Gå til innhold

Låne til dyrt bryllup når man er ung og arbeidsledig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis de planlegger å låne penger, må de sørge for å få det lånet før de forplikter seg til utgiftene. Sannsynligheten for å få låne 100 000 kr når de har høyt huslån og den ene er arbeidsledig, er ikke så stor. Utlånsforskriften gjelder nå også forbrukslån.

Anonymkode: 8f587...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra du reagerer, TS. Og også bra om du sier fra. Det vil bli helt feil ikke å si noe, og tenker nok du vil angre mer på om du velger å tie. Datteren din blir kanskje sur og gir uttrykk for at du ikke skal bry deg, men innerst inne bør hun vite at du har rett og også være glad for at du gir henne velmenende råd. Det er helt vilt å ta opp så mye ekstra lån for et bryllup. Spesielt som arbeidsledig og også med de rentesatsene som er i dag uten at vi vet hvordan rentene heller blir fremover. De unge bør enten moderere seg og gå for et rimeligere alternativ eller så bør de vurdere å utsette bryllupet. Det kan få en svært bitter bismak å gjennomføre bryllupet som de ønsker ut fra situasjonen de står i nå.

Anonymkode: 67da0...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta opp lån for å gifte seg?! Der hadde jeg absolutt blandet meg inn.

Bryllup er noe man sparer til, også har man det bryllupet man har råd til.

Er ikke rart det går nedenom og hjem med folk. Bruker over evne, i stedet for å leve et liv man har råd til.

Anonymkode: 0923e...396

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig å bruke 160.000 på bryllup? Og det er et rimelig bryllup? 

Da skjønner jeg vårt var nærmest gratis 😄

Tenker TS fint kan si at dette høres ut som veldig dårlig prioritering. 

Anonymkode: fcd6f...9e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får helt vondt i magen av dette og skjønner godt at du reagerer! Det høres ut som et veldig uforsvarlig opplegg. 

Jeg tror du må si nettopp det, at du er bekymret for ettervirkningene og at du plages med disse tankene. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ta opp lån for å gifte seg er noe av det dummeste man kan gjøre økonomisk. Enten så må de utsette bryllupet til de har råd, hvis ikke så bør de ha et mindre bryllup. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.11.2023 den 10.37):

Datteren min er voksen og er for tiden arbeidsledig. Hun og samboeren har stort huslån, men planlegger likevel nå et stort og dyrt bryllup. Som mor er det vanskelig å legge seg opp i det økonomiske, men jeg er rett og slett bekymret for at de hiver seg ut i noe som de rett og slett ikke har råd til. Jeg og faren har tidligere sagt at vi skal hjelpe henne med utgifter til bryllupet (i likhet med sin eldre søster ) og det skal vi selvsagt gjøre. Vi har prøvd forsiktig å snakke om rimelige alternativ, men de satser på et stort bryllup som endrer nok på et sted mellom 160 000-180 000 kr. 

De har spart kun en brøkdel og forventer nok litt hjelp, men må rett og slett låne minst kr 100 000  (om de får låne mer da, hun er som sagt uten jobb)  i disse usikre tider er det jo ikke akkurat lett å låne mer.

De er riktignok voksne, men veldig unge voksne; kan jeg som mor råde de til å ha er rimeligere bryllup? Jeg må innrømme at jeg har klump i magen over så store og dyre planer for et bryllup de ikke har råd til? 😞

Anonymkode: 59c9a...59b

Jeg tenker at du som mor absolutt kan råde barnet ditt til å tenke seg om. Du kan jo tilby henne samme sum, omtrent, som søsteren fikk, for da vet hun hva de må skaffe på annet vis.

Det er jo selvsagt stas med et feiende flott bryllup, men bryllupet kan bli like minneverdig om det gjøres litt billigere. Man kan være på et billigere sted enn hotell. Et leirsted eller noe, hvor det er mulig å spare en masse penger ved egeninnsats til pynting og ved å bruke venner og kjente til servering, f.eks.. Kan også begrense litt hva man spanderer av drikke. Kanskje spandere vin til middagen, men at folk må betale selv om de vil ha noe mer drikke utover kvelden. Det kan gjøre festen triveligere også, om noen drikker litt mindre når de må betale selv. Det er heller ikke uvanlig å begrense hvem som kommer til middag, og så invitere en del gjester som kommer og blir med på festen etter middagen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryllup til den summen er egentlig ikke så mye. Men det er mye om man ikke har økonomi til det. Du kan nok ikke påvirke så mye om de har bestemt seg for dette, men du kan jo råde til at de enten ser på rimeligere alternativer eller venter med bryllup til se har klart å spare opp alt. Å starte ekteskapet med gjeld for å betale for festeligheten er nok ikke det beste 🙈

Anonymkode: e6f9d...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...