meg. Leter fortsatt etter den metoden som hjelper meg. Det å pusse tennene når jeg har skikkelig lyst på noe vil hjelpe, men jeg får meg ikke til å gjøre det :D 

Anonymkode: c5413...9e1

Kan legge til at jeg naturlig spiser etter periodisk faste (11/12-19/20) og tracker kalorier i en app. Så vet jeg får i meg masse protein, grønnsaker, fett osv. Balansen der er nok optimal. Spiser også mye råvarer og begrenser ultraprosessert mat.

Takk for tips. Jeg kan godt planlegge kosen, men trenger å vite hvilken kalorigrense jeg skal sette. Det jeg strever sånn med!

Skrevet

Tror du hadde hatt mest nytte av styrketrening,  selv om du synes det er kjedelig. Kan være du ikke går ned i vekt, men du vil gå ned fettprosent sannsynligvis. Det vil hjelpe gå grunnforbrenningen, og ved aktivitet når du har større muskelmasse. 

Hva med å prøve det to måneder?

Anonymkode: 48133...191

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror du hadde hatt mest nytte av styrketrening,  selv om du synes det er kjedelig. Kan være du ikke går ned i vekt, men du vil gå ned fettprosent sannsynligvis. Det vil hjelpe gå grunnforbrenningen, og ved aktivitet når du har større muskelmasse. 

Hva med å prøve det to måneder?

Anonymkode: 48133...191

Hvor mye styrketrening er nødvendig ila en uke for å se resultater? Vil få tid til kondisjonstrening som er det jeg synes er gøy også.. 

Skrevet

Jeg har gått ned over 30 kilo. Hadde det litt på samme måte som deg, men jeg lå lavere, rundt 1100 kcal per dag. Det ble jo alt for lite i lengden, så jeg har hatt massive spisedag ofte på mer enn 4000 kcal. Etter flere sånne dager i strekk, går jeg på ca. 2,5 kg, men disse er borte igjen etter 3-4 dager. Sikkert ikke optimal måte å gjøre det på, men har i hvert fall gått ned fra 85 til 54 kg. Spiser mer nå, kanskje 1600 kcal om dagen, men har fortsatt dager hvor jeg må spise 4000 kcal for å roe ned kroppen. Jeg trener en del, det hjelper meg mye. 

Anonymkode: ae5c3...037

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har gått ned over 30 kilo. Hadde det litt på samme måte som deg, men jeg lå lavere, rundt 1100 kcal per dag. Det ble jo alt for lite i lengden, så jeg har hatt massive spisedag ofte på mer enn 4000 kcal. Etter flere sånne dager i strekk, går jeg på ca. 2,5 kg, men disse er borte igjen etter 3-4 dager. Sikkert ikke optimal måte å gjøre det på, men har i hvert fall gått ned fra 85 til 54 kg. Spiser mer nå, kanskje 1600 kcal om dagen, men har fortsatt dager hvor jeg må spise 4000 kcal for å roe ned kroppen. Jeg trener en del, det hjelper meg mye. 

Anonymkode: ae5c3...037

Takk for deling! Trives du med den måten å gjøre det på? Jeg føler meg så mett og guffen i kroppen etter slike massive spisedager. Det tar ofte 2-3 dager før jeg føler meg vanlig igjen og ikke er oppblåst. Mentalt føler jeg meg også helt jævlig. Har heller lyst til å spise mer hver dag og jevnt, enn fryktelig mye opp og ned i inntak. 

Vurderer å legge meg på 1900 kcal i 16 uker strikt og håpe at det gjør at jeg går ned de siste 3 kiloene. Ifølge kalorikalkulatorer er forbruket mitt på ca 2200-2300. Synes det høres mye ut.. men det stemmer kanskje med mye trening og 15-20.000 skritt om dagen. Hvis det stemmer bør ca 300 kcal i underskudd i 16 uker gi resultater.. 

Kan jeg spørre hva slags trening du driver med? 

Endret av Fairy95
Skrevet

Ofte overvurderer forbrenningen ved både kardiotrening og gåing. Man skal holde rimelig høy intensitet iver lang tid for at det skal monne vektmessig. Men det er sunt, så det er definitivt en god vane.

Støtter det en annen foreslo med styrketrening. Nå som du er såpass nære målet ditt, så er det ikke sikkert vekten må noe mer ned. Men mye mulig muskelmassen må opp, og da vil du få en bedre kroppskomposisjon. Jeg kan f.eks fint gå opp noen kg i vekt når jeg trener veldig aktiv styrke, men går likevel ned i klesstørrelse.

Kombiner dette med et høyt proteininntak (jeg sikter ofte et sted mellom 1,5-2,2 gram protein per kg kroppsvekt). Så for deg ville jeg siktet på ca 100-120 gram protein per dag kombinert med mer styrketrening. Det vil adressere metthetsfølelsen og kroppskomposisjonen.

Knallbra jobbet så langt forresten.

• Liker 1
Skrevet

Forsøk da vel. Om det ikke funker er det jo bare å gå tilbake til det du gjør nå.

Du trenger ikke trene mye styrke, men noe er greit å få inn. Både for kroppsammensetning, litt høyere forbrenning og for at kroppen din skal tåle mye kondisjonstrening i mange år. Kjør en halvtime før/etter kondisjonstreningen 2-3 ganger i uken feks. 

Skrevet

Jeg ville bare fortsatt sånn som du pleide, men ærlig talt. Helt overboard og «planlagt overspising» høres jo ikke normalt ut når man ønsker å holde seg slank. Jeg kunne aldri gjort det hver uke uten å ese ut hvertfall. Det høres ut som julaften liksom. Kan du ikke heller ha en god middag og kjøpe inn en liten pose smågodt til lørdagene? Og fortsette med 1700kcal, og se hvordan det går?
Nå er jo jeg over 30år, men er 170cm, og jeg kunne aldri holdt meg slank på 1900kcal daglig. 

Anonymkode: bb4c5...9ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...