Gå til innhold

Hvorfor tror nordmenn vi har verdens beste helsevesen? Er jo helt feil.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er typisk norsk tankegang, bare pga det er en egenandel å betale. Altså ikke helt gratis.

Et helsevesen må jo måles i kompetanse, tilgjengelig behandling og ventetid. Der ligger vi dårlig ann.

Se bare til sverige og danmark som tilbyr mer kompetanse og behandlingstilbud enn norge. Ventetiden i norge kan være 6-12mnd for å komme til en spesialist. Helt på trynet i et land med bare 5,5mill innbyggere.

Anonymkode: 549d6...d75

• Liker 11
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig. Vi er hjernevasket til å tro at andre land ikke kan noe, og det er tull.

Anonymkode: 534a8...a2b

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Helsevesenet består av mange assistenter uten faglig kompetanse. Dette er det vel en grunn til. En stor del av helsevesenet er jobbene «ingen»vil ta. 

Anonymkode: 886b0...269

• Nyttig 3
Skrevet

Det begynner å bli ganske rævva her. 

Anonymkode: 5c8e3...00b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt enig. Vi er hjernevasket til å tro at andre land ikke kan noe, og det er tull.

Anonymkode: 534a8...a2b

Ser jo hvor mange som må ut av Norge for å få hjelp...rett behandling.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Har familie i Sverige. Det er ikke bare idyll i helsevesenet der heller. Vi har nok ikke verdens beste helsevesen, men vi er heldige som har et helsevesen som tross alt er for alle. Har familie i USA,  der stopper forsikringsutbetaling etter en viss sum, og man må kanskje selge bolig for å ha råd til videre kreftbehandling. Man må ha dyre,  og gode, forsikringer for å klare seg, og mange har ikke råd til det. Så jeg er takknemlig for at jeg bor her, å ikke der. Men perfekt blir det aldri. 

Anonymkode: 10438...39a

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Ingen oppegående folk tror det.. 

Anonymkode: d1265...a22

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dette er typisk norsk tankegang, bare pga det er en egenandel å betale. Altså ikke helt gratis.

Et helsevesen må jo måles i kompetanse, tilgjengelig behandling og ventetid. Der ligger vi dårlig ann.

Se bare til sverige og danmark som tilbyr mer kompetanse og behandlingstilbud enn norge. Ventetiden i norge kan være 6-12mnd for å komme til en spesialist. Helt på trynet i et land med bare 5,5mill innbyggere.

Ingenting er perfekt, men vi slipper å selge hjem, hus og familie gården , slik det er mange steder når bestemor trenger kreftbehandling. 

• Liker 12
Skrevet

Og verre vil det bli. Færre søker seg til utdanning hvor vi som pasienter er avhengig av den kompetansen som finnes der. Betingelser er ikke fristende. Isteden slutter det kompetente mennesker i hopetall b.l.a pga overarbeid. 

Snart må pasienter avfinne seg med at det kommer en uutdannet x-trailersjåfør🤠 på legevisitten.🥶

Bransjen blir ikke hørt av hverken helseministre eller ledelse. Til kraftig motstand har en myndighetsperson signert på en kontrakt og innkjøp av et kostbart journal-system som er totalt ubrukelig til norske forhold. Ansvarlige for dette har sikkert blitt påspandert noen cruise i Karibien.

Det er i dette dataprogrammet lagt an til en overdreven mengde tastetrykk/funksjoner/signering, selv for den minste rutine, tydeligvis for vern mot et amerikanisert rettssystem. Der borte blir man jo saksøkt hvis maten er for varm eller dyna har feil farge.

Totalt bortkastede penger(mye penger), og en byrde for ansatte og pasienter for langt mer tidsbruk på administrasjon.

Når man stadig ikke blir hørt, respektert eller anerkjent så skaper det negative ringvirkninger som påvirker sluttproduktet. Vi kan godt si at produktet er deg og meg som pasient. Farlig utvikling dette..

• Liker 6
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Sorry, men helsevesenet i Sverige er i hvert fall ikke bra. Jeg har bodd her i flere år nå. De har lite kompetanse og er overarbeidet. Sender hjem syke pasienter, så de dør. Diagnostiserer folk via telefon når de ikke en gang har sett personen. Jeg fikk ikke ta blodprøver fordi jeg ikke var syk nok. Hvordan kunne jeg på 29 år være syk liksom.  Jeg truet med advokat og da ble det fart på sakene.

Danmark har jeg også bodd i. Veldig fornøyd med hjelpen jeg fikk der!

Anonymkode: cfdef...71c

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Her har vi verdens beste akutthjelp. Men det stopper der.

Ellers er det vel ganske rimelig her. I feks Usa kan du gå konkurs om du får en alvorlig sykdom.

Anonymkode: afaaa...b4a

• Liker 2
Skrevet

Nå viser vel stort sett alle undersøkelser på kvalitet at det norske helsevesenet ligger i verdenstoppen når det gjelder kvalitet.

Vis gjerne noen undersøkelser som viser noe annet

• Liker 6
  • Nyttig 2
Gjest Vikarsykepleier
Skrevet

Norge har verdens høyeste levealder, og selv om veldig mye av det er på grunn av medisiner, så sier det også noe om at vi har et helsevesen som ikke skiller, men tar vare på også de svakeste eldre. Bare se hvor langt vi gikk for å beskytte de eldste under pandemien. Vi har også et ukritisk helsevesen som tar vare på mor og far, tante og onkel, tippoldemor og oldefar så du kan jobbe. Det er ikke mange andre land, om noe, som tar så godt vare på familien din så du kan slippe. Vi tar vare på de svakeste nyfødte, vi har omsorg for både psykisk syke og de som er født med skader, og alt dette for prisen av relatvit lav skatt og overarbeidede, underbetalte helsearbeidere.

Det fins mye annet jeg kan nevne, og det fins dårlige sider ved dette vesenet også, men jeg tror det går an å oppsummere at vi har ett av de beste helsevesener i verden, jo.

Skrevet

Det norske helsevesenet er veldig bra. Folk med høy kompetanse. Vi får jevnt over veldig god behandling. 

Det som dog skremmer meg, er hvor overarbeidet mange ansatte er og hvor mange som slutter. Resultatene av finansieringsmodellen, med pris per behandling og krav til effektivisering, samt at man bygger splitter nye sykehus som man vet er for små, er også skremmende  Jeg er veldig redd for at det gode offentlige helsevesenet vi har i dag, snart kollapser.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med det som jeg har opplevd av helsevesenet i Norge. Jeg har et barn som ble akutt alvorlig hjertesyk og livet ebbet ut. Kirurgene tok en hasteoperasjon som reddet livet til barnet mitt. Veldig god behandling ble gitt. Dette skjedde for noen år tilbake. Men jeg vet at det er mange som ikke er så fornøyde med helsevesenet fordi de ikke får samme gode hjelpen som vi fikk. Foreksempel kreftsyke. Jeg tror at der er det vanskeligere å få samme gode hjelpen. Fins sikkert mange andre diagnoser som gir dårlig med hjelp. 

Anonymkode: 8715c...726

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Vikarsykepleier said:

Norge har verdens høyeste levealder, og selv om veldig mye av det er på grunn av medisiner, så sier det også noe om at vi har et helsevesen som ikke skiller, men tar vare på også de svakeste eldre. Bare se hvor langt vi gikk for å beskytte de eldste under pandemien. Vi har også et ukritisk helsevesen som tar vare på mor og far, tante og onkel, tippoldemor og oldefar så du kan jobbe. Det er ikke mange andre land, om noe, som tar så godt vare på familien din så du kan slippe. Vi tar vare på de svakeste nyfødte, vi har omsorg for både psykisk syke og de som er født med skader, og alt dette for prisen av relatvit lav skatt og overarbeidede, underbetalte helsearbeidere.

Det fins mye annet jeg kan nevne, og det fins dårlige sider ved dette vesenet også, men jeg tror det går an å oppsummere at vi har ett av de beste helsevesener i verden, jo.

https://www.nrk.no/rogaland/xl/bade-tommy-herredsvela-og-line-flesjaa-har-ms-_-men-line-har-tatt-stamcellebehandling-1.16610171

https://forskning.no/oslomet-aldring-helse/kronikk-uverdige-forhold-pa-norske-sykehjem/1172477

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/barn-dode-under-fodsel-_-jordmodre-forteller-om-vanvittig-arbeidspress-pa-fodeavdelingene-i-norge-1.16516743

https://www.nrk.no/norge/ventetiden-pa-norske-sykehus-har-blitt-lengre-1.16476479

https://www.nrk.no/nyheter/rundt-200.000-mangler-fremdeles-fastlege-1.16421810

https://www.nrk.no/mr/barn-og-unge-ved-helse-more-og-romsdal-ma-vente-lengst-pa-psykisk-helsehjelp-i-norge-1.16344576

At levealderen er høy nå betyr ikke at den vil fortsette være det for all tid. Godt mulig den vil synke som resultat av stadig nedprioritert helsevesen.

Skrevet (endret)

Vi har kanskje verdens beste helsereform i og med at behandlingene er "gratis".

Men helsevesenet er på dalende kurve. 

Ekstremt lange helsekøer, mangel på kompetanse, underbemanning, overarbeidet personell, for lite sengeplasser, for streng regulering av Nye Metoder, mangelfull behandling pga økonomi, periodevis utdatert medisinsk utstyr og diagnostikk, mangelfulle eller fraværende nyvinninger (spesielt innenfor bildediagnostikk), mye avvisning til spesialisthelsetjenesten, ENORM psykologisering ovenfor pasientene, altfor høyt fokus på den biopsykososiale behandlingsmodellen, ALTFOR lite forskning - særlig innenfor biomedisin, høyt kunnskapsmessig etterslep mot den vitenskapelige utviklingen, utdaterte behandlingsveiledere... og generelt mye arroganse, uvilje, trenering og gaslighting av pasienter i alt fra hos fastlege, legevakt og spesialister. 

Med mindre du er en kreftpasient, da. Da opplever du nok ikke dette.

I tillegg har Norge altfor lange avstander der sykehusene legges ned, sammenslåes og flyttes, som gjør at pasienter må reise eller transporteres store avstander uansett om det skal fødes, akuttopereres eller på vanlig bildediagnostikk.

Det er så altfor mange pasienter der ute som ikke får hjelp, enten fordi behandlingene kom for sent, ikke er gode nok eller at pasientene blir avvist, der pasientene blir gående syke over lang tid.
Og så er det typisk norsk samfunn og politikk å skylde på pasientene for at de er syke. 

Endret av Bombasi
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
30 minutter siden, Vikarsykepleier said:

Høy levealder, men så lever vi også i stor grad syke. 

Psykiatrien i Norge er en skam. Jada, det fungerer i noen tilfeller, men generelt sett er det forferdelig dårlig. 

Anonymkode: 0a1e7...6b3

• Liker 1
Skrevet

Ha ha… den som tror at Helse-Sverige er bedre enn hva vi har her i landet må virkelig ta seg en bolle. 
Det kommer helt an på hvor i Sverige du bor, og du får ikke nødvendigvis det du trenger fordi du bor i en « heldigere» sone heller. 
Takk og lov at jeg ikke bor i Sverige.  
Jeg var på en helsereise i utlandet , og det var en svenskstyrt klinikk. 
Kjære vene for en mentalitet de hadde for enkeltindividet. 
Men å styre store flokker ala kveg var de effektive på.. trodde de. 
Jeg ble stoppet av en svensk handikappet dame utenfor klinikken . 
Hun lurte på hvilke rettigheter og hjelp vi nordmenn fikk fra myndighetene , og når jeg fortalte at alle nordmenn hadde i utgangspunktet hadde rett på det samme , men litt avhengig av hvor en bodde i forhold til tilgjengelig behandlingssted og ventetid. 
Hun fikk ikke hjelp til det hun trengte selv om hun satt i rullestol. 
Myndighetene hadde fjernet mange tilbud fordi hun bodde i feil by i Sverige. 
Det har utviklet seg til å bli et møkkaland for vår søta bror  

Anonymkode: c9ee1...a6a

• Liker 2
Skrevet

Er det noen som tenker det? 

Anonymkode: dfb0a...53a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...