Egenskap Skrevet 12. november 2023 #1 Skrevet 12. november 2023 (endret) Jeg har ikke forstått det. Men hvis du er født i fra familie som har utenlandsk opphav og bor i Norge, betyr det at man automatisk kan få norsk pass. Det er godt mulig det er visa versa om norsk person er født i et annet land med norske foreldre, så får dem det landets pass på kjøpet. Skal det være slik? Så hvor taktisk skal man være? Hva vil det ende til slutt om borgere som for deg som etnisk norsk plutselig har borgere fra annet land som kaller seg norske og ikke snakker egentlig norsk? Det finnes sikkert mange eksempler. Endret 12. november 2023 av Egenskap
robot Skrevet 12. november 2023 #2 Skrevet 12. november 2023 Kan du ikke bare google krav til statsborgerskap, i stedet for å starte debatter du ikke har satt deg inn i premissene for? Norge praktiserer ikke statsborgerskap på bakgrunn av å være født på norsk jord. 7 1
Kålfrid Skrevet 12. november 2023 #3 Skrevet 12. november 2023 Man får ikke automatisk norsk pass, nei. Man må søke, og oppfylle visse krav til botid, inntekt og gjennomført norsk- og samfunnsfagsprøve. I tillegg koster det 6500 kr for en voksen person.
Jdz Skrevet 12. november 2023 #4 Skrevet 12. november 2023 Norge har strenge krav til statsborgerskap. I motsetning til for eksempel USA og Canada er det IKKE slik at du automatisk fødes til norsk statsborgerskap. Å få norsk statsborgerskap tar i praksis minst 7 år. Vi orket ikke vente på at kona skulle få pass, så vi flyttet til et annet land i stedet. Som barn av norske statsborgere får du selvsagt statsborgerskap ved fødsel. Noe annet ville vært svært merkelig. 3
Egenskap Skrevet 12. november 2023 Forfatter #5 Skrevet 12. november 2023 Kålfrid skrev (9 minutter siden): Man får ikke automatisk norsk pass, nei. Man må søke, og oppfylle visse krav til botid, inntekt og gjennomført norsk- og samfunnsfagsprøve. I tillegg koster det 6500 kr for en voksen person. Det er dette som jeg synes er hårreisende. Når man ikke er født i fra norske foreldre, og har attpåtil blitt født i annet land, så er det merkverdig at norsk pass, skal være nok til at plutselig kan en person og Norge kalle nordmann. 2
Kålfrid Skrevet 12. november 2023 #6 Skrevet 12. november 2023 Egenskap skrev (Akkurat nå): Det er dette som jeg synes er hårreisende. Når man ikke er født i fra norske foreldre, og har attpåtil blitt født i annet land, så er det merkverdig at norsk pass, skal være nok til at plutselig kan en person og Norge kalle nordmann. Ok. Jeg synes ikke det er så hårreisende. Eller ser på det som en negativ ting. I min manns hjemland kan jeg få pass/statsborgerskap ved ekteskap. Uten botid, språktest eller liknende. Synes det er mer merkelig, men ikke hårreisende eller negativt det heller. Vi har nok forskjellige perspektiver.
Egenskap Skrevet 12. november 2023 Forfatter #7 Skrevet 12. november 2023 Kålfrid skrev (14 minutter siden): Ok. Jeg synes ikke det er så hårreisende. Eller ser på det som en negativ ting. I min manns hjemland kan jeg få pass/statsborgerskap ved ekteskap. Uten botid, språktest eller liknende. Synes det er mer merkelig, men ikke hårreisende eller negativt det heller. Vi har nok forskjellige perspektiver. Da mener du at det landet som din mann er i fra, så skal innbyggere kalle deg for det?
Kålfrid Skrevet 12. november 2023 #8 Skrevet 12. november 2023 Egenskap skrev (Akkurat nå): Da mener du at det landet som din mann er i fra, så skal innbyggere kalle deg for det? Nei, jeg mener ikke det. Har forøvrig ikke statsborgerskap i det landet (enda i hvert fall) og ville nok bare 'brukt det' for å reise lettere/billigere inn og ut av landet, samt slippe unna turistprisene på leie av hotell. Jeg er norsk uansett om jeg hadde hatt dobbelt statsborgerskap. Hadde nok vært praktisk med statsborgerskap om jeg bodde/oppholdt meg fast i det landet.
Tomas77 Skrevet 12. november 2023 #9 Skrevet 12. november 2023 27 minutter siden, Egenskap said: Det er dette som jeg synes er hårreisende. Når man ikke er født i fra norske foreldre, og har attpåtil blitt født i annet land, så er det merkverdig at norsk pass, skal være nok til at plutselig kan en person og Norge kalle nordmann. Du virker litt enkel. Hvis man skal forvente at folk skal ta del I samfunnet de bor i må man på et tidspunkt la dem være fullverdige medlemmer av det samfunnet. 2 2
Egenskap Skrevet 12. november 2023 Forfatter #10 Skrevet 12. november 2023 Tomas77 skrev (50 minutter siden): Du virker litt enkel. Hvis man skal forvente at folk skal ta del I samfunnet de bor i må man på et tidspunkt la dem være fullverdige medlemmer av det samfunnet. ja, en ting fullverdig medlem, men hvem sier at man kan bytte nasjonalitet og statsborgerskap? Alle forstår jo at dem vil utnytte systemet, jeg vil jo aldri betrakte dem som nordmenn.
Jdz Skrevet 12. november 2023 #11 Skrevet 12. november 2023 Egenskap skrev (1 time siden): ja, en ting fullverdig medlem, men hvem sier at man kan bytte nasjonalitet og statsborgerskap? Alle forstår jo at dem vil utnytte systemet, jeg vil jo aldri betrakte dem som nordmenn. Hvordan kan dette utnyttes mener du? 2
Tomas77 Skrevet 12. november 2023 #12 Skrevet 12. november 2023 1 hour ago, Egenskap said: ja, en ting fullverdig medlem, men hvem sier at man kan bytte nasjonalitet og statsborgerskap? Alle forstår jo at dem vil utnytte systemet, jeg vil jo aldri betrakte dem som nordmenn. Hva du betrakter dem som er jo knekkende likegyldig. 1
Akhenaton Skrevet 12. november 2023 #13 Skrevet 12. november 2023 (endret) Vi bør se nøye på hvordan vi kan ta tilbake endel av de passene. Og vi bør gjøre det fort. Endret 12. november 2023 av Akhenaton 1
Akhenaton Skrevet 12. november 2023 #14 Skrevet 12. november 2023 Kanskje vi burde stoppe opp et lite øyeblikk og tenke over hva slags fremtid vi ønsker oss her i landet? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå