Gå til innhold

Jeg er ute å kjøre økonomisk. Min mann vet ikke hvordan jeg ligger an. Trenger råd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg synes det er vanskelig å få det til å gå rundt med den lønnen jeg har. - men jeg er ikke flink nok. Jeg kjøper nok litt for mye klær, jeg kjøper ting i matbutikk som ikke er strengt nødvendig. Jeg kjøper meg lunsj ute av og til. Går ut å spiser med venninner selv om jeg kanskje ikke har råd. Var på ferie og brukte da også litt mer enn jeg hadde. Jeg hadde 10 000 på sparekonto, de er borte. Og har har - 8000 på kreditt. Når jeg får lønn vil jeg betale ned på kreditt og kan klare meg med veldig lite. Jeg må skjerpe inn. Samboer vil bli veldig sint om han får vite og ikke minst urolig. Jeg vet vi må lage budsjett fremover og at vi (og mye jeg) må skjerpe inn. Jeg blir revet mellom å gi han alle opplysninger eller å la det gå seg til i det stille for å bevare roen. Jeg vet jeg har sløst for mye så trenger ikke meldinger om det:/ trenger råd ang om dere vil vært helt ærlige eller ordnet opp i det selv.. jeg tror han kan bli så sint at vi kan få et stort problem sammenn:( jeg synes det er vanskelig å få alt til å strekke til... men er ikke flink og så fornuftig som han er 😕

Anonymkode: 066cb...4a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Shoppestopp. Jobbe ekstra? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja takk, begge deler. Du ordner selvsagt opp selv, men synes også du burde være ærlig om problemet. Jeg tror han vil bli enda mindre blid om du har holdt det hemmelig for ham og han oppdager det senere. 

Skrevet

Klarer du å skjerpe deg hvis du ikke sier i fra til han? Du bør stille deg det spørsmålet.

Uansett så bør du helst ta en prat med han. Hva ville du tenkt hvis han holdt dette skjult for deg?

• Liker 1
Skrevet
Fireflies skrev (26 minutter siden):

Klarer du å skjerpe deg hvis du ikke sier i fra til han? Du bør stille deg det spørsmålet.

Uansett så bør du helst ta en prat med han. Hva ville du tenkt hvis han holdt dette skjult for deg?

Ja. Jeg er motivert for å skjerpe kraftig inn. Men vil nok generelt sett ha veldig lite å rytte med.. en lengre stund. Og han vil nok merke det. Vi skal uansett lage nytt budsjett sammen og tanken er felles matkonto for å prøve å bruke mindre. Men kjenner på dårlig samvittighet for å ikke nevne de 8000 i minus. Men tror det vil stresse han veldig!! Så blir ikke enig med meg selv.. jeg vet ikke om jeg ville visst det egentlig. Så lenge han betalte det han skulle og ikke gikk ytterligere i minus så er det jo hans egne penger. Det er mine penger... men det får ut over vår felles økonomi også... huff jeg er så teit 😵‍💫

Skrevet

Anbefaler deg å høre podcastene til Dave Ramsey. Men du må sile kristenkonservatisme og amerikansk kultur med tennene!

Økonomi handler mye om psykologi, og du trenger verktøy for å endre vanene dine. Mange får god utbytte av å høre på han. 

• Liker 3
Skrevet
Juniper skrev (6 minutter siden):

Anbefaler deg å høre podcastene til Dave Ramsey. Men du må sile kristenkonservatisme og amerikansk kultur med tennene!

Økonomi handler mye om psykologi, og du trenger verktøy for å endre vanene dine. Mange får god utbytte av å høre på han. 

Takk. Skal sjekke det ut. Ts

Skrevet

Du sier ikke noe om inntekt og det er det vesentlige her. Har du 20k utbetalt så vil jo de 8k være en møllestein, har du 45k er det gjort på en måned forutsatt at du ikke har masse annen gjeld. 

• Liker 3
Skrevet

8000?..🙈..Du er ikke ute og kjører økonomisk hvis 8000 er problemet ditt..Snakk med foreldrene dine og få de til å betale den lille kredittkortgjelden så slutter du å shoppe dyre klær en stund..

Skrevet

Jeg synes ikke du skal grave deg for langt ned. Du har gjort noen dårlige valg, og ønsker å gjøre noe med det før det spinner helt ut av kontroll. Jeg synes det viser handlekraft og styrke i å dra seg ut av en dårlig spiral.

Når det gjelder mannen så merker jeg at jeg stusser fælt over at han skal bli så sint over dette. Hadde gjelder vært på flere hundre tusen i forbruksgjeld så kan jeg forstå bekymringen, men selv da skal man ikke frykte sinne fra sin partner. 

Du tar tak i et problem før det blir et skikkelig problem, og det skal ikke være nok til å skulle frykte sinnereaksjoner fra partner. Så enten er din frykt grunnløse, eller så har du mann som ikke behandler deg godt. Du må selv kjenne på hvilken av de to scenariene som er gjeldende.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja. Jeg er motivert for å skjerpe kraftig inn. Men vil nok generelt sett ha veldig lite å rytte med.. en lengre stund. Og han vil nok merke det. Vi skal uansett lage nytt budsjett sammen og tanken er felles matkonto for å prøve å bruke mindre. Men kjenner på dårlig samvittighet for å ikke nevne de 8000 i minus. Men tror det vil stresse han veldig!! Så blir ikke enig med meg selv.. jeg vet ikke om jeg ville visst det egentlig. Så lenge han betalte det han skulle og ikke gikk ytterligere i minus så er det jo hans egne penger. Det er mine penger... men det får ut over vår felles økonomi også... huff jeg er så teit 😵‍💫

Hvorfor skal det gå utover han/det som er felles?

det greier du å ordne selv. Jobb ekstra. 

Skrevet

Du har 8.000,- i minus og er redd for å fortelle ham at det er sånn, fordi.... Hva egentlig? Han vil bli sint, vurdere forholdet mellom dere to eller hva annet?

Jeg tror at du kommer til å klare å betale ned de 8.000,- ila et par måneder. Men du må si til din samboer at per i dag har du ingen sparepenger. Da kan du si at du vil gjerne jobbe for å bygge opp dette og derfor vil ha "dårlig råd" noen måneder fremover nå. Og så bruker du det neste året på å bygge opp en buffer og betale gjeld. 

Anonymkode: 2fbab...bce

Skrevet

Trøsten din burde være at 8000 er lommerusk i forhold til hva andre greier å gå i minus. Dette bør være ovekommelig når du samtidig innser at du har mye å hente på å legge om vaner . . .

Jeg håper mannen din tar det pent når du (selvfølgelig) tar problemet opp med ham. La han ikke finne ut dette av selv. Man kaster ikke kona under bussen for lusne 8000 kroner.

Men for all del: bli kvitt den kreddittkortgjelda fortest mulig før renten dreper deg. Og ikke mislighold betaliger så du får inkassokrav. Det er DA det blir kritisk . . .

Skrevet

Viss du vil holde det hemmelig og ordne opp selv fort: stopp å shopp, slutt å spis ute, handle det mest nødvendigste 1-3 mnd til du er ovenpå. Sa trenger han ikke merke dette. Om du ikke klarer dette, bør du fortelle om din gjeld og overforbruk. Så kan dere samarbeide om det. 

Anonymkode: 73536...cc9

Skrevet

Jeg kjenner meg så godt igjen. Jeg spør deg om du tror at han blir sint eller om du er redd for at han blir sint?  Min mann blir veldig oppgitt over at jeg ikke forteller ham ting, mer oppgitt over det enn over 8000kr i minus. Men min eks ville blitt rasende og kalt meg skjødesløs. Og jeg ville skjult alle problemer for å slippe hans raseri. Skulle dere spare til noe sammen, går det utover han at du har sløst litt i en periode nå? Det kommer ikke frem hvorfor han skal reagere på din pengebruk. Han har lov til å bli skuffa hvis dette gjør at du for eksempel ikke kan bidra økonomisk til felles innkjøp, ferier eller lignende dersom det var avtalen. 

Oppfordrer deg til å tenke godt om problemet ditt er pengebruk eller forholdet du er i. Er det trygt og godt, vil 8000kr gå fint å rette opp i med de tiltakene du nevner over. Det krever mer å rette opp et forhold hvor du tror du ikke kan være ærlig fordi han blir så sint. 

Anonymkode: dce4c...291

Skrevet
c_buk skrev (15 minutter siden):

Jeg synes ikke du skal grave deg for langt ned. Du har gjort noen dårlige valg, og ønsker å gjøre noe med det før det spinner helt ut av kontroll. Jeg synes det viser handlekraft og styrke i å dra seg ut av en dårlig spiral.

Når det gjelder mannen så merker jeg at jeg stusser fælt over at han skal bli så sint over dette. Hadde gjelder vært på flere hundre tusen i forbruksgjeld så kan jeg forstå bekymringen, men selv da skal man ikke frykte sinne fra sin partner. 

Du tar tak i et problem før det blir et skikkelig problem, og det skal ikke være nok til å skulle frykte sinnereaksjoner fra partner. Så enten er din frykt grunnløse, eller så har du mann som ikke behandler deg godt. Du må selv kjenne på hvilken av de to scenariene som er gjeldende.

Helt enig. 

Anonymkode: 65633...539

Skrevet

Sett opp budsjett. Siden du har problemer med å spare,  bør du ikke ha kredittkort, men bare et kort knytter til en konto beregnet kun på forbruk. Alt som skal betales av regninger og penger til sparing, bør ikke stå på den kontoen. 

Nå er det jo en måned med halv skatt på lønn, så du bør vel klare å betale ned de 8000? 

Anonymkode: 434bf...4f3

• Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor er det så viktig å si det til mannen din hvis du mener at løsninga er å kutte ut shopping noen måneder? Det har ikke han noe med.

Jeg sitter med en følelse av at du egentlig vil at han skal rydde opp. Stemmer det?

Det er faktisk så enkelt at du rett og slett kutter ut å bruke penger på alt annet en det strengt nødvendige.

Anonymkode: 4e23c...a17

Skrevet

Jeg syns du absolutt skal være ærlig her!

Skrevet

Spørsmålet er hva du tjener sett opp imot hva du skylder. 8000,- burde ikke være et problem å ordne, siden du tidligere har klart å spare opp 10.000,- på sparekonto. 

Jeg ville ha pratet med samboer. Det er et dårlig grunnlag for et forhold å skjule slike ting. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...