AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #1 Del Skrevet 12. november 2023 Datteren min er voksen og er for tiden arbeidsledig. Hun og samboeren har stort huslån, men planlegger likevel nå et stort og dyrt bryllup. Som mor er det vanskelig å legge seg opp i det økonomiske, men jeg er rett og slett bekymret for at de hiver seg ut i noe som de rett og slett ikke har råd til. Jeg og faren har tidligere sagt at vi skal hjelpe henne med utgifter til bryllupet (i likhet med sin eldre søster ) og det skal vi selvsagt gjøre. Vi har prøvd forsiktig å snakke om rimelige alternativ, men de satser på et stort bryllup som endrer nok på et sted mellom 160 000-180 000 kr. De har spart kun en brøkdel og forventer nok litt hjelp, men må rett og slett låne minst kr 100 000 (om de får låne mer da, hun er som sagt uten jobb) i disse usikre tider er det jo ikke akkurat lett å låne mer. De er riktignok voksne, men veldig unge voksne; kan jeg som mor råde de til å ha er rimeligere bryllup? Jeg må innrømme at jeg har klump i magen over så store og dyre planer for et bryllup de ikke har råd til? 😞 Anonymkode: 59c9a...59b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ananas. Skrevet 12. november 2023 #2 Del Skrevet 12. november 2023 Har dere vært tydelige på hva deres bidrag kommer til å være, slik at de ikke planlegger «over evne» og forventer at dere skal betale? Hvis ikke, så ville jeg klargjort det først. Og så er det jo på ingen måte dumt å snakke med henne om økonomi, og å problematisere det å bruke for mye eller å låne til ting som ikke er varige. Så lenge det blir gitt som råd, ikke formaninger og forventninger, så er det helt innafor. Formaninger og forventninger til voksne mennesker som tar sine egne valg har en tendens til å skape mer splid enn å være til hjelp, fordi de fleste som planlegger på den måten du skisserer heller ikke er så mottagelige for å gjøre om på det (hvis de er det, så holder det med råd), og det er tross alt de som må leve med konsekvensene av eventuelle dårlige valg. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #3 Del Skrevet 13. november 2023 du kan da fint si din mening om det økonomiske til datter, det er jo ekstremt dumt og låne penger til bryllup og når man er unge skjønner jeg ikke at det er noe hast dem er kanskje voksene men har overhode ingen økonomisk sans kanskje greit at noen gir dem en oppvekker jeg selv har ikke noe god råd siden jeg er uføre og vi får ingen hjelp til bryllupe så vi må spare i tre år for og få råd til alt vi ønsker oss og jeg er ikke opptatt at noe dyrt fansy bryllup men lokale tar dessverre nesten hele budsjettet vårt. Anonymkode: 3912d...d14 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flusa Skrevet 13. november 2023 #4 Del Skrevet 13. november 2023 Jeg hadde aldri selv tatt opp LÅN for å ha selskap i det hele tatt,men.. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 13. november 2023 #5 Del Skrevet 13. november 2023 Du må jo snakke med henne ... bryllup til 160.000 kroner er kjempe mye...ja om begge hadde vært i full jobb og tjent bra..men ikke nå...om de må gifte seg snart så ville jeg hjulpet de å se på billige bryllup.. Eller er hun veldig på at er bryllup må være dyrt og stort? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 13. november 2023 #6 Del Skrevet 13. november 2023 Sofakona skrev (1 minutt siden): Du må jo snakke med henne ... bryllup til 160.000 kroner er kjempe mye...ja om begge hadde vært i full jobb og tjent bra..men ikke nå...om de må gifte seg snart så ville jeg hjulpet de å se på billige bryllup.. Eller er hun veldig på at er bryllup må være dyrt og stort? Det er mye penger når du ikke har de, men et bryllup til kr 160 000,- er ikke noe spesielt dyrt bryllup isolert sett. For øvrig galskap å låne til slikt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #7 Del Skrevet 13. november 2023 Litt sent å lære datteren elementær økonomi nå, men dere må gi henne samme sum som den andre datteren og den summen må formidles med budskap om at den er endelig og ikke vil bli økt i ettertid selv om utgiftene eskalerer. Hva synes kommende svigersønn? Har han også veldig lyst til å stifte gjeld og svi av tohundre tusen på en bryllupsfest? Kan du alliere deg med ham for å få henne ned på jorda? Hva skjer hvis hun kommer gråtende og forteller at namsfogden har begjært tvangstrekk på lønna pga misligholdt lån? Klarer du å si nei, eller skal du bruke curligkosten? Anonymkode: 27746...98f 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 13. november 2023 #8 Del Skrevet 13. november 2023 For min del høres det ut for at både du og de er like dårlige på økonomisk planlegging. Det første du må gjøre er å sette ei grense for hva dere kan bidra med, og kommunisere den til de. Å si at dere skal «hjelpe med utgiftene» kan fort tolkes til at dere skal betale det de ikke klarer. Den misforståelsen må åpenbart kommuniseres så raskt som mulig og tydelig til de. Deretter kan du ikke styre hvor mye over det de vil bruke men de må da finansiere det selv. Hvordan se finansiere det må de finne ut av men så dyrt bryllup som du skisserer, når de er så unge som de er og ikke har alle pengene selv - det er for dumt. Sannsynligheten for at de skilles før det er gått 10 år er dessverre høy.. spesielt om dette skal finansieres med lån. 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #9 Del Skrevet 13. november 2023 Dumt å starte et ekteskap i gjeld bare fordi man er overfladisk og materalistisk. Ja jeg ville sagt ifra hadde jeg hatt en datter (og jeg er bare 30år selv). Kanskje minn dem på hvor mye man faktisk må betale i renter når de betaler på kreditt. I tillegg kan du også minne dem på at pengene de sløser nå hadde vært mye bedre brukt til egenkapital til bolig eller til og med til å reise jorden rundt. Kunne aldri funnet på å bruke penger jeg ikke har til en fest. Anonymkode: abdab...ee7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #10 Del Skrevet 13. november 2023 Må ha noe å vis fram på insta 😄 Anonymkode: 2f75f...ba1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 13. november 2023 #11 Del Skrevet 13. november 2023 Jeg forstår din bekymring. Dette er vanvittig mye penger å bruke på et giftermål når de unges situasjon er som den er. Som foreldre skal man ikke blande seg inn i de unges økonomiske prioriteringer, men her forventes det at dere skal bidra. Det gjorde dere med den eldste, og har lovet det samme nå. Da synes jeg at dere bør fortelle datteren deres at dere skal holde det som ble lovet, og at dere bidrar med lite mye penger (evt. legg til litt for prisstigning om det er lenge siden siste bryllup). På den måten avklares forventninger i god tid, og datteren din vet hva hun har å forholde seg til. Valget er de unges. Og jeg synes absolutt at foreldre kan gi råd til sine voksne barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piggsopp Skrevet 14. november 2023 #12 Del Skrevet 14. november 2023 Jeg ville tatt en prat med datteren om at vi lever i usikre tider økonomisk nå. Alle varer er dyrere, strøm er dyrt og renta stiger. Vi vet ikke om det blir verre. Det siste hun trenger er å starte ekteskapet med gjeld på noe unødvendig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #13 Del Skrevet 14. november 2023 Snublefot62 skrev (15 timer siden): For min del høres det ut for at både du og de er like dårlige på økonomisk planlegging. Det første du må gjøre er å sette ei grense for hva dere kan bidra med, og kommunisere den til de. Å si at dere skal «hjelpe med utgiftene» kan fort tolkes til at dere skal betale det de ikke klarer. Den misforståelsen må åpenbart kommuniseres så raskt som mulig og tydelig til de. Deretter kan du ikke styre hvor mye over det de vil bruke men de må da finansiere det selv. Hvordan se finansiere det må de finne ut av men så dyrt bryllup som du skisserer, når de er så unge som de er og ikke har alle pengene selv - det er for dumt. Sannsynligheten for at de skilles før det er gått 10 år er dessverre høy.. spesielt om dette skal finansieres med lån. Ts her: Datteren min vet hva søsteren fikk til sitt bryllup, og vi har sagt at vi bidrar i hennes bryllup på lik linje med søsteren, og så tar vi med prisstigning slik at det skal bli likt. Vi har gitt begge døtrene våre råd og opplæring om økonomi når de var unge, lært de at man må spare for å få kjøpe noe. Lært at man bør ha buffer, lært at kredittkort er ikke lurt, handle på salg osv. De fikk begge tidlig sparekontoer slik at både litt bursdagspenger og feks fra konfirmasjon har gått inn på slik at de skulle få litt til egenkapital. Likevel ser vi at det er stor forskjell på hvordan eldste og yngste håndterer økonomien. Svigersønnen min har ikke så mye han skulle ha sagt tror jeg, men han er nok med på planlegging og vet hva dette koster totalt, så begge er nok med selv om prinsessebryllupet er nok mest datteren min sitt ønske. Bryllupet er nok ikke det dyreste, men i mine øyne for dyrt med tanke på tiden vi og ikke minst hun uten jobb lever i. Det finnes langt rimeligere alternativ som vi tidlig i prosessen snakket med de om (før de lanserte hva de landet på) Anonymkode: 59c9a...59b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 14. november 2023 #14 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her: Datteren min vet hva søsteren fikk til sitt bryllup, og vi har sagt at vi bidrar i hennes bryllup på lik linje med søsteren, og så tar vi med prisstigning slik at det skal bli likt. Vi har gitt begge døtrene våre råd og opplæring om økonomi når de var unge, lært de at man må spare for å få kjøpe noe. Lært at man bør ha buffer, lært at kredittkort er ikke lurt, handle på salg osv. De fikk begge tidlig sparekontoer slik at både litt bursdagspenger og feks fra konfirmasjon har gått inn på slik at de skulle få litt til egenkapital. Likevel ser vi at det er stor forskjell på hvordan eldste og yngste håndterer økonomien. Svigersønnen min har ikke så mye han skulle ha sagt tror jeg, men han er nok med på planlegging og vet hva dette koster totalt, så begge er nok med selv om prinsessebryllupet er nok mest datteren min sitt ønske. Bryllupet er nok ikke det dyreste, men i mine øyne for dyrt med tanke på tiden vi og ikke minst hun uten jobb lever i. Det finnes langt rimeligere alternativ som vi tidlig i prosessen snakket med de om (før de lanserte hva de landet på) Anonymkode: 59c9a...59b Flott. Det kom ikke helt frem at dere hadde vært tydelige på beløpet. Men da har dere satt grensen og forholder dere til det. Så mener jeg at man som foreldre fint kan komme med innspill og meninger, men de er voksne og dere kan ikke kontrollere hva de gjør eller bestemme for de. Så bestemmer de seg for å ta opp 100k i lån så bestemmer de det helt selv. Dessverre. Det er en del av det å vokse opp og 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #15 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (På 12.11.2023 den 10.37): Datteren min er voksen og er for tiden arbeidsledig. Hun og samboeren har stort huslån, men planlegger likevel nå et stort og dyrt bryllup. Som mor er det vanskelig å legge seg opp i det økonomiske, men jeg er rett og slett bekymret for at de hiver seg ut i noe som de rett og slett ikke har råd til. Jeg og faren har tidligere sagt at vi skal hjelpe henne med utgifter til bryllupet (i likhet med sin eldre søster ) og det skal vi selvsagt gjøre. Vi har prøvd forsiktig å snakke om rimelige alternativ, men de satser på et stort bryllup som endrer nok på et sted mellom 160 000-180 000 kr. De har spart kun en brøkdel og forventer nok litt hjelp, men må rett og slett låne minst kr 100 000 (om de får låne mer da, hun er som sagt uten jobb) i disse usikre tider er det jo ikke akkurat lett å låne mer. De er riktignok voksne, men veldig unge voksne; kan jeg som mor råde de til å ha er rimeligere bryllup? Jeg må innrømme at jeg har klump i magen over så store og dyre planer for et bryllup de ikke har råd til? 😞 Anonymkode: 59c9a...59b Det er galskap å ha stort lån som arbeidsledig og derpå låne mer for å ha bryllup. En dags fest blir mange års gjeld. Det hadde jeg sagt noe om. Selv om det er deres liv og alle voksne er fri til å velge et liv med gjeldsspøkelset hengende over seg om de vil det. Livet er fullt av valg Anonymkode: 6704e...490 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #16 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det er galskap å ha stort lån som arbeidsledig og derpå låne mer for å ha bryllup. En dags fest blir mange års gjeld. Det hadde jeg sagt noe om. Selv om det er deres liv og alle voksne er fri til å velge et liv med gjeldsspøkelset hengende over seg om de vil det. Livet er fullt av valg Anonymkode: 6704e...490 Ts her, ja det er det jeg føler før, men er så redd for å være den store stygge ulven... Vi har som sagt antydet, mer enn en gang, men det virker ikke som det går inn. Anonymkode: 59c9a...59b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 14. november 2023 #17 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ts her, ja det er det jeg føler før, men er så redd for å være den store stygge ulven... Vi har som sagt antydet, mer enn en gang, men det virker ikke som det går inn. Anonymkode: 59c9a...59b Kan de ikke vente med bryllupet til beste år? Eller om 2 år? Når hun kanskje har fått seg jobb og kan nedbetale 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #18 Del Skrevet 14. november 2023 Jeg ville nok tatt en prat og hørt om ikke det er et alternativ å 1. Vente til de har spart opp (og er klar over hvor dyrt lån er med renter?), eller 2. Lite bryllup med liten fest Å gå i gjeld for et bryllup er galskap syns jeg. Lov å si ifra, og vite at de forstår hva de gjør, og så må man respektere valget deres. Men de må vite hva dere vil bidra med, og at det er grensen. De kan ikke komme til dere om et år og be om hjelp når de selv velger dyrt hus og dyrt bryllup. Anonymkode: 9ab21...54c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2023 #19 Del Skrevet 15. november 2023 Har de forstått hva slags lån og lånekostnader de får om de skal låne til bryllup? For det blir jo å ta opp forbrukslån, vil jeg tro. Og rentene på forbrukslån er jo ikke akkurat billige. Så om de ender med å låne 100.000kr, hvor mye ender de med å betale totalt? Og hvor lenge etter bryllupet kommer de til å fortsette å betale på det? For bryllupet får kanskje en litt bitter ettersmak om de ønsker seg barn om 2-3 år, men at økonomien da er veldig trang, fordi de fortsatt betaler flere 1000kr ut hver måned på bryllupet sitt, i tillegg til at de har dyrt huslån og relativt lave inntekter. Ettersom dere skal bidra med penger her, så ville jeg bedt dem om å sette opp et ordentlig budsjett, der det fremkommer tydelig hva alt koster, og med en plan for når det må betales, og hvordan de tenker at det skal betales. Anonymkode: 1ac2c...27d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #20 Del Skrevet 30. november 2023 Så lenge dere skal bli med å betale er det helt innafor å blande seg litt. Vi sparte opp til hele bryllupet vårt selv, og betalte 100.000 for 15 år siden. Det var inkludert reise, hotell osv. i utlandet. Pluss 80 gjester. Pengegaven fra foreldrene mine brukte vi på oppussing. Skjønner de vil ha en perfekt dag, men de kan få en perfekt dag til en rimeligere penge. veldig dumt å bruke ekstremt mye penger for en dag. de kan få en kjempefest på budskjett Anonymkode: 88390...09e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå