AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #1 Skrevet 12. november 2023 Jeg har en kunstig fortann av porselen, pga en tidligere ulykke. Jeg har vært mye plaget med selvtillit gjennom tidene pga tannen ikke passer inn med resten av tennene. Tannen var veldig gul da jeg var liten fordi de laget den av plast. Og plast blir gult etterhvert. Jeg fikk en porselenstann i tyveårene. Jeg hadde veldig hvite tenner og derfor ble det en ganske så hvit krone. I starten var det veldig pent. Man kunne ikke se at det var en krone. Men med årene så ble de andre tennene mer misfarget. Og nå ser man jo tydelig at dette er en påsatt krone. Jeg har mye komplekser med den. Men tannlegen foreslår ikke å gjøre noe med det selv om jeg har sagt at jeg ønsket å få gjort noe med saken. Han sa at eneste alternativet var tannbleking for å få de andre tennene like hvite som den fortannen men pga jeg har svake tenner så vil han ikke gjøre det. Men synes det er rart at han ikke foreslår ny krone. Men det er gjerne veldig dyrt. Noen som vet prisen? Det er veldig kjedelig for selvtilliten å gå rundt med en fortann som har en helt annen farge enn de andre tennene. Man kan se at det må være en kunstig fortann. Det ser ut som om jeg har trykket inn et alternativ for en tann selv. Ser ikke bra ut. Jeg har ellers veldig bra selvtillit . Jeg er stolt av meg selv og jeg synes at jeg ser flott ut. Det er kun tannen som ødelegger selvtilliten. Noen som har råd? Det er jo ikke sikkert at jeg får råd til å fikse dette. Men må finne ut priser osv. Kjedelig. Alt dette pga en ulykke som barn. Anonymkode: f85b5...42c
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #2 Skrevet 12. november 2023 Bare spør tannlegen om en pris på ny tann så slipper du å lure mer på dette. Anonymkode: 0f216...690 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #3 Skrevet 12. november 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Bare spør tannlegen om en pris på ny tann så slipper du å lure mer på dette. Anonymkode: 0f216...690 Ja. Jeg skal spørre han om dette på neste tannlegekontroll. Før var det ikke så dyrt, men tror det er blitt dyrere med årene. Men det viktigste er å få en pris på hva en krone på fortann egentlig koster. Anonymkode: f85b5...42c
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #4 Skrevet 12. november 2023 Forstår godt at det går utover selvtilitten. Kan være at det ikke er ønskelig å fjerne eksisterende krone. For man må kanskje fjerne mer av underliggende tann for å få eksisterende krone av/ny på(?). Aner ikke hva det koster for en ny krone. Ser det er en del ulike priser på nett. Ser ikke ut som det er en uoverkommelig pris da, om man har mulighet til å legge av litt over tid. Har selv implantat (hjørnetann). Den tror jeg kostet rundt 30 000 kr for 8-10 år siden. Fikk en del refusjon fra Helfo, pga. medfødt tilstand. En krone er vesentlig rimeligere. Anonymkode: ae7dd...591
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå