Gå til innhold

Hva er maksgrensen for egenkapital når man søker om startlån hos kommunen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest her inne at hvis man har over 1,1-1,2 mill i egenkapital mister man startlånet.

Noen som vet øvre grense?

Anonymkode: e9508...f70

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer vel an på hvilken kommune du søker i. Her var det ingen øvre grense, kun et krav om å bruke alt. 

Anonymkode: b5d3e...a0f

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har lest her inne at hvis man har over 1,1-1,2 mill i egenkapital mister man startlånet.

I min kommune blir jeg veldig overrasket om det er mulig å få startlån med så mye EK, for her får du kjøpt helt ok boliger for omtrent den summen..

Anonymkode: 9a11a...b16

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skal du søke startlån med så mye EK? Det er vel for folk som har vansker med å få spart opp, men kan betjene lånet. 

Endret av Fireflies
  • Liker 5
Skrevet

Bor i Bergen kommune.

Jeg søkte lån i vanlig bank men fikk så lavt lån at jeg ikke har mulighet til å kjøpe meg en studioleilighet på 19 kvadratmeter en gang.

Ts

Skrevet
Fireflies skrev (40 minutter siden):

Hvorfor skal du søke startlån med så mye EK? Det er vel for folk som har vansker med å få spart opp, men kan betjene lånet. 

Nei, det er for vanskeligstilte. Man kan ha EK, men lav nok inntekt til at andre banker ikke synes du har god nok betjeningsevne. Startlån krever også betjeningsevne, men er ikke like strenge som andre banker og kan i særskilte tilfeller gi tilskudd eller lengre nedbetalingstid for å hjelpe til med dette. 

Skrevet

Det finnes ikke noe fast grense for hvor mye egenkapital man kan ha. Det varierer fra kommune til kommune hvordan de vurderer hvem som får startlån og hvor mye de kan få. Du må nok bare søke og se hva de sier.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bor i Bergen kommune.

Jeg søkte lån i vanlig bank men fikk så lavt lån at jeg ikke har mulighet til å kjøpe meg en studioleilighet på 19 kvadratmeter en gang.

Ts

Så lenge du har fått innvilget lån i en vanlig bank får du ikke lån i Husbanken. Det er for vanskeligstilte og du burde forstå selv at du ikke er en av de.

Anonymkode: 5aa29...fc7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så lenge du har fått innvilget lån i en vanlig bank får du ikke lån i Husbanken. Det er for vanskeligstilte og du burde forstå selv at du ikke er en av de.

Ikke nødvendigvis. Hvis lånet er så lite at det ikke er reelt for ts å få seg en bolig så kan man være en kandidat for startlån. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

I Bergen kommune fikk jeg beskjed om at det ikke var noen øvre grense. Kjøpte i sommer. 

Anonymkode: 35afe...6de

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

I Bergen kommune fikk jeg beskjed om at det ikke var noen øvre grense. Kjøpte i sommer. 

Hvor mye EK hadde du?

Jeg er ufør og har 1,1 mill i egenkapital etter et boligsalg for flere år siden, men har nå arvet 650 000 etter at mannen min gikk bort, og det kan hjelpe meg å få kjøpt en bedre bolig jeg kan bo i livet ut.

Har ikke turt å spørre saksbehandler om øvre grense da jeg er redd at han gir beskjed om at jeg har for mye EK. Saksbehandler har vært litt sur på tlf med meg og hisset seg opp, og da har jeg ikke taklet å spørre han.

Jeg tror han generelt er bare en gretten litt godt voksen gubbe, og at han er sånn mot mange.

Ts

Skrevet

Ikke nødvendigvis. Hvis lånet er så lite at det ikke er reelt for ts å få seg en bolig så kan man være en kandidat for startlån. 

Ts har veldig mye i ek og får lån i vanlig bank,så nei hen er ikke vanskeligstilt. Og det er ingen menneskerett å eie egen leilighet så om Ts ikke er fornøyd med det lånet hun for spare opp mer egenkapital.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ts har veldig mye i ek og får lån i vanlig bank,så nei hen er ikke vanskeligstilt. Og det er ingen menneskerett å eie egen leilighet så om Ts ikke er fornøyd med det lånet hun for spare opp mer egenkapital.

Ts sier hun ikke får lån som dekker 19 kvm engang og hun er ufør så hun er definitivt vanskeligstilt. EK har ikke noe å si, sparepotensiale hennes er ikke noe større og betjeningsevnen er for dårlig for en nøktern bolig. 

• Liker 3
Skrevet

Hvor mye EK hadde du?

Jeg er ufør og har 1,1 mill i egenkapital etter et boligsalg for flere år siden, men har nå arvet 650 000 etter at mannen min gikk bort, og det kan hjelpe meg å få kjøpt en bedre bolig jeg kan bo i livet ut.

Har ikke turt å spørre saksbehandler om øvre grense da jeg er redd at han gir beskjed om at jeg har for mye EK. Saksbehandler har vært litt sur på tlf med meg og hisset seg opp, og da har jeg ikke taklet å spørre han.

Jeg tror han generelt er bare en gretten litt godt voksen gubbe, og at han er sånn mot mange.

Ts

Jeg hadde ikke så mye som deg. Jeg søkte egentlig med 0 i EK, fikk innvilget til slutt - og fant en bolig jeg ville ha som kostet en del mer enn jeg fikk i lån fra Husbanken. Så jeg spurte saksbehandler (skriftlig) hypotetisk sexy, om jeg hadde egenkapital selv, kunne jeg da by mer enn jeg fikk i huslån. Ja, fikk jeg til svar, så lenge det dekket omkostninger, husforsikring osv. Spurte om det var en øvre grense. Nei, fikk jeg til svar siden lånet var uten tilskudd (?). Hadde jeg fått tilskudd kunne jeg ikke hatt EK, sa han. Da hadde EK blitt trukket ifra. 

Kan du ikke få en venninne til å ringe inn og spørre? Si hun er i startfasen og lurer på om hun er i målkategorien. 

Skrevet

Herlighet. Hypotetisk*. Vet ikke hvorfor sexy kom med. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde ikke så mye som deg. Jeg søkte egentlig med 0 i EK, fikk innvilget til slutt - og fant en bolig jeg ville ha som kostet en del mer enn jeg fikk i lån fra Husbanken. Så jeg spurte saksbehandler (skriftlig) hypotetisk sexy, om jeg hadde egenkapital selv, kunne jeg da by mer enn jeg fikk i huslån. Ja, fikk jeg til svar, så lenge det dekket omkostninger, husforsikring osv. Spurte om det var en øvre grense. Nei, fikk jeg til svar siden lånet var uten tilskudd (?). Hadde jeg fått tilskudd kunne jeg ikke hatt EK, sa han. Da hadde EK blitt trukket ifra. 

Kan du ikke få en venninne til å ringe inn og spørre? Si hun er i startfasen og lurer på om hun er i målkategorien. 

Skrevet

Det skal jeg gjøre

Ts

Skrevet

Fikk du tak i egenkapital etter at du fant boligen og du hadde fått finansieringsbeviset?

Ts

Skrevet

Ts sier hun ikke får lån som dekker 19 kvm engang og hun er ufør så hun er definitivt vanskeligstilt. EK har ikke noe å si, sparepotensiale hennes er ikke noe større og betjeningsevnen er for dårlig for en nøktern bolig. 

Ufør betyr ikke automatisk vanskeligstilt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fikk du tak i egenkapital etter at du fant boligen og du hadde fått finansieringsbeviset?

Ts

Ja :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ufør betyr ikke automatisk vanskeligstilt.

Nei, men når banken ikke gir deg lån til å dekke 19 kvm og du har varig lav inntekt så er du vanskeligstilt. Det er ikke som ts bare kan jobbe mer. 

ts; søk. Du har ingenting å tape på det. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...